Gå til innhold
  • Bli medlem

Forum tregt..


Anbefalte innlegg

Det jeg merker er at å lese fra databasen ser ut til å greit, men å skrive, det tar noe tid.

 

Oppdateringer gikk veldig smertefritt, samme backup av databsen, via forumet. Det slår meg at det er veldig av og på.

 

Jeg anslår ustabilt lengre enn forrige helg, men litt usikker. Synes egentlig det bare har tatt seg opp over en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja forumet har definitivt vært tregt ganske lenge før jeg postet kattedreper-tråden min. Uten å ha eksakt dato og klokkeslett vil jeg mene at problemet oppstod minst to, kanskje tre uker før den tid.

Synes det virker kjappere nå, så får håpe det holder seg slik. Ellers får vi bare følge med og se om problemene gjenoppstår.

 

Takk for innsatsen Stian  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Sircon

 

"Det er stort sett kun belastning eller høy IO-bruk som kan forårsake tregheter på nettsider, og dette ville ha påvirket alle nettsidene som er hostet på serveren. I tillegg er det sjeldent store problemer med dette på denne serveren. Har forøvrig registrert en testbruker på forumet, som krever godkjenning fra administrator. Tenker å benytte en testkonto for en liten feilsøkingsrunde, for å se om jeg finner årsaken til treghetene."

 

Admins: kan dere godkjenne brukeren til Sircon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Sircon

 

"Det er stort sett kun belastning eller høy IO-bruk som kan forårsake tregheter på nettsider, og dette ville ha påvirket alle nettsidene som er hostet på serveren. I tillegg er det sjeldent store problemer med dette på denne serveren. Har forøvrig registrert en testbruker på forumet, som krever godkjenning fra administrator. Tenker å benytte en testkonto for en liten feilsøkingsrunde, for å se om jeg finner årsaken til treghetene."

 

Admins: kan dere godkjenne brukeren til Sircon?

 

Good copy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det kommer og går. Jeg har opplevd treghet nå i kveld. Med den lave aktiviteten vi har på forumet for tiden er det jo litt rart. Kan det ha noe å gjøre at totalt antall lagrede innlegg er blitt temmelig høyt etter som årene har gått? At databasen nærmer seg en grense for hva den kan håndtere?

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det kommer og går. Jeg har opplevd treghet nå i kveld. Med den lave aktiviteten vi har på forumet for tiden er det jo litt rart. Kan det ha noe å gjøre at totalt antall lagrede innlegg er blitt temmelig høyt etter som årene har gått? At databasen nærmer seg en grense for hva den kan håndtere?

 

Normalt skyldes treghet i slike systemer - gitt at maskinvare og nettverk ikke sliter som sircon sier - at databasen har spørringer som ikke lenger blir utført effektivt. Det krever litt aktiv jobbing i databasen for å se hvilke spørringer som sliter, og deretter profilere queryplan for disse. Av og til kan dette løses med en ny eller rebygget indeks, av og til kan spørringen skrives om. Og av og til viser problemet seg å være noe annet.

 

Krysser fingre for at Sircon finner noe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opplever selv svært varierende responstid. Noen ganger går det kjapt, for så bare å stå å spinne i lang tid minuttet etterpå. Det har også skjedd at når jeg har skrevet innlegg så kommer de ikke med på grunn av heng. Har etterhvert vent meg til å markere teksten og kopiere den i tilfelle dette skjer, slik at jeg slipper å skrive alt på nytt.

 

Har i bunn og grunn ikke merket noen bedring siden problemene begynte å oppstå.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har startet å se på muligheten å flytte fra nåværende webhoster til en ny. Men siden vi er en frivillig organisasjon som er avhengig av at personer med teknisk kompetanse han tid og mulighet til å bistå med å få flyttet dette må vi planlegge dette deretter. I mellomtiden ser jeg dessverre ikke noen alternativ rundt det å få ett raskere forum siden webhoster er mer eller mindre ikke klarer å komme opp med noen annen plausibel forklaring enn å legge feilen på oss og forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Da har i alle fall jeg hatt en ulidelig træg uke, Ipad'en har som regel stoppet opp når jeg har prøvd meg på forumet med "connection to server lost" eller noe sånt.

forrige uke fungerte det helt greit.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.