Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala 2017: Deltakere til dommerdømming er ikke dumt.


Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

Det blir ingen nevneverdige endringer når det gjelder dømming under Skala 2017, annet enn at undertegnede vil være dommeransvarlig i samarbeid med Marius Moe.

 

Det er forventet at deltakere stiller seg til disposisjon som dommere, uavhengig av erfaringsgrunnlag, siden dommergjerningen er en nyttig opplevelse for alle som driver med modellbygging. Dog er det ikke sikkert man blir valgt ut - spesielt ikke hvis man har andre funksjoner/oppgaver.

Når det nærmer seg konkurransen vil vi ta kontakt med utvalgte som vil fungere bra som teamledere og så settes dommerteam sammen basert på interessefelt og tilgjengelighet.

 

Vi vil avholde en skikkelig dommerbrief på lørdagen slik at alle vil være innforstått med dømmekriterier og -teknikker.

 

Spørsmål/reservasjoner? Send meg en PM eller en mail på kingklang@me.com.

 

Mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det bli sørget for at alle har nypussede briller samt inngående kjennskap til klasseinndelingens regler og kriterier?

Jeg stiller med polerkit på dremelen og slipper ingen gjennom uten utsjekk ...  wOOt

 

Vi skal ha en grundig gjennomgang av dømmekriterier og tenker denne gjennomgangen kan delegeres til de som roper høyest om svik og urettferdighet.  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har skrevet en hel haug med navn på lista mi over potensielle dommere. The Usual Suspects, med andre ord.

 

Det som kunne være interessant å vite er om det er noen deltakere som allerede nå vet at de ikke har anledning til å være med på dømming. Godkjente unnskyldninger er begrenset til:

1. Egen konfirmasjon.

2. Eget dødsfall.

 

Merk at eget bryllup ikke er godkjent fraværsgrunn. Du rekker fint å dømme under svigerfar sin tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en hel haug med navn på lista mi over potensielle dommere. The Usual Suspects, med andre ord.

 

Det som kunne være interessant å vite er om det er noen deltakere som allerede nå vet at de ikke har anledning til å være med på dømming. Godkjente unnskyldninger er begrenset til:

1. Egen konfirmasjon.

2. Eget dødsfall.

 

Merk at eget bryllup ikke er godkjent fraværsgrunn. Du rekker fint å dømme under svigerfar sin tale.

Heldigvis ble min datters konfirmasjon lagt til helga etter Skala. Det hadde vært dumt å måtte gå glipp av den...  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å vise mitt sanne asosiale sinnelag, men jeg blir ikke til noen hjelp i år. Neste år, derimot... Andre plikter har kallet og ingen av de fire påtenkte modellene til årets Skala kommer til å bli ferdig, ser det ut som. Skal forsøke å plukke opp tips og følge diskusjonene så jeg kan komme til nytte ved neste korsvei.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i går, og en fin erfaring med deltagerdømming (jeg fikk dealet til meg litt mer tid på Skala enn jeg hadde fryktet).

 

Det er som kjent enklere å være kritisk enn å være original, men det er ikke trivielt å vurdere modeller av rimelig høy kvalitet opp mot hverandre, heller.  Jeg synes gjennomføringen, med felles briefing hvor Kyrre minnet om grunnkriteriene, og erfarne gruppeledere som passet på fokus, fungerte veldig fint. Håper resultatene også faller i smak.

 

For min egen del ble det anledning til en sjelden modellfaglig diskusjon sammen med veldig kunnskapsrike og hyggelige folk, og jeg fikk en skikkelig boost i byggelysten (om ikke nødvendigvis i selvtilliten). Neste år skal jeg ta med noe som dere andre kan høvle over også.

 

Kristian

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i går, og en fin erfaring med deltagerdømming (jeg fikk dealet til meg litt mer tid på Skala enn jeg hadde fryktet).

 

NB! La meg korrigere deg før debatten tar av igjen (noe jeg innerst inne tviler på). Det var ikke deltagerdømming på Skala, selv om deltagere var dommere. Deltagerdømming er når alle deltakere stemmer over hvilke modeller de vil ha på 1., 2. og 3. plass, og vinneren kåres på poeng. Det har vært slik dømming tidligere, men ymse resultater...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Kristian.

 

Jeg kan jo fylle på.

 

Det var med en viss usikkerhet jeg gikk inn på oppgaven som Hauptrichter. Får jeg nok folk? Klarer jeg å holde oversikten?

Men dere gjorde det så enkelt. Med en erfaren dommer på topp i hver gruppe så ble oppgaven utført med en effektivitet og iver som gjorde at jeg egentlig bare gikk og smilte (muligens inni meg). Jeg snakket med flere og skjønte at selv de ferskeste innså at de hadde noe å bidra med. Som mange av oss har forstått lærer man utrolig mye om modellbygging ved å være dommer.  Jeg tror oppriktig det er vårt dommersystem som da også gjør at standarden på modellene stiger fra år til år.

 

Neste år kan det hende at dere får fancy ark med skrift på for å skrive ned resultatet. Neste år kan det også hende jeg husker å ta med lader til pc'en.

 

Takk til alle, dette var gøy.  :)

 

Kyrre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.