Gå til innhold
  • Bli medlem

Grosszerstörer 110, Dragon 1/32


Anbefalte innlegg

 

C921DA85-9FCD-4423-AB2F-5144D867B91F.jpeg

 

 

Denne fikk jeg nærmest slengt etter meg av et styremedlem med stygg caps for rundt fem (?) år siden. Premisset for den milde gaven var selvsagt at jeg skulle bygge den, så nå setter jeg i gang.

 

 

 

65D87B0E-CE7C-40C0-9C84-D00896C496D5.jpeg

 

 

En av tingene som har skremt meg litt fra å starte er at en av modellbyggingens guruer, Tom Cleaver, kaller settet «an ill fitting pain in the posterior» i en byggeartikkel på Modelingmadness. 

Jeg har så langt fått klasket sammen skroget og er godt i gang med motorgondolene uten å møte noen av de grusomme problemene han beskriver. 

 

4873CEC9-A636-4E55-BF99-A97009DB3247.jpeg

 

Her er motorgondolen, og ifølge Cleaver trenger man massiv kirurgi på sidepanelene for i det hele tatt å få ihop dette her. Enten har jeg gått glipp av noe, ellers er det han som har brukt feil del?

 

https://modelingmadness.com/review/axis/cleaver/tmc110c7.htm

 

3216ED51-3ADC-4AC6-BAE7-8DCB75477614.jpeg

 

 

Beistus giganticus.

 

709E0607-FABB-4688-867A-7AAF7B67B4E5.jpeg

 

Setebeltene hadde jeg også montert, men disse rev jeg ut i affekt fordi de ble dritstygge. Jeg skal i stedet bestille noen fra HGW av «tekstil», og sammen med dem skal jeg ha noen dekaler eller masker til å lakke merker. Jeg må bare bestemme meg for skjema først. 

 

F4505975-DD71-4F4E-952E-D85929F902CD.jpeg

 

Bikkja og LN IR fra Kirkenes følger jo eska. Her har jeg flere gode bilder å gå ut fra. 

 

 

5FCE0005-3C49-4BEC-B8B3-A5DDE1C52960.jpeg

 

Den berømmelig D5 KS med haikjeften pirrer. Denne klarer jeg ikke å finne noe bilde av, enda jeg vet jeg har sett den ett eller annet sted? Noen? 

Og i heftet som Åkra og Olve lagde for noen år siden er det en profil med stor veps på nesa av en maskin som ble fotografert på Kjeller. Den hadde vært kul, men skulle i tilfelle hatt et bilde også.

 

Disse er også fine:

 

75414F44-3AF0-4ABF-8652-5B2806A56AED.jpeg

525FCED1-20CE-412B-B265-56DA8CB17C9A.jpeg

 

 

 

 

Endret av Torgeir Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Du Torgeir, å klaske sammen betyr å lime. Ikke rart du får det til å passe når du bruker vanlig maskeringstape.....Uansett, skal bli spanande å fylgje med på. Go for Doggy style!!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, denne kjenner jeg igjen. Nevnte styremedlem kjøpte denne av meg før han gavmildt ga den videre til deg, så jeg føler en viss tilhørighet i bygget? Det ser ut til at godeste Tom Klyver har vært på bærtur i sin beskrivelse av dette settet ja, men så er jo du vant med Special Hobby, så da er vel dette barnemat. Hva har du malt magasinene med? Det var en fin våpenmetallisk finish på de. NB, husk at magasinene til mg til haleskytter hadde en lærreim på oversida. Det vises på bildet her:
image.png.0be908d2cf89720103672f7daba7a82c.png

 

Ellers er det mange deilige forbilder å velge i for GrossZerstöreren. BikkjeZerstörer har du gjort i 1/48. Veps eller haikjeft ville vært stas.

 

Mvh

Rune
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune Haugen skrev:

Oi, denne kjenner jeg igjen. Nevnte styremedlem kjøpte denne av meg før han gavmildt ga den videre til deg, så jeg føler en viss tilhørighet i bygget? Det ser ut til at godeste Tom Klyver har vært på bærtur i sin beskrivelse av dette settet ja, men så er jo du vant med Special Hobby, så da er vel dette barnemat. Hva har du malt magasinene med? Det var en fin våpenmetallisk finish på de. NB, husk at magasinene til mg til haleskytter hadde en lærreim på oversida. Det vises på bildet her:
image.png.0be908d2cf89720103672f7daba7a82c.png

 

Ellers er det mange deilige forbilder å velge i for GrossZerstöreren. BikkjeZerstörer har du gjort i 1/48. Veps eller haikjeft ville vært stas.

 

Mvh

Rune
 

Hau.

Jo, disse magasinene: De er malt med nato black og børsta med sånn våpenmetallicstøv fra MIG (eller var det AK?). Da blir det fint.

Oversida av magasinene du ser på bildet blir ikke synlig, så jeg droppa å male lærreima på dem. 

Da har vi en stemme for bikkja og en for hai/veps. Akkurat i dag føler jeg mest for veps. Trenger bare 2N NN i koder. Ser ut til at det er hvit outline på den ene N-en?

vepsenese 110.JPG

Endret av Torgeir Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Bertil Bakken skrev:

Ikke overrasket over at denne modellen har god passform siden jeg selv har bygget samme modell fra samme produsent i 1/48. Den var langt bedre enn Eduard sin 110’er

Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?)

Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Reidar Berg skrev:

Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?)

Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner.

 

Reidar

Eduard er nok et "finere" sett når det gjelder støp og detaljer, men dessverre har de knota det til med passformen og vinkelen på gondolene. Dette settet i 1/32 er betraktelig lettere å bygge enn Eduards i 1/48. Ut fra bilder jeg har sett ser det ut til at Nils Bertil har rett i at Cyber Hobbys 110-er i 1/48 er svært likt dette settet i 1/32. Men også i dette bygget har jeg fått litt knot rundt gondolene, og har måttet ty til plast smeltet i tynner for å tette sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Reidar Berg skrev:

Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?)

Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner.

 

Reidar

På Cyper Hobby sin benyttet jeg ikke sparkel i det hele tatt, derimot på Eduard som ( som aldring ble freidig) var det en del knot. Cyper har i tillegg til motor også flaks og slats. Synes detalj nivået på Cyber er bedre enn Eduard, for ikke å snakke om passform. Det eneste var at jeg benyttet Eduard sin den bakre del av canopyen (over skytteren) på Cyber 110’eren da denne faktisk var bedre. Så uten tvil vil jeg påstå at Cyber er overlegen Eduard.

Bertil

F1728B8F-547C-451E-A320-250A5D02459B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.