Gå til innhold
  • Bli medlem

Catalina PBY-5A (ferdig Jens Håkon Brandal)


Anbefalte innlegg

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til Catalina PBY-5A (tildelt Jens Håkon Brandal)
  • 2 uker senere...

Paa tide aa vise at det skjer noe med amfibie-Catalinaen.  Kun mobilbilder foreloepig.

 

Ingen overraskelse at det trengs store mengder vekt i nesa med saa langt overheng bak hovedhjulene.  Staalkuler sauset inn i fem minutt epoksy samt blyfolie fra tannlege-roengtenfilm skulle holde nesehjulet mot underlaget, men det skal sjekkes.  Selv om det ikke kommer til aa bli synlig valgte jeg aa bruke et etseark fra Eduard for litt detaljer.  Ser ikke for meg at det bygges flere 1:72 Catalinaer her i huset etter denne, saa jeg kan like gjerne bruke det til noe.

 

HQ8MERj.jpg

 

GZtlrUA.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Paa tide aa vise at det skjer noe med amfibie-Catalinaen.  Kun mobilbilder foreloepig.

 

Jeg har gått over til å bare bruke mobilbilder.  Fordi det er enkelt, og jeg synes kvaliteten er grei nok. Det er sikkert avhengig av hvilken mobil man har.

 

Antar at det er Academy-settet som er utgangspunktet her?

 

Ragnar  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Ragnar - det er Academy settet.  For ca et kvart aarhundre siden fikk Torger S. Iversen laget en spesialutgivelse med norske merker angitt med en etikett paa eskelokket og dekaler for KK-A.  Dessverre er blaafargen paa dekalene for lys, og mine vingerundeller er klippet av i nedre kant.  Ikke foelger det med 333 SKvadron skjold heller.  Av den grunn vil jeg bruke noen Specialtryck dekaler for rundeller og se om jeg kan lage noen masker for KK-C med dayglo vingespisser, nese og haleparti.  Det blir fort et "sort hull" naar hele flyet er moerkeblaatt og bare kan betraktes paa avstand.  Pga det ensfargede (stort sett) fargeskjemaet tror jeg at jeg skal beholde naglene over hele skroget og vingene bare for aa faa litt mer liv i overflaten.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Academy-utgaven med norske merker husker jeg at jeg i sin tid så på hylla i en kombinert leike- og hobbyforretning. Jeg gikk lenge og angra litt for at jeg ikke sikra meg byggesettet før butikken som hadde den i hylla ble nedlagt. Dekalene hadde altså sine svakheter, skjønner jeg. 

 

Jeg holder med deg i at det kan være lurt å beholde naglene i dette tilfellet. Litt overdreven lys- og skyggelegging kan kanskje også være bra her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, flyene var malt i Glossy Sea Blue, og bildene jeg har sett tyder ikke paa saerlig mye falming og bleking, saa den blir nok seende relativt velholdt ut.  Ellers gikk du ikke glipp av noe med denne utgivelsen Einar.  VI faar heller sette vaar lit til en norsk dekalprodusent foer det siste ord i norske Catalina-dekaler er sagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Tja, flyene var malt i Glossy Sea Blue, og bildene jeg har sett tyder ikke paa saerlig mye falming og bleking, saa den blir nok seende relativt velholdt ut.  Ellers gikk du ikke glipp av noe med denne utgivelsen Einar.  VI faar heller sette vaar lit til en norsk dekalprodusent foer det siste ord i norske Catalina-dekaler er sagt:)

Det har skjedd ganske mye både med kvaliteten på byggesett og dekaler i løpet av det siste kvarte århundret, for ikke å si det siste halve århundret. Det man var fornøyd med den gangen, er ganske middelmådig i dag.

 

De store dayglo-oransje felta, vil live opp modellen din av KK-C en god del, tenker jeg.

https://flyblader.com/onewebmedia/Nr 9 Catalina.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduene i skroget paa byggesettet var plaget med synkemerker, og jeg tenkte at det skulle gaa greit med aa fylle i med superlim, la det toerke og saa slipe og polere.  Det fungerte bare saann delvis, saa jeg boret og filte vekk glasset og erstattet det med 1.7 mm tykk klar polystyren.  Tamiya lager klare polystyrenplater i forskjellige tykkelser, og fordelen er at man kan bruke vanlig plastlim samt at den kan poleres til aa bli blank igjen.  Plast som PET (brukt i plastflasker) er for myk til aa poleres.  PMMA - akrylplast - kan poleres opp, men kan vaere vanskelig aa lime med plastlim.

 

Foer filing og polering i bakgrunnen, etter filing og polering foran.  Litt uskarpt mobilbilde, men man kan tydelig se den gule linjen i skjaerematten gjennom glasset.

 

mnYZ9Lr.jpg

 

Og til slutt - the tools of the trade.  Kan virkelig anbefale slipepinnene fra Infini.  Jeg kjoepte mine fra Sovereign Hobbies (samme som selger Sovereign Colourcoats emaljelakk).  Igjen avtegner den gule linjen i skjaerematten seg klart og tydelig gjennom de polerte vinduene. Sparkelbruken paa skroget er fylling av et steg hvor deler av stoepeformene ikke helt matcher hverandre.  Dette gjoeres hvor fabrikanter vil lage varianter , men ikke oensker aa lage helt nye stoepeformer for hver variant.  Hadde samme problem med flybaat-Catalinaen.

 

wljuWZ3.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om polystyrenplater fra Tamiya. Dem var jeg ikke klar over. Jeg pleier å bruke vanlig stiv innpakningsplast til "glass", men den er ofte skjemma av ujevnheter og kan jo ikke limes med vanlig plastlim.

 

Jeg har pleid å bruke negleslipepinner fra damebutikker. Graderingene kan variere en del, men noen har ganske fine grader, uten at jeg alltid helt vet hvilke grader. Slipepinnene fra Infini har en del fine grader, ser jeg. Fortsetter du med Micro Mesh derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spoersmaal Ragnar.  Jeg fikk mine styrenplater tilsendt fra en venn i Japan.  Lurer paa om Hobbylink Japan kan foere de?  Har ikke sett de i hobbyforretninger her i UK, saa det er mulig de ikke eksporteres.

 

4000 Micromesh er grovere enn 4000 poleringspinne.  Det er ikke noe foelbart "korn" paa denne poleringspinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på "Tamiya Clear Styrene" på eBay, og fant denne.

 

https://www.ebay.co.uk/itm/70191-Clear-Pla-Plate-0-3mm-B4-Size-4pcs-by-Tamiya/322512844801?epid=1137718451&hash=item4b17437801:g:P6oAAOSwIaFZFDlV

 

Evergreen har noe tilsvarende som fås kjøpt hos Amundsen (og trolig også HobbyM), men om Evergreen er like samarbeidsvillig til polering, aner jeg ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.