Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva medfører det at vi ikke skal være i Søylehallen


Henrik Melvold

Anbefalte innlegg

He he jeg kommer så sent inn i bildet her at jeg har forarget meg over andre ¨åpningsermonier i løpet av kvelden, mye er avklart... men det er vel ikke forbudt  å invitere andre hobby og bokhandlere i området til , "festivalen". Tror eg... Jeg kommer uansett og liker antikviteter av meninger og ytringer også... he he.. Tror dette blir den siste på Letohallen.. skal vi konkurrere med kanin utstilling og porselein .. så får det være.. selv om vi er nogså gode på ski, så er vi best i verden på modellbygging, og det må vi snart vise verden, men det tror jeg ikke er IPMS Norge sin oppgave... for den oppgaven er snart over..trur eg... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

André, du leser åpenbart ingenting av det som har blitt skrevet her i denne tråden tidligere.

 

Vi har avholdt SKALA samtidig med Antikkmessa før. Regner med at du fikk med deg det, eller?? Oppfattet du det da som et problem at Antikkmessa ble avholdt samtidig?

 

Vi har bevisst valgt å legge SKALA til samme helg som antikkmessa fordi det da er flere folk på Letohallen slik at vi kanskje kan få flere til å oppdage at vi er, med dine ord, best i verden på modellbygging. Er det feil?

Eller bunner problemet i at du må stå i kø sammen med litt flere folk for å få kjøpt mat og drikke?

 

Forskjellen i år er at vi er en etasje lenger opp, men vi er fremdeles ikke en del av Antikkmessa. Og å konkurrere med "Kaniner og porselen" om relativt mange besøkende er vel kanskje bedre enn å ikke ha noen besøkende å konkurrere om?

Du la kanskje merke til hvor vanskelig det var å få parkeringsplass i fjor. Det var ikke fordi innholdet av alle bilene skulle til SKALA. Med andre ord så kommer det ganske mange besøkende på Antikkmessa og da vil det dryppe litt på oss også.

 

Dessuten så kunne det jo hende du fant et "vintage" byggesett inne på Antikkmessa. eller en muskedunder for den saks skyld. Er nok ikke bare porselen.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda.. Roar, vi snakker jo gjerne samme språk... jeg har brukt mere penger på antikk messa over enn nedenfor  10 høvdinger pluss hvert år.. og du er helt på tur med min ironi og poeng ser jeg...Jeg mener vi bør avholde som det stevner og som det er og stå stål hardt mot enhver kritikk, og det blir bra :thumb::cheers: IPMS ser jeg er famlende og ikke helt konkret i hva de vil og hvor veien går henn, er det mot egenutvikling og støtte, konkurranser, mot utlandet som en norsk identitet på scalemodell world, Ungarn,  eller bilbyggerne søker vekk fra IPMS, de tror jeg i dag er de dyktigste i Norge sammen med diorama byggerene ..

 

IPMS styret har gjort sitt beste som det er og de som ikke har prøvd seg må foreslå noe bedre! og det bør det bli ellers så tror jeg dette er siste LU/skala eller... hva mener dere... Det var annerledes på 80 tallet, før internett, på et lite trangt lokale på teknisk museum.. dukket det opp noen med nyheter fra utlandet var det stooort.. eller hivet ut på stenge tid, samme med Forsvarsmuseet.

I dag har vi folk som kan  bestemme at der er  vi oppe helt til vi sier at vi går , og noen ... har nøkkelen...Vi må ha Skala til neste år på et sentralt sted, som folk velger å komme seg til og dra fra uten bekymringer... og med noko attaått....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn og jeg var jo en tur innom Samlermessa i fjor og vi fant vel begge mye interessant. Selv handlet jeg faktisk byggesett der til en hyggelig penge. For alt vi vet kan vel nettopp dette med at vi ligger inntil denne messa være en fordel for oss. Flere besøkende, flere potensielle medlemmer, mere omsetning for både klubben og andre selgere.

Dog synd at ustillingslokalet stenger kl 18, likte det å kunne trå rundt der hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda.. Roar, vi snakker jo gjerne samme språk... jeg har brukt mere penger på antikk messa over enn nedenfor  10 høvdinger pluss hvert år.. og du er helt på tur med min ironi og poeng ser jeg...Jeg mener vi bør avholde som det stevner og som det er og stå stål hardt mot enhver kritikk, og det blir bra :thumb::cheers:

 

Jau, vi pleier å snakke samme språk. Godt å se at vi i utgangspunktet gjør det nå også. Tolket det kanskje litt feil.

Men du synes altså at det er en god ting å ha Antikkmessa like ved? Det er bra for det er det.

I Kristiansand har vi delt campingområde med Norsk Miniatyrhundklubb opptil flere ganger (når vi snakker om kaniner og ting som likner på denslags). Det går det og, men jeg foretrekker antikviteter (skrot) og snurrepiperier.

 

Nå er det antakelig slik at både du og jeg har fått i oss noen dråper skotsk kranglevann i kveld. Så jeg tror jeg heller skal lene meg tilbake og se hva som utfolder seg av meninger og forslag på forumet fremfor å skyte fra hofta og risikere å bomme.  ;)

 

R. :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tråden blitt ryddet opp i og slitet, slik at spørsmål om forandringer kan taes her. Ny tråd som gjelder S/H sitt valg, er lagt i en ny åpen tråd.

 

Håper dere kan klare å skille mellom disse trådene og være saklige og voksne, slik at trådene kan bestå.

 

Husk at vi alle skal være venner og kunne se hverandre i øynene når vi møtes på Skala.

 

(Håper jeg har klart å dele riktig, send gjerne en PM om dere ser noe feil :) )

 

Stian

moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få opp en planskisse over hvordan Leto-hallen og Skalakomiteen har tenkt seg at utstillingslokalet vil bli seende ut?

 

Edward og Jens Roger skal opp der på mandag,  da tenker jeg de kan fortelle mer etter det.

 

Janse

 

Da jeg også har lagd planløsningen og hatt overoppsyn med klargjøring av lokalet på fredagskvelden så jeg for meg litt kaos når tidligere års planer ikke kunne resirkuleres med enkle endringer.

Så da dette dukket opp tok jeg kontakt med Roar, og før jeg rakk å gjøre noe med informasjonen jeg fikk tok Ed kontakt med meg.

Som sagt, i morgen vet vi litt mer.

 

Jeg vil først og fremst sikre oss at vi har nok plass, både på gulv og bord.

Få et grunnlag for å gjøre det beste ut av plasseringen rundt i lokalet.

 

Selv om salg av mat/drikke denne gang blir utenfor vårt dedikerte område, har jeg ønske om å få til et lite R&R område inne hos oss.

I motsetning til antikkmessa som består av selgere og tilfeldig besøkende, er vi en "sammensveiset" (?) gjeng som tilbringer nesten hele helga her og det ville vært greit å kunne sette seg ned sammen innenfor vårt lokale selv om det ikke blir tilgjengelig til like sene timer.

 

Personlig har jeg vært fornøyd med det vi har fått til i Leto de siste årene, og da jobber vi for at det ikke skal bli dårligere i år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kart over hovedhallen.

 

leto_zpse8a517d5.jpg

 

Vi er tildelt et stort område bakerst i hallen.

Egen inngang nederst på langsiden, dvs. ut mot parkeringen på motsatt side av lasteporten i søylehallen.

Gjennomgang til messe/kiosk rett nedenfor inngangen.

Jeg ser for meg at vi kan prøve å få til en egen "kosekrok" ved siden av inngang/adm. område øverst til høyre i vårt område.

Det gjenstår å sjekke faktiske mål, hva vi har tilgjengelig av materiell etc. etc.

 

Skal prøve å holde folket oppdatert og opplyst  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil det selv Jens Roger .. så må vi utnevne deg til General over IPMS :thumb: mange skulle gjerne sett deg i hovedsete på tinget!

 

Jeg er for tiden engasjert i lokalt styre, så dette er bare komite arbeid  ::)

Og som det er nevnt, så er vi mange nok til at folk burde slippe dobbeltverv i lokalt og sentralt styre.

Men ellers; takk for tilliten  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, da har jeg vært innom for mer "hands-on" info.

 

leto_1_zpsf7f22158.jpg

 

Først plassering i hovedhallen.

Denne blir som vist på den tidligere tegningen.

Størrelsen er gitt på tegningen under, og en tenkt første skisse på lay-out.

 

leto_4_zpsc6e8220d.jpg

 

Skille mot den store messa blir lettvegger.

Mulig dette medfører noe mer bakgrunnsstøy enn tidligere, men det vil i hvertfall holde kaniner og andre skadedyr fra antikkmessa på behørlig avstand.

Vi er heller ikke av de mest stillferdige, noe vi har merket i forbindelse med tidligere års foredrag i konkurranseområdet.

Denne forstyrrelsen slipper vi i år, med eget konferanserom.

I hallen er det høyt under taket og det gir hele området et mer luftig preg enn det vi har hatt i kjelleren, og jeg tror dette også medfører at "støy" ikke er så påfallende.

Egen inngang fra parkering.

Egen kjøreport for hva som måtte komme av forhandlere med kvanta ut over det som tas under armen.

Vi skal få samme mengde av de store konkurransebordene som tidligere.

Små bord er en utfordring, men det er tilgjengelig et stort antall runde, såkalte "kafebord".

Disse vil også bli brukt til å lage en egen "pausekrok" inne i vår avdeling.

Disposisjon av arealet, som i praksis er større enn det vi har hatt tidligere, må jobbes litt videre med.

 

Foredrag/workshops/årsmøte.

 

leto_2_zpsf5642f3b.jpg

 

Her har vi fått en oppgradering i særklasse.

To konferanserom adskilt med foldevegg i 1. etg. i den nye delen.

Disse kan beholdes som 2 separate rom, eller slås sammen til et hvis vi ønsker.

Her er det klart med trådløse audiovisuelle løsninger som prosjektor og lerret.

Videoutstyr regner jeg med vi fortsatt må holde selv.

Mer komfortable sitteplasser med polstrede stoler i stedet for "plastkrakkene" vi har brukt.

Sammenslått er det fint sitteplass til 50-60 personer i disse lokalene.

 

Sosialt.

Hallen blir lukket, låst og alarmen slått på kl. 18.00

Etter dette har vi fått reservert foajeen, eller hva det nå heter og hvordan det skrives, som ligger i det lave bygget mellom hallen og det nye hotellbygget.

Her er det sittegrupper med plass til drøyt 30 personer.

Hvis vi ønsker kan vi få dette området mer avskjermet mot gangen/fellesarealet.

Her vil det være mulig å både nyte det man kjøper i bar/resepsjon eller bestille og få servert av ambulerende vert/vertinne.

 

Til informasjon så brukes kjelleren til en flysimulator, og konferanserommene vis a vis våre benyttes til opplæringskurs i forbindelse med dette.

Det vil altså i tillegg til maniske samlere være endel flyfolk til stede denne helga.

 

At lokalet stenger tidligere medfører at vi kanskje må gjøre litt endringer i timeplanen for å sikre oss at bedømmingen kan fullføres på lørdag ettermiddag.

 

Så langt jeg kan se har Leto strukket seg langt for at vi ikke skal lide på grunn av endringene.

Med untak av at vi ikke kan frekventere konkurranseområdet og titte på utstillingen i ro og mak etter klokka 18.00 så kan jeg ikke se at det er noen endringer som er blitt til det værre, snarere tvert i mot.

 

Håper dette var til beroligelse for de som har vært i tvil om hva som blir av årets arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi tross alt et stort antall dommere, så jeg vet ikke hvor mange de da har sett skal få adgang.

Etter hva jeg forstod hadde de Røde Kors til vakthold.

Det kan sikkert være mulig å få satt en vakt i passasjen til messa hvis det skulle bli behov.

 

Ellers mener jeg vi har vært ferdig i rimelig tid tidligere.

Noen klasser tar lenger tid enn andre, men jeg tror jeg fikk inn siste avklaring rundt 18:30 i fjor.

Litt utfordring ved at det kan bli litt mer jobb pr. dommer i år, da de fleste av de som har meldt fra at de ikke har mulighet til å komme også har vært med å dømme.

Men her er ikke puslespillet ferdig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens.

 

Enkelt spørsmål.

 

Har lyst til å delta som utstiller for første gang i år. Men pga litt sviktende helse klarer jeg ikke være med dere mer enn en dag. Kan jeg allikevell være med som utstiller med mine bil bygg på tross av att jeg ønsker å ta de med meg hjem igjen på lørdag ettermiddag?

 

Og forresten. Leste en plass noe om en sosial samling på kvelden, men finner ikke igjen hvor jeg leste det. Så kanksje noen kan fortelle meg hva jeg mener å ha lest  :doh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.