Gå til innhold
  • Bli medlem

Focke Wulf Fw 58 Weihe Ferdig Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

Har lagt på RLM 65 på undersiden og maskert denne. Holder nå på med papirmasker før jeg skal legge på RLM 71. Maskeringen er ikke gjort spesielt nøyaktig, fordi jeg uansett må maskere på nytt før RLM 70. Grunnen til at jeg maskerer i to omganger er at jeg skal forsøke å beholde marmoreringen. Papirmaskene er holdt på plass med små ruller med teip. Synes dette er et forferdelig knot å få til. Det må da finnes bedre metoder? (Et alternativ er ruller med tack-it, men jeg tror det gir for myke overganger. Har forstått det slik at Luftwaffe-kamo ble lagt på med sprøyepistol, men at man sørget for lite over-spray mellom fargene.)

 

AL9nZEVvNA-8YlADrzKudkUH4lXI9T3sj8YOC7WW

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen bilder.'

 

Metoden med å marmorere hele overflata før maskering, krever tidkrevende maskering på nytt når det ikke er ensfarga flater. 

 

En alternativ metode er å male hele den marmorerte flata og så bruke postshading på farge nummer to, altså ved å lage marmorering ved å sprøyte med lysere og mørkere varianter av kamuflasjefargen etter maskering. Det vil imidlertid da bli en tendens til brudd i marmoreringa ved kantene mellom de to fargene.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på en bleket utgave av Dunklelgrün. Papirmaskene fungerte greit på vingene og mindre greit på kroppen. Får se om jeg finner på noe lurt med hensyn til maskering før Schwartzgrün skal på. Er litt usikker på om mamoreringen kommer til å synes når modellen er ferdig...

 

Jeg bruker maling fra MrHobby denne gangen. Synes den fungerer fint - omtrent som Tamiya. Jeg brukte Tamiya sin hvitkorttynner på blåfargen under, og synes det fungerte greit nok. På den grønne brukte jeg MrHobby sin egen Leveling Thinner. Denne er hakket mer aggressiv, og jeg synes at fargen la seg jevnere på. Må vel eksperimentere litt mer før endelig dom.

 

AL9nZEXoOc8bw90p9pl7A4vsNIHBHoHSKnBjm_oI

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har vært lite aktivitet de siste ukene pga flytting av hobbyrom. Men nå er jeg omsider i gang igjen. Har eksperimentert med alternativ maskeringsmetode. Bruker tre lag med sånn fleksibel Tamiya maskeringsteip først, og så vanlig vanlig maskeringsteip oppå. Dermed får jeg løftet den siste teipen ca 1 mm, noe som gir en lett diffus overgang. Veldig tidkrevende, men det gir i alle fall bedre kontroll enn papir. Jeg synes papir blir for stivt på krumme overflater.

 

AL9nZEU008yYYAzHuFb9k20_UVO-U3eaCOUIRzcK

 

AL9nZEUvLBPn9N5Cuc0xfZ42S_fMp1Iq0kQb2RfS

 

Jeg orket ikke gjøre alt i en "go", så jeg maskerte og lakkerte i flere omganger.

 

AL9nZEWd2Hm8gFb99m_ZE4F5PwHONxBJs8qELEzO

 

Slik ser modellen ut nå. Rersultatet ble ikke perfekt, så det er nødvendig med noe touch-ups her og der.

 

AL9nZEXyQhrlLF0kK-S0rKpfg_RQ3Y1CWLI0dX1A

 

Ragnar

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nils Mathisrud skrev (På 13.5.2022 den 18.52):

 

Hvis man skal ta utgangspunkt i Junkers-maskinene på Bardufoss/Skattøra, samt direktivene for merking i Norge i 1945 så vil følgende gjelde:

  • Flykropp: Type C1 roundeller. Samt teksten LUFTFORSVARET (iallefall på venstre side) i hvit eller sort.
  • Vinger overside: Kanskje Type C roundeller. Flere bilder aj Junkersmaskinene indikerer at det ikke var roundeller på oversiden av vingene.
  • Vinger underside: Type C roundeller.

Størrelsen på roundellene var spesifisert fra Storbritannia. Men hvordan disse ble fulgt skal jeg ikke si noe om.

 

Har du noen formening om størrelse på teksten LUFTFORSVARET på Ju 52? Hvis teksten var påført på Fw 58 så var den kanskje samme størrelse. (Jeg kan snekre sammen noen hjemmelagde dekaler med sort tekst - hvit er det verre med.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (9 timer siden):

 

Har du noen formening om størrelse på teksten LUFTFORSVARET på Ju 52? Hvis teksten var påført på Fw 58 så var den kanskje samme størrelse. (Jeg kan snekre sammen noen hjemmelagde dekaler med sort tekst - hvit er det verre med.)

 

 

Teksten var iallefall ca. 2" / 5cm høy på Lodestar.

 

PS. Lodestar hadde heller ikke roundeller på oversiden av vingene i 1945.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (På 21.7.2022 den 18.26):

Jeg antar at denne modellen skal få "norsk" merking fra 1945 - dvs. britiske roundeller og norsk halemerking...? I så fall har jeg et par kommentarer til merkingen.

  • Etter å ha studert en mengde bilder av tyske fly som er overtatt av Luftforsvaret, så er det kun unntaksvis at de har roundeller på oversiden av vingene. Flykropp og underside av vingene, ja, men ikke overside av vingene.
  • Det var to typer halemerkinger. Flaggstriper på sideroret er mest kjent. Men mest brukt var en "fin flash" på halefinnen, i norske flaggstriper.

Jeg har ikke tilgang til så mange bilder. Siden flaggstriper på sideror er brukt i en del tilfeller så tror jeg at jeg går for det. Så er spørsmål om hvilke farger som er mest sannsynlig. Kanskje RAF roundelfarger, siden man uansett skulle bruke dette på roundellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (59 minutter siden):

Jeg har ikke tilgang til så mange bilder. Siden flaggstriper på sideror er brukt i en del tilfeller så tror jeg at jeg går for det. Så er spørsmål om hvilke farger som er mest sannsynlig. Kanskje RAF roundelfarger, siden man uansett skulle bruke dette på roundellene?

Jeg tror man brukte det man hadde. Maling var mangelvare i Norge på slutten av krigen (og faktisk ut hele 1940-tallet). Det var imidlertid ikke det som sto øverst på listen av varer som ble fraktet over fra Storbritannia. Man ville nok benyttet den malingen man fant på en ex-tysk flyplass, også for eventuelle britiske roundeller.

 

Det er verd å se på variasjonen av merking som ble brukt på norske Storcher i 1945. Noen hadde britiske roundeller, noen hadde ikke. Noen hadde flaggstriper på sideror eller norsk "fin flash" på halefinnen, andre hadde ikke. Noen hadde begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (50 minutter siden):

Jeg tror man brukte det man hadde. Maling var mangelvare i Norge på slutten av krigen (og faktisk ut hele 1940-tallet). Det var imidlertid ikke det som sto øverst på listen av varer som ble fraktet over fra Storbritannia. Man ville nok benyttet den malingen man fant på en ex-tysk flyplass, også for eventuelle britiske roundeller.

 

Det er verd å se på variasjonen av merking som ble brukt på norske Storcher i 1945. Noen hadde britiske roundeller, noen hadde ikke. Noen hadde flaggstriper på sideror eller norsk "fin flash" på halefinnen, andre hadde ikke. Noen hadde begge deler...

 

Enig at det er mest sannsynlig at man ikke hadde tilgang til RAF-maling på Bardufoss på det aktuelle tidspunktet. Da blir det antakelig å lakkere roundellene også, i stedet for å bruke dekaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (1 time siden):

 

Enig at det er mest sannsynlig at man ikke hadde tilgang til RAF-maling på Bardufoss på det aktuelle tidspunktet. Da blir det antakelig å lakkere roundellene også, i stedet for å bruke dekaler. 

Du har vel noen "feiltrykkede" dekaler i skuffen, hvor det er brukt skarp rødfarge.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kanskje brukt tysk rødmaling? Den tyske identifikasjonsfargen RLM 23 kanskje? Den burde finnes på tyske flyplasser og svarer i følge Urban Fredrikssons fargekart til FS 31304 (31302) og være lik Xtracolor X217 og Gunze Sangyo H414. Du finner fargen ved å søke på de to malingene.

 

RLM23 Rot hadde litt brunskjær.

 

Det fantes også en RLM 28 Weinrot, som var mer mørkerød og sjeldnere brukt.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (47 minutter siden):

Det ble kanskje brukt tysk rødmaling? Den tyske identifikasjonsfargen RLM 23 kanskje? Den burde finnes på tyske flyplasser og svarer i følge Urban Fredrikssons fargekart til FS 31304 (31302) og være lik Xtracolor X217 og Gunze Sangyo H414. Du finner fargen ved å søke på de to malingene.

 

RLM23 Rot hadde litt brunskjær.

 

Det fantes også en RLM 28 Weinrot, som var mer mørkerød og sjeldnere brukt.

 

Du er sikkert inne på noe der. RLM 23 for rød, 24 for blå og 04 for gul. Men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe inn ny maling for dette. Får se om jeg har noe som passer. Eventuelt kan jeg blande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.