Gå til innhold
  • Bli medlem

de Havilland Vampire T. Mk. 55 (ferdig Ragnar Eckhoff)


Anbefalte innlegg

Det ble et kompromiss. Jeg beholder roundellene på undersiden, men har erstattet dem på oversiden. De ble plassert litt lenger ut enn på undersiden. I etterkant ser jeg at de muligens er plassert litt for langt fram på vingen. Jeg mangler egentlig god dokumentasjon på nøyaktig plassering - det er vanskelig å se ut i fra bildene jeg har tilgjengelig (primært av FB.52 og F.III). Men nå får det være bra nok.

 

En litt uheldig bivirkning av omplasseringen er at stensilingen på vingeoversiden måtte fjernes, og her har jeg ikke duplikater. Det får stå sin prøve.

 ACtC-3cNJBO5U-QryDzFX2wq_j5LD6qu39LU5GYE

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har tilsvarende bilder av samme fly. Vi ser at roundellen på undersiden ligger helt kliss inntil landingslyset på styrbord side. Jeg har plassert roundellene på oversiden med tilsvarende avstand til vingetippen. Det er vanskelig å måle avstanden til vingeforkanten nøyaktig fra bildet pga perspektivet, men mine er nok for langt fram. Jeg mangler gode bilder av oversiden og har bare antatt at plasseringen er den samme der. Og så antar jeg at T. 55 var merket likt som FB.52. (Herlig høy nerdefaktor nå, gutter!!! 😀

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet til at nå er tiden for å få rammer på canopy. Jeg går for gamlemetoden med maskering og maling. Her har jeg lagt på diverse strimler med Tamiya-teip for å definere rammene. Sånn grovt sett i alle fall.

 

ACtC-3cD7G_wiQeTsOF3Y3nYbUzsSbxKInA6B_W9

 

Så har jeg gått forsiktig over med et ferskt skalpellblad og åpnet opp rammene.

 

ACtC-3d76OPkT6yKftXk9ZR2vXvGVrwuSra2HfUn

 

Neste trinn er litt tricky. Rammene har ikke 90 grader hjørner alle steder, men en ekstra "forsterkning" på skrå. Hvis dere skjønner hva jeg mener. Her blir det intrikat skalpellbruk. Må kanskje skifte ut noen teipbiter her og der. Men det får bli i morra. Må samle litt motivasjon...

 

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Maskering ferdig og klar til lakkering av rammer på cockpithetta.

 

ACtC-3e-X95S96Oa8x0tHjaOCW2ijOKDh5o_0P3L

 

Etter lakkering og avmaskering var det tid for strafferunder... Det meste ble gjort men pensel, men for det brede feltet på taket var det nødvendig med sparkel for å få en god overgang mot kroppen.

 

ACtC-3c93fCXM8I7PiQI4n3kWQRUwUNvPH171BmJ

 

Etter omlakkering har jeg fått på et lag mattlakk. Holder nå på med deler til understell. Begynner å nærme meg målstreken nå!

 

ACtC-3coOd5LoC7UMBgkLF6nQKeazBzU2TkFZ1Mk

 

Ragnar

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne bilder som viser antenneoppsettet for norske T.55 tydelig. Jeg tror ikke det skal være antenner under vingene. Etter googling fant jeg et for meg nytt bilde på web-siden til flymuseet på Sola. Det viser piskantenner på oversiden av hver av halebommene. Så da kommer jeg til å legge til det.

 

ACtC-3eijYZ6UNiTAz1vHNXm8D_7VH-UfkESx3tf

 

Airfix-settet har diverse antennegreier og "vorter" på undersiden av kroppen. Tror kanskje det meste av dette burde ha vært fjernet, men tenker at jeg skriver det på kontoen for "too late" denne gang. Dessuten vil det ikke være synlig i monteren.

 

Ragnar

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig modell! Det ser ut til at du fant bilde av akkurat ditt forbilde også, Ragnar, så der er du på trygg grunn. 

15 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Det er vanskelig å finne bilder som viser antenneoppsettet for norske T.55 tydelig. Jeg tror ikke det skal være antenner under vingene. Etter googling fant jeg et for meg nytt bilde på web-siden til flymuseet på Sola. Det viser piskantenner på oversiden av hver av halebommene. Så da kommer jeg til å legge til det.

 

ACtC-3eijYZ6UNiTAz1vHNXm8D_7VH-UfkESx3tf

 

Ragnar

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Jan Erik Johansen endret tittelen til de Havilland Vampire T. Mk. 55 (ferdig Ragnar Eckhoff)
  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.