Gå til innhold
  • Bli medlem

Catalina PBY-5A (ferdig Jens Håkon Brandal)


Anbefalte innlegg

PLA er en type plast som brukes til 3D printere som bruker filament.  Det er en plast som ikke er lett aa slipe, og den kan ikke limes med plastlim.  Antar Tamiya har bare forkortet Plastic Plate til Pla-Plate som en marketing gimmick.  Platene er i polystyren - PS som Arild nevner.

 

Og skroghalvdelene er limt sammen:)  Naa skal de faa toerke en stund for aa unngaa "ghost seams".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Faar vel vise at det skjer litt paa denne Catalinaen...  Godt vingespenn paa denne flytypen er det, og med nesten halve vingen dekket i duk med stoept tekstur blir det litt jobb for aa eliminere illusjonen om stoff.  DEt har blitt noen runder med MrSurfacer, og flere blir det kanskje.

 

d6icr5X.jpg

 

En unoeyaktighet jeg ikke var klar over med disse Catalina-settene fra Academy er at hoeyderorene har for liten korde.  Forkanten paa hoeyderorene skal gaa frem til panellinjen foran og korrespondere med forkanten paa sideroret under stabilisatorene.  Her har de modifiserte hoeyderorene samt sideroret faatt et godt stroek med MrSurfacer som skal faa toerke noen dager foer det blir nok en omgang med slipepapiret...

 

q2fqYMV.jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Det finnes jo ettermarkedssett, men de koster litt, og det tar sikkert lett noen uker før man har det i postkassen.

De cowlingene har jeg faktisk. Kjøpte  inn 2 sett for bruk på mitt Sunderland Mk V prosjekt. Problemet er de er laget for å passe Academysettet, og dermed har for liten diameter de også. Så jeg endte opp med å lage nye cowlinger. (Om den Sunderlanden noen gang kommer til å bli ferdig er forøvrig høyst usikkert.)

 

Et alternativ er å ta cowlinger fra Special Hobby sin Sunderland Mk V. Men da må man utvide nacellene på Catalinaen for at de skal passe.

 

Nei, det eneste fornuftige er å ignorere denne «feilen».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, Dag Roger la ut et bilde som viser at balanserorene ikke var malt oransje.  Enhvaer maling av kontrollflater medfoerer at man strengt tatt skal rebalansere rorflatene, saa ofte proever man aa unngaa det.  Sideror og hoeyderor paa KK-C og KK-F var fortsatt i moerk blaa, saa det virker da fornuftig at balanserorene og ville vaere i moerke blaa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden):

Ja, Dag Roger la ut et bilde som viser at balanserorene ikke var malt oransje.  Enhvaer maling av kontrollflater medfoerer at man strengt tatt skal rebalansere rorflatene, saa ofte proever man aa unngaa det.  Sideror og hoeyderor paa KK-C og KK-F var fortsatt i moerk blaa, saa det virker da fornuftig at balanserorene og ville vaere i moerke blaa.

 

Ja, det virker sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon: Er det greit at jeg legger ut bildet ditt av Bjerkes oransje Bengalac jamført med diverse oransje hobbymaling på Norsk Flyhistorisk Facebook-gruppe i forbindelse med spørsmålet mitt om Day Glo kontra Bjerkes oransje Bengalac? Saken har interesse for et framtidig prosjekt på flymuseet på Sola, fikk jeg vite av Tormod Enholm.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg brukte Tamiya akryl klarlakk tynnet med Tamiya sin egen *lacquer* tynner med retarder - oransje kork.  Husker ikke eksakt blandingsforhold, men det er relativt generoest med tynner - tenker 1/3 klarlakk til 2/3 tynner eller deromkring.  Deretter fikk modellen en omgang med Tamiya lacquer thinner med retarder for aa "smelte" klarlakken.  Ikke gaa paa for kraftig med tynneren, ellers vil den ete seg gjennom fargelagene og loese opp eventuell emaljelakk som ligger under.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.