Gå til innhold
  • Bli medlem

Fåkker 21 med mærkørri motor 1:48


Tommy Myrland

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hehe, dem e skremmende enkle, består bare av to messingrør, et 0,5mm rør inne i et 0,8mm rør. Det som er vrient er kappe rørene uten klemme dem inn. Brukte en sånn superfintagget sagblad, diamantfil og knappenål.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takker for tipset  :thumb: Ser for meg at det kan være utfordrende å unngå sammenklemming.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjer ikke så meget her, men fikk meg en liten økt i kveld. Oppdaget at de små knottene rett i bakkant av motoren egentlig er noen små rør.

5c0d2114615e650d77c817cbf2612e31.jpg

 

Slik ser de ut på modellen, små trekanter. Den sorte prikken indikerer mer korrekt plassering.

7211aa1a35e79b796a06b73224d6845c.jpg

 

Tid for litt boring og messing.

 

831686684dd0368dec398e9700b9a226.jpg

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mine hos Hobbyeasy for noen år siden, men jeg er usikker om de fortsatt selger slikt fortsatt. Finner litt på ebay. Griffon model og LionRoar har produsert mine brass pipes. Albion Alloys lager også masse fint i metall.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har vært lite aktivitet på denne tråden siden i sommer, samtidig ser jeg at prosjektet jeg skulle fullføre til jul, snart har 1 års jubileum [emoji322]

Vel, har fått sprayet på litt farge og jeg må si Gunze er blitt favoritten, nesten så at sprøyteskrekken er bort. Bruker en gråfarge under fra Lifecolor som jeg syns er litt vanskeligere å jobbe med og som tåler ingenting før den skreller av!

 

c635470078e6727f23c28d19a3dd753c.jpg

 

Messingløpene er også blitt blånert, hei hvor dette går!

 

65329762ded11ac935e619a4bd9fe014.jpg

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blåneringsgreie har jeg også kjøpt, men jeg får det ikke til å virke. Messingen skifter ikke farge.

 

Sleit litt med dette jeg også til å begynne med. Jeg kjøpte den flaska i Telford for noen år siden og da mener jeg at fyren som solgte meg dette sa at det skulle bare pensles på messingen.. -Bare bløff!

Først må messingen vaskes i lite kar med eddikvann, hvor jeg rullet og gnikket på rørene. Mulig det holder med 7% eddik, men jeg hadde bare den sterke husholdningsvarianten for hånda som jeg tynnet ut med vann. Deretter tok dem over i et annet lite kar med den blåneringsvæska og lot dem ligger der en god stund mens jeg rullet rundt på dem.

Rørene fikk etter hvert noen svarte flekker. Rullet dem i tørkepapir slik at det matte svarte belegget ble erstattet med blank blyant-aktig farge. Måtte gjøre denne prosessen flere ganger før all messingen hadde fått endret farge.

 

Forvask i eddikvann er en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blåneringsgreie har jeg også kjøpt, men jeg får det ikke til å virke. Messingen skifter ikke farge.

 

Sleit litt med dette jeg også til å begynne med. Jeg kjøpte den flaska i Telford for noen år siden og da mener jeg at fyren som solgte meg dette sa at det skulle bare pensles på messingen.. -Bare bløff!

Først må messingen vaskes i lite kar med eddikvann, hvor jeg rullet og gnikket på rørene. Mulig det holder med 7% eddik, men jeg hadde bare den sterke husholdningsvarianten for hånda som jeg tynnet ut med vann. Deretter tok dem over i et annet lite kar med den blåneringsvæska og lot dem ligger der en god stund mens jeg rullet rundt på dem.

Rørene fikk etter hvert noen svarte flekker. Rullet dem i tørkepapir slik at det matte svarte belegget ble erstattet med blank blyant-aktig farge. Måtte gjøre denne prosessen flere ganger før all messingen hadde fått endret farge.

 

Forvask i eddikvann er en viktig faktor.

Takk. Dette rimer jo med ting jeg lærte da jeg en gang i forrige århundre gikk børsemakerskole. Der kokte vi gønnerne i eddik først og etterpå i en saltoppløsning som ga metallet spyflueblåsvart farge. Kanskje jeg skal koke opp denne guffa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er mange som skryter av Gunze. Kanskje det er noe jeg også skulle prøve en dag på jakt etter den "perfekte" modellmaling. Så langt har Tamiya vært min favoritt. En fin ting med Tamiya er at den kan tynnes kraftig og fortsatt være fin å sprøyte (jeg tynner med isopropanol). Dessuten kan den våtslipes (i motsetning til feks Vallejo).

 

Hvordan er Gunze med hensyn på tynning og våtsliping?

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at Tamiya tynnet med laquer-tynneren deres og Gunze tynnet med deres egen tynner (eller Tamiya laquer-tynner som jeg mener jeg også har prøvd), funker omtrent like bra. Tørker kjapt og hefter bra. Jeg tror Tamiya og Gunze er nokså like stoff rent kjemisk. De halvblanke fargene til Gunze legger seg jevnt nok til å legge dekaler på uten klarlakk først.

 

Jeg har ikke pussa så mye på Gunze da jeg ikke har hatt behov for det. Grunnen til at Vallejo ikke liker pussing, er jo at den herder til en slags vinylhinne på modellen.

 

Tommy, jeg har sett mange skryte av Lifecolor, men det virker som den er litt mer kranglete å bruke, eller er det bare denne fargen? Erfarer jo at de fleste lakktyper, uansett hvor digg de er, har noen farger som er mer vriene enn andre. Og da tenker jeg ikke på "the usual suspects" som gul, hvit og rød, som jo nesten alltid er kilent.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lifecolor trenger en god grunning for å feste seg. Jeg sliter også ennå med å finne riktig fortynning og trykk på sprøyta. Må stadig vekk frem med Q-tipsen og tørke vekk snerken på sprøytespissen. Den Smallsize  airbrushen syns jeg fungere bra, ikke så mye plaget med den når det gjelder Lifecolor og spanjolfargene. Nå hadde jeg ikke grunnet skikkelig denne gangen, hadde bare gått lett over med en lys Tamiya farge for sjekke limskjøter og slikt. Sef fett fra fingrer og støypeformen har sikkert også noe å si. Som Arild skriver, Tamiya og Gunze har bedre egenskaper å jobbe med. Det de helsemessige egenskapen som minuset her.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lifecolor trenger en god grunning for å feste seg. Jeg sliter også ennå med å finne riktig fortynning og trykk på sprøyta. Må stadig vekk frem med Q-tipsen og tørke vekk snerken på sprøytespissen. Den Smallsize  airbrushen syns jeg fungere bra, ikke så mye plaget med den når det gjelder Lifecolor og spanjolfargene. Nå hadde jeg ikke grunnet skikkelig denne gangen, hadde bare gått lett over med en lys Tamiya farge for sjekke limskjøter og slikt. Sef fett fra fingrer og støypeformen har sikkert også noe å si. Som Arild skriver, Tamiya og Gunze har bedre egenskaper å jobbe med. Det de helsemessige egenskapen som minuset her.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på dekaler i dag, det ble ikke en dans på roser, dekalene sprakk opp her og der i vannbadet. [emoji36] måtte gjøre litt touch up med litt hvitt og litt blått .. ☹️[emoji22]

 

bbf80d15fa26069242588869e8452355.jpg

 

Selv om motoren og cowlinga er ferdig måtte de på til ære for fotografen.

Borring(!) av hull i frontglasset for sikte gikk greit, må bare endre plasseringen av siktefestene.

 

Den største utfordringen nå blir få fikset glasset bak, det løsnet selvfølgelig da jeg skulle fjerne maskeringstapen. Sprekka jeg hadde sparklet, er kommet tilbake...

b17fe41f95ba390c46dc3778509c360e.jpg

 

Ble fornøyd med messinggunnerne!

 

5316480562d098eccb72e0313f2fc871.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fankern med det glasset. Ellers ser det pent ut, messingen også. Jeg holder på med et eget prosjekt hvor jeg bader master-rør vekselvis i eddik og blånering. Men ett av dem vil bare ikke bli svart!

Når det gjelder Lifecolor: Hiv det. Jeg har prøvd, og det minner svært mye om Vallejo.

 

Tilbøyelig å kaste dem, men jeg har en anselig samling. Blir ihvertfall gunze som grunnfarger i de fleste prosjekter heretter.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

 

Ble fornøyd med messinggunnerne!

 

You call that a gun!! Ser mere ut som et blåserør, men et særdeles flott et som sådan!!! Synes også du har gjort en flott jobb på Fokkeren, og noen tilbakesteg synes jeg det er greit at andre også får oppleve (ref. Cockpitglasset), men det er jeg helt sikker på at du klarer å fikse.

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er de siste brikkene på plass på den røveren. Kom ikke helt i rett havn, men ganske nært. Var uheldig nok å kløne borti antenna slik at den løsnet. Fikk en stygg fogging på cockpitglasset pga slurvet håndtering av superlim accelerator [emoji20]. Eller så sleit jeg fryktelig med å få metallfargen til å sitte på propellbladene. Måtte mange runder før jeg valgte å bruke aluminiums farge fra Alclad. 

Trur ikke blir å lage base til denne sånn som hadde tenkt i utgangspunktet. Vel jeg får se...

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.