Gå til innhold
  • Bli medlem

Corsair Mk IV


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig lenge planlagt å bygge en modell av et fly nordmannen Inge Storheill fløy under Andre verdenskrig. Han tjenestegjorde i FAA med Corsair Mk. IV fra hangarskip. Da avdelinga han fløy ved, 1841 skvadron, ble overført til Stillehavet for å slåss mot japanerne, måtte Storheill få permisjon fra de norske styrkene, ettersom Norge ikke hadde erklært krig mot Japan, men da Norge senere erklærte krig mot Japan, var Storheill visstnok den eneste norske kampflygeren som sloss mot Japan. Det fortjener en modell, synes jeg.

 

Corsair Mk. IV, som var en britisk betegnelse, tilsvarte Vought F4U-1D, men ble bygd av Goodyear under betegnelsen FG-1, etter hva jeg har lest meg til.

 

Illustrasjonen under er lagd av Don Connolly:

Don_Conolly_115.jpg.bcde5464fad25ecd137931f12a60c460.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Utgangspunktet er et Tamiya-byggesett av Vought F4U-1D Corsair. I tillegg har jeg tenkt å bruke dekaler fra et Airfix-byggesett og et detaljeringsbyggesett for R-2800-motoren fra Attack Squadron.

 

Airfix-byggesettet har dekaler for FAA og er tydeligvis ment som en hyllest til den siste kanadieren som ble tildelt viktoriakorset, Robert Hampton Gray. Dekalene i byggesettet er interessante fra norsk synsvinkel fordi det inneholder dekaler for flyet "Hammy" fløy under "Operation Goodwood" mot Tirpitz i Kåfjorden i august 1944 og dekaler for flyet "Hammy" angivelig brukte da han ble drept i Stillehavskrigen i 1945, mens Storheill fløy som vingmann for han. (Vist på bildet over.) Gray må ha brukt et annet fly da han ble skutt ned, for Storheill brukte det flyet senere, slik at vi her har dekaler for en maskin Storheill har fløyet.

 

Eskelokk.jpg.1c422bd9b168cb4e6fc97ac4435f3c15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet ut hva Goodyear brukte som interiørfarge, så jeg tok sjansen på å male interiøret med kromdioksyd-interiørfarge fra en urgammel boks maling fra Humbrols Authentic-serie. Den var faktisk like god som ny.

Et lite søk gav fargen FS34151 som er standard interior green. Vought brukte Bronze Green.

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar: De britiske corsairene hadde klippede vinger, visstnok på grunn av plassmangel om bord i britiske hangarskip.

 

Airfixbyggesettet ser ut til å være gammelt, med nye dekaler. Det er nok ganske korrekt i form og proporsjoner, men mindre detaljert enn Tamiya-byggesettet. Derfor har jeg bare tenkt å bruke dekalene fra Airfix-byggesettet. Airfix-byggesett er jo billige, så det blir ikke så dyre dekaler.

 

Jeg sysler litt med planer om å bygge en Corsair med "Goodwood"-dekaler også, men det får vente litt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er cockpiten ferdigmalt og skroghalvdelene er limt sammen. Siktet falt av og forsvant, sjølsagt. Nytt sikte må lages.

 

Kyrre nevnte i en tidligere byggetråd i forumet at britiske corsairer hadde britiske setebelter og britiske oksygenanlegg. Oksygenflaske bak setet ville være ganske så usynlig, i alle fall i skala 1:72, så det droppa jeg. Det skal være ei hette over området bak setet.

 

Når det gjelder setebeltene, så er jeg usikker på om de var av typen Sutton harness, eventuelt med en lang streng bakover, som på Spitfire, eller om setebeltene var av QS-typen på dette seine stadiet av krigen, i 1945. Jeg valgte feste nedover bak seteryggen..... muligens fullstendig feil.

 

IMG_2536_2.JPG.fccfa696e9a2870e50905aac60f4b8da.JPG

IMG_2535_cockpit.jpg.6a10ff051db439283708db4955e6dfe2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Jeg mener jeg har resinsikte liggende som du kan få Einar. Kommer hjem på torsdag og skal gi deg beskjed om jeg finner noe du kan bruke.

EspenA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingene på disse britiske corsairene var, som tidligere nevnt i tråden, klipt. Det vil si at de ytterste 8 tommene på hver ving ble tatt av.

 

Det ble gjort for å gjøre det mulig å stable corsairene under dekk på britiske hangarskip som hadde lavere takhøyde enn amerikanske hangarskip. Avklippinga av vingespissene viste seg også å øke synkeraten og dermed redusere risikoen for overflyging, og slik gjøre det litt lettere å lande på hangarskipdekk.

 

Forøvrig var det britene som først begynte å operere corsair fra hangarskip. Amerikanerne vurderte det i starten som for risikabelt og brukte corsairene fra striper på land. Britene var kanskje mindre opptatt av HMS, sjøl om de hadde HMS i navnet på skipa sine. Etter noen fatale krasj, utvikla britene en metode med å lande i en svak venstresving, slik at de kunne se dekket under seg over vingebuen i venstre vinge, og amerikanerne adopterte etter hvert metoden.

 

Her er corsairen gjort britisk, med klipte vinger. Bildet er tatt før påliming av nytt sikte:

 

 

IMG_2537_klipte_vinger.jpg.67b39250c52332f7e926b80ab9b8f2bf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant, Rune.  :)

 

Glemte å skrive at setebeltene jeg har brukt på corsairen er Edouards nye type "Super Fabric". De myke setebeltene av et gummilignende material var noe helt annet å arbeide med enn å knote med stive fotoetsbelter. Myyyyyye enklere å lime på plass, og det med trelim i stedet for superlim. Dagens reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at bevæpninga i Tamiya-byggesettet er raketter, mens Airfix-byggesettet har bomber. Bomber er vel mest aktuelt for en britisk corsair, i alle fall for Operation Goodwood.

 

Det følger ingen ekstratanker med i Airfix-byggesettet, mens Tamiyabyggesettet har to vingetanker. Den store sentertanken som britene til vanlig fløy med, må skaffes fra annet hold.

FAA__Corsair_i_Nord-Atlanteren.jpg.3f03423a222c3a7b07f26158dca3ad73.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fronten på cowlingen ble sagd av og erstatta med en mer detaljert front med ribber fra resinsettet fra Attack Squadron. I det samme detaljeringssettet er også innsidene i klaffene i bakkant av cowlingen også detaljert, mens de tilsvarende innsidene i Tamiya-byggesettet er helt glatte. Det hadde ikke spilt noen rolle dersom jeg hadde valgt lukka klaffer, men jeg ville ha åpne klaffer, som jeg har sett på noen bilder av parkerte corsairer.

 

IMG_2539_motorrom.jpg.1487b7451e1ca90ad1daf61024807b61.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger også med en erstatningsmotor med i settet fra Attack Squadron, som er hakket skarpere i støpen enn Tamiya-motoren, men jeg valgte å bruke å bruke Tamiya-motoren, fordi den er todelt og gir mer dybde enn erstatningsmotoren. Jeg valgte også å bruke motorfronten i Tamiya-byggesettet, som så skarpest ut i støpen, sjøl om erstatningsfronten muligens er mer korrekt.

 

Det er et sant virvar av ledninger i R-2800-motoren, og dette blir representer med fotoets i detaljeringssettet fra Attack Squadron. Jeg var litt skeptisk til flate ledninger, men når de blir montert og malt, ser de ganske overbevisende ut, synes jeg.

 

IMG_2711_2_motor.jpg.3a14a2d725687d6f682d3a1fc197a122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å lese bruksanvisninga og tørrprøve før en limer sammen.

 

Jeg studerte Attack-instruksjonen grundig og tørrprøvde å sette på plass motoren etter at jeg hadde limt sammen motorhetta, men det viste seg da at motoren var for stor.  ??? Jeg skulle ha lest Tamiya-instruksen grundigere, for der stod det at ringen med lufteklaffer i bakkant skulle limes på for å forsegle etter at motoren var satt på plass.  :doh: F@#&!

 

Dermed var det fram med saga og sage av lufteklaffene igjen. Litt av den sprø resinen falt av, slik at den ble skeiv. Jeg bestemte meg for å bruke ringen med luftekaffer fra byggesettet i stedet og foreta nødtørftig detaljering på innsiden av den.

 

Det viste seg også at detaljeringa i forkant av motorhetta ikke stemte helt med motorstemplene, slik at jeg ikke fikk satt motoren beint inn. Nye tilpasninger måtte til i forkant. Der burde jeg også ha tørrtilpassa på forhånd. akk ja, lett skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bygge en Goodwood-Corsair så bør man helst kjøpe F4U-1A-settet. Det har droptanker på rett plass - men muligens litt feil propellblader (som ingen ser). Det har ellers riktig canopy.

Alternativet er MDC sitt FAA Corsair-konverteringssett.

https://www.ebay.com/itm/MDC-1-48-FAA-Corsairs-II-III-IV-Conversion-for-Tamiya-Kit-Resin-Detail-CV-027-/142017641538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Kyrre!

 

Jeg leste ellers i en annen tråd at F4U-1D hadde fastbolta oppheng for dropptanker eller bomber under vingene. Gjaldt dette også for Goodyear FG-1/Corsair Mk. IV? Jeg klarer ikke å skjelne slike oppheng på noen av fotografiene jeg har funnet på nettet av britiske corsairer. Det som henger ned under vingene ser ut til å være understellsdører, som på dette bildet:

Corsair_115_fra_1841_skvadron.png.2fe40e13ed3b0f9b07114f6b5a2a478f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.