Gå til innhold
  • Bli medlem

Stug III Ausf. G, frühe version Tamiya 1/48


Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jodda, gikk løs med rødbrun og skulle lage tynne streker. Det var veldig gøy - men urutinert som jeg er på dette feltet, så var nok blandingen litt for tykk. Det resulterte i at jeg fikk litt overspray og støving. Etterhvert som jeg holdt på fikk jeg det litt bedre til, etter å ha justert litt på trykket på kompressoren. Fant også ut at det var en fordel å gå veldig nærme med sprøyta. Etter å ha holdt på med dette en ganske lang stund ble resultatet sånn som dette:

 

kamo3-2.jpg

 

Har derfor gått over med sandgult i svært tynn mix. Først litt tykkere for å "løfte" frem de lyse partiene som var blitt offer for overspray, så med en svært tynn mix for å jevne det hele ut, da over hele vogna. Det hjalp synes jeg - men jeg er ikke helt fornøyd. Synes vel det hele ble noe vel lyst, og litt kornete er det fortsatt. Men her er nå resultatet så langt:

 

kamonedtoning.jpg

 

Synes det ser ekstra ille ut på det siste bildet, det første ser bedre ut enn det gjorde i virkeligheten. Nå skal det jo litt væring til, håper det vil hjelpe på helthetsinntrykket. Uansett har det vært moro, og kanskje jeg hadde fått kamuflasjen litt bedre til om vogna hadde vært i 1/35 skala.

 

Tar gjerne i mot pepper og råd.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøsten  :)

 

Håper også at det løser seg under skitt og slitasje.

Alternativt må jeg ta omkamp - lakke panzergul på nytt - og gå for en annen type kamo. Tar meg betenkningstid til i morgen ettermiddag.

Lakkeringsselvtilliten har fått seg en så stygg knekk nå, at jeg muligens bare lar den være ensfarget panzergul.  wOOt

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for  tips og råd, og adresse  :thumb:

 

Når det gjelder lærertyggis-metoden tror jeg den hadde funket best dersom jeg hadde lakket hele vogna i rødbrunt først, så lagt tynne, veldig tynne pølser, for så å gå over med gult. Tror at det hadde vært vanskelig å få bra til i motsatt rekkefølge. Den er jo ikke store tassen denne modellen.

 

Det jeg derimot har gjort er å mikse tynn suppe av tamiya smoke og red brown, samt litt semi gloss. Så har jeg postshadet med dette, for så å gå over hele vogna med en vesentlig tynnere suppe av samme mix, som et slags filter. Det ser ut til å ha jevnet ut det meste av overspray, og har gitt vogna en litt mørkere tone. Jeg har altså fått litt håp tilbake her, for så langt ser det hele bedre ut.

 

Tør ikke ta bilder av den ennå  wOOt;)

 

I verste fall får jeg bruke vogna til å teste ut diverse væring...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp, har vært uten nett i mer enn et døgn - men er nå tilbake. Har fikset litt på vogna siden forrige oppdatering - og her er fotobevis:

 

tmp_stugvidere-1328121144.jpg

 

 

Her har jeg prøvd skjørtene på:

stugvidere2.jpg

 

Her vises bumper-sticker, anno 1943:

stugvidere3.jpg

 

 

Fikk på litt matt lakk - og ting har falt mer på plass synes jeg. Perfekt er det jo ikke, men er altså rimelig fornøyd. Har jo vært lærerikt dette  wOOt

 

:)

SAS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var jeg sånn omtrentlig i mål med denne gampen.

 

Ser jo på bildene at jeg kan gå over og fjerne noe rusk og støv, sånn her og der. Ting blir altså så grusomt synlig på bilder.

 

Har lagt på litt pigmenter for væringen, og fått limt på skanseverktøy og skjørtene. Synes det er litt vanskelig å si om jeg bør være mer, da jeg er redd det plutselig blir mer enn jeg ønsker for denne vogna. Tanken er å lage meg en base, og så eventuelt være ytterligere med utgangspunkt i denne. Får uansett gi meg selv litt tid til å vurdere dette.

 

Her er noen bilder:

 

nestenferdig1.jpg

 

nestenferdig2.jpg

 

nestenferdig3.jpg

 

nestenferdig4.jpg

 

nestenferdig5.jpg

 

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha laget base og været vogna litt mer i samsvar med denne (og møkket til jekkeblokka) sier jeg meg ferdig med dette prosjektet. Vogna er jo fra østfronten og basen skal representere et godt opptråkket, tørt og hardt, leire-aktig terreng. Vogna er liksom i ferd med å rykke frem mot frontlinjen har jeg tenkt. Beltesporene skal være fra diverse andre vogner som har passert her tidligere. Idéen er da at bakken nå er så tørr at denne vogna ikke lager nevneverdige avtrykk - bare så det er sagt, før noen skyter meg fordi sporene ikke samsvarer helt med vognas plassering.

 

Nok snikk-snakk, her er bildene (kritikk mottas selvsagt med stor glede):

 

StugFerdig_2.jpg

 

StugFerdig_1.jpg

 

StugFerdig_7.jpg

 

StugFerdig_8.jpg

 

StugFerdig_6.jpg

 

StugFerdig_3.jpg

 

StugFerdig_4.jpg

 

StugFerdig_5.jpg

 

StugFerdig_9_1.jpg

 

StugFerdig_9.jpg

 

Tjo og hei!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker  :D

 

Ser på bildene at fremre fester til skjørtene kunne ha truffet bedre ned på skjermen, men tror at dette ikke kan fikses uten stor fare for at noe annet ryker, så lar det nok være slik det er. Det er ikke veldig synlig med bare øyet.

 

Ja dette er nok, som Rune skriver, russisk steppejord av den beste kvalitet  ;)

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra resultat! men for meg virker gjørma litt monoton i fargen. Trur jeg ihvertfall ville prøvd å få litt "liv" i den. Enten prøvd med litt forsiktig pigmentpulver eller kanskje aller helst med slags mørkere vask og kanskje litt lett tørrbørsting på toppen.

Det spørs hvor lenge gjørma har fått tørket, men veldig ofte (Nord-Norske forhold) vil det være mer fukt under skorpa. Dette vil gjøre f.eks beltesporene mørkere.

Ellers har ikke jeg noe mer å sette fingern på, Totalt sett har du vært veldig flink  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.