Gå til innhold
  • Bli medlem

Tivoli-jager (Eduard 1/48 Focke Wulf 190A-4)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bygger litt sommervarmen. Har kastet meg på Second Hand gruppebygget med denne lekkerbisken. Eduards nye Focke Wulf har fått mye skryt, og det var bare å skalpellen i plasten :)

 

TQNSscO.jpg

 

Den skal bygges som en maskin amerikanerne tok som krigsbytte i Italia. Den ble malt i forholdsvis uvante farger for en Focke Wulf å være. Dekaler ble anskaffet fra Karaya (de har mange ark med Focke Wulf med nye eiere). Min skal males som den øverste maskinen. Før noen sier det, må jeg skyte inn at arket påstår det var en A-5, men litt sjekk omkring viste litt delte meninger om det var en A-5, eller A-4. I og med at jeg hadde A-4 liggende, ble det valget.
 

NqIquoC.jpg

 

Onwards and upwards :)

 

eLBOJFk.jpg

 

Starter som vanlig med cockpit. Den ble detaljert med Eduards eget Zoom-sett for å få setebelter og mer detaljert instrumentpanel. Piece of cake

 

13l5aiS.jpg

 

Undervingene monteres tidlig i settet. Kanonene måtte også monteres. da de ikke kunne settes inn etter at overvingen ble limt på. Det synes jeg var en dårlig løsning, for gjett hvor mange ganger man kommer til å brekke disse...

 

jitil11.jpg

 

Motoren ble også montert ved skrogsammenklasking. Den er helt greit detaljert. I og med at den vises lite etter at kjølevifta foran er limt på, ble det ingen ekstra detaljering fra min side.

 

13l5aiS.jpg

 

Dette bildet viser en genistrek fra Eduard - nemlig at overvingen følger ammoluka i skjøten mot skroget. Da slipper man luke med sparkleskjøt.

 

Mer kommer.

 

Mvh

Rune

 

 

 

 

Endret av Rune Haugen
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

WEXPvf5.jpg

 

Videre fremdrift på bygget. Overvingene er limt på. Supertight passform ved vingerøttene. Ikke noe sparkel her nei.

 

GmQ6Hfr.jpg

 

Den enste plassen jeg måtte bruke litt sparkel, var i rota på undersiden av den ene bakvingen.

 

HQOjnrh.jpg

 

Størsteparten av bygging ferdigstilt. Pussing og skjøtsjekk utført. Klart for å starte maling snart :)

 

FRR3hyR.jpg

 

Måtte male hjulbrønnene...

 

2sLNJps.jpg

 

.... og sprossene på canopy før maskering og grunning. Jeg bruker den ekstra cockpithetta som maskering for å hindre maling i cockpit. Fester den med Blue tack og vips, så har du en perfekt forseglet cockpitbrønn. Den hetta jeg skal bruke males separat, da den skal monteres i åpen tilstand.

 

 

 

Stay tuned :) 

 

Mvh Rune.

 

Endret av Rune Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

NmmHYPI.jpg

 

Modellen er grunnet med Vallejos grunning, og preshadet med Nato Black fra samme produsent. Rødt fra Gunze er også malt.

 

0kyno5w.jpg

 

Rødt maskert, og gult malt - også denne fra Gunzes sortiment.

 

SpfYCd2.jpg

 

Gult maskert, og Gunze Neutral Grey med postshading u ulike nyanser påført.

 

DnSOl1f.jpg

 

Tamiya Medium Blue (XF-18) med et par dråper Royal Blue i påført. Preshading av samme blanding med ulike mengder hvitt for bleking. Gulvpolish påført. Klart for dekaler :)

 

Mvh

Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Blåfargen er litt mørkere enn på arket på grunnlag av bilder av maskinen jeg har sett. Det var spekulert i om maskina var malt i Medium Blue, som var en farge amerikanerne brukte på sine hangarskipsfly, og derfor kunne vært tilgjengelig på basen den ble malt om på. Derav mitt valg. Sånn ser det ut etter at dekaler og nytt lag med gulvpolish er lagt.

 

sWB0p9L.jpg

 

Mvh

Rune

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det må overdrives litt for å få frem effektene etter at siste lag med klarlakk er lagt, Einar. Har kommet videre i prosessen, og det er å bryte ned finishen man har strevd etter med weathering. Det er brukt Flory Models Grime Wash og pigmenter her.

 

57xw3FZ.jpg

 

Undersiden har fått gjennomgå litt mer med pigmenter og vask for å simulere en sølete feltflyplass i Italia, vinteren 1943/44.

 

W5tsocP.jpg

 

Mvh

Rune

Endret av Rune Haugen
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 Modellen er straks ferdig. Nå er det bare å lage en base.

 

obLHtyX.jpg

 

Har brukt treskilt man får kjøpt på Panduro. Beiset og lakket dette. Deretter tok jeg sand blandet med vann og trelim og smurte utover basen. Trykket inn noen småstein i samme slengen

 

cePoZUQ.jpg

 

Basen ble malt i diverse brunfarger. Deretter brukte jeg pigmenter rundt steiner osv for å litt inntrykk av støv og tørket leire. Limte på diverse varianter av vegetasjon for bruk på modelljernbaner, og laget busker av penselhår.

 

Modellen ble limt til basen med tokomponentslim og voila! Modellen er ferdig :)

 

2RsEvRX.jpg

 

zbEpYsk.jpg

 

34rbxHh.jpg

 

Kommentarer og innspill mottas med takk :)

 

Mvh

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin modell, og fin base. Men hvor er basen geografisk plassert? Amerikanerne hadde relativt godt utbygde flybaser, og en maskin som dette ville vel vært testet ut på et sentralt testsenter. Derfor ville jeg ha plassert den på et betongdekke eller lignende, ikke ute i ørkensand.

 

Men jeg må legge til at jeg vet jo ikke. Jeg har en bok hjemme om erobrede Fw 190 der denne maskinen sikkert er avbildet.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer :) Basen er ment være i sydlige Italia, og maskina var moromaskin for stasjonssjefen - ikke noen formell uttesting etter det jeg forsto. Det finnes bilder der av Focke Wulf 190 på delvis røffe feltflyplasser. Er ment å fremstå som bildet under:

 

Focke_Wulf_Fw_190_white_12_Siclily_Italy

 

Flyplassen på bildene under er ikke mye mer enn et flatt sted bilde under er tatt på heller. Min base har nok kanskje litt mye vegetasjon i forhold til bildene under, men la oss si at Focke Wulf'en ikke fikk den beste plassen :)

 

102.jpg

 

103.jpg

 

106.jpg

 

WTF-92.jpg

 

Som alle vet var jo "Sunny Italy" en stående vits blant de allierte som tjenestegjorde der. Det var regn og surt store deler av vinterhalvåret, med dertil sølete forhold på feltflyplasser.

 

Endret av Rune Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Da har du ditt på det tørre (eller skal vi si det våte...?), og min kommentar var basert på grunnløs spekulasjon.

 

Nils

Hehe, måtte jo begynne å sjekke litt selv når du kommenterte det, så det reusulterte jo i litt nyttig lærdom om flyplasser i Italia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket boka mi i går, og der var det iallefall fire maskiner i tilsvarende fargeskjema. For en (eller var det to) ble hovedfargen beskrevet som sort eller veldig mørk grønn, en var gul, og den siste var lyseblå (som din modell). Fargen ble imidlertid beskrevet som "ren" blå, ikke gråblå som modellen. Alle flyene er ikkustrert med både bilder og fargetegninger i alle plan. Bilder kan som kjent tolkes på mange måter.

 

Dette er fra en tsjekkisk bokserie, som går for å være basert på grundig forskningsarbeide.

 

https://www.amazon.com/Captured-Butcherbirds-Jacek-Robert-Jackiewicz/dp/B005ADZJKS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg sjekket boka mi i går, og der var det iallefall fire maskiner i tilsvarende fargeskjema. For en (eller var det to) ble hovedfargen beskrevet som sort eller veldig mørk grønn, en var gul, og den siste var lyseblå (som din modell). Fargen ble imidlertid beskrevet som "ren" blå, ikke gråblå som modellen. Alle flyene er ikkustrert med både bilder og fargetegninger i alle plan. Bilder kan som kjent tolkes på mange måter.

 

Dette er fra en tsjekkisk bokserie, som går for å være basert på grundig forskningsarbeide.

 

https://www.amazon.com/Captured-Butcherbirds-Jacek-Robert-Jackiewicz/dp/B005ADZJKS

 

Oi, den boka skulle jeg hatt før jeg kastet meg over dette prosjektet. Det ble (u)kvalifisert gjetning da jeg valgte blåfargen. Det burde vel vært helblått, men man får man leve med sitt valg på denne modellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får satse på at fargeoppfatninga eller hukommelsen hos informantene var så ymse med hensyn til blåfargen på flyet. Jeg ser ellers av fotografiene at det gule skrogbandet ikke fortsatte over den bakerste delen av hooden, som på modellen din. Det burde være forholdsvis greit å fikse.

 

Einar S

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune Haugen skrev:

 

Oi, den boka skulle jeg hatt før jeg kastet meg over dette prosjektet. Det ble (u)kvalifisert gjetning da jeg valgte blåfargen. Det burde vel vært helblått, men man får man leve med sitt valg på denne modellen :)

Denne bokserien er meget god. Faktisk så god at jeg i forvillelsen har kjøpt to eksemplarer av en av bøkene om "caputed" tyske fly. Akkurat hvilken av dem husker jeg ikke, for jeg har tatt med den andre til hytta. Hvis det er interesse så er den til salgs for en overkommelog pris.

 

Nils

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.