Gå til innhold
  • Bli medlem

Focke Wulf Fw 58 Weihe Ferdig Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Å presentere en modell som Luftforsvarets fly, med tysk merking, vil ikke være bra. Det vil nok få mange til å stusse.....

 

Her er bildet fra Rygge bygdemuseum. Om denne var "norsk" er lite trolig, siden norske fly hadde flaggstriper på sideroret mens britiske hadde standard merking på halefinnen. I bakgrunnen en Fw 58 fortsatt i tysk merking.

20201115_122823.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Focke Wulf Fw 58 Weihe Tildelt Ragnar Eckhoff
Einar Sandvik skrev (3 timer siden):

Om man skal ta en tilsvarende enkelt svane, Ju W 34 som utgangspunkt, blir det britiske rundeller og norsk flaggmerking på halen. Det samme er også kjent fra Ju 52. At de beholdt den tyske bemalingen er høyst sannsynlig. Dette er imidlertid ren gjetting fra min side, bare basert på en viss sannsynlighet.

 

Hvis man skal ta utgangspunkt i Junkers-maskinene på Bardufoss/Skattøra, samt direktivene for merking i Norge i 1945 så vil følgende gjelde:

  • Flykropp: Type C1 roundeller. Samt teksten LUFTFORSVARET (iallefall på venstre side) i hvit eller sort.
  • Vinger overside: Kanskje Type C roundeller. Flere bilder aj Junkersmaskinene indikerer at det ikke var roundeller på oversiden av vingene.
  • Vinger underside: Type C roundeller.

Størrelsen på roundellene var spesifisert fra Storbritannia. Men hvordan disse ble fulgt skal jeg ikke si noe om.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes opplysninger om tyske fly i Norge 10/5 1945 på følgende nettside:

 

http://www.luftwaffe.no/SIG/lister/OOB/OOB45-05.html

 

I følge nettsiden var det to stk Fw 58 på Bardufoss på dette tidspunktet. Type er oppgitt til Fw 58C/G.

 

Jeg vil anta at flyet som ble overtatt av Luftforsvaret var ett av disse.

 

På Digitalmuseum finnes følgende bilde:

 

012uN2Aa2Etw?dimension=1200x1200

 

Kan dette bildet være tatt på Bardufoss? I så fall viser det antakelig de to flyene. G-varianten var basert på C-varianten og spesialutrustet for ambulanseformål. Det ser ut som at det bakerste flyet har ambulansebemaling.

 

Ragnar

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bakerste flyet var det som ble tatt i bruk, åpner det mulighet for at  det ei kort stund fantes et hvitmalt fly med ambulansemerker og britisk-norsk merking.

 

Jeg tror det mest sannsynlige er standard tysk splinterkamo og britisk-norsk merking, slik Bjørn Olsen gjetter på og Nils har påpekt de gjeldende retningslinjene for.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet jeg har fått tak i er av versjon Fw 58B, mens jeg skal bygge en Fw 58C. Jeg hadde håpet at deler til begge varianter fulgte med i esken, men der tok jeg feil. Jeg har lastet ned byggeveiledning til Fw 58C fra Scalemates, og vil bruke denne til å identifisere manglende deler som må lages. Den største delen er ny nese, til erstatning for glassnesen. Plastplate, Milliput + sandpapir blir løsningen her. Har gjort tilsvarende før, så det skulle være grei skuring. I tillegg er det en del forskjeller i cockpit, men her er det lite som vil synes på den ferdige modellen.

 

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ragnar jeg holder på med å kvite meg med alle byggesett  i  1/72 skala. I den enorme lagret har jeg funnet C versjon av Fw 58 . Dette er en sjeldent byggesett fra KARO fra forrige århundre.  Jeg kjøpte den i sin tid på eBay og det viste seg at innehaver har begynt å lime interior. Videre mangler det noen små deler dedikert til understell (se vedlagt tegning). De er veldig lett til å lave selv . Så, vis du vil så kan du overta modellen. 

Fw 58-1.jpeg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrzej Boniukiewicz skrev (På 19.5.2022 den 19.05):

Hei, Ragnar jeg holder på med å kvite meg med alle byggesett  i  1/72 skala. I den enorme lagret har jeg funnet C versjon av Fw 58 . Dette er en sjeldent byggesett fra KARO fra forrige århundre.  Jeg kjøpte den i sin tid på eBay og det viste seg at innehaver har begynt å lime interior. Videre mangler det noen små deler dedikert til understell (se vedlagt tegning). De er veldig lett til å lave selv . Så, vis du vil så kan du overta modellen. 

 

 

Hei Andrzej! Takk for veldig generøst tilbud, men jeg tror jeg klarer meg fint med det byggesettet jeg har. Settet fra Special Hobby er helt greit, og det er ikke stor jobb å bygge det om fra B- til C-versjon.

 

Mvh

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hoveddelene til modellen montert sammen med teip. Helt grei passform.

 

spacer.png

 

Jeg har startet på interiøret. Har laget noen manglende deler fra scratch basert på byggeveiledningen for Fw 58C. Som vanlig med short-run-sett er eksakt plassering av delene litt uklart. Dessuten må man justere litt på delene her og der for å fa alt på plass. Special Hobby leverer masse detaljer til interiøret, men lite av dette vil bli synlig på den ferdige modellen. Jeg har tørrprøvd det jeg har satt sammen så langt i flykroppen, og ser at jeg må gjøre en del justeringer for å få sammen kroppshalvdelene.

 

spacer.png  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 22.5.2022 den 10.30):

Fint å se at du er kommet i gang. Jeg antar at de ulike fargene på delene i cockpiten er en følge av skratsjbygginga som du nevner. De to buene forrest minner om hjulskjermer, men det er det vel ikke?

 

Det følger med diverse resindeler i kremfarget resin i settet, i tillegg til fotoets. Mine egne deler er i hvit plast og kobbertråd, samt noe grå varmestrukket støperamme. Stort sett manglende deler til styrbord posisjon.

 

"Hjulskjermene" er deler av opphenget til maskingeværet i glassnesen for Fw 58B. For min modell kommer disse i veien for den nye nesen, så jeg har nå kappet av den forreste delen av kabingulvet.

 

Her er setebelter på plass. Jeg utelot noen smådeler som bare var for pirkete å få på plass. Det skulle vært seter i bakre del av kabinen, men de vil ikke være synlig på den ferdige modellen. Så jeg lar plassen være tom.

 

spacer.png

 

Jeg måtte fjerne litt av ribbene i kroppshalvdelene for å få plass til interiøret. Her er ting prøvemontert. 

 

spacer.png

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har vært en del uker uten bygging grunnet ferie og sommervær, men har nå endelig kommet i gang igjen. Interiør er malt og montert, og kroppshalvdelene limt sammen. Basisfarge er RLM 02 fra en gammel flaske Vallejo Air - funker greit nok til interiør synes jeg.

 

AM-JKLVK_rm6X8jKN53H4TjaAl6adgKYMACnnHkOj7eLCxSYKESnzwzr4xe49ySebzqT7OBMh6hwdVYtWTruyAmxkAVLtI68NBxLlLtBaGvFpvx_Z8gNDwydanqFrocqWrlIvbJVR8Mfc_k1XjS5acjjFMVa=w1203-h902-no?authuser=0

 

AM-JKLUFi9NyWs7f3CGFaWihUdgjFZaal9KPv3s-2YKUzrMzxFlMV7b10cjOc70SU1kGwilJsgInV7Ck8iNI6qtU-C0SNgaHv7CT8xSnqTiXf8QtznLgurttAFqqz4oMqSduQtFeaZUaxwSAcXBg72juNqR8=w1203-h902-no?authuser=0

 

AM-JKLUBfWkSeqVC9X-54dOiY87lnehu7GpZUgVv6V1WAfOLXkQKq_4gbRwA6C3FNozqv3X4V06_jDyZCnZbzwOl7OHiyGPnxrW3WbxYSs963AA8-y_fIudP1kQjYOwxHR9Ku-jhEt0eczcT1OWCmICMk4LB=w1203-h902-no?authuser=0

 

Så et faktaspørsmål: Hva er sannsynlige kamo-farger for et sånt fly? Jeg tipper på RLM 70 og 71 på oversiden, og 65 under. Virker det fornuftig?

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.