Gå til innhold
  • Bli medlem

27 sept. Byggemøte på Haugenstua


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Haugenstua ligger mellom Grorud og Stovner nord-øst i Oslo. Det som refereres til som "Haugenstua" her på forumet, er lokalene der vi i IPMS Østlandet har medlemsmøter, og hvor noen av folka her leier plass til å sitte og bygge. Lokalene huser også Badet Raceway, som driver med bilbanekjøring og det er et rockeband som øver innerst i en krok også.

 

Den viktigste plassen for de av oss som vanker der mest, er naturligvis byggerommet. Her er det skikkelig avtrekk og to kompressorer, samt et utvalg airbrusher man kan benytte, eller man kan ta med sin egen. Det finnes også mengder av referanselitteratur som det går an å bla i.

 

Har du sjansen til å komme på et møte eller en byggekveld, så er du hjertelig velkommen!  :thumb:

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugenstua ligger i Oslo Øst,nesten på grensen til Lørenskog.Vi er seks stykker som leier et lokale der.

Vi har noen gjesteplasser midt på gulvet,som dere kan komme og bygge sammen med oss på.IPMS Øst

har også medlemsmøtene sine der.Siste onsdag hver uke er det offisiell byggekveld for medlemmer.

Jeg bruker og legge ut på Forumet når jeg skal dit,så flere kan komme dit en tur.Vi har ganske mye

fellesting der,så vi pleier og ta 50 kr for gjestebygging,men da kan du benytte airbrushen og maling

og sånne ting vi har felles.Kaffe er også i den prisen.Er Heidi der,så er det ikke umulig at det er kake også,

men det gir vi ingen garanti på. :'(

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsberg? Finnes andre fra de trakter som er innom også, så det er kanskje mulig å komme i kontakt med hverandre og kjøre sammen? Straks blir jo medlemsmøtet mye lenger og man kan prate modellskit i et par timer ekstra  :thumb:

 

Av de som leier fast plass på Haugenstua, driver vel de fleste mest med panser for tiden. Av de som er innom og bygger av og til, er det litt av hvert det går i. Bil, båt og fly. Og panser, naturligvis.

 

Det ligger et par bilder fra byggerommet på IPMS Norges hjemmeside.

 

Det var også noen bilder der nylig, fra siste medlemsmøtet.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, høres ut som en veldig ok greie.

 

Bor selv i Kongsberg så det blir vel et stykke å kjøre.

 

Er dette et stort lokal? Må jo koste litt ekstra å leie, jeg mener i tillegg til alt utstyret.

 

Går mest i fly der?

 

 

Neida,jeg bygger bare panser og dioramaer,men har blitt lurt til og være med på et flyprosjekt nå.

Mener at det er bare to av oss faste som har noe særlig erfaring med fly,så det går mest i panser.

Nå på onsdag er det byggekveld for medlemmer,så da kan du komme.Er folk der fra ca.kl.16.

Telefonnr.mitt ligger på profilen min,hvis det er noe du lurer på. :thumb:

 

Vidar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et stort lokal? Må jo koste litt ekstra å leie, jeg mener i tillegg til alt utstyret.

 

Går mest i fly der?

 

Tenkte bare jeg skulle fylle på litt...

Når det gjelder størrelsen på byggerommet, så er det så stort at det huser oss 6 som leier byggerommet. I tillegg har vi noen gjesteplasser, og vi har til tider klart å skvise inn mye folk. Det sitter gjerne 2-4 gjester og bygger der også.

 

De tirsdagene vi har medlemsmøter i IPMS Østlandet, så sprer vi oss utover i lokalet og har da god plass å boltre oss på. I kiosken serveres brus, sjokolade og pølser med "knekk". Vi har også et verktøyrom (noen ville vel kalt det plastsløyd...) med mye verktøy fra Proxxon. Og så har vi kinoen da... med ca. 15 seter...

 

Når det gjelder kostnaden så er ikke den større enn at vi synes det er verdt det pga. plass, utstyr og ikke minst det sosiale.

 

Vi er altbyggende! I allefall av og til... :D

 

Henrik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... vi er ikke så strenge da, men dette er vel "dealen":

 

Det koster 50 kroner pr. besøk å være gjestebygger hos oss.

Det inkluderer da bruk av airbrush og maling. Dvs. airbrusher og maling som står på maleplassene. Ikke den malingen som evt. måtte stå rundt i hyllene til "the locals". Det inkluderer også bruk av verktøyrommet (Proxxon verktøyet) og kaffe.

I kiosken kan man kjøpe brus og sjokolade. På faste møtedager trekker vi også pølser.

Det er 6 personer som leier fast plass, og har dermed sitt faste bord med egne verktøy osv.

Vi har gjesteplassene på bordene i midten av rommet.

Det er bare å kikke i referanseliteraturen i hylla, men bøkene skal ikke tas med hjem...

De som har nøkler er de 6 faste (Lars, Geir, Vidar, Øyvind, Torgeir F. og Henrik). Arild har også nøkkel.

 

Når det gjelder tider, så er det alltid byggekveld siste onsdag i måneden. Det er også mulig å bygge på IPMS møtene andre tirsdag hver mnd. Ved besøk

utenom disse tidene, må man avtale med en av de 6 "locals". Det er folk der så og si hver dag, så mulighetene for å ta en tur bør være til stede.

 

Tror det var alt...

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært der tre ganger foruten de faste møtene, da burde jeg altså ha betalt 3x50kr. Jeg har dog ikke brukt airbrush, maling eller annet utstyr.... og ikke vet jeg hva jeg skal bruke kaffe til....wash kanskje? :shifty:  ...får jeg rabatt da?  :P:D

Er det mulighet for å få leie seg en fast plass? Det virker ikke sånn med tanke på alt som er stablet opp veggene....  ;D

Hvem samler inn gjesteleie? Det er aldrig noen som har sagt noe om det...

Og hva med denne tiern som samles inn? (Joda, jeg har bidratt der da!  :)

 

/Mats ... noen ganger ganske forvirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er nok ikke så mye rabatt å hente... Ville blitt litt håpløst å sitte å telle antall kaffekopper og milliliter maling...  :)

 

Det er nok dessverre ikke plass til fler faste hos oss. Som du har sett er det helt fullt.

Er Lars der, så er det han som skal ha leien. (Det er Smallsize/Hobbyland som står for leien av hele bygget, og vi leier gjennom dem.)

Er ikke Lars der, så kan du betale til en av de andre faste, så sørger de for at pengene legges i kassa.

 

Når det gjelder tieren som samles inn på IPMS møtene, så er det for at IPMS Østlandet skal få betalt leie for sin klubbkveld. Dessuten gir det en liten slant i kassa som brukes/skal brukes på medlemmene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel presiseres at lokalet ikke er drevet av IPMS Østlandet, men at foreningen leier/låner plass der til å avholde medlemsmøter og byggekvelder.

 

10'ern som samles inn på møtene, er derfor til IPMS Østlandets møtekasse.

 

All aktivitet utenom møtene er da i privat regi. Rett adressat for hvordan du bør forholde deg til det som skjer utenom regulær åpningstid, Mats, er nok Lars. Ta en prat med ham.

 

At det ikke er blitt opplyst om at det koster penger å være gjestebygger, er jo litt dumt. Det får rette vedkommende ta på sin kappe  ;D

 

Men er det avklart hvorvidt det koster 50 kroner å delta på byggekveldene til IPMS Østlandet også? Eller sponses dette av klubben?

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip er ikke rette ordet.Jeg har også vært der samtidig som Mats og må ta han i forsvar.Han kommer med et par modeller og en hel kasse verktøy og alt utstyr han trenger.Sitter så et par tre timer og pusser på flyene og snakker litt om ditt og datt.Drikker dessuten ikke kaffe.Da er det litt drøyt å betale en femtilapp.

En annen(meg selv) derimot bruker alt mulig utstyr når jeg er der så da blir det litt annet.Noen ganger har jeg betalt,andre ikke.Det kommer helt enkelt ikke opp til diskusjon,og det er derfor Mats tok det opp her.Han har ikke hørt et ord om betaling på Haugenstua.

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi skal gjøre for mye ut av denne diskusjonen her og nå, da den først og fremst berører interne forhold på Haugenstua. Jeg er sikker på at vi får til de nødvendige avklaringer slik at det kan bli gitt god informasjon om hva som er opplegget rundt gjestebygging.

 

Det som uansett er viktig å huske på, er at byggerommet der oppe ikke er IPMS Østlandets byggerom. Det leies og er utstyrt av de som leier fast plass der, så at de fortjener en viss kompensasjon for bruken av det, er jo ikke unaturlig. Jeg er sikker på at det lar seg gjøre å finne minnelige ordninger for de fleste tilfeller  :thumb:

 

Uansett er det byggemøte på onsdag! Vel møtt  :D

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Arild i at denne diskusjonen i grunn ikke vedkommer forumet så mye. Jeg synes vi kan snakke litt om det på neste medlemsmøte eller neste byggemøte. Imidlertid synes jeg ordningen fungerer fint slik den gjør i dag. Kommer man på Haugenstua for å bygge, bør man betale litt for å leie utstyret der. Jeg pleier å gjøre det også på medlemsmøtene ettersom jeg kommer litt tidlig og sitter på byggerommet. Jeg bruker, stort sett, mitt eget utstyr og min egen maling. Likevel synes jeg det er helt OK å betale en femtilapp. Det er et bra tilbud! Selvsagt er det også greit for meg ettersom jeg er på Haugenstua høyst et par ganger i måneden.

 

I Mats sitt tilfelle, bør det imidlertid være fullt mulig å få til en avtale slik den de som tilhører det faste klientellet der har. Det er vel ingen øvre grense på seks personer? Og det går vel an å dele litt på plassene. Imidlertid må du, Mats, også akseptere å betale litt for å benytte fasilitetene på Haugenstua selv om du har med deg eget utstyr. Du får heller benytte maligen og utstyret på Haugenstua i større grad, slik at du får litt valuta for pengene. :)

 

Hva angår IPMS sine byggemøter i forhold til leie og betalig, er dette sikkert noe vi kan diskutere med Lars, men jeg ser egentlig ingen grunn til å endre noe på det nåværende opplegget. De som frekventerer Haugenstua ofte er på fast avtale og de øvrige kan utmerket godt betale femti kroner for en kveld i måneden! Skal vi sponse byggekveldene fra klubbkassa, blir det fort tomt, og da må vi likevel hente inn pengene på et vis igjen. Imidlertid kan jo betalingen gå via en representant for IPMS dersom Lars selv ikke er til stede, men dette regner jeg med at dere har en ordning på allerede (jeg har ennå ikke vært med på noen av de offisielle byggemøtene)? Så det er slik jeg ser det.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.