Gå til innhold
  • Bli medlem

Fåkker 21 med mærkørri motor 1:48


Tommy Myrland

Anbefalte innlegg

Da jeg var i Moson her i vår, fikk jeg en sykelig trang til å kjøpe denne finlenderen fra SH. Jeg har tidligere bygd varianten med Wasp motor og full perkele kamo, men jeg ville også bygge en mer døll maskin fra vinterkrigen og med ski! Av den grunn ble denne maskina med i kofferten fra Ungarn.

 

Fugleburet er montert. Rammeverket er blitt oppgradert med noen plastrør fra Evergreen og deler av førerhuset er byttet ut med stasj fra SBS models oppgraderingssett. Nå er det straks klart for litt grunning.

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bygge gleden er på topp og med en elendig merittliste over ferdigstilte modeller de siste årene, skal denne bli klar før jul. Om det blir base for denne gjenstår å se... ofc må jo vise boksartbilde

Fokker%20DXXI.jpg

 

Planen er å bygge denne maskinen fra vinterkrigen FR-97, der piloten klarte det utrolige å skyte ned ikke mindre enn 6 russiske bombefly på samme oppdraget. Blir å prøve meg med farger fra Life color, men skjærer det seg roper jeg på hjelp Reidar.

 

FR-97.png

 

SBS model lager mye fint i resin. http://www.sbsmodel.com/resinsets mitt sett inneholder dette:

 

FokkerDXXInetre1.jpg

 

Oppgraderingen inneholder deler for å ha åpen cockpit, ser på det som kanskje den største utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge gleden er på topp og med en elendig merittliste over ferdigstilte modeller de siste årene, skal denne bli klar før jul. Om det blir base for denne gjenstår å se... ofc må jo vise boksartbilde

Planen er å bygge denne maskinen fra vinterkrigen FR-97, der piloten klarte det utrolige å skyte ned ikke mindre enn 6 russiske bombefly på samme oppdraget.

Døll kamo ja, men desto mer inspirerende forbilde. Seks bombere skutt ned på en mission med bare fire mitraljøser (i riflekaliber!) må vel være max Perkele?  :praise:

Veldig flott resinsett au. Ser at det kan bli spennende å sage opp canopy....  ::)

Og en ting til: flott at noen bidrar til å holde liv i SIG Perkele. Jeg har også ting under planlegging her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende bragd av Ltn. Sarvanto, må vel være verdensrekord i antall nedskutte fly på ett tokt (?)

 

Uansett så var det jo et svææært kjedelig fargeskjema på Sarvanto's maskin, Fokker'n på boxarten ser mye mer sirkus ut  8)

 

 

Reidar (som bare må bestille detaljeringssettet til SBS)

Ja, det er jo drit kjedelig. Like kjedelig som den finske P40en du selv bygde for noen år siden? Men med fin finish og væring kan det bli bra lell, noe du vel beviste da du tok topplassering på Skala med nevnte doning? Jeg kan huske feil.  ::)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

 

Du husker nok rett, hukommelse som en elefant.  Nå skal det jo sies at denne var gul under vingetupper, bak på skrog og hadde gul cowling (i tillegg til hvit spinner) så litt mere sirkus var det  ;)

 

Reidar

Aha. Et helt vilt skjema sammenlignet med Sarvanto-kjerra! Takk for gjensynet forresten. Deilig modell.  :thumb:

 

Joda, de var lite spreke i fargeskjema under vinterkrigen, men den med Wasp'n jeg bygde siste var mer fargerik

 

IMG_3584.jpg

 

Jeg var en tid inne på lage en senere variant med enhjørnings Muldyr(?) Jeg slo dette fra meg, da jeg oppdaget at jeg måtte høvle ut ventilene i vingene. For øvrig følger det med resinski  i AMLA dekalsettet men de virker helt feil og leggene er alt for tynne. Trur dette er myntet på et eldre sett enn SH. Jeg kommer sannsynligvis til å bruke et par av de fottrinn dekalene, som mangler i SH(!). Resten kan doneres til andre som kanskje vil lage en donkey reinlender.

 

AMLA4805.jpg

 

For øvrig har SH kommet ut med et kombisett med begge variantene, med mange spennende dekalvarianter og oppgraderte detaljer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke bare vært byggetørke i heimen, oppdaget også at jeg var blitt rammet av malingstørke også. Utrolig var gråfargen jeg skulle bruke på interiøret tørka opp(!). Okey kunne laga en gråfargemiks ut av det man har, men det er jo veldig gøy med netthandel. Så mens jeg venter på postmannen, har jeg gjort ferdig instrument panelet. Sånn at folk ikke skal tro at tråden har stoppet opp.... ::)

 

image_1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Å tråden var ikke  død ennu...

 

Jeg har fått satt sammen fugleburet, etter å ventet i evigheter på malingen jeg skulle bruke (2 mnd. i hest og kjerre fra Asia). Første gang jeg prøver en farge fra Mr.Hobby og den fungerte berre lekkert!

 

DSCN3481.jpg

 

Det er ikke så mange bilder å oppdrive av interiøret i den finske versjonen, men noen er det. Men den delen med superdetaljering av cockpiten overlater jeg til sånn gærninger som lyder Reidar og bor i Salangen,

jeg fikk nok utfordring med å få fugleburet på plass, noe som voldet meg mye smerte og utålmodighet.... >:(

 

DSCN3489.jpg

DSCN3490.jpg

 

Prøvemontering av motorcowling og vinger... Her blir det mye tilpassingsarbeid, sparkling og pussing... ...boring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å handle din Mr. Hobby fra Rebell i Sverige i stedet. Da snakker vi normalt om 2 dagers postgang... Ikke det at jeg innerst inne tror det vil øke din ferdigstillelsestakt, men det kan jo hjelpe litt ;)

 

Ellers ser dette jo pent og pyntelig ut! Men hvorfor bygger du fly, du som jo egentlig er panserbygger?  :P

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, så langt alt vel  :)

 

Prøv å handle din Mr. Hobby fra Rebell i Sverige i stedet. Da snakker vi normalt om 2 dagers postgang... Ikke det at jeg innerst inne tror det vil øke din ferdigstillelsestakt, men det kan jo hjelpe litt ;)

 

Ellers ser dette jo pent og pyntelig ut! Men hvorfor bygger du fly, du som jo egentlig er panserbygger?  :P

 

Arild

 

Vel, når det gjelder panser, så har jeg gravd meg ned i ei smørje av prestasjonsangst, malevegring, utålmodighet og kaotiske arbeidsforhold. Dessuten har fått for meg at fly er lettere å få ferdigstilt, noe som har vært en realitet for meg. Har bare en 109'er på skammens hylle mot 13-15(!)panser i forskjellige faser. :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.