Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala 2019 - dømming


Kyrre Ingebrethsen

Anbefalte innlegg

Hei alle. 
Det blir alltid litt surmuling fra enkelte når det gjelder dømming, det være seg klasseinndeling, elendige dommervurderinger eller hoveddommer sin feilslåtte humor. 
Kan dere ikke si hva dere mener da, så kan vi sette opp et dømmesystem som alle er fornøyd med?

Neida, alle kommer ikke til å bli fornøyd. Men kom med kritikken, øs av deg. Kom også med gode forslag. Få litt dømmedebatt igjen. Her er det alt for stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig ikke noe problem med dømmingen, men kan det være at det "ekstreme" fokuset på å lete etter feil på modellene skremmer vekk en del fra å delta? Det er vel mange - kanskje de fleste - som har fokus på helhetsinntrykk når de bygger modeller. Og at modellene dermed kanskje har noen små lyter her og der. Hvis man tror modellene vil bli "slaktet" på SKALA, så holder man seg kanskje hjemme? Er det derfor så få kommer på SKALA? Ikke vet jeg...

 

Ragnar 

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar, det har jo vært prøvd så mangt opp gjennom åra. Vi har prøvd deltakerdømming, vi har prøvd poengdømming og vi har prøvd dommerteam. Jeg sitter ikke med følelsen at det er dømmeformen som er avgjørende for om folk er med på Skala - er vel mer lokalene og aktivitetene. 
Hvis man ikke dømmer etter "feil" så blir konkurransen i realiteten ikke lenger en konkurranse - og da er det nok en del som holder seg hjemme av den grunn. Hva er vitsen med en "modellutstilling" lissom? 
Damned if you do and damned if you don't. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer team i hver klasse er vel greit, alltid interessant å dømme sammen med andre i klasser man selv ikke stiller i. Gir interessante og konstruktive diskusjoner som også er litt lærerike for de som normal ikke bygger i den klassen de er med å dømme  (synes nå jeg da).

 

Deltakelse på SKALA tror jeg henger svært sammen med lokaler, geografisk plassering og tidspunkt på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kommer ikke til å finne opp kruttet på nytt, så vi fortsetter med dommerteam, all den tid jeg synes det gir størst effekt på kvaliteten på modellene over tid, samt at det er en fin måte å inkludere nye modellbyggere. Kanskje ikke minst det siste.
Noen har vært vokale med tanke på enkelte "glam"-avgjørelser (og min manglende vilje til å korrigere), men det vil alltid være noe skurv, enten man velger den ene eller den andre løsningen. Når det nå en gang er slik at fokus skal ligge på byggeteknikk og finish, ikke valg av farger og malestil, så blir det slik. 

  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er blitt jobba med resultatlista, for å få med spesialprisene også, og den ble vel klar i går kveld, for publisering her i forumet, så det kommer nok snart.

 

Bilder av premievinnerne tar det litt lengre tid med. Bilder vil i alle fall komme i neste nummer av Limtuben, om ikke før, sammen med resultatlista.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.