Gå til innhold
  • Bli medlem

Dømming Skala 2018


Anbefalte innlegg

Retningslinjer for dømming og dommerutvelgelse ved Skala 2018.

 

1. Alle deltakere på Skala 2018 melder seg i utgangspunktet også på som dommer

1.1 Tilstedeværelse på Skala 2018 kan også medføre påmelding som dommer.

2. Gyldig fravær er egen død eller konfirmasjonen til egne barn. Legg merke til at eget bryllup ikke gir gyldig fravær.

3. Om du ikke har vært med som dommer før er det ikke noe problem - du blir med i et dommerteam.

 

Tilbakemeldinger viser at mange synes det er svært lærerikt å være dommer, jeg ser derfor ingen grunn til å endre på denne praksisen nå.

 

Dommerteam blir satt sammen på lørdag. Dommermøte blir annonsert. Det er obligatorisk oppmøte, så fremt ikke punkt 2 har inntruffet.

 

Spørsmål? Fint.

 

Mvh

Kyrre

Dommersjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt skrevet med "et snev av humor".

 

Men: Dømminga foregår med et bredt utvalg av folket. Vi må bruke de ressursene vi har og det er naturlig at de som stiller på konkurransen også stiller seg til disposisjon som  dommere.

Hvert dommerteam er ledet av en erfaren dommer, slik at kvalitet og erfaringsoverføring opprettholdes.

Tilbakemelding fra tidligere Skala er at dommerdeltakelse er veldig lærerikt og bidrar til utvikling både hos den enkelte modellbygger og i klubben som helhet. Å gå vekk fra en slik praksis er jeg sterkt i mot, så hvis vi skulle gå tilbake til den klassiske elitetanken ved dommerutnevnelse så må heller noen andre ta styringa der.

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt skrevet med "et snev av humor".

 

Men: Dømminga foregår med et bredt utvalg av folket. Vi må bruke de ressursene vi har og det er naturlig at de som stiller på konkurransen også stiller seg til disposisjon som  dommere.

Hvert dommerteam er ledet av en erfaren dommer, slik at kvalitet og erfaringsoverføring opprettholdes.

Tilbakemelding fra tidligere Skala er at dommerdeltakelse er veldig lærerikt og bidrar til utvikling både hos den enkelte modellbygger og i klubben som helhet. Å gå vekk fra en slik praksis er jeg sterkt i mot, så hvis vi skulle gå tilbake til den klassiske elitetanken ved dommerutnevnelse så må heller noen andre ta styringa der.

 

Kyrre

 

Nemlig. Som jeg sa til mitt eget avkom sist vår: "Det var jammen bra konfirmasjonen din ikke ble lagt til Skala-helga, for da måtte du ha feiret den uten meg".

 

(Skrevet med et snev av humor, men like fullt gudsens sanning).  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg kommer å få mange på nakken for å si hva jeg mener om dømming...  Helt i orden, er fult lov å være uenig.

 

anyhow..

 

Den som stiller som dommer mener jeg ikke selv skal delta i noen del av konkurransen.  I den perfekte verden så mener jeg også at vi burde ha dommere som kjenner minst mulig til modellene og deltagere  Jeg vet dette pr nå er komplett umulig å få til. 

 

Hvorfor mener jeg dette ?  Dommer skal være upartisk og er man med i konkurransen man dømmer i , er man slik jeg ser det inhabil.  Dette er uansett om man ikke dømmer i sin egen klasse eller ikke.

 

Slik det er pr idag er det deltagerdømming der kun noen av deltagerene kan bedømme. i mine ører blir dette feil.  Enten så har man dommere (helst utenforstående, men minstekrav at de som dømmer ikke stiller selv i noen del eller klasser av konkurransen) som tar seg av det, ellers så har man deltager dømming, der alle deltagere stemmer fram sine favoritter, naturligvis uten å stemme på egene modeller, i den perfekte verden burde man egentlig ikke som deltager stemme i den klassen man selv stiller ut.  De fleste stiller i veldig få klasser uansett, så det er ikke så mange man "går glipp av", og det er mer eller mindre likt for alle.

 

En måte å løse dette på er at om noen ønsker kun å komme å se på modellene, men av en eller annen årsak ikke har noen å stille med selv kan da få fungere som dommere.  Evt at det går på rundgang, og man får vite i god tid at man er ønsket som dommer på for ex neste Skala.  Ulempen her er hvis noen trekker seg i dagene før konkurransen, kom gjerne med innspill på hvordan man gjør dette. 

 

Hoved dommer  mener jeg ikke skal være en del av det Norske miljøet i det heletatt.  Om man har hentet inn en foredragsholder som også er modellbygger, eller historiker kan vedkommende også rekruteres som hoveddommer.  jeg ser på hoved dommer sin rolle som å gå over alle resultatene som er stemt fram  og se at han er enig at det virker som en ok vinner.  Evt der han ikke er enig står han til å overstyre avgjørelsen og komme med en egen, derav at han skal kjenne minst mulig til de som har laget modellen og helst ikke ha sett den før i det heletatt.    Dette er nok mer utopi en noe annet. Men det kan være greit å vurdere iallefall. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopien du beskriver, Sten Arne, er det fullt mulig å nikke til og også ønske seg. Det er like fullt en utopi.

 

Og jeg vet ikke helt nøyaktig hvem på årets skala som da skulle ha dømt, for det var færre å velge mellom enn noen sinne, og folk uten god tilknytning til det norske miljøet tror jeg knapt var å se.

 

Men det er lov å drømme, selv om Skala på nåværende deltakernivå knapt kan forsvare tidsbruken til ildsjelene som holder skuta flytende.

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, nei jeg vet det, og som vi sier det er i den "perfekte verden" .

 

Jeg satt på jobb hele lørdagen så hadde forsåvitt gyldig fravær, men jeg fikk inntrykk av at det var veldig mange færre deltakere en vanlig.  Hva som er årsaken til dette må en prøve å se på.  Jeg har hørt mange klage på lokalene, Jeg var der ifjor og jeg kan virkelig ikke si at jeg skjønner så mye av det.  Jo , greit, lyset var ikke helt perfekt, men selve lokalene hadde jeg egentlig ikke så mye å si  på.  Det funka helt greit, og litt ekstra lys bør ikke være så veldig vanskelig å ordne.

 

Jeg savner Scala slik det var da vi hadde på både Leto og Olavsgård. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det mest glisne Skala jeg har vært på. Jeg husker ikke når jeg var på LU/LK/Skala første gangen. Muligens på flysamlingen på Gardermoen? (Om ikke jeg blander med showet Nils M holdt der i hine hårde.)

 

All ære til de som holder skuta flytende, men jeg tenker som så at hvis engasjementet ikke er større enn det ser ut som, så avlys heller Skala 2019, og bruk tida på å klekke ut noe som kan gi nytt liv til arrangmentet.

 

Jeg har tidligere foreslått å ha konkurransen m/premieutdeling på 1 dag, med ekskursjons/museum på dag 2. Man kan variere dette med å ha byggedag, og hva med å tørke støvet av NM i speedbygging, som var fast innslag en periode på Østkonken?

 

Vi har diskutert dømming til døde i alle år, og jeg tror ikke vi får til noe bedre enn det vi driver med nå. Langt viktigere er det å finne ut hva som skal til for å få flest mulig til å ville komme på arrangementet.

 

Vi kan mimre og drømme oss tilbake til Leto eller Olavsgård, men jeg ser ikke for meg at de dagene kommer tilbake med det første. Til det er foreninga for liten, og vi mangler en kommunikasjonsplatform som virker samlende og inspirerende for flest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å tenke på når det gjelder fremtiden til Skala, men hvis vi skal klare å få til en diskusjon som kan gi noe  bygge videre på, tror jeg vi må opprette egne tråder for enkeltpunkter. En diskusjon som blander dømming, sted, klasseinndeling etc i en smørje er ofte tung å tyde i ettertid. Det var mye fornuftig oppe etter årsmøtet som gir styret noen retninger, men det kommer vi tilbake til om ikke lenge. Tror også vi må ta de samme diskusjonene på Facebook, da det er mange der som ikke er her og omvendt.

 

Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok det mest glisne Skala jeg har vært på. Jeg husker ikke når jeg var på LU/LK/Skala første gangen. Muligens på flysamlingen på Gardermoen? (Om ikke jeg blander med showet Nils M holdt der i hine hårde.)

 

All ære til de som holder skuta flytende, men jeg tenker som så at hvis engasjementet ikke er større enn det ser ut som, så avlys heller Skala 2019, og bruk tida på å klekke ut noe som kan gi nytt liv til arrangmentet.

 

Jeg har tidligere foreslått å ha konkurransen m/premieutdeling på 1 dag, med ekskursjons/museum på dag 2. Man kan variere dette med å ha byggedag, og hva med å tørke støvet av NM i speedbygging, som var fast innslag en periode på Østkonken?

 

Vi har diskutert dømming til døde i alle år, og jeg tror ikke vi får til noe bedre enn det vi driver med nå. Langt viktigere er det å finne ut hva som skal til for å få flest mulig til å ville komme på arrangementet.

 

Vi kan mimre og drømme oss tilbake til Leto eller Olavsgård, men jeg ser ikke for meg at de dagene kommer tilbake med det første. Til det er foreninga for liten, og vi mangler en kommunikasjonsplatform som virker samlende og inspirerende for flest mulig.

 

Enig med deg Arild. Det meste av det du sier er som tatt ut av årsmøtet i går. Forumet slik det er nå er langt fra godt nok. Kanskje bør konkuransen foregå på Lørdagen og foredrag etc på søndag slik at de som ikke ønsker mer enn en dag kan reise hjem med god samvittighet på lørdag ettermiddag/kveld.

Dersom noen har gode forslag til lokaler, så kom med det. Vi kan godt få litt hjelp her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.