Gå til innhold
  • Bli medlem

Dømming på Skala 2014


Bjørn Jacobsen

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som reagerte på en ganske merkelig og til dels komplett uforståelig dømmingen på Skala 2014?

 

Jeg vet jeg legger hodet på blokka med en slik spissformulert påstand og jeg hører allerede protestene: «Gammel sur gubbe» og «dårlig taper». 

 

Kanskje det, men la meg derfor si noen ord om meg selv. Jeg bygget min første modell for mer enn 50 år siden og har etter hvert opparbeidet (tror jeg) et både profesjonelt og avslappet forhold til denne hobbyen. Jeg har i lang tid presentert modellene mine i internasjonale forum og høstet ekstremt bra tilbakemeldinger. Jeg tror derfor jeg er i stand til å vurdere forskjellen på en bra modell og en enda bedre modell.

 

Det var spesielt dømmingen av propellfly og dioramaer jeg  synes til dels var helt ubegripelige. De andre gruppene kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg vil ikke at dette skal utvikle seg til en diskusjon om de forskjellige modellene, men jeg vil gjerne gi et eksempel på hva jeg mener en uforståelig dømming, slik at synspunktene mine kan anskuelig gjøres (til orientering: Ingen av disse modellene er mine)

 

Modellen P-51B Mustang «Shangri-La» fikk premie. Dette var en modell som det etter min mening går 13 av på dusinet. Den skilte seg ikke ut på noen som helst måte, verken med finish, maling eller dekaler og hadde dessuten to grove mangler: Den manglet antennetråd og den manglet landingslys i babord vinge.

 

En meter lenger bort stod modellen av et norske Hercules fly. Denne modellen fikk ingen premie.

Dette flyet var uten tvil det store blikkfanget på bordet: Utrolig bra laget, fantastisk maling og finish, nøyaktige detaljer og ekstremt bra dekaler. En modell som var lysår fra Mustangen.

 

IPMS Norge er en forening der «alle kjenner alle» og det burde tennes et varsels lys når man setter venner til å dømme venner.  Det er ikke dette man vanligvis kaller upartisk dømming.

 

I andre foreninger som det er naturlig å sammenlikne seg med har de for lengst tatt konsekvensen av dette og bruker upartiske utenlandske dommere til å dømme ved alle store konkurranser.

 

Jeg har derfor tatt kontakt med det nye styret i IPMS Norge og foreslått endringer i hvorledes dømmingen organiseres ved neste SKALA.

 

Jeg har snakket med andre om dømmingen på SKALA. Mange er enig i mine synspunkter, men de fleste trekker på skuldrene og sier «Javel, men hva kan vi gjøre. Slik er det bare og slik har det alltid vært»

 

 

 

Bjørn

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Ja, liten vits i å kontakte styret og så slenge dette ut på forumet. Dette går inn under "ikke nevn krigen" emner, så vi får se hva som kommer.

 

Dømte i den ene klassen du nevner, og når vi diskuterte i dommerteamet, hang alt sammen godt på greip, og dømmingen foregikk ut fra de retningslinjene som er satt.

 

En liten detalj, hvis deltakerlistene er korrekte, var denne Mustangen du nevner i klasse 1E, Fly, propell 1/48 basic, mens denne Herculesen er påmeldt i klasse 1F, Fly, propell 1/48 multimedia. Lurer på om jeg dømte i begge klassene, slik at jeg ikke er i stand til å huske om deltakerlistene er korrekte og opp mot hvilke andre fly Herculesen ble bedømt.

 

Begrensningene i antall premier og den relativt høye standarden i enkelte klasser, gjør at det er en del mindre feil som ofte ender med å diskvalifisere en modell fra premiebordet. Manglende antennetråd er ikke ett slikt kriterie, men en dårlig antennetråd er ett kriterie.

 

:) Janse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel !!!

Jeg synes det er merkelig å kritisere

Dommere på en konkurranse

Som jeg vet stiller upartiske, har vært

Dommer i mange år før, dog ikke i år

Og det første som slår meg, er dårlig taper kommentar

Tolk det som du vil, men jeg fikk ingen premier selv på

5 året nå...

Har du satt deg inn i kriteriene til dommerene i det hele tatt??

 

Skjerp deg:@

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du innehar mye kunnskap, byggeglød, ideer, og ikke minst tempo i byggingen din, og dioramaene var uren tvil skikkelige blikkfang.

MEN, som dommer må man "desverre",  da nivået er høyt (lavt i følge noen som har vært uuuutenlands), gå modellene etter i sømmene, studere bygge/lakk-finish, og ellers alt som står i kriteriene for dømming en.

 

Forslag taes til vurdering som i mailen du sendte, men kritikken mot dommerne syns jeg er i overkant kritisk, prøv deg selv neste år, så vil du få et godt innblikk.

 

Jørgen(som privatperson)

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på Skala i år, men har vært med å dømme tidligere år, og vil bare lure på hvor man skal hente dommerne fra, dersom det skal være et kriterium at dommerne ikke kjenner de som deltar? Jeg kan vel allerede nå antyde at det skal bli nokså krevende å finne kvalifiserte dommere...

 

Min erfaring er nå uansett at de fleste dommere er i stand til forholde seg til retningslinjene så profesjonelt som man kan forvente av folk som bruker av fritida si på dette. At det skjer glipper i blant, der nivået er jevnt, forekommer helt sikkert.

 

Om man ikke når opp i konkurransen, så er det i alle fall som regel meget gode grunner for det, og da har man som regel sviktet på noe grunnleggende, som slurv med skjøter, støpekanter, limsøl eller finish. Erfaringsmessig kan det også være en overraskelse å komme på Skala og se modeller man har sett på forumet, som åpenbart har vært gjenstand for fordelaktig fotografering...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at dømmingen i propellfly og diorama var til dels helt ubegripelige.

Du nevner ikke hva som var ubegripelig med dioramadømmingen.

Propellflyklassen har jeg ikke noen formening om. Tok ikke en veldig nøye titt, for å være ærlig.

Skulle jeg dømt i diorama, så ville jeg dømt bortimot helt likt. Det var det desidert beste dioramaet som vant. Det var best både i ide og utførelse. Hvilke modeller synes du burde få priser i dioramaklassen?

 

Du sier at du høster ekstremt gode tilbakemeldinger på internasjonale forum. Det er kanskje noe av det skumle med forum. Man får som regel bare god-meldinger tilbake fordi folk er overforsiktige slik at de ikke trår folk på tærne. Problemet er da at man kanskje danner seg et feilaktig bilde av hvor god modellen egentlig er i forhold til modeller du kanskje ikke ser på forumet men møter i konkurranser.

En annen saker i denne sammenheng er at bilder ikke forteller hele sannheten. En dyktig fotograf kan få en middels modell til å fremstå veldig flott.

 

Et slikt utspill blir bare trist. Men du fikk jo i allefall nykommerprisen da. Det var vel et plaster på såret?

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaert paa endel konkurranser i inn og utland selv, og har sett mye som for meg fortoner seg som rar doemming.  Sist var paa IPMS Antwerpen hvor det var to ubaater paa bordet - en av de min HMS Trenchant.  Den andre ubaaten saa ut som den var malt med plakatmaling og tannkost, men jammen fikk den ikke en utmerkelse likevel.  Lakkfinishen i bilklassene imponerte meg ikke - stoev og penselmerker er likevel ikke til hinder om man er "local hero" virker det som.  Slikt risikerer man naar man stiller paa en konkurranse, og selv om det foeles surt aa tape for modeller man synes er daarligere enn ens egne, saa faar man bare riste det av seg - noen ganger kan det gaa i din egen favoer.

 

Jeg var forresten med aa doemme i klassen for store fly paa Scale Model World, og vi var to stykker.  Det er det vanskeligste jeg har gjort som dommer noen sinne, men det var bare aa skride til verket og se noeye paa hver enkelt modell.  Det var ved foerste oeyekast en naermest umulig oppgave aa velge ut 5 modeller som i det hele tatt kunne kjempe om utmerkelsene av en klasse paa 20-30 modeller av hoey standard, men etterhvert saa begynte man aa oppdage skavanker paa selv det som saa ut som mesterverk.  En modell hadde nesehjulet og ene missilet paa skakke, og da var det rett ut.  En annen modell - aapne luker og alltingen - sett forfra saa var ene hovedhjulleggen skakk.  Ingen notater paa lappen om transportskade eller om at det skal vaere slik?  Rett ut med den og, selv om den hadde et fantastisk detaljarbeide.  Metall chipping paa et fly med vinge av kompositt?  Slikt imponerer heller ikke dommere som har en viss peiling paa forbildene.  Moralen er at dommere som har som plikt aa vurdere modeller i en klasse kan oppdage ting ved en modell som gaar vanlige observatoerer hus forbi.  Da blir dommerne fort sveiseblinde idioter med metanol i lommelerka. 

 

Den andre moralen er at man forventer at modellbyggere behersker det byggetekniske foerst og fremst.  Jeg har sett mange eksempler paa at folk har aapnet luker og paneler og scratchbygget i stor stil, og likevel ser man lurvete grunnarbeide som skjoeter og glipper, daarlig tilpasset canopy/klare deler, stoev og penselmerker i lakken, silvering paa dekalene, eller at graverte panellinjer som faar seg en vask bare stopper for aa fortsette paa andre siden av skroget, og saa lurer de paa hvorfor de ikke vinner.  Store ambisjoner skal aldri overgaa manglende grunnleggende ferdigheter, og det er bedre aa senke lista litt og gjoere det bra, enn aa gape over mye og ikke klare aa tygge.  Selvsagt maa man og toeye grensene for aa utvikle seg, men kritisk sans og grunnleggende ferdigheter man har tilegnet seg skal soerge for at man ikke glemmer det grunnleggende som man saa tar med seg mens man toeyer grensene.

 

IPMS Norge er som kjent et lite miljoe, og det er ikke lett aa finne dommere som har god kunnskap om temaet de skal doemme samtidig som de er kompetente nok til aa skille mellom gode og daarlige modeller.  Jeg har selv vaert baade dommer og hoveddommer paa Skala/LU/LK og en av styrkene ved aa doemme i lag paa tre (antar dette og var tilfelle paa aarets Skala?) er at man faar utjevnet individuelle preferanser for motiv* eller teknikker samtidig som det skal mye til for at en som vil kompisdoemme klarer aa overtale to andre til aa svinge resultatet i kameratens favoer.  Selv har jeg ikke gjort slike erfaringer paa noen Skala/LU/LK hvor vi har hatt dommerdoemming.  Er systemet vanntett?  Nei, men hvis alternativet er deltaker eller publikumsdoemming, saa er dommerdoemming aa foretrekke.  En av styrkene med det er "accountability" - de maa staa for valget de gjoer, og de skal og kunne svare paa hvorfor de har truffet sine valg om vedkommede bygger lurer paa hvorfor han/hun ikke naadde opp.  Det blir da opp til den som faar tilbakemeldingen paa hva som kan gjoeres bedre aa faktisk gjoere noe med det.

 

Jens

 

*Jeg fikk hoere fra en venn som var dommer i en lokal konkuranse at en av meddommerne ville overse mine Ferrarier i en klasse fordi han ikke likte roede biler og i hvertfall ikke Ferrari wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket tilfeldigvis på de to modellene som du nevner, Mustangen og Herculesen. Jeg er enig med deg i én ting; det var lysår mellom dem. Men jeg sterkt uenig i hvem som var best. Som årelang dommer på modellkonkurranser i inn- og utland (dog lenge siden på Skala, av sine egne grunner) må jeg si at det var MYE å trekke på Herculesen.

 

Herculesen var rett nok et blikkfang, men det var på grunn av sin størrelse. For noen år siden, da vi hadde deltakerdømming, ville denne sikkert ha vunnet. Men de dommerteamene som vi har i dag er langt mer kompetente og ser på helt andre kriterier enn størrelsen.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir bare så lavmål, og trist for de som henter inn premier i de klassene du nevner..

dommere har da kriterer man går etter, som Arild nevner også, så har man basis ting som bør være på plass først og fremst..

fly har jeg ikke peiling på.. så skal la være å kommentere det. ang diorama, 8-9 modeller som var med, du hadde 4. her er det to dioramaer som stikker seg veldig ut, playground og last christmas..  på diorama så teller alt alt på basen, og personlig syns jeg dine figurer faller igjennom, og de hadde også malingsutglidelse, noe de 3 premie modellene ikke har. hvis du ser på ubåt dioet ditt, så står figurene på hælene og man ser tydelig lim under beina.. da når man vel ikke opp..

du fikk nykommer prisen, og det var jo hyggelig :) men ryktene sier denne ble levert tilbake da du var lite happy med et plaster på såret? håper ikke det medfører riktighet!.

 

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg kanskje det har noe med antydningen om kameraderi av dommerne kombinert med antydningen av feil vinnere. Kan fort oppfattes som ørlite negativt det og kanskje til og med som litt malurt i begeret til de som fikk premie. Kan forresten ikke se at mitt innlegg var personangrep, og det gjelder vel flere av disse svarene, så "alle" er vel å ta i?

 

Er enig i at dømming aldri blir perfekt, men som en av dommerne som fulgte retningslinjer som er kjent, og ikke minst, debattert, er det rimelig sterkt å kalle dømmingen helt ubegripelig. Når man velger å gå relativt hardt ut, vil det generere en del sterke tilbakemeldinger, og hvis noen tråkker over streken, er jeg rimelig sikker på at våre moderatorer setter ned foten.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, en kar kommer med kritikk av dømmingen på skala og alle blir dypt fornærmet og går til personangrep på kritikeren.

Dette er lavmål gutter

 

 

Olve

 

Dette var da en særdeles usaklig kommentar til debatten, Olve. Jeg foreslår at du leser innleggene nøyere før du slenger ut slikt. Jeg kan ikke se at det forekommer personangrep noe sted her. Derimot forekommer det et svar som gir en saklig tilbakemelding som man kan være enig eller uenig i, men personangrep er det langt i fra.

 

:)

SAS

 

Edit: Har fjernet en setning fra et av innleggene, som kanskje kunne tolkes å gå på person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, vil jeg si at jeg hverken finner angrep fra den ene eller andre part her. Men at når man slenger ut en slik brannfakkel, som tydligvis ikke stemmer med den gjengs oppfatning, må man regne med å få svar. Og spesielt svar som stiller spørsmål med motivasjonen.

Derimot oppfordrer jeg andre og til å si sitt, som er enig med trådstarter, det bør det være takhøyde for.

 

Jeg skjønner vel også at slik kan bli tenkte, men da tror jeg det kommer av at man kanskje ikke kjenner dynamikken i gruppen godt nok. For her inne er det fælt få som gir ved døra.

 

Så litt mer privat:

 

Jeg var selv dommer i år, jeg dømte i to klasser, og spesielt en av de skilte seg ut, der dømte jeg med to andre. Jeg kjente alle som hadde stilt ut i den klassen, og tildels kjente jeg godt igjen byggene fra forumet, det samme gjorde den en av de to andre. Den ene modellen var til og med bygget delvis i mitt hjem, og det ga den null fordeler, den var faktisk en av de første som røyk ut.

Der jeg ikke kjente byggene like godt, gjorde en av de andre det, og kunne påpeke enkelte ting, som gjorde at de falt nedover på listen. Noen jeg føler at ofte skjer, man kjenner modellene for godt, og kan plukke de i filler, for det er det som skjer, man husker alle feilene. Disse blir så brukt MOT byggeren, som du kanskje kjenner godt.

 

Slik sett virker det ofte som en bakdel å kjenne en av dommerene, i hvertfall der jeg har dømt, og snakket med andre om modeller på andre utstillinger. Så klart det er to sider av saken å kjenne bygger og modell, du veit hva han/hun står for og gjerne hvor mye arbeid som er lagt ned i modellen, men samtidig veit du alle feilene. Og jeg har opplevd at andre er tydlige på at de har kjenskap til bygger/bygget, ikke for å prøve å gi ekstra poeng, men for at andre skal være obs. Obs på at man kan, jeg sier kan, være litt for godt kjent med bygger.

 

Noe av det første jeg lærte meg når jeg kom inn i min del av miljøet, bil delen, uansett hvem utstilling vi var på, kompisdømming det gir ikke cred, hverken til deg eller bygger.

 

Jeg tror det er veldig rettferdig det som blir dømt, i hvertfall da jeg ser hva vi pirker på, for det er ofte det man gjør med de som kjemper om topp plasser. Man pirker på små ting og snakker modeller NED, ikke opp.

 

Samtidig tror jeg få hadde giddet å komme fra utlandet for å bare dømme, for det er jo det vi måtte hatt da, dommere som ikke stiller ut selv, kjenner noen som stiller ut, har kjenskap til modellene fra før eller kommer fra samme region.

 

 

Og om du føler deg dårlig dømt, eller behandlet, foreslår jeg at du sender en forespørsel til dommersjefen, Jens Roger, og spør om han kan og vil forehøre seg om hva som gjorde at du ikke nådde opp. (Vell ment).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest lærerike en kan gjøre som modellbygger, er å være dommer. Når en står og skal skille mellom tilsynelatende perfekte modeller, ser en hvor lite som skal til før en modell ryker ut av konkurransen.

 

Det er lett å gi seg når en er sånn noenlunde fornøyd med finishen. Det holder ikke viss en vil vinne. Det ekstra arbeidet med å få til perfekt finish, kan være dobbelt så tidkrevende som å bygge en nesten perfekt modell. Vinnermodellene på Skala ligger det myyyye byggetid bak. De som vinner på Skala har ærlig fortjent å vinne.

 

Siden ingen kan være ekspert på alle byggesett eller ha kunnskaper om alle forbilder, dømmes modellene ut i fra det rent byggetekniske, særlig finishen, ikke etter hvor korrekte modellene er med hensyn til farger og detaljer. Jeg har sjøl opplevd at mindre historisk korrekte modeller enn mine, bygd av samme forbilde, har tatt premie foran meg fordi de har hatt bedre finish. Slikt må man bare godta, fordi reglene for dømming en gang er slik de er.

 

Du fikk premier, Bjørn, helt fortjent, både fra svenskene og IPMS Norge for å ha bygd flotte modeller og utvist stor byggeglede, samt inspirert andre modellbyggere gjennom byggetrådene dine, og det håper jeg du fortsetter med.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja men sann! Dette var ikke mer enn jeg forventet.

 

Jeg ser ingen hensikt i en videre polemikk i denne saken og legger ballen død fra min side, men vil gjerne få svare litt på noen av innleggene.

 

For det første: Jeg har aldri brukt uttrykket kompisdømming.

 

Jeg sier innlednings vis at jeg spissformulerer meg, og da må den som leser det ta dette inn over seg.

 

Det jeg har sagt er at jeg reagerte på en del domsavsigelser under SKALA, men jeg skjønner at slik sier man ikke i denne foreningen.

 

Jeg har fått med meg at dommerne ikke gjør feil og at de ikke kan klandres eller utsettes for spørsmål vedrørende dømmingen.

 

Jeg tar dette til etterretning og jeg skal aldri mer si noe ufordelaktig om noen dommeravgjørelser.

 

 

Og så til deg Kyrre:

Sukk.

 

Europeiske Mustanger hadde ikke antennetråd. Så sånn er det. 

 

 

Jeg har betraktet deg som en kunnskapsrik person og slutter av det du sier at alle bilder og tegninger av Mustang i ETO med antennetråd er et falsum.

Godt å vite.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette siste innlegget ditt var en god oppsummering av hvordan denne foreningen fungerer. Dine betraktninger er korrekte, seriøse og bærer preg av en nøytral gjennomlesing av alle innleggene ovenfor. Gode observasjoner og jeg liker spesielt godt at du setter Kyrre på plass en gang for alle. I grunnen har du satt alle på plass en gang for alle.

Ingen grunn til å være en anelse ydmyk når man har helt rett!

 

Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisdømming: Nei du bruker aldri de ordene, men du anytder det når du sier at alle kjenner alle. Om du ikke mener det, så tolker jeg det dit, og det er alt som skal til.

 

Sitat: "IPMS Norge er en forening der «alle kjenner alle» og det burde tennes et varsels lys når man setter venner til å dømme venner.  Det er ikke dette man vanligvis kaller upartisk dømming."

 

Gjør ikke feil: Det er vel et par som nevner at feil kan blir gjort, og at vi i denne foreningen er ufeilbare. Jeg la og opp til at jeg ønsket at fler skulle uttale seg om de mener gjenomføringen er uheldig. Slik at vi kan få belyst det, det er jo viktig at man føler at gjenomføringen er noe flertallet kan stå inne for, og ønsker å komme tilbake til. Det ble vel og foreslått at du deltar som dommer neste år, for å få innblikk i hvordan det gjøres, regner ikke med at det skulle vært et problem. Og antar at dette er litt for at du skal få mulighet til å påvirke og få et mer reelt innblikk i hva som legges til grunn.

 

Spissformulering: De gangene jeg velger denne fremgangsmåten, så er det for å "provosere" frem en reaksjon og forventer da at jeg vil få svar deretter også. Noe jeg mener er helt normalt, og ligger i kortene at man ønsker. Ved slik formulering, har du staket opp kursen ganske bra og må forvente å få reaksjoner tilbake i samme gate.

 

Jeg må innrømme at mye av det svaret ditt, det jeg svarer på, tyder på at du er furt for noe, jeg aner en noe barnslig tone. Om det er det, veit jeg ikke, men tenk litt over hvordan du blir oppfattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn!!!

Som Janse sier. Ydmykhet er en fin ting

Det er ikke bra for noen å være litt full av seg selv!

Skjønner du hva jeg mener??

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aa spissformulere seg er et tveegget sverd, og skal man ta opp et tema som er brennbart kan temperaturen fort bli hoeyere enn forventet.  Samtidig maa man og vente svar med samme mynt.  Selv om du ikke direkte brukte uttrykket kompisdoemming, saa skrev du (jeg kopierte dette fra ditt foerste innlegg):

 

IPMS Norge er en forening der «alle kjenner alle» og det burde tennes et varsels lys når man setter venner til å dømme venner.  Det er ikke dette man vanligvis kaller upartisk dømming.

 

Om ikke dette er aa insinuere kompisdoemming saa vet ikke jeg.  Med slike beskyldninger og et daarlig valgt eksempel til grunn, saa er jeg ikke forbauset at du faar svar paa tiltale og at folk har piggene ute.  Det aa bedoemme modeller vil alltid bli subjektivt, men med dommerteam som kan diskutere seg i mellom haaper jeg at man gjoer den prosessen mer objektiv og reduserer sjansene for at paastanden du slenger ut blir redusert til et minimum.  Skulle det naa vaere at IPMS Norge ikke har peiling, saa kan jeg bare anbefale deg aa ta med modellene dine paa konkurranser utenlands og se om du faar den beroemmelsen du mener deg berettiget til der.

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg arrestere deg på din uttalelse om at du ikke har brukt ordet kompisdømming, og at du har sagt at du spissformulerer deg.

 

Det du skriver innledningsvis er:

 

"Er det bare meg som reagerte på en ganske merkelig og til dels komplett uforståelig dømmingen på Skala 2014?

 

Jeg vet jeg legger hodet på blokka med en slik spissformulert påstand og jeg hører allerede protestene: «Gammel sur gubbe» og «dårlig taper».  "

 

Eneste måten å lese dette på er at du i setning to skriver at du faktisk har spissformulert deg. Du skriver ingeting om at resten av innlegget ditt, etter dette, er en spissformulering. Ergo kan man ikke tolke resten av ditt innlegg som dette.

Påstanden din om at du ikke har brukt uttrykket kompisdømming. Neivel - men du mer enn antyder dette på en slik måte at den som leser innlegget ditt er tvunget til å oppfatte at det er det du mener.

 

Dersom du ønsker å kommunisere et budskap er du selv pliktig å legge til rette for at leseren forstår hva du faktisk mener.

 

Dersom det du formidler skriftlig klart blir (etter din mening) misoppfattet av så mange som du ser reaksjoner fra her, på akkurat dette temaet, burde du kanskje ta inn over deg at du har forumlert deg, i beste fall, klønete.

 

Du har tydeligvis ikke gjort det. Du etterspør forklaring på hvilke kriterier det dømmes ut i fra. Mange har forsøkt å formidle dette på en saklig, hjelpsom og forståelig måte. Dette er tydeligvis ikke godt nok for deg. Jeg synes det er lite konstruktivt av deg å be andre ta dine synspunkter inn over seg, når du selv ikke kan ta andres synspunkter inn over deg.

 

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn:

Selvsagt er det lov til å reagere på domsavsigelser, men før du gjør det så bør du sette deg inn i de kriteriene som IPMS Norge bruker for å bedømme modeller. Det er ikke sikkert disse kriteriene sammenfaller med dine egne kriterier for hva som er en premiemodell. Det er for eksempel ikke alltid slik at "størst er best". Det er ofte slik at de modellene som utgjør de største blikkfangene falle gjennom i en bedømming.

 

La meg fortelle litt om min egen erfaring:

Da jeg tok opp igjen modellbygging på slutten av 90-tallet søkte jeg igjen kontakt med IPMS og kom etter hvert til å delta på noen konkurranser. Jeg syntes selv at jeg hadde laget ganske så fine modeller, men premier ble det smått med. Sånn akkurat i starten gjorde også jeg meg tanker om "kompisdømming" siden jeg var en slags outsider. imidlertid fant jeg også ut at det var mange hyggelige mennesker i klubben og jeg ble etter hvert en del av miljøet. Det gjorde at jeg fikk masse god input som gjorde meg i stand til å se på modellene mine i nytt lys. De siste årene, unntatt i år, har jeg også vært med i dommerpanelet. Det er en meget verdifull erfaring. Og jeg kan med sikkerhet si at jeg selv ikke hadde premiert mine egne modeller i dag. ;)

-De som jeg var så fornøyd med da jeg startet opp igjen.

 

I dag har jeg mange gode venner i miljøet og jeg har sittet som formann både i IPMS Østlandet og IPMS Norge. Likevel er den høyeste plasseringen jeg har fått på SKALA en sølv i en temaklasse et år. Så jeg vil vel ikke påstå at å få sine modeller bedømt av kjentfolk ser ut til å være en fordel.

 

R. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første Bjørn Hafslund så var det artig at du kom! Du bidro jo med å fylle opp bordene. U-båt dioramaet ditt var stort og hadde mange bra elementer, bok og i det hele..  modeller på bilder og i virkeligheten fortoner seg jo forskjellig.. Dessvere var det malingsutflyt, monotome ansikt på figurer, sprekker og groper på u-båt, konstruksjonen . Da har jeg ikke nevnt flyet...

Rammen for bedømming har jo blitt forklart omstendlig  her og er nok ganske standard i de fleste land. Jeg har konkurrert i Norge, Sverige og i England i min tid og oppnådd omtrentlig samme valør, være seg poengsum eller premier. Eller rett og slett ikke fått premier fordi nivået er ennå høyere.

Hadde jeg vært deg .....så hadde jeg reist til Sverige den 5 og 6 april og konkurrert der ,for å overprøvd den norske dommerstandarden... Er man i tvil om en lege.. får man en second opinion. Ikke for å være bøs, men det ville overaske meg om dine favoritter ble overøst med førstepriser...

Du går hardt ut og må tåle litt medfart i så måte... Jeg dømte jetflyklassen, en vinner pekte seg klart ut. Noen modeller ganske mange, falt ut som grunnet støv på innsiden av Canopy, silvering på decaler, og uryddig finish.

 

Du har en unik måte , dersom er litt ydmyk  til å lære og se på vinnermodellene i en konkurranse og få tips og råd for å heve sin egen standard.

 

lykke til videre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.