Gå til innhold
  • Bli medlem

Da ulven kom til Sørlandet - Fw190 A3, Tamiya 1/48


Anbefalte innlegg

I løpet av helgens årlige møte i Hovden Høydebyggerlaug fikk jeg faktisk bygget litt, til tross for meget hyggelig lag og mye moro. Utgangspunket er Tamiya sin Fw 190 A3 og bygges rett ut av esken, eneste ets her er setebeltene.

Forbildet er Sort 1, fra 8./JG 1 fløyet av Napp (Rudschinat). Flyet er fotografert sensommeren 1942 mens det passerer Lindesnes og dette bildet er da utgangspunktet for bygget.

 

Dette blir altså såvel lokalt som nasjonalt, om man kan si det slik. Avdelingen var i perioder stasjonert blant annet på både Kjevik og på Lista, og var vel innom Mandal også. Man kan kanskje strekke seg så langt som til å kalle dette et "Makrell-bygg"  wOOt

 

Her er altså bildet, fra boken "Min fars krig (Napp 1939-45)" av Gorm Helge Grønli Rudschinat:

 

sort%201%20foto.jpg

 

Og her er resultatet av helgens aktiviteter:

 

sort%201_1.jpg

 

Planen er å få dette ferdig innen Skala  :o

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det var rent motivasjonspedagogiske motiver som lå bak da jeg utpå lørdagsnatta slengte denne halvferdige ulven ned i Hovden høydebyggerlaugs chipsbolle.  :thumb:

 

Nå, så dette var altså grunnen. Av alle dine (og det er jo etterhvert noen stykker) motivasjonsteknikker så må dette ha vært den sprøeste av dem alle  wOOt

 

;D

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rent motivasjonspedagogiske motiver som lå bak da jeg utpå lørdagsnatta slengte denne halvferdige ulven ned i Hovden høydebyggerlaugs chipsbolle.  :thumb:

 

Nå, så dette var altså grunnen. Av alle dine (og det er jo etterhvert noen stykker) motivasjonsteknikker så må dette ha vært den sprøeste av dem alle  wOOt

Sprøtt og fett som fjell.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortreist historie er jo på ingen måte å forakte :)

 

Skal forsøke å unngå en datasmell slik at jeg blir ferdig til Skala. De fleste deler er renset og relativt klare til lakkering og 8./JG 1 - skjold er anskaffet takket være Kyrre. Dessuten er det jo et Tamiya-sett så dette bør gå greit. Når man da også har blitt utsatt for sprø og fet motivasjon skulle mulighetene være ytterlig forsterket.

 

Når det er sagt så er jeg også klar over Famous-last-words-potensialet her  ;)

 

:)

SAS

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tiltroen og optimismen  :thumb:

 

Kamo på dette flyet blir rlm 76/75/74. Oppdaget at jeg ikke hadde 76, men to bokser 78 - så antar at det har sneket seg inn en feil ved et eller annet innkjøp. I følge Urban kan man blande rlm 76 ved å ta 6 deler XF-23 og 4 deler XF-2. Hvilket jeg gjorde, og slang på en bitteliten ekstra del XF-2, sånn for sikkerhets skyld.

 

Resultatet ble slik:

 

SAM_0136.jpg

 

SAM_0138.jpg

 

Nå synes jeg at jeg hører tramping fra rlm-politiet i gangen...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://penelope.uchicago.edu/~grout/encyclopaedia_romana/luftwaffe/colors.html

RLM-politiet begynte å klampe rundt i bakhodet mitt da jeg så den uvant turkise 76-fargen din, men som du ser av rutemønsteret i denne linken er det meste egentlig lov. Det ser ut for meg som om RLM 76-fargen din er a la den som Merrick & Hitchcock kom fram til i 1980. Print dette og legg klar under hodeputa dersom de kommer for å hente deg om natta.  :thumb:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Torgeir, veldig kjekk lenke - den er nå behørig favorisert.  :thumb:

Skal selvsagt printe den ut og ha den klar når de måtte komme. Det er jo viktig å ha papirene i orden.

 

Jeg tenkte jo å kjøre på med litt mer hvitt i mixen, men skal ta en tenkerunde på dette. Uansett så skal jo fargen blekes noe når jeg skal sjattere og variere. Tror nok jeg går for litt mer hvitt i mixen og en runde til før den tid.

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å lese fargen på en ukalibrert skjerm, men hos meg ser den veldig ut som en litt lys RLM65, noe strengt tatt XF23 med masse hvitt da også er.

Spør du meg, noe du selvsagt ikke bør gjøre, hadde jeg nok heller laget en lysegrå med et hint av blått.

Jeg ville kjørt på med noe lysegrått i panel for panel for å få noen gode sjatteringer..

 

Men for all del, unngå å spørre meg, så slipper du alt ekstraklattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg utført rettelser og håper resultatet holder. Gikk først over det hele med en liten dæsj lys grått og hvitt i mixen. Har så bedrevet sjattering med ytterligere lys grå og hvit i mixen, kraftig fortynnet:

 

rlm76rettelse2.jpg

 

rlm76rettelse1.jpg

 

Sjatteringseffekten (særlig på undersiden) kom ikke særlig godt frem på bildene, men den er der - kors på halsen  :o

 

Tilbakemeldinger mottas gjerne  :D

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, gutter!

 

Det ble litt for sent for å lakkere øvrig kamo i kveld, så satser på en god lakkrunde etter jobb i morgen. Da blir det altså rlm 75 og 74 som står for tur. På bildet (s. 1 i tråden) ser man at det er et mørkere felt som går på langs av kroppen, men som er lysere enn rlm 74. Etter å ha konferert med Hr. Eikeland har jeg landet på at dette feltet sannsynligvis er rlm 75.

Da kamoen fremstår rimelig diffus på bildet tenker jeg at det hovedsakelig blir frihåndslakkering og tidvis en del tynn suppe.

 

Innspill vedrørende videre utvikling mottas med takknemlighet. Stort sett  ;)

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.