Gå til innhold
  • Bli medlem

Kattedreper Mediterranean style Diana Venatrix- Pegaso 54mm


Anbefalte innlegg

Jeg påberoper meg retten til å slenge denne figuren med i gruppebygget, alibiet skulle være tydelig synlig.

 

SAM_0461.jpg

 

Figuren er utgitt av Pegaso, i skala 54mm. Den ble påbegynt for en rekke år siden, men først nå har jeg klart å få den sånn nogenlunde ferdig. Vi snakker hvitmetall. Tror jeg skal forsøke å unngå hvitmetall i fremtiden, særlig etter å ha opplevd å miste denne i gulvet to ganger. Noe som selvsagt har medført tap av hode, arm og hånd. Samt pilkogger. Ikke permanent sådan, heldigvis. Det har lykkes å lime alt på plass igjen. Men nå tror jeg at jeg sier meg ferdig før ytterligere uhell finner sted.

 

Figuren heter altså Diana Venatrix, og sikter da selvsagt til den romerske gudinnen Diana, eller Artemis som hun vel originalt het blant grekerne. Venatrix er latinsk feminin form av jeger. Diana var gudinne for blant annet jakt. Tror figuren egentlig er tenkt å forestille en kvinnelig gladiator i en sånn passe tematisk setting. Har imidlertid bestemt meg for å ta henne ut av arenaen og heller la henne være gudinne ute på moro.

 

SAM_0455.jpg

 

SAM_0462.jpg

 

SAM_0458.jpg

 

Merker at jeg ikke er helt dreven på å male kattedyr, men håper at dette kreket kan passere som en leopard. Ellers lurer jeg på om plantene er for blanke eller om de kan passere? Skal også jobbe litt mer med stubben, men tror som sagt ellers at jeg er nokså ferdig med denne figuren.

 

Tar selvsagt i mot critique, både positiv og konstruktiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damefiguren er flott malt! Du gjør rett i å la henne være gudinne. Jeg kan forresten ikke se noen spor etter uhellene du har hatt. :thumb:

 

Leoparden burde vært hvit i buken og på innsiden av bena, og kanskje generelt litt mer gul i skinnet ellers.

 

Toppen på stubben burde kanskje ha samme farge som ellers på stubben der barken er skalla av?

 

Planter varierer mye i blankhetsgrad. Det varierer en del, men generelt er jungelplanter relativt blanke, mens ørkenplanter er mer lodne og matte. Det har med beskyttelse mot sol å gjøre. Har du tenkt dette skal forestille et gresk skoglandskap?

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, jo hadde vel tenkt meg en slags gresk landskap, om ikke akkurat skog - kanskje litt sånn mer karrig mellomting?!

Kattedyret er egentlig lysere i buk og på innsiden av beina, men det forsvinner litt på bildene. Likeså er toppen på stubben av samme farge og tone som avskallede områder. Tenker lyset gjør den litt lysere på bildene, men tenkte uansett å gi den en liten vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til figurmaling bruker jeg utelukkende Vallejo, standard. Som grunnfarge bruker jeg Flat flesh, og gjerne en liten porsjon English Uniform iblandet for mørkere, skyggefulle partier. Skal jeg ha det litt ekstra mørkt hender det at jeg slenger i litt rødbrunt. Bruker Basic Skintone til høylys, men sjelden uten at den er iblandet litt Flat Flesh. Om man ønsker litt rødfarge i kinnene så blander jeg litt rødt i Flat Flesh og tynner kraftig med sterilt vann. Må som regel gå over denne igjen med syltynn blanding Flat Flesh - filter.

 

Etterhvert har jeg blitt vant til å legge mer skygge på områder med bar hud, da i form av English Uniform iblandet Flat Flesh, og så bygge opp gradvis med godt uttynnet Flat Flesh. Det lønner seg å være tålmodig og legge på mange tynne lag til man er fornøyd. Har gjerne dobbelt så mye vann som farge når jeg tynner ut.

Legger på høylys på samme måten som i ansikt, blandet Basic Skintone med Flat Flesh - igjen tynt. Ofte kan det være greit å "binde" det hele sammen med et eller to filtre med hyltynn Flat Flesh til slutt.

 

Cluet er vel rett og slett, bruk mange og tynne lag med maling, og vær tålmodig. Når malingen er såpass tynn trenger man ikke å vente lenge med nye lag, men det kan være greit å la ting tørke ordentlig, ved jevne mellomrom, for å se hvordan nyansene blir. Synes ofte dette kommer mer frem over tid. Særlig om man legger på mørkere maling som er uttynnet, kommer fargen bedre frem når det har fått tørket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott resultat, dette! Veldig bra hudtoner.

 

Jeg sliter dog generelt litt med baser som ser ut som en vassen kjeks. Her hadde det kanskje vært bedre med en skarpere kant?

 

Arild :)

 

Takk, ikke minst for at du påpeker basen. Jeg må innrømme at du har helt rett i at den ser ut som en vassen kjeks - veldig spot-on. Den ble ikke akkurat som jeg hadde sett for meg, skal prøve å skjerpe den til litt  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke noe ehhhhhhhhh fokusert, så er personens brystvorter en tanke rød (litt for intense) Fargen er som oftest noe dusere rød. Iallefall etter min erfaring  ::)

 

Alt for upresist. Her må vi ha RLM-koder  ;D

 

Fokusert er normalt en bra ting. Pigmenteringen kan jo variere noe fra person til person. Disse er altså malt med en noe uttynnet red brown så de skulle være relativt duse, men mulig at det fremstår mer intenst på bildene, eller at fargesynet mitt er noe ute av kurs.  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en stakkar som kom i skade for å se Artemis bade i en sjø, og det gikk ikke så greit med ham. Hun ble visst sint. Så da er det vel ikke så mange som kan gi mer nøyaktig referanse.

 

Har mattet ned buskaset litt og har skjerpet basen noen hakk. Håper det ble seende bedre ut, for perfekt blir det ikke.

 

baserensk.jpg

 

Vet ikke helt om det vil være lurt å forsøke å beise toppen av basen på nytt, for å få bort matthet, gips og støv som ikke har latt seg børste vekk. Eller om dette bare blir seende dass ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannegruppa Vortar.  ::)

 

Jeg synes sokkelen hadde kunne gjort seg med et lag blank lakk. Jeg har hatt mange utfall mot slafsete avslutninger på baser (hos en sambygding av deg, SAS) og synes det blir dumt hvis basen skal trekke ned fra helhetsinntrykket. Hvis du ser på basene til f.eks Per Olav Lund så ser du hvor riktig det kan gjøres.

Mitt forslag: Pøs på med trelim rundt kanten, slik at det ikke blir noe sprekk mellom base og sokkel. Basen må være godt tilpasset sokkel for å skape en helhet. (mind you, basen kan også være separert fra sokkel, men da skal det se "intentional" ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, takker for påpeking av basens mangelfulle fullkommenhet. Jeg har tenkt mer på dette og synes selv den er et godt stykke fra å være tilfredstillende. Trelim er noe jeg har tenkt på, men også rett og slett god gammeldags sparkel. Da altså for å tette og fjerne luftlommer og sprekker. Tenker videre at det overskytende søl som måtte være igjen på selve basen må pusses bort, og så kan den nok tåle en runde eller to med mer lakk. Må nok også forsøke å male opp kjekskanten der den har blitt behandlet, noe jeg tror skal gå helt greit. Blir basen seende helt dass ut skal jeg nok på et eller annet vis klare å kompensere for dette også.

 

Merker jeg er full av overmot nå  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overmot eller ikke - takket være litt godsinnet dytting så har jeg gjort som skissert tidligere, sparklet, pusset, malt og lakket på nytt. Måtte også reparere et par sprekker som hadde oppstått i sanden, samt fylle inn litt der det hele hadde sunket litt, slik at føttene ikke var helt i kontakt med bakken.

 

Men sånn ser det ut nå:

 

nyrundebase2.jpg

 

nyrundebase1.jpg

 

Noe ujevn blankehetsgrad på sokkelenen skyldes nok lett overivrighet fra undertegnedes side under beisingen. Lar sokkelen få tørke godt og vil vurdere om den trenger en ny runde etterhvert.

Synes selv at det ser langt bedre ut nå, og at strafferunden har gitt god avkastning. Ser at jeg i fremtiden kan og bør angripe slikt annerledes og mer planlagt  :D

 

Om det er rom for ytterligere forbedringer så skrik ut  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.