Torgeir Eikeland Skrevet 26. desember 2016 Skrevet 26. desember 2016 Det gjør noe med deg å bla i ei sånn bok. Å hildrande du! Har hatt denne liggende noen måneder, og i affekt gjøv jeg løs på den. Bottolf gjorde en riktig anstendig jobb ut av samme settet for noen år siden, så jeg har litt å strekke meg etter. Ikke så mye dikkedarer i kontoret. Pent brukt også, ettersom disse jo ble parkert før de rakk å komme i bruk. Det sier litt om hvor ræva designet var at ikke engang finnene klarte å bruke dem til noe. De trengte f eks ekstremt lang rullebane for i det hele tatt å komme seg i lufta. Skjemaene er påfallende variable. Har mest lyst på denne honeycombvarianten. Siter
Rune Haugen Skrevet 26. desember 2016 Skrevet 26. desember 2016 Kult! Denne maskina ser jo bare helt sjuk ut. Det er som du sier at det ikke ermye til desgin, når ikke engang finnene klarte å gjøre seg nytte av den. Ble de ikke forsøkt brukt i kamp i det hele tatt? Den boka du du viser, må jeg bare ha. Skjemaet du har sett deg ut til Caudronen er jeg enig i Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 26. desember 2016 Forfatter Skrevet 26. desember 2016 Kult! Denne maskina ser jo bare helt sjuk ut. Det er som du sier at det ikke ermye til desgin, når ikke engang finnene klarte å gjøre seg nytte av den. Ble de ikke forsøkt brukt i kamp i det hele tatt? Nei, som du vel egentlig kan lese på bildet av boka som jeg la ut: Fire stykker ble sendt til Pori for å overføres til Llv 30 3. september 1940. To av dem trynte utenfor rullebanen fordi den var for kort. Etter dette ga finnene enkelt og greit opp hele Renault-prosjektet, og alle seks ble strøket fra listene allerede 16. mai 1941. Siter
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 27. desember 2016 Skrevet 27. desember 2016 Ikke rart de trynte med et sånt snytegrev!! Er ikke til å komme bort ifra at nesen er noget fremtredende, ja Bra fargeskjema, og Bottolf sin ligger friskt i minnet, vi tåler definitivt flere av denne. EspenA Siter
Rune Haugen Skrevet 27. desember 2016 Skrevet 27. desember 2016 Nei, som du vel egentlig kan lese på bildet av boka som jeg la ut: Fire stykker ble sendt til Pori for å overføres til Llv 30 3. september 1940. To av dem trynte utenfor rullebanen fordi den var for kort. Etter dette ga finnene enkelt og greit opp hele Renault-prosjektet, og alle seks ble strøket fra listene allerede 16. mai 1941. Jepp, leste bokteksten nå. Det var ikke mye til jager dette... Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 1. januar 2017 Forfatter Skrevet 1. januar 2017 Begynner å ligne fly. Passformen har vært noe verre enn antatt, og det er brukt en del smeltet plast for å fylle gliper. Glassdelene er heller ikke perfekte, og må derfor limes etappevis med polsk atomlim. Samtidig er de mye bedre enn Special Hobby på sitt verste. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 2. januar 2017 Forfatter Skrevet 2. januar 2017 https://plus.google.com/photos/+JariBMiettinen/albums/6142821580322492625 Underveis har jeg begynt å spekulere kraftig på hva slags farger jeg skal bruke på denne. Jeg fant dette galleriet med bilder tatt ute i dagslys. De skiller seg en del fra museumsbildene som er tatt innendørs, synes jeg. Og jeg sliter med å se forskjell på den blågrå fargen som er brukt oppå og under vingen. Er det ikke samme farge??? Den er også en god del mer blå enn fargen som foreslås i byggeanvisningen, nemlig Gunze H 307 (oversida) og H 314 (undersida). Jeg synes dette i stedet skjærer over mot RAF Azure Blue.... Siter
Rune Haugen Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er H53 Nutral Grey. Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette? Edit: Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Skrevet 3. januar 2017 Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er H53 Nutral Grey. Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette? Edit: Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida. Hm. Ja både neutral grey og H337 ser ut til å være i nærheten. Ja, faktisk synes jeg 337 ligner på en prikk. Og jada: Det skal ha vært originale, franske farger. Men etter hva jeg har lest meg til var franske flyfarger under VK2 en særdeles varierende variabel. Man hadde et par utgangspunkt, og så blanda man seg fram til de andre sjatteringene nesten i hvert enkelt tilfelle. (litt satt på spissen) Siter
Rune Haugen Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 Egenblanding sier du? Da kan det være besnærende å teste Azureblått. Jeg brukte en referanse jeg fant til FS-farger for franske fly under 2. verdenskrig. Kryssjekket deretter med Gunze, som har FS-numre oppgitt på krukkene sine. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Skrevet 3. januar 2017 "FS 35237" står det på oversideblått, og det står det også på krukka til Gunze H 337. Det skulle vel avgjøre akkurat den saken. Når det gjelder brunfargen ser den imidlertid myye mørkere ut på bildene av Caudronen enn den gjør i dette diagrammet du poster. Grønnfargen er derimot ikke så gæern, mens undersida synes jeg ikke ligner i det hele tatt på den i skjemaet. Kanskje det er der jeg skal bruke asurblått fra RAF. Siter
Rune Haugen Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 Decisions, decisions Stemmer med H337 da. Brun og grønn har jeg ikke sjekket så grundig, men enig i dine observasjoner. Undersiden syntes heller ikke jeg lignet. Derfor ville jeg testet Gunze H307 der - evt. se hvordan azurblå spiller sammen med øvrige farger her Siter
Arild Moland Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er H53 Nutral Grey. Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette? Edit: Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida. Sist jeg lakkerte med H53 (og det er ikke lenge siden), så er den mye lysere enn den fargekladden der. Jeg vil påstå at fargen på korken her er en mye nærmere representasjon enn de fargeeksemplene jeg finner ellers: Just sayin! Arild Siter
Rune Haugen Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 Nice to Know, Arild Vi har vel funnet ut at H337 er en bedre match. Siter
Einar Sandvik Skrevet 3. januar 2017 Skrevet 3. januar 2017 For meg ser det ut til at bildene av undersida er tatt i skygge, mens en god del av oversidebildene er tatt med sollys på, så jeg tror jeg ville gått for fargene i kartet som Rune la ut, med lysere underside enn overside. Einar S Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Skrevet 25. januar 2017 Med perkeleboka i lakkboksen. Bygge opp kamoen. Den brune Gunze-fargen viste seg nokså vrang å spraye pent på frihånd, så alle kantene må gås etter med blågrått. Jeg har ellers vært en runde med Mail til Kari Stenman for å høre med ham hvorfor fargebilder av flyet som jeg finner på nett stemmer så dårlig overens med både fargebildet i boka hans og profilene i den. Han mener det er "colors playing tricks med the kamera", og at fs-prøvene han tok for 50 år siden (og som står i boka) er riktige. Der står det imidlertid fs 36122 for oversidefargen, eller altså det vi også kjenner som rlm 75.... Og det så jo bare superfeil ut da jeg prøvde å spraye det på modellen. Jeg gav opp fs-kodene og gikk tilbake til opprinnelig plan: Gunze H 337. Det ligner i alle fall på det jeg ser i boka. Undersiden fikk H 307. (Nei, ikke Humbrol, Kosti). Siter
Rune Haugen Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Et bra stykke arbeid som må legges ned med dette kamoskjemaet. Det ser imidlertid bra ut så langt Har også opplevd at enkelte Gunze-farger er vanskelig å få til på frihånd. Der har jeg funnet ut at det er den self-levelling tynneren som er synderen. Hvis jeg tynner med vanlig Gunze-tynner går det bedre. Vet ikke hva du bruker? Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Skrevet 25. januar 2017 Et bra stykke arbeid som må legges ned med dette kamoskjemaet. Det ser imidlertid bra ut så langt Har også opplevd at enkelte Gunze-farger er vanskelig å få til på frihånd. Der har jeg funnet ut at det er den self-levelling tynneren som er synderen. Hvis jeg tynner med vanlig Gunze-tynner går det bedre. Vet ikke hva du bruker? Jeg bruker Tamiyas gulkorktynner. Men denne brunfargen er til forskjell fra de fleste gunze-fargene i gloss. Normalt er jo blank lakk lettere å lakke frihånd enn matt og halvblank, men denne var litt "seig". Enten flyter den ut, ellers så freser den overspray til den store gullmedalje. Vanskelig å treffe på tynninga. Tror jeg har en tilsvarende Tamiya-farge liggende. Skal prøve den. Siter
Einar Sandvik Skrevet 25. januar 2017 Skrevet 25. januar 2017 Jeg opplevde noe lignende nylig med Mr. Hobby-farge nylig. Man burde ha et lager med skrotmodeller å prøve farger på. Lykke til med Tamiya-brunfargen! Einar S Siter
Bernt Uttakleiv Skrevet 30. januar 2017 Skrevet 30. januar 2017 De oppgitte fargene er jo ikke en gang i nærheten. Her er et bilde som jeg selv har tatt av CA-556 som nå står på museum i Krakow. Tror neppe "colors playing tricks med the kamera" på mitt kamera også. -B. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Skrevet 30. januar 2017 Jeg ser bare et knust vindu. Fargen varierer nå uansett vilt på bildene av dette her. Jeg regner med at du kommer til Skala for å peke på modellen min og le høyt og trønderskrallende av fargene jeg har brukt. Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Skrevet 30. januar 2017 Myye jobb. Jeg valgte å lage 556 i stedet, siden det jo finnes nye og mange bilder av mønsteret. Straffen er jo selvsagt at man lett ser det hvis man bommer med mønsteret. (Eller fargen ) Det mest krevende mønsteret er på halepartiet, og nå har jeg bare det igjen. Dette hadde ikke gått så bra om jeg skulle lakka i noe mindre enn grytevottsize. Siter
Rune Haugen Skrevet 30. januar 2017 Skrevet 30. januar 2017 Krevende lakkjobb, men du har fått et veldig bra resultat Utholdenhet betaler seg. Ikke la deg krenke av farger Det er jo tross alt 70 år gamle farger på bildene. De var nok noe friskere på 1940-tallet. Dessuten skal du vel være fargene litt? Siter
Einar Sandvik Skrevet 30. januar 2017 Skrevet 30. januar 2017 Trønderskrallende, det ordet var nytt for meg. Korrekte farger eller ei: Trønderrespekt for lakkeringsjobben din. Einar S Siter
Torgeir Eikeland Skrevet 31. januar 2017 Forfatter Skrevet 31. januar 2017 Krevende lakkjobb, men du har fått et veldig bra resultat Utholdenhet betaler seg. Ikke la deg krenke av farger Det er jo tross alt 70 år gamle farger på bildene. De var nok noe friskere på 1940-tallet. Dessuten skal du vel være fargene litt? Njæ. Skal prøve å la være. Dette grevet var jo aldri i operativ tjeneste før det ble stua vekk. Mulig jeg sjatterer litt med grått i klarlakken. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.