Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

AK-malinga må tynnes med deres respektive tynnere, ikke bruk vann eller andre remedier. AK-malinga som er beregnet til pensling må tynnes MYE, det beste er å holde seg til den typen som er laget for sprøyting. Det ALLER beste er å bruke lakk som er litt triveligere å jobbe med, som Mr Hobby/Color og Tamiyas nye Laquer, tynnet med MLT (Mr Leveling Thinner), evt gulkork-tynner fra Tamiya.

Og siden det snart er jul kan du ønske deg at julenissen gir deg en ny sprøyte, så kan du la Biltema-sprøytene gå i søpla, der de hører hjemme. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Geir Hogga skrev:

AK-malinga må tynnes med deres respektive tynnere, ikke bruk vann eller andre remedier. AK-malinga som er beregnet til pensling må tynnes MYE, det beste er å holde seg til den typen som er laget for sprøyting. Det ALLER beste er å bruke lakk som er litt triveligere å jobbe med, som Mr Hobby/Color og Tamiyas nye Laquer, tynnet med MLT (Mr Leveling Thinner), evt gulkork-tynner fra Tamiya.

Og siden det snart er jul kan du ønske deg at julenissen gir deg en ny sprøyte, så kan du la Biltema-sprøytene gå i søpla, der de hører hjemme. 🙂

 

Du peker på et vesentlig punkt her, Geir. Jeg har ikke AK-tynneren på lager, og flow improveren som jeg brukte, var fra Vallejo, så Ak-malinga fikk nok ikke optimal tilsetning, dessverre. 

 

Etter det lille jeg har prøvd av det har også fått sansen for lakkbasert maling, men foreløpig har jeg lite utvalg av den typen maling og tilhørende remedier.

 

Jeg trur jeg fikk Sparmax-sprøyta til å funke igjen nå. Biltemasprøytene mine er jeg faktisk ganske fornøyd med. Jeg merker lite eller ingen forskjell på dem og Sparmax-sprøyta. Jeg er tilbøyelig til å være enig med eks-bilakkerer Kjell Terje i at en god kompressor som leverer jevn luft er viktigere enn kvaliteten på sprøyta. Sil-Air-kompressoren min har  levert jevn luft i mange år, så der i alle fall alt på stell.

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker du som om AK-maling er én ting, Reidar. ;) Jeg har ikke prøvd alle variantene deres, men om de har en som ligner på Vallejo, er den sannsynligvis rimelig tricky. Og å tynne maling laget for penselbruk slik at den funker i airbrush, er uansett en krevende øvelse.

 

Men, det er f.eks. ikke veldig vanskelig å få godt resultat med AK Xtreme. Det tror jeg dog en helt annen kjemi enn den Einar har krangla med her.

 

Det er jo heller ikke egentlig mulig å snakke om "Tamiya" som én ting. Det er forskjell på LP, X- og XF, for ikke å si enamel-varianten av X. Og om du dekanterer sprayboks (TS eller AS), så er det et annet beist igjen også. 

 

Lakkjemi er kompleks og uoversiktlig, og sannsynligvis grunnen til at det blir så mye rare og frustrerende resultater til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du nevner det, Jens Håkon, så har også jeg litt Vallejo Air som jeg bruker til detaljmaling med pensel. I tillegg til et relativt rikholdig utvalg Vallejo Model Color (den vanlige penselmalinga).

 

Bunnlinja i alt dette er fortsatt at det ikke er så lurt å snakke om "Tamiya", "AK", "Vallejo" osv som om det er bare én type lakk. Mistenker noen ganger at dette bare bidrar til forvirringen der ute, og gir noen ideer om at det ikke er så nøye, eller i det minste at det man tynner en variant med, også funker i en annen. Med dertil hørende resultater.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har brukt maling fra den samme flaska før, og hadde ingen problemer da. Jeg husker ikke om jeg tynna med det samme da. Sannsynligvis brukte jeg vindusspyleveske. Det gjorde jeg ikke nå. At flaska har stått halvtom et par år, har neppe vært positivt, tenker jeg. 

 

Alder kan spille en rolle, men trenger ikke gjøre det. Vi har tidligere diskutert Alclad som har sett ut til å gå ut på dato. På den andre sida har jeg opplevd at innholdet på uåpna Humbrol-bokser fra 1970-t er fullt brukbart ennå, mens innholdet på nyere bokser er mye dårligere. Det er vanskelig å generalisere, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mer arbeid med denne modellen enn jeg hadde tenkt. Malingsujevnhetene er pussa ned.

 

Deretter sprøyta jeg på blanksvart Alcladgrunning for skikkelig å avsløre alle resterende ujevnheter. Det var kanskje en sjanse å ta, sånn kjemisk, men det har gått bra. Den blanksvarte finishen avslørte mer, så det er blitt ytterligere puss, med sandpapir i gradene 1000, 1500 og 2000 grit, pluss gnikking med klut, men nå begynner det å se bra ut. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I juleferien ble det full pause i bygging av Arado 196 på grunn av fullt hus med barn og barnebarn. Faktisk låste jeg hobbyrommet for å hindre klåfingra barnebarn i å komme inn. I stedet ble det hurtigbygd et par gamle byggesett, uten maling og uten understell ute, sammen med barnebarna. Modellene fikk røff behandling. Jeg brukte 5-minutters epoksy som hovedlim, men sjøl ikke det holdt særlig lenge. Jeg prøvde forøvrig å se om jeg kunne lime canophyer med epoksy, med brukbart resultat, men jeg trur ikke jeg tør å bruke epoksy på aradoen, nei.

 

Nå har arbeidet på aradoen så smått begynt igjen med mer puss og en ny runde svart grunning. Det må mer finpuss og sparkling til, ser jeg. Ikke noe å vise bilde av.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter timer med puss og reparasjon av panelrissings-feilskjær med ørsmå dråper superlim med påfølgende puss med fint sandpapir og mer puss, og tredje gangs grunning med svart Alclad Base Coat, mener jeg at jeg situasjonen er like god eller litt bedre enn før jeg malte flyet med AK-malinga som ble ruglete. 

 

u1PH8xD.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd riggetråden fra AMMO, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag der.

 

EZ Line er også ganske myk, men har ei ganske glatt overflate, så den er ikke veldig vanskelig å tre gjennom hull, dersom man har tak med pinsetten ganske nært trådenden. Fluefiskesnører er nok lettere å tre, men mangler den fantastiske strekkevnen til EZ line. Du skal trekke hardt for at EZ Line skal ryke. 

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.