Gå til innhold
  • Bli medlem

Stug III Ausf. G, frühe version Tamiya 1/48


Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takker  :)

 

Har fått syslet litt med Stugen i dag. Har plundret litt med å få sammen beltene, men det skyldes nok mest utålmodighet. Nå er begge beltene limt sammen, men lar dem være i to deler slik at det går greit å sette dem på etter maling. Må vente med å skru toppen fast til etter jeg har malt figuren som skal være i luka, ellers får jeg ham ikke på plass. Har derfor også måtte vente med å lime på et par deler ekstra panser i fronten. Ellers er det vel stort sett kun skanseverktøy og ekstra hjul som mangler.

 

Sånn ser det ut nå:

 

S5000377.jpg

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss - har i grunn tenkt å forsøke meg på Dunkelgelb bakgrunn med kryssende rødbrune striper (som på eskelokket - østfrontvogn). Har forsøkt å få litt innblikk i hvordan dunkelgelb egentlig skal se ut, og skjønner at det finnes forskjellige meninger om dette. Har Vallejo sin utgave, som vel kan fungere, evt. iblandet litt sand yellow? Har ikke noe Tamiya-ekvivalent dessverre. Om noen har tips til hvordan man muligens kan blande til noe med Tamiya-maling så hadde jeg blitt glad...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult skjema dette :thumb: Jeg har selv brukt Vallejoekvivalenter for tysk panzer bestående av 71028 Sand Yellow som "Dark Yellow",  71011 Tank Green som "Dark Green" og 71035 Cam. Light Brown som "Red Brown" :thumb:

 

hetzer3.jpg

 

Synes disse fargene passer for panzer i såpass liten skala :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De funker bra i 1/35 også de, Rune. Jeg har sverget til disse såpass lenge nå at jeg har glemt hvordan jeg blander pansergul med Tamiya, men mener å huske at XF-59 Desert Yellow er basis, med islett av Buff og muligens Deck Tan. Tamiyas Dark Yellow er i alle fall altfor grønn.

 

Nokså sikker på at det finnes en oppskrift på dette her inne et sted i en tråd fra langt tilbake, men det var det å finne den igjen, da...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene  :thumb:

 

Da har jeg litt mer idé om hva jeg kan bruke. Mangler dessverre Tamiya XF-60 i mitt sortiment, men har XF-59 og kan jo da blande meg litt frem tenker jeg - tenker da med evt. en dæsj XF-54.

Det er godt mulig jeg bare bruker Vallejo Air - Sand Yellow - for enkelhetens skyld. Vil gjerne bruke Tamiya-maling på de brune områdene, da jeg synes den er lettere å lakkere tynne streker med.

Da tenkte jeg å bruke XF-64 Red Brown, om den ikke blir for mørk? Den vil jo bli tynnet kraftig - så den blir vel noe dempet i forhold til Tamiyas fargekart.

 

Uansett så skal det bli moro å lakkere  :D

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne føre de øvre belteseksjonene på plass måtte jeg file ned områdene som er markert med røde sirkler. Limte også på litt evergreen for å unngå at man så dagslys gjennom den åpne luka:

 

S5000381.jpg

 

Ellers har jeg gjort klar alle deler som skal limes på etter at malejobben er gjort:

 

S5000384.jpg

 

Så et par bilder av vogna før jeg grunnet:

 

S5000383.jpg

 

S5000382.jpg

 

Kommandanten er på plass, og man ser et par steder hvor det måtte sparkles utstøtermerker.

 

Så til sist et elendig bilde av vogna, grunnet med Chaos Black:

 

S5000385.jpg

 

Så var det å ta seg en tur i skogen mens sola skinner over Sørlandet... Tenker å begynne lakkeringsjobben når jeg kommer hjem igjen...

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det  :D

 

Er vel noe inspirert etter Skala, og ikke minst så har jeg hatt lyst til å få noe ferdig i god tid til neste Skala, og SC så klart.

Har fått på Sand Yellow (Vallejo Air) nå. Det blir nok en liten strafferunde grunnet litt brukerfeil ved tynning av lakken. Aldri finn på å tynne Vallejo med Tamiya Laquer thinner, eller X 20A. Malingen "koagulerer" til små seige slingser, og blir helt ubrukelig. Visste fra før av at X 20A hadde denne effekten på enkelte Vallejo-farger, men skulle prøve å se om Laquer thinner funket bedre. Nix.

 

Selv om jeg ikke lakkerte med denne blandingen, må jeg ha fått noe av dette med på penselen som jeg rørte malingen med (selv etter grundig skylling og vask av nevnte pensel). Nåja, ikke den store katastrofen, men litt micromeshing må til før jeg kan gå videre med prosjektet.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette var ikke noe jeg plukket opp på nett.  wOOt

 

Har prøvd å tynne vanlig vallejo med X20A før, uten særlig hyggelig resultat. Dette forsøket var med Vallejo Air og Laquer thinner - in the name of science, og var rimelig sikker på at det ville fungere like elendig. Fikk jo bekreftet hypotesen min, kan du si.

 

Det skulle normalt ikke vært noe problem, men altså så ser det ut til at jeg må ha hatt noe rester av denne vederstyggeligheten på penselen (som jeg brukte til å røre med), til tross for mottiltak. Ble litt spytting ut av det - men det gikk ikke så ille.

 

Er enig i at Airbrush Cleaner er det som teller når man skal bruke Vallejo. Helt klart. :thumb:

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK,

 

jeg trodde kanskje du hadde plukket opp en påstand fra en annen tråd her inne, hvor det ble påstått at Vallejo og X-20A funket "kjempe". Men det kan være at vedkommende glemte å fullføre, og mente å si "kjempedårlig".  ;D

 

Ser uansett frem til fortsettelsen her.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg ante meg dette, sånn mellom linjene - leste samme påstand og var så sjokkert at jeg ikke fikk kommentert det.

 

Her er bilde hvor jeg faktisk må innrømme at fargegjengivelsen stemmer rimelig overens med virkeligheten (ser kanskje noe kaldere ut på bildet)  wOOt

 

S5000387.jpg

 

Litt småpuss må altså til (det var skjørtene som fikk den verste spyttingen) , men det nærmer seg rødbrun kamo  :D

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og kommentarer. Nå er meshingen unnagjort, det gikk kjapt. Vogna er vasket med zalo og vann, venter nå på å tørke - før neste strøk.

 

Noen som vet hvorvidt det var vanlig å lakkere jekken panzergul? Skaper jo litt mer variasjon om den er, som tamiya foreslår, metallfarget - men her har realisme rangen altså...

 

Gleder meg til å kamuflere vogna  :D

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.