Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Takk for betimelig korrigering, Mats! :)

Jeg lot meg lure av vrakbildene. Verdammt! Bare akterskrog og ror var dukkledd, som du faktisk nevnte i den forrige tråden min om gjenbruks-Arado. Sånn går det når man blir gammel og glemsk.

Da blir det mer panelrissing enn jeg ei stund så for meg.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da sier jeg meg ferdig med interiøret. Strengt tatt ble det vel mer detaljert enn nødvendig for en modell der detaljene forsvinner inne i en monter, men jeg vet at detaljene er der. Man har da sin mod

Jeg har nå malt interiøret RLM 02 og instrumentbrett og radiofronter RLM 066. Det gjenstår å lage og male bøylene for nakkestøtta.

Det kom ingen kraftige motangrep mot teorien min om svart motor, så den ble malt med svart Alclad og behandla med en blyant for å få fram metallskinn på sylindrene. Et manglende rør ble poda inn i for

Posted Images

11 timer siden, Mats Averkvist skrev:

Jeg ble sittende og studere dette bildet av den aluminiumskledde vingen til 1006 med dukkledning på roret.

Det slår meg hvor lite synlig spantene i rora er. Revell-byggesettet har alt for markert bølgestruktur. Det visste jeg fra før, og har pussa vekk det meste av bølgedalene. Jeg har vurdert å lage nye mindre markerte ribber, men trur det vil virke urealistisk markert når jeg ser dette bildet.

Noe annet som slår meg, er hvor lite markert skillet mellom de to grønnfargene er. Den mørkeste fargen ser slitt ut og det virker som at fargen kan være sprøytemalt på uten masker. 

Hva kan det merket som er satt på i innerkant av roret være?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Jeg forsøker å unngå å gjøre skam på IPMS Norge.

Under rissinga av panellinjer på undersida av vingene kunne jeg ikke unngå å legge merke til de støpte bombeopphenga. Jeg har myst på bildene jeg har tilgjengelig av forbildet i norsk mundur, og for øvrig også i svensk drakt, men kan ikke få øye på noe bombeoppheng der, så de ligger an til å bli klippet bort.

arhorten3.jpg

arhorten2.jpg

thumbnail_IMG_5086.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Liker! 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vingene ble limt på plass i går kveld. Rekkefølgen sier seg sjøl, underdelen i ett stykke først, og deretter de to overdelene av vingene. Gummistrikk og klesklyper er nyttige redskap under modellbygging. Klesklyper av plast, med mjuke klypeoverflater er bedre enn harde klesklyper av tre, som har lett for å gli og sprette av.

Vingespissene til over og underdelene av vingene i dette Revell-byggesettet passer usedvanlig dårlig sammen. Underdelen stakk en til to millimetre lengre ut enn overdelen så det ble mye pussing for å få delene i flukt. Jeg brukte tegninger for å se til at avrundinga av vingespissene ble noenlunde korrekt. 

elhf3NV.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Liker! 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har begynt med flottørene. Det er en del pussing der også. 

Stigtrinna på de fremre flottørstaga er omtrent halvparten så lange som de burde være, ser jeg når jeg sammenligner med forbildet.

ae8rEst.jpg

• Liker! 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekk med de korte plaststigtrinna. Det borres opp hull til nye trinn av metallstifter. 

Til slik presisjonsboring pleier jeg å starte med å stikke til ei startgrop med ei nål, og så starte med det tynneste boret jeg har,03, og så øke med en grad i tjukkelse etter hvert. Her endte jeg med 05. 

sNMCrBd.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottørene har fått noen ekstra fotoets-detaljer og er limt sammen. Litt finpuss trens nok før maling.

EnzIUFk.jpg

Flottørene er også prøvepåsatt, og det viste seg at det går an å få dem på plass med en smule overtalelse.

• Liker! 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et knekt mellomstag ble reparert med oppboring og innsetting av metalltråd.

Det er en milepel når en kan begynne å male. Undersidene ble malt med AK sin RLM 65 i går kveld. Det er slående hvor lyst grågrønn denne undersidefargen framstår jamført med den lyseblå plasten som modellen er støpt i. Litt diskret skyggelegging ble foretatt med RLM 77 blanda med RLM 65.

thumbnail_IMG_5172.jpg

• Liker! 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det ble tendenser til mansjetter rundt åpningene og utbulninger et par steder der stiftene er like under overflata. Noe er pussa ned etter at bildet ble tatt, men det gjenstår mer. Det er ikke helt enkelt å komme til overalt, og man må være ganske lett på labben.

De oppstikkende endene på hvert stigtrinn er også forsøkt pussa litt ned, slik at de er litt mindre markerte. Det er også en type operasjon som må gjøres med forsiktighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delta i diskusjonen

Du kan poste en melding nå. Hvis du har en konto Logg inn nå for å poste under din konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.