Gå til innhold
  • Bli medlem

Fransk nesegrev i grytevottsize


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

7692fef6f6fc3fa3aa56a1ff450825af.jpg

 

Det gjør noe med deg å bla i ei sånn bok.

 

adb0a9bf69d176dc540d2bda8662dea8.jpg

Å hildrande du!

 

103295b2737600ca614def7efb2828f2.jpg

 

Har hatt denne liggende noen måneder, og i affekt gjøv jeg løs på den. Bottolf gjorde en riktig anstendig jobb ut av samme settet for noen år siden, så jeg har litt å strekke meg etter.

 

cd198a628d9c7df68e8f1870df53bef0.jpg

Ikke så mye dikkedarer i kontoret. Pent brukt også, ettersom disse jo ble parkert før de rakk å komme i bruk. Det sier litt om hvor ræva designet var at ikke engang finnene klarte å bruke dem til noe. De trengte f eks ekstremt lang rullebane for i det hele tatt å komme seg i lufta.

 

efcedddc274f3c566332a8364501a466.jpg

 

Skjemaene er påfallende variable. Har mest lyst på denne honeycombvarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Denne maskina ser jo bare helt sjuk ut. Det er som du sier at det ikke ermye til desgin, når ikke engang finnene klarte å gjøre seg nytte av den. Ble de ikke forsøkt brukt i kamp i det hele tatt?

Nei, som du vel egentlig kan lese på bildet av boka som jeg la ut: Fire stykker ble sendt til Pori for å overføres til Llv 30 3. september 1940. To av dem trynte utenfor rullebanen fordi den var for kort. Etter dette ga finnene enkelt og greit opp hele Renault-prosjektet, og alle seks ble strøket fra listene allerede 16. mai 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Ikke rart de trynte med et sånt snytegrev!! Er ikke til å komme bort ifra at nesen er noget fremtredende, ja ::) Bra fargeskjema, og Bottolf sin ligger friskt i minnet, vi tåler definitivt flere av denne.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som du vel egentlig kan lese på bildet av boka som jeg la ut: Fire stykker ble sendt til Pori for å overføres til Llv 30 3. september 1940. To av dem trynte utenfor rullebanen fordi den var for kort. Etter dette ga finnene enkelt og greit opp hele Renault-prosjektet, og alle seks ble strøket fra listene allerede 16. mai 1941.

 

Jepp, leste bokteksten nå. Det var ikke mye til jager dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://plus.google.com/photos/+JariBMiettinen/albums/6142821580322492625

Underveis har jeg begynt å spekulere kraftig på hva slags farger jeg skal bruke på denne. Jeg fant dette galleriet med bilder tatt ute i dagslys. De skiller seg en del fra museumsbildene som er tatt innendørs, synes jeg.

Og jeg sliter med å se forskjell på den blågrå fargen som er brukt oppå og under vingen. Er det ikke samme farge???

Den er også en god del mer blå enn fargen som foreslås i byggeanvisningen, nemlig Gunze H 307 (oversida) og H 314 (undersida). Jeg synes dette i stedet skjærer over mot RAF Azure Blue....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er  H53 Nutral Grey.

 

53_1.jpg

 

Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette?

 

Edit:

 

Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er  H53 Nutral Grey.

 

53_1.jpg

 

Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette?

 

Edit:

 

Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida.

 

Hm. Ja både neutral grey og H337 ser ut til å være i nærheten. Ja, faktisk synes jeg 337 ligner på en prikk.

Og jada: Det skal ha vært originale, franske farger. Men etter hva jeg har lest meg til var franske flyfarger under VK2 en særdeles varierende variabel. Man hadde et par utgangspunkt, og så blanda man seg fram til de andre sjatteringene nesten i hvert enkelt tilfelle. (litt satt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FS 35237" står det på oversideblått, og det står det også på krukka til Gunze H 337. Det skulle vel avgjøre akkurat den saken.

Når det gjelder brunfargen ser den imidlertid myye mørkere ut på bildene av Caudronen enn den gjør i dette diagrammet du poster. Grønnfargen er derimot ikke så gæern, mens undersida synes jeg ikke ligner i det hele tatt på den i skjemaet. Kanskje det er der jeg skal bruke asurblått fra RAF.  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den var mørkere enn forslagene i anvisningen ja. Skeptisk på Azure Blue, men en mer blågrå variant på oversida - Første som faller meg inn er  H53 Nutral Grey.

 

53_1.jpg

 

Ka du tru? Det var vel originale, franske farger dette?

 

Edit:

 

Gunze H337 er anbefalt for overside også ser jeg. Selv ville jeg smekket på H 307 på undersida.

 

Sist jeg lakkerte med H53 (og det er ikke lenge siden), så er den mye lysere enn den fargekladden der.

 

Jeg vil påstå at fargen på korken her er en mye nærmere representasjon enn de fargeeksemplene jeg finner ellers:

 

H053.jpg

 

Just sayin!

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

a128f6b4ddc6d9ff69410a8885ee1139.jpg

Med perkeleboka i lakkboksen. Bygge opp kamoen. Den brune Gunze-fargen viste seg nokså vrang å spraye pent på frihånd, så alle kantene må gås etter med blågrått.

Jeg har ellers vært en runde med Mail til Kari Stenman for å høre med ham hvorfor fargebilder av flyet som jeg finner på nett stemmer så dårlig overens med både fargebildet i boka hans og profilene i den.

Han mener det er "colors playing tricks med the kamera", og at fs-prøvene han tok for 50 år siden (og som står i boka) er riktige.

Der står det imidlertid fs 36122 for oversidefargen, eller altså det vi også kjenner som rlm 75.... Og det så jo bare superfeil ut da jeg prøvde å spraye det på modellen.

Jeg gav opp fs-kodene og gikk tilbake til opprinnelig plan: Gunze H 337. Det ligner i alle fall på det jeg ser i boka.

Undersiden fikk H 307. (Nei, ikke Humbrol, Kosti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra stykke arbeid som må legges ned med dette kamoskjemaet. Det ser imidlertid bra ut så langt :thumb: Har også opplevd at enkelte Gunze-farger er vanskelig å få til på frihånd. Der har jeg funnet ut at det er den self-levelling tynneren som er synderen. Hvis jeg tynner med vanlig Gunze-tynner går det bedre. Vet ikke hva du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra stykke arbeid som må legges ned med dette kamoskjemaet. Det ser imidlertid bra ut så langt :thumb: Har også opplevd at enkelte Gunze-farger er vanskelig å få til på frihånd. Der har jeg funnet ut at det er den self-levelling tynneren som er synderen. Hvis jeg tynner med vanlig Gunze-tynner går det bedre. Vet ikke hva du bruker?

Jeg bruker Tamiyas gulkorktynner. Men denne brunfargen er til forskjell fra de fleste gunze-fargene i gloss. Normalt er jo blank lakk lettere å lakke frihånd enn matt og halvblank, men denne var litt "seig". Enten flyter den ut, ellers så freser den overspray til den store gullmedalje. Vanskelig å treffe på tynninga. Tror jeg har en tilsvarende Tamiya-farge liggende. Skal prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58ef2bb6889d626885cb1842f5109b9c.jpg

Myye jobb. Jeg valgte å lage 556 i stedet, siden det jo finnes nye og mange bilder av mønsteret. Straffen er jo selvsagt at man lett ser det hvis man bommer med mønsteret. (Eller fargen ;))

Det mest krevende mønsteret er på halepartiet, og nå har jeg bare det igjen. Dette hadde ikke gått så bra om jeg skulle lakka i noe mindre enn grytevottsize.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krevende lakkjobb, men du har fått et veldig bra resultat :thumb: Utholdenhet betaler seg. Ikke la deg krenke av farger ;) Det er jo tross alt 70 år gamle farger på bildene. De var nok noe friskere på 1940-tallet. Dessuten skal du vel være fargene litt?

Njæ. Skal prøve å la være. Dette grevet var jo aldri i operativ tjeneste før det ble stua vekk. Mulig jeg sjatterer litt med grått i klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.