Rune Haugen Posted May 31, 2018 Posted May 31, 2018 (edited) Hei! Bygger litt sommervarmen. Har kastet meg på Second Hand gruppebygget med denne lekkerbisken. Eduards nye Focke Wulf har fått mye skryt, og det var bare å skalpellen i plasten Den skal bygges som en maskin amerikanerne tok som krigsbytte i Italia. Den ble malt i forholdsvis uvante farger for en Focke Wulf å være. Dekaler ble anskaffet fra Karaya (de har mange ark med Focke Wulf med nye eiere). Min skal males som den øverste maskinen. Før noen sier det, må jeg skyte inn at arket påstår det var en A-5, men litt sjekk omkring viste litt delte meninger om det var en A-5, eller A-4. I og med at jeg hadde A-4 liggende, ble det valget. Onwards and upwards Starter som vanlig med cockpit. Den ble detaljert med Eduards eget Zoom-sett for å få setebelter og mer detaljert instrumentpanel. Piece of cake Undervingene monteres tidlig i settet. Kanonene måtte også monteres. da de ikke kunne settes inn etter at overvingen ble limt på. Det synes jeg var en dårlig løsning, for gjett hvor mange ganger man kommer til å brekke disse... Motoren ble også montert ved skrogsammenklasking. Den er helt greit detaljert. I og med at den vises lite etter at kjølevifta foran er limt på, ble det ingen ekstra detaljering fra min side. Dette bildet viser en genistrek fra Eduard - nemlig at overvingen følger ammoluka i skjøten mot skroget. Da slipper man luke med sparkleskjøt. Mer kommer. Mvh Rune Edited May 31, 2018 by Rune Haugen 1 Quote
Jan Erik Kristoffersen Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 Kult prosjekt Rune, liker fargeskjemaet du har valgt og bygget ser bra ut så langt 1 Quote
Einar Sandvik Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 Dette ser ut til å bli en skikkelig fargeklatt blant de andre kamuflasjemalte modellene. Einar S 1 Quote
Rune Haugen Posted June 1, 2018 Author Posted June 1, 2018 (edited) Hei! Videre fremdrift på bygget. Overvingene er limt på. Supertight passform ved vingerøttene. Ikke noe sparkel her nei. Den enste plassen jeg måtte bruke litt sparkel, var i rota på undersiden av den ene bakvingen. Størsteparten av bygging ferdigstilt. Pussing og skjøtsjekk utført. Klart for å starte maling snart Måtte male hjulbrønnene... .... og sprossene på canopy før maskering og grunning. Jeg bruker den ekstra cockpithetta som maskering for å hindre maling i cockpit. Fester den med Blue tack og vips, så har du en perfekt forseglet cockpitbrønn. Den hetta jeg skal bruke males separat, da den skal monteres i åpen tilstand. Stay tuned Mvh Rune. Edited June 1, 2018 by Rune Haugen Quote
Kamran Karimi Posted June 2, 2018 Posted June 2, 2018 Det er for mange kjedelig skjema i den esken der så kult at du valgte en annen en. Gleder med til å se den ferdig. 1 Quote
Rune Haugen Posted June 3, 2018 Author Posted June 3, 2018 Hei. Modellen er grunnet med Vallejos grunning, og preshadet med Nato Black fra samme produsent. Rødt fra Gunze er også malt. Rødt maskert, og gult malt - også denne fra Gunzes sortiment. Gult maskert, og Gunze Neutral Grey med postshading u ulike nyanser påført. Tamiya Medium Blue (XF-18) med et par dråper Royal Blue i påført. Preshading av samme blanding med ulike mengder hvitt for bleking. Gulvpolish påført. Klart for dekaler Mvh Rune Quote
Einar Sandvik Posted June 3, 2018 Posted June 3, 2018 Du kaster ikke bort tida, Rune. Det blir spennende å se når du fjerner teipen. Einar S Quote
Ragnar Eckhoff Posted June 4, 2018 Posted June 4, 2018 Ser lovende ut dette her! Blåfargen din virker å være en del mørkere enn det som vises på intruksjonsarket. Er det meningen? Ragnar Quote
Rune Haugen Posted June 5, 2018 Author Posted June 5, 2018 Hei. Blåfargen er litt mørkere enn på arket på grunnlag av bilder av maskinen jeg har sett. Det var spekulert i om maskina var malt i Medium Blue, som var en farge amerikanerne brukte på sine hangarskipsfly, og derfor kunne vært tilgjengelig på basen den ble malt om på. Derav mitt valg. Sånn ser det ut etter at dekaler og nytt lag med gulvpolish er lagt. Mvh Rune 1 Quote
Einar Sandvik Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 Flott modell i et uvanlig fargeskjema. Kanskje i overkant mye variasjon i enkeltfargene? Einar S Quote
Rune Haugen Posted June 5, 2018 Author Posted June 5, 2018 (edited) Min erfaring er at det må overdrives litt for å få frem effektene etter at siste lag med klarlakk er lagt, Einar. Har kommet videre i prosessen, og det er å bryte ned finishen man har strevd etter med weathering. Det er brukt Flory Models Grime Wash og pigmenter her. Undersiden har fått gjennomgå litt mer med pigmenter og vask for å simulere en sølete feltflyplass i Italia, vinteren 1943/44. Mvh Rune Edited June 6, 2018 by Rune Haugen 1 Quote
Einar Sandvik Posted June 5, 2018 Posted June 5, 2018 (edited) Ja, jeg frykta litt overdrevent overdrivelse, men dette drar seg til. Einar S Edited June 5, 2018 by Einar Sandvik Quote
Rune Haugen Posted June 6, 2018 Author Posted June 6, 2018 Hei! Modellen er straks ferdig. Nå er det bare å lage en base. Har brukt treskilt man får kjøpt på Panduro. Beiset og lakket dette. Deretter tok jeg sand blandet med vann og trelim og smurte utover basen. Trykket inn noen småstein i samme slengen Basen ble malt i diverse brunfarger. Deretter brukte jeg pigmenter rundt steiner osv for å litt inntrykk av støv og tørket leire. Limte på diverse varianter av vegetasjon for bruk på modelljernbaner, og laget busker av penselhår. Modellen ble limt til basen med tokomponentslim og voila! Modellen er ferdig Kommentarer og innspill mottas med takk Mvh Rune Quote
Einar Sandvik Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Pen gjenbrukt tysker med base. Gratulerer med første ferdige modell i årets temabygg! Einar S 1 Quote
Nils Mathisrud Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Fin modell, og fin base. Men hvor er basen geografisk plassert? Amerikanerne hadde relativt godt utbygde flybaser, og en maskin som dette ville vel vært testet ut på et sentralt testsenter. Derfor ville jeg ha plassert den på et betongdekke eller lignende, ikke ute i ørkensand. Men jeg må legge til at jeg vet jo ikke. Jeg har en bok hjemme om erobrede Fw 190 der denne maskinen sikkert er avbildet. Nils Quote
Rune Haugen Posted June 7, 2018 Author Posted June 7, 2018 (edited) Takker for kommentarer Basen er ment være i sydlige Italia, og maskina var moromaskin for stasjonssjefen - ikke noen formell uttesting etter det jeg forsto. Det finnes bilder der av Focke Wulf 190 på delvis røffe feltflyplasser. Er ment å fremstå som bildet under: Flyplassen på bildene under er ikke mye mer enn et flatt sted bilde under er tatt på heller. Min base har nok kanskje litt mye vegetasjon i forhold til bildene under, men la oss si at Focke Wulf'en ikke fikk den beste plassen Som alle vet var jo "Sunny Italy" en stående vits blant de allierte som tjenestegjorde der. Det var regn og surt store deler av vinterhalvåret, med dertil sølete forhold på feltflyplasser. Edited June 7, 2018 by Rune Haugen Quote
Rune Haugen Posted June 7, 2018 Author Posted June 7, 2018 (edited) Google Foggia air force base, og øvrige flyplasser i sydlige Italia, og du vil finne at det var feltmessige forhold utenfor stripa - les: det var et gjørmete høl utenfor fast dekke vinters tid Edited June 7, 2018 by Rune Haugen Quote
Nils Mathisrud Posted June 7, 2018 Posted June 7, 2018 Da har du ditt på det tørre (eller skal vi si det våte...?), og min kommentar var basert på grunnløs spekulasjon. Nils Quote
Rune Haugen Posted June 7, 2018 Author Posted June 7, 2018 6 minutter siden, Nils Mathisrud skrev: Da har du ditt på det tørre (eller skal vi si det våte...?), og min kommentar var basert på grunnløs spekulasjon. Nils Hehe, måtte jo begynne å sjekke litt selv når du kommenterte det, så det reusulterte jo i litt nyttig lærdom om flyplasser i Italia Quote
Nils Mathisrud Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 Jeg sjekket boka mi i går, og der var det iallefall fire maskiner i tilsvarende fargeskjema. For en (eller var det to) ble hovedfargen beskrevet som sort eller veldig mørk grønn, en var gul, og den siste var lyseblå (som din modell). Fargen ble imidlertid beskrevet som "ren" blå, ikke gråblå som modellen. Alle flyene er ikkustrert med både bilder og fargetegninger i alle plan. Bilder kan som kjent tolkes på mange måter. Dette er fra en tsjekkisk bokserie, som går for å være basert på grundig forskningsarbeide. https://www.amazon.com/Captured-Butcherbirds-Jacek-Robert-Jackiewicz/dp/B005ADZJKS Quote
Rune Haugen Posted June 8, 2018 Author Posted June 8, 2018 1 time siden, Nils Mathisrud skrev: Jeg sjekket boka mi i går, og der var det iallefall fire maskiner i tilsvarende fargeskjema. For en (eller var det to) ble hovedfargen beskrevet som sort eller veldig mørk grønn, en var gul, og den siste var lyseblå (som din modell). Fargen ble imidlertid beskrevet som "ren" blå, ikke gråblå som modellen. Alle flyene er ikkustrert med både bilder og fargetegninger i alle plan. Bilder kan som kjent tolkes på mange måter. Dette er fra en tsjekkisk bokserie, som går for å være basert på grundig forskningsarbeide. https://www.amazon.com/Captured-Butcherbirds-Jacek-Robert-Jackiewicz/dp/B005ADZJKS Oi, den boka skulle jeg hatt før jeg kastet meg over dette prosjektet. Det ble (u)kvalifisert gjetning da jeg valgte blåfargen. Det burde vel vært helblått, men man får man leve med sitt valg på denne modellen Quote
Einar Sandvik Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 Du får satse på at fargeoppfatninga eller hukommelsen hos informantene var så ymse med hensyn til blåfargen på flyet. Jeg ser ellers av fotografiene at det gule skrogbandet ikke fortsatte over den bakerste delen av hooden, som på modellen din. Det burde være forholdsvis greit å fikse. Einar S 1 Quote
Nils Mathisrud Posted June 8, 2018 Posted June 8, 2018 11 timer siden, Rune Haugen skrev: Oi, den boka skulle jeg hatt før jeg kastet meg over dette prosjektet. Det ble (u)kvalifisert gjetning da jeg valgte blåfargen. Det burde vel vært helblått, men man får man leve med sitt valg på denne modellen Denne bokserien er meget god. Faktisk så god at jeg i forvillelsen har kjøpt to eksemplarer av en av bøkene om "caputed" tyske fly. Akkurat hvilken av dem husker jeg ikke, for jeg har tatt med den andre til hytta. Hvis det er interesse så er den til salgs for en overkommelog pris. Nils 1 Quote
Recommended Posts