Gå til innhold
  • Bli medlem

Eduard BF-109 G-6 eller G-14 , Men hvilken ??


Anbefalte innlegg

Jeg har en til av ED sine BF-109 G-6 tidlig liggende her, Her ser det ut som jeg kan lage både tidlig og sen G-6 , samt G-14.  Det følger med både standard og Erla haube

 

  jeg har bestilt meg ett ark med tall og kan da sette sammen det meste.  MEn spørsmålet er . hvilken ??

 

Jeg har lyst å lage en Mandal,  Lista eller Sola maskin ,men har ingen snøring på hva som gikk der , langt mindre hvordan de så ut..

 

 

Så jeg tar gjerne imot tips.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en til av ED sine BF-109 G-6 tidlig liggende her, Her ser det ut som jeg kan lage både tidlig og sen G-6 , samt G-14.  Det følger med både standard og Erla haube

 

  jeg har bestilt meg ett ark med tall og kan da sette sammen det meste.  MEn spørsmålet er . hvilken ??

 

Jeg har lyst å lage en Mandal,  Lista eller Sola maskin ,men har ingen snøring på hva som gikk der , langt mindre hvordan de så ut..

 

 

Så jeg tar gjerne imot tips.

Hei.

Når det gjelder G-6/14 mot slutten av krigen er det nok Rygge, Kjevik, Lista og Sola som gjelder. Ellers må du opp til Gossen.

I Sør-Norge regjerte IV./JG5, det vil si 13. (hvite tall), 14.(svarte tall), 15.(gule tall) og 16./JG5 (blå tall.). Alle hadde bølge på halen. Alle fløy litt her og litt der.

 

Her er Kjevik:

 

Lista:

 

Stavanger (Sola eller Forus):

 

Rygge har vi bare et oversiktsbilde - og dette er stort sett de flyene som var på Sola tidligere, med blå tall.

 

Se om du finner noe interessant og så kan vi jo snakkes. Har du noen bølgemerker liggende?

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pene bildereferanser du har der.

 

Jeg må si at "Svart 13" fra Lista frister veldig, jeg er litt svak for Lista da dette er omtrent ett av de vakreste stedene jeg vet om, samt at jeg har vært på selve flyplassen der en del ganger.  Ulempen er at jeg ser den er laget før. og jeg har ikke så lyst å "kopiere" hva andre har laget.

 

Bølger er det lite med her, men det bør være en smal sak å få tak i via andre dekal ark.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, du trenger ikke henge deg så veldig opp i flyplass, siden enhetene flyttet mye rundt de siste månedene av krigen. Det er bare å si at flyet var på stedet og så var det det. :)

 

Det er få fly som er dokumentert mot slutten, så hvis jeg var deg så hadde jeg laget et generisk et. Finn det tallet som passer deg best og sørg for at du har matchende bølge.

Legg merke til at på Lista så har du gult tall men svart bølge. Det er ganske spesielt. Det er nok 15./JG5 som har arvet flyene fra 14./JG5. Eller noe. Helt mot slutten av krigen endret man alle enheter - plutselig ble f.eks 16./Jg5 til 6./Jg5 - noe som skulle tilsi at man skiftet ut bølgen med en strek. Men om dette ble gjennomført - det vet ingen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pene bildereferanser du har der.

 

Jeg må si at "Svart 13" fra Lista frister veldig, jeg er litt svak for Lista da dette er omtrent ett av de vakreste stedene jeg vet om, samt at jeg har vært på selve flyplassen der en del ganger.  Ulempen er at jeg ser den er laget før. og jeg har ikke så lyst å "kopiere" hva andre har laget.

Svart 13 er nok fotografert på Kjevik.

Og hvis du vil vite åssen tyske jagerfly i Norge så ut er det ganske godt dekket i denne boka som jeg aldri blir lei av å reklamere for. (Tipper du ikke har den, for da ville du kanskje ikke stilt dette spørsmålet).

https://www.amazon.com/Luftwaffe-Fighters-Fighter-Bombers-over-North/dp/1903223903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet forbildet.

 

Bf 109 G-6 W.Nr. 412 637 (?) "Schwarze 7", 6./JG 5, Stavanger Forus, May 1945. Source: collection Atle Skarsten via facebook.com.

 

G-6 , original canopy,  Svart 7 fra Forus, mai '45 .

Ville kanskje helst kalt den gul 7. Altså, denne hørte kanskje til nyopprettede 7./JG5. For at den skulle ha vært svart 7 så måtte den vært 6./JG5 - og de var på Rygge og hadde blå tall, som var feil, men det var tidligere 16./JG5.

Uansett, legg merke til at tallet er heeelt annen farge enn det svarte i båndet bak korset.

Kan den ha vært brun? Rød? Kven kveit.

(Så sier du kanskje at det virker usannsynlig at den var gul, fordi den ikke matcher gulfargen i JG5-båndet. Og så kan vi diskutere fram og tilbake.).

Ingen vet hvilke farger som var på Sola-maskinene i mai 1945. Ett bilde viser at man ikke har kommet lenger enn til outline. Kanskje det du ser på denne maskinen er overmalte gamle tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det da,  Jeg bare ser hva som står i beskrivelsen på bildet at dette var en G-6 og at den het svart 7.

 

Som du selv sier så vet ingen hvem som var hva på hvilken plass til hvilken tid og det er generelt ikke noe fasit.  Så  Sort 7 ser it som en god ide.  Greia er også at jeg har tenkt å lage en med sort tall uansett.    Egentlig spiller det fint liten rolle hvilket nummer som står på, men en G-6 uten Erla haube, men med sort tall og JG-5 bånd så ser dette ut som en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.