André Kristoffersen Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 He he jeg kommer så sent inn i bildet her at jeg har forarget meg over andre ¨åpningsermonier i løpet av kvelden, mye er avklart... men det er vel ikke forbudt å invitere andre hobby og bokhandlere i området til , "festivalen". Tror eg... Jeg kommer uansett og liker antikviteter av meninger og ytringer også... he he.. Tror dette blir den siste på Letohallen.. skal vi konkurrere med kanin utstilling og porselein .. så får det være.. selv om vi er nogså gode på ski, så er vi best i verden på modellbygging, og det må vi snart vise verden, men det tror jeg ikke er IPMS Norge sin oppgave... for den oppgaven er snart over..trur eg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 André, du leser åpenbart ingenting av det som har blitt skrevet her i denne tråden tidligere. Vi har avholdt SKALA samtidig med Antikkmessa før. Regner med at du fikk med deg det, eller?? Oppfattet du det da som et problem at Antikkmessa ble avholdt samtidig? Vi har bevisst valgt å legge SKALA til samme helg som antikkmessa fordi det da er flere folk på Letohallen slik at vi kanskje kan få flere til å oppdage at vi er, med dine ord, best i verden på modellbygging. Er det feil? Eller bunner problemet i at du må stå i kø sammen med litt flere folk for å få kjøpt mat og drikke? Forskjellen i år er at vi er en etasje lenger opp, men vi er fremdeles ikke en del av Antikkmessa. Og å konkurrere med "Kaniner og porselen" om relativt mange besøkende er vel kanskje bedre enn å ikke ha noen besøkende å konkurrere om? Du la kanskje merke til hvor vanskelig det var å få parkeringsplass i fjor. Det var ikke fordi innholdet av alle bilene skulle til SKALA. Med andre ord så kommer det ganske mange besøkende på Antikkmessa og da vil det dryppe litt på oss også. Dessuten så kunne det jo hende du fant et "vintage" byggesett inne på Antikkmessa. eller en muskedunder for den saks skyld. Er nok ikke bare porselen. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Huffda.. Roar, vi snakker jo gjerne samme språk... jeg har brukt mere penger på antikk messa over enn nedenfor 10 høvdinger pluss hvert år.. og du er helt på tur med min ironi og poeng ser jeg...Jeg mener vi bør avholde som det stevner og som det er og stå stål hardt mot enhver kritikk, og det blir bra IPMS ser jeg er famlende og ikke helt konkret i hva de vil og hvor veien går henn, er det mot egenutvikling og støtte, konkurranser, mot utlandet som en norsk identitet på scalemodell world, Ungarn, eller bilbyggerne søker vekk fra IPMS, de tror jeg i dag er de dyktigste i Norge sammen med diorama byggerene .. IPMS styret har gjort sitt beste som det er og de som ikke har prøvd seg må foreslå noe bedre! og det bør det bli ellers så tror jeg dette er siste LU/skala eller... hva mener dere... Det var annerledes på 80 tallet, før internett, på et lite trangt lokale på teknisk museum.. dukket det opp noen med nyheter fra utlandet var det stooort.. eller hivet ut på stenge tid, samme med Forsvarsmuseet. I dag har vi folk som kan bestemme at der er vi oppe helt til vi sier at vi går , og noen ... har nøkkelen...Vi må ha Skala til neste år på et sentralt sted, som folk velger å komme seg til og dra fra uten bekymringer... og med noko attaått.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Oddbjørn og jeg var jo en tur innom Samlermessa i fjor og vi fant vel begge mye interessant. Selv handlet jeg faktisk byggesett der til en hyggelig penge. For alt vi vet kan vel nettopp dette med at vi ligger inntil denne messa være en fordel for oss. Flere besøkende, flere potensielle medlemmer, mere omsetning for både klubben og andre selgere. Dog synd at ustillingslokalet stenger kl 18, likte det å kunne trå rundt der hele kvelden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Huffda.. Roar, vi snakker jo gjerne samme språk... jeg har brukt mere penger på antikk messa over enn nedenfor 10 høvdinger pluss hvert år.. og du er helt på tur med min ironi og poeng ser jeg...Jeg mener vi bør avholde som det stevner og som det er og stå stål hardt mot enhver kritikk, og det blir bra Jau, vi pleier å snakke samme språk. Godt å se at vi i utgangspunktet gjør det nå også. Tolket det kanskje litt feil. Men du synes altså at det er en god ting å ha Antikkmessa like ved? Det er bra for det er det. I Kristiansand har vi delt campingområde med Norsk Miniatyrhundklubb opptil flere ganger (når vi snakker om kaniner og ting som likner på denslags). Det går det og, men jeg foretrekker antikviteter (skrot) og snurrepiperier. Nå er det antakelig slik at både du og jeg har fått i oss noen dråper skotsk kranglevann i kveld. Så jeg tror jeg heller skal lene meg tilbake og se hva som utfolder seg av meninger og forslag på forumet fremfor å skyte fra hofta og risikere å bomme. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Kilde vannet får du stå for selv! Jeg snakker nogenlunde rent.... uansett og IPMS Norge er "på veg i en trått gåande trende..." nedad.. rekruteringen er elendig , og denne ordnen dør nok med oss .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 uansett og IPMS Norge er "på veg i en trått gåande trende..." nedad.. rekruteringen er elendig , og denne ordnen dør nok med oss .. Du ser et problem, men har kanskje også en løsning? Det er fremdeles ledige plasser i styret. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Nja ¨må modellbygging organiseres på rigid nivå.. eller burde hele organisasjonen oppløses? ....og dannes på nytt basis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Da har tråden blitt ryddet opp i og slitet, slik at spørsmål om forandringer kan taes her. Ny tråd som gjelder S/H sitt valg, er lagt i en ny åpen tråd. Håper dere kan klare å skille mellom disse trådene og være saklige og voksne, slik at trådene kan bestå. Husk at vi alle skal være venner og kunne se hverandre i øynene når vi møtes på Skala. (Håper jeg har klart å dele riktig, send gjerne en PM om dere ser noe feil ) Stian moderator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Hogga Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Er det mulig å få opp en planskisse over hvordan Leto-hallen og Skalakomiteen har tenkt seg at utstillingslokalet vil bli seende ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Edward og Jens Roger skal opp der på mandag, da tenker jeg de kan fortelle mer etter det. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Det blir bra Bra forslag Geir! Støy blir nok et problem ... men det finnes sikkert løsninger på det også...skillevegger kan utstyres med skumgummi for demping eller liknende.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Er det mulig å få opp en planskisse over hvordan Leto-hallen og Skalakomiteen har tenkt seg at utstillingslokalet vil bli seende ut? Edward og Jens Roger skal opp der på mandag, da tenker jeg de kan fortelle mer etter det. Janse Da jeg også har lagd planløsningen og hatt overoppsyn med klargjøring av lokalet på fredagskvelden så jeg for meg litt kaos når tidligere års planer ikke kunne resirkuleres med enkle endringer. Så da dette dukket opp tok jeg kontakt med Roar, og før jeg rakk å gjøre noe med informasjonen jeg fikk tok Ed kontakt med meg. Som sagt, i morgen vet vi litt mer. Jeg vil først og fremst sikre oss at vi har nok plass, både på gulv og bord. Få et grunnlag for å gjøre det beste ut av plasseringen rundt i lokalet. Selv om salg av mat/drikke denne gang blir utenfor vårt dedikerte område, har jeg ønske om å få til et lite R&R område inne hos oss. I motsetning til antikkmessa som består av selgere og tilfeldig besøkende, er vi en "sammensveiset" (?) gjeng som tilbringer nesten hele helga her og det ville vært greit å kunne sette seg ned sammen innenfor vårt lokale selv om det ikke blir tilgjengelig til like sene timer. Personlig har jeg vært fornøyd med det vi har fått til i Leto de siste årene, og da jobber vi for at det ikke skal bli dårligere i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 For å komplettere Jens Roger.. Jeg skal prøve å få tak i et kart og få lagt inn "vår" plass. Samt få en generell oversikt. Spesielt plasseringen hvor foredragene skal holdes er (for meg) viktig å få klarhet i. Så, håper å få avklart mange spørsmål i løpet av morgendagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Her er kart over hovedhallen. Vi er tildelt et stort område bakerst i hallen. Egen inngang nederst på langsiden, dvs. ut mot parkeringen på motsatt side av lasteporten i søylehallen. Gjennomgang til messe/kiosk rett nedenfor inngangen. Jeg ser for meg at vi kan prøve å få til en egen "kosekrok" ved siden av inngang/adm. område øverst til høyre i vårt område. Det gjenstår å sjekke faktiske mål, hva vi har tilgjengelig av materiell etc. etc. Skal prøve å holde folket oppdatert og opplyst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Om du ikke vil det selv Jens Roger .. så må vi utnevne deg til General over IPMS mange skulle gjerne sett deg i hovedsete på tinget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Om du ikke vil det selv Jens Roger .. så må vi utnevne deg til General over IPMS mange skulle gjerne sett deg i hovedsete på tinget! Jeg er for tiden engasjert i lokalt styre, så dette er bare komite arbeid Og som det er nevnt, så er vi mange nok til at folk burde slippe dobbeltverv i lokalt og sentralt styre. Men ellers; takk for tilliten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Da har Jens Roger vært oppe og hatt en rekognisering. Vår Leto-kontakt var syk i dag og kunne ikke stille. Jeg endte opp i en kø på ring 3 på grunn av en stengt tunnell og kom meg ikke videre. Men Jens Roger har fått mer info og vil komme med detaljer senere i dag. Ut ifra hva jeg har hørt er det kun positivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Som sagt, da har jeg vært innom for mer "hands-on" info. Først plassering i hovedhallen. Denne blir som vist på den tidligere tegningen. Størrelsen er gitt på tegningen under, og en tenkt første skisse på lay-out. Skille mot den store messa blir lettvegger. Mulig dette medfører noe mer bakgrunnsstøy enn tidligere, men det vil i hvertfall holde kaniner og andre skadedyr fra antikkmessa på behørlig avstand. Vi er heller ikke av de mest stillferdige, noe vi har merket i forbindelse med tidligere års foredrag i konkurranseområdet. Denne forstyrrelsen slipper vi i år, med eget konferanserom. I hallen er det høyt under taket og det gir hele området et mer luftig preg enn det vi har hatt i kjelleren, og jeg tror dette også medfører at "støy" ikke er så påfallende. Egen inngang fra parkering. Egen kjøreport for hva som måtte komme av forhandlere med kvanta ut over det som tas under armen. Vi skal få samme mengde av de store konkurransebordene som tidligere. Små bord er en utfordring, men det er tilgjengelig et stort antall runde, såkalte "kafebord". Disse vil også bli brukt til å lage en egen "pausekrok" inne i vår avdeling. Disposisjon av arealet, som i praksis er større enn det vi har hatt tidligere, må jobbes litt videre med. Foredrag/workshops/årsmøte. Her har vi fått en oppgradering i særklasse. To konferanserom adskilt med foldevegg i 1. etg. i den nye delen. Disse kan beholdes som 2 separate rom, eller slås sammen til et hvis vi ønsker. Her er det klart med trådløse audiovisuelle løsninger som prosjektor og lerret. Videoutstyr regner jeg med vi fortsatt må holde selv. Mer komfortable sitteplasser med polstrede stoler i stedet for "plastkrakkene" vi har brukt. Sammenslått er det fint sitteplass til 50-60 personer i disse lokalene. Sosialt. Hallen blir lukket, låst og alarmen slått på kl. 18.00 Etter dette har vi fått reservert foajeen, eller hva det nå heter og hvordan det skrives, som ligger i det lave bygget mellom hallen og det nye hotellbygget. Her er det sittegrupper med plass til drøyt 30 personer. Hvis vi ønsker kan vi få dette området mer avskjermet mot gangen/fellesarealet. Her vil det være mulig å både nyte det man kjøper i bar/resepsjon eller bestille og få servert av ambulerende vert/vertinne. Til informasjon så brukes kjelleren til en flysimulator, og konferanserommene vis a vis våre benyttes til opplæringskurs i forbindelse med dette. Det vil altså i tillegg til maniske samlere være endel flyfolk til stede denne helga. At lokalet stenger tidligere medfører at vi kanskje må gjøre litt endringer i timeplanen for å sikre oss at bedømmingen kan fullføres på lørdag ettermiddag. Så langt jeg kan se har Leto strukket seg langt for at vi ikke skal lide på grunn av endringene. Med untak av at vi ikke kan frekventere konkurranseområdet og titte på utstillingen i ro og mak etter klokka 18.00 så kan jeg ikke se at det er noen endringer som er blitt til det værre, snarere tvert i mot. Håper dette var til beroligelse for de som har vært i tvil om hva som blir av årets arrangement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Meget bra, Jens Roger! Det skal legges til at jeg har fått tilsagn om at dommere kan forbli i hallen, eventuelt slippes inn igjen etter kl. 1800 hvis behov for det. R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Nå er vi tross alt et stort antall dommere, så jeg vet ikke hvor mange de da har sett skal få adgang. Etter hva jeg forstod hadde de Røde Kors til vakthold. Det kan sikkert være mulig å få satt en vakt i passasjen til messa hvis det skulle bli behov. Ellers mener jeg vi har vært ferdig i rimelig tid tidligere. Noen klasser tar lenger tid enn andre, men jeg tror jeg fikk inn siste avklaring rundt 18:30 i fjor. Litt utfordring ved at det kan bli litt mer jobb pr. dommer i år, da de fleste av de som har meldt fra at de ikke har mulighet til å komme også har vært med å dømme. Men her er ikke puslespillet ferdig enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Dette ser da veldig bra ut, og jeg håper angsten mange har kjent på i det siste nå kan slippe taket Bra jobba Jens & Co. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim-André Wøldike Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Hei Folkens. Enkelt spørsmål. Har lyst til å delta som utstiller for første gang i år. Men pga litt sviktende helse klarer jeg ikke være med dere mer enn en dag. Kan jeg allikevell være med som utstiller med mine bil bygg på tross av att jeg ønsker å ta de med meg hjem igjen på lørdag ettermiddag? Og forresten. Leste en plass noe om en sosial samling på kvelden, men finner ikke igjen hvor jeg leste det. Så kanksje noen kan fortelle meg hva jeg mener å ha lest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Svendsen Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Det finner du i tråden over, Sted og tid heter den. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Og spørsmålet om å stille ut og ta med hjem samme dag, er besvart der du stilte spørsmålet første gangen. http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=15651.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.