Gå til innhold
  • Bli medlem

Arado Ar 196 (Ferdig Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Takk for betimelig korrigering, Mats! :)

 

Jeg lot meg lure av vrakbildene. Verdammt! Bare akterskrog og ror var dukkledd, som du faktisk nevnte i den forrige tråden min om gjenbruks-Arado. Sånn går det når man blir gammel og glemsk.

 

Da blir det mer panelrissing enn jeg ei stund så for meg.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mats Averkvist skrev:

Jeg ble sittende og studere dette bildet av den aluminiumskledde vingen til 1006 med dukkledning på roret.

 

Det slår meg hvor lite synlig spantene i rora er. Revell-byggesettet har alt for markert bølgestruktur. Det visste jeg fra før, og har pussa vekk det meste av bølgedalene. Jeg har vurdert å lage nye mindre markerte ribber, men trur det vil virke urealistisk markert når jeg ser dette bildet.

 

Noe annet som slår meg, er hvor lite markert skillet mellom de to grønnfargene er. Den mørkeste fargen ser slitt ut og det virker som at fargen kan være sprøytemalt på uten masker. 

 

Hva kan det merket som er satt på i innerkant av roret være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg forsøker å unngå å gjøre skam på IPMS Norge.

 

Under rissinga av panellinjer på undersida av vingene kunne jeg ikke unngå å legge merke til de støpte bombeopphenga. Jeg har myst på bildene jeg har tilgjengelig av forbildet i norsk mundur, og for øvrig også i svensk drakt, men kan ikke få øye på noe bombeoppheng der, så de ligger an til å bli klippet bort.

 

 

arhorten3.jpg

arhorten2.jpg

thumbnail_IMG_5086.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingene ble limt på plass i går kveld. Rekkefølgen sier seg sjøl, underdelen i ett stykke først, og deretter de to overdelene av vingene. Gummistrikk og klesklyper er nyttige redskap under modellbygging. Klesklyper av plast, med mjuke klypeoverflater er bedre enn harde klesklyper av tre, som har lett for å gli og sprette av.

 

Vingespissene til over og underdelene av vingene i dette Revell-byggesettet passer usedvanlig dårlig sammen. Underdelen stakk en til to millimetre lengre ut enn overdelen så det ble mye pussing for å få delene i flukt. Jeg brukte tegninger for å se til at avrundinga av vingespissene ble noenlunde korrekt. 

 

 

elhf3NV.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et knekt mellomstag ble reparert med oppboring og innsetting av metalltråd.

 

Det er en milepel når en kan begynne å male. Undersidene ble malt med AK sin RLM 65 i går kveld. Det er slående hvor lyst grågrønn denne undersidefargen framstår jamført med den lyseblå plasten som modellen er støpt i. Litt diskret skyggelegging ble foretatt med RLM 77 blanda med RLM 65.

thumbnail_IMG_5172.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble tendenser til mansjetter rundt åpningene og utbulninger et par steder der stiftene er like under overflata. Noe er pussa ned etter at bildet ble tatt, men det gjenstår mer. Det er ikke helt enkelt å komme til overalt, og man må være ganske lett på labben.

 

De oppstikkende endene på hvert stigtrinn er også forsøkt pussa litt ned, slik at de er litt mindre markerte. Det er også en type operasjon som må gjøres med forsiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom den nedre delene av staga i byggesettet er en del av flottørene, var det ikke noe særlig poeng i å male dem før sammensetning. Maskeringa av flottørstaga kompliseres litt av at de fremre staga med stigtrinn var i den grønne oversidefargen, mens resten av staga var i undersidefargen. 

 

Planen er å male flyet og flottørene separat før sammensetning. 

 

i6VIGKS.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobba litt med motorseksjonen. I bakkant av motoren i byggesettet er det et par små knotter som skal festes i to hull i forenden på skroget, men jeg ser for meg at det motoren kanskje ikke kan festes direkte til forenden av skroget, ettersom ettermarkeds-cowlingen av resin er litt lengre enn cowlingen i byggesettet. Derfor fjerna jeg de to små knottene i bakkant av motoren og erstatta dem med et par metallstenger, slik at jeg har mye å gå på, samtidig som at framenden av flymodellen får litt ekstra vekt.

 

Jeg ser for meg at forbildet var ganske framtungt, i og med at vingene og skroget fra like bak cockpitseksjonen var aluminiumskledd, mens skroget var dukkledd (med aluminiumskledd hale), så jeg la på litt ekstra vekt i bakkant av motoren med et par runder loddetinn, som ble malt RLM 02 i forkant der loddetinnet vises bak sylindrene. 

 

Tanken var at modellen ikke skulle sitte med vekta veldig bakpå flottørene. Det ble alt for lite vekt til å gjøre noe særlig utslag, og dessuten fant jeg ut ved å studere bilder av Arado 196 at flyet satt ganske bakpå flottørene, så ekstra vekt hadde egentlig lite for seg.

 

OibwMxJ.jpg

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ei stund sia jeg har vist bilder, men noe har foregått.

 

Hele modellen er pussa med Micro mesh og gjort klar for maling. Festing av rora på flottørene er forsterka med tynne metallstenger. Stengene ble limt fast med nyinnkjøpt 5-minutters tokomponent epoxy. Erfaringsmessig er rora utsatt for å løsne.

 

H6NHa6y.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble modellen malt med AK sin RLM 73. Det gikk ikke helt uten problemer.

 

Først ville Sparmax-sprøyta ikke samarbeide. Det kom luft, men ikke maling. 

 

Sprøyte nmmer to, fra Biltema virka fint ei lita stund, men gikk så fullstendig tett. 

 

Jeg ble lei og grep fatt i ei tredje sprøyte, også den fra Biltema. Denne gangen var jeg påpasselig å fylle godt med AK sin Flow imprower, og da fikk jeg gjennomført jobben, men ble ikke helt fornøyd med finishen, som til dels ble litt kornete. Det blir nok litt lett puss og muligens en ny omgang med sprøyta. preshadinga forsvant langt på veg under den mørke fargen.

 

hFoER5m.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Kjedelig med sprøyteproblemer. Hvilken type AK-maling er det du bruker? Den virker jo ikke helt god.

Malinga jeg bruker er AK akryl for penselmaling. Problemene jeg fikk nå skyldes nok dels for lite tynner kombinert med for lite omrøring og kanskje dels at jeg har brukt av den samme malingsflaska forrige gang jeg bygde Arado 196, for et par år sia.

 

Jeg kan ikke huske at jeg hadde særlig mye problemer forrige gang jeg brukte denne malinga. 

 

F8GCe43.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Air Series fordi dette er farger til fly, Ragnar. Om du ser nøyere etter på bildet så vil du se at det står "High Quality Acrylic Colors for Brush" pluss instruksjoner for å tynne hvis du skal bruke airbrush.

 

Sprøyteproblemene høres jo ut som de man kan få om man har slurva med renholdet. Klarer ikke helt å se hva som er problemet med SparMaxen? Er noe knekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.