Gå til innhold
  • Bli medlem

Dømming på Skala 2014


Bjørn Jacobsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Vi moderatorer har vært enige om å slette, eller redigere, påstander som fortoner seg som forhåndsdømming basert på antagelser om motiv for hva som har skjedd. Trådstarter bør absolutt få anledning til å oppklare eventuelle misforståelser selv, da det kan være forskjellige grunner til at dette har forekommet.

 

Vi har også vært enige om å fjerne innlegg som kan fremstå som latterliggjørende basert på samme antagelser.

 

Forøvrig vil vi berømme de som selv har rukket å tenke seg om to ganger etter å ha postet innlegg av denne karakter.

 

Er det noe vi har oversett oppfordrer vi til å rapportere innlegg, på samme måten som noen allerede har gjort. Legg da ved en kommentar om hvorfor det rapporteres så er det lettere for oss å ta stilling til.

 

Vi moderatorer opplever også at det å stenge tråden i seg selv er lite konstruktivt. Særlig så lenge vi holder oss til temaet som trådstarter har ønsket å belyse. Vi ønsker ikke å drive sensur, særlig så lenge innleggene som postes er saklige. Selv om temperaturen her har vært høy opplever vi at de fleste har klart å være saklige og har klart å unngå personangrep. Vi håper folk vil fortsette med det.

 

Vi vil selvsagt følge nøye med på denne tråden utover kvelden. Selv håper jeg å omsider kunne få litt tid til bygging!

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var langt, så det er mulig jeg ikke fikk utdypet dommeroppsettet godt nok, men det er jo et passende sted og anledning å gjøre det.

 

Som jeg sa er dette en kabal som må løses nettopp med tanke på at ingen skal dømme i klasser de deltar i.

For å illustrere dette litt bedre kan vi telle standardklassene som skal bedømmes og vi får 42.

Det er ønskelig med minimum 3 dommere pr. klasse, som da gir oss en sum på 126 "dommeroppdrag".

Nå kan selvfølgelig en person dømme flere klasser, men her vil tidsaspektet som delvis bestemmes av klassestørrelser være avgjørende for hvor stor eller langvarig innsats man kan forvente av den enkelte dommer, og ikke minst gjeldende i år; hvor mye tid vi har til rådighet mellom avslutningen på innmeldingen som er tidligste startpunkt for bedømming, og når vi måtte forlate lokalet fordi det skal lukkes og låses for kvelden.

I år hadde jeg 23 personer på dommerlista, noe som i utgangspunktet tilsier omtrent 5 1/2 klasse pr. dommer.

Dette er mer enn man tidsmessig kan rekke over, da det ikke er de samme personene som utgjør dommerteamet i forskjellige klasser nettopp på grunn av at noen blir inhabile grunnet egen deltagelse.

Dommerne har derfor sin egen personell logistikk for å samle teamet for en klasse, og det vil alltid bli en del ventetid på mange.

Denne tiden utnytter de fleste til å gjøre opp sin egen mening om modellene i en klasse før dette diskuteres innad i teamet når alle er tilgjengelige.

Etter klassesammeslåingen endte jeg på et snitt på 3 klasser pr. dommer som er overkommelig både tids og innsatsmessig.

 

Vanligvis starter jeg på dommerkabalen ca. 3 uker før Skala.

Noterer meg hvem som skal være med, hvilke klasser de selv stiller i, og på grunnlag av dette setter opp en fordelingsmatrise.

Denne endres og finjusteres etter beste evne 2-3 ganger pr. uke før konkurransen etterhvert som folk melder seg eller takker ja på forespørsel, eventuelt melder frafall.

I år var det uvanlig mange som meldte frafall eller var tvilende inntil kun noen dager før alt måtte være på plass.

 

Under selve konkurransen må det også gjøres flere justeringer før alt er på plass.

Her ligger som oftest den mest hektiske innsatsen.

Etter endt påmelding blir alle klassene vurdert ut fra antall modeller og antall deltagere mot hva de eventuelt kan slås sammen med dersom de ikke møter kriterier for klassestørrelse som i utgangspunktet skal være minimum 5 modeller fra minimum 3 byggere.

Her faller da enkelte klasser ut, noe som kan medføre at noen ender opp med å skulle dømme egne modeller i den sammenslåtte klassen.

Dette er stort sett mulig å rette på ut fra hvordan matrisen er bygget opp, men igjen... kabalen skal gå opp, det er en jobb å gjøre og nå i innspurten under tidspress.

Det er som regel ikke mer enn 30 minutter til rådighet fra jeg får overlevert den ferdige modellista til dommermøtet starter.

Når den enkelte på slutten av dommermøtet får tildelt klasser til bedømming hender det også at noen har meldt seg på i klasser de ikke har gitt beskjed om at de stiller i, og det blir da en siste ad hoc justering før man skrider til verket.

 

Jeg har ikke opplevd at noen har latt være å si i fra at de feilaktig har blitt satt opp i "egen klasse".

Miljøet er også såpass lite at jeg ikke tror noen ville kunne gjennomført det uten spørsmål fra de andre på teamet.

 

Når det gjelder de andre premiene, som f.eks. best in show er dette en avgjørelse som tas på søndag, hvor jeg tar med meg 2-3 av de jeg anser som mest kompetente, helst med litt sprikende interesseområde, og vurderer en "over all" vinner blandt klassevinnerne, vurderer beste norske forbilde, 3 og 5 kamp osv.

 

JR

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er kanskje på tide at jeg som trådstartet sier noen ord.

 

Min subjektive oppfatning etter å ha lest innleggene i denne tråden er at takhøyden er forbausende lav og personangrepene sitter forbausende løst i denne foreningen.

 

Jeg opplever dessverre noe som grenser til personhets både fra medlemmer og styremedlemmer, selv om de siste innleggene har roet seg noe og er mer på sak.

 

Jeg har virkelig hatt stor glede av å være med i IPMS Norge, men denne gleden er nå helt borte.

 

Og jeg ser ingen annen mulighet enn å forlate foreningen. Kall meg gjerne hårsår, eller andre passende adjektiver.

 

Jeg ber derfor moderator om å slette alle byggetråder initiert av meg, inkludert den som er aktiv i øyeblikket. Jeg kommer ikke til å synes mer på forumet.

 

Jeg takker for en hyggelig og givende tid.

 

 

 

Med hilsen

Bjørn Jacobsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde i utgangspunktet være et dårlig tegn når noen velger å forlate oss fordi de ikke lenger føler seg velkommen.

Men når man som førstegangsdeltager på vårt arrangement stiller spørsmål ved mer eller mindre hele foreningens integritet og injurierer så vel styre som flere 10-talls av klubbens mest kompetente medlemmer uten annet argument enn egen oppfatning av eget arbeid og ikke ser problemet med dette, så er det kanskje til det beste for begge parter?

 

Klubben har vært lærested for modellbyggere som har tatt priser på langt større arrangement enn vårt eget, som f.eks. SMW, Euro-Militaire, Moson og C4.

Den dagen du kommer hjem med en utmerkelse fra en av disse utstillingene er jeg ikke i tvil om at du også ville hatt en vinner på et framtidig Skala.

En vinner som da ville vært valgt av mange av de samme personene som du i innledningen injurierte, og skulle tilsi at den takhøyden du klager på er stor nok til at de hever seg over den fornærmelsen de fikk.

 

Jeg sier velkommen tilbake hvis du skulle ønske det, selv om jeg føler at din beslutning er endelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppnådd det du ville Bjørn, en debatt rundt dømmingen. Ikke alle innleggene i denne tråden har vært like hyggelige, men du tråkka vel til i starten selv også.

 

En ting om denne foreningen du muligens ikke har fått med deg, er en svært generøs deling av kunnskap som kan gi en virkelig utvikling av forbedringspotensialet man har som modellbygger. Det er selvfølgelig en frivillig sak å være medlem av IPMS og en like frivillig sak å være medlem av dette forumet, og om du nå velger å kutte en eller begge deler er helt opp til deg. Imidlertid tror jeg at du, ved å plukke litt tips her og der, ta det som måtte dukke opp av konstruktiv kritikk og rette blikket opp og frem kan utvikle deg ytterligere både som modellbygger og dioramabygger. Og husk, de fleste av oss har ett ytterst sparsommelig premieskap fra Skala, til tross for mange produktive modellbyggere.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.