Gå til innhold
  • Bli medlem

Servering av alkoholholdige drikkevarer på SKALA 2014. Viktig!


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Vi er jo ganske mange og burde ha en viss påvirkning på hva kjøkkenet serverer.. Kanskje vi skulle gå for en "idee myldring" her rundt temaet.  Bottolf ønsker seg : Blåskjell i hvitvinsaus til forrett, Økologisk hjortemedaljong med potetstappe og utsøkte rotgrønnsaker til hovedrett. Dessert: ingen ting slår karamellpudding med Drambuie saus :thumb:

 

Eller om vi skulle gå for helstekt indrefilet  av okse for alle...med fløtegratinerte poteter... bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser ikke problem med maten etter årets forbedringer, MEN køen derimot der trenger det kraftig forbedringer.

Noe for styret: kan det ordnes med forhåndskjøp av middags kupong og det samme for brus og øl og en hurtig kasse der vi kan levere inn kuponger, få ønsket drikke for så å bare gå å spise ?  Burde ikke Være noe hokuspokus det?

 

 

Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problem med maten etter årets forbedringer, MEN køen derimot der trenger det kraftig forbedringer.

Noe for styret: kan det ordnes med forhåndskjøp av middags kupong og det samme for brus og øl og en hurtig kasse der vi kan levere inn kuponger, få ønsket drikke for så å bare gå å spise ?  Burde ikke Være noe hokuspokus det?

 

 

Niclas

 

Tja hungeren melder seg naturlig på et tidspunkt som er ganske likt.. man ser på seg selv og er redd for å veie under 90 kg og sultedøden truer.. Da skal det være mulig for det som benævner seg som : hotell og noen skal fremprovossere  fort frem mat som kan spises uten å "gremmes" :doh: Der har dette stedet noe å lære.. jeg kjenner E. Helstrøm godt nok til at vi kan lage program om den dårlige matkulturen som er der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte avholdsmann, og heller har jeg ikke hatt muligheten til å være med på Skala hvert år, meeen de gangene jeg har vært der har jeg kost meg, og kommer også denne gang om det passer.

Nå skal det sies at denne diskusjonen gjør det klinkene klart at de ungdommene som er med i vår eminente forening blir kraftig skjøvet ut!

Hvilke foreldre vil vel sende sine håpefulle på et arrangement der holdninger er som dette???

Voksne folk som diskuterer hvordan de skal klare å pælme nedpå...?

Jeg er overbevist om at det måtte gå an "å holde på til ut i de små timer" selv en er edru.

Det er vel tross alt plasten vi er der for?

Vi Sokndal kan i alle fall ikke organisere en tur for ungdommene med slike holdninger.

Jeg liker ikke å være festbrems, men dette gagner ikke fremtiden.

 

Tenker jeg trådde noen på tærne nå ja.

mvh

Leif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at man kan gremmes av holdninger som handler om hvordan man skal lure skjenkekontrollen, Hviding.

Men samtidig: har man sett hvordan Skala-kveldene har løpt av i praksis de senere år har det vært ganske lite å se av tilstander som bør være egnet til å ekskludere ungdommen. Rett nok kan en og annen bli en anelse skeiv i skøyta etter midnatt, men i det store og hele oppfører de aller fleste seg tilsnakkende og voksent uten hverken kauking, geberder eller sovning på uegnede steder. Sånn tror jeg det kommer til å fortsette enten vi har "fri fart" fra medbragt eller ikke.

 

Jeg hadde nok selv syntes det hadde vært LITT triveligere om vi kunne nippe medbragt single malt usjenert i stedet for svindyrt skvipeøl (kan nesten like gjerne la være da), men som mange alt har sagt: dette er ikke av avgjørende viktighet, og nipping kan gjerne finne sted på de respektive rom. Jeg synes forresten Andre var inne på noe når det gjelder dette med å inkludere litt nyere folk til skitprat på hotellrommet over gitte tema.

Det er jo mest for å se trynene på hverandre og prate plast og skit vi møtes, og sånn stort sett synes jeg arrangementet fungerer aldeles utmerket. Og selv maten har jo blitt OK, nå. Må bare bli kvitt køa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten Andre var inne på noe når det gjelder dette med å inkludere litt nyere folk til skitprat på hotellrommet over gitte tema.

 

 

Loger på diverse rom rundt om kring var en kongeide.

Det trengs vel ikke mer enn at en 5-7 av oss velvilligst sier fra om at det er lov å komme på rom 5999 for en pjolter og skrøning om det siste innen bil-lakk, og så kan en jo drifte rundt litt også.

 

Men det triveligst synes nå jeg er når det er mye folk og god stemning nede i hallen.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Henrik - Ser at det å skrive på Apple Iphone ikke er helt enkelt for meg noen ganger. :/ Grunnen til at jeg mener at tråden kan stenges er fordi jeg føler at de fleste som har noe å si om saken har gjort det. Føles ut som om (nesten) hvert eneste innlegg er om det å nyte alkohol og ønsket om å gjøre dette når man vil og hvor man vil. Hvis det er flere som sitter igjen med den samme følelsen, ja da synes jeg at hele tråden har utspilt sin rolle. Tråden ble i utgangspunktet laget for å informere om Letos regler vedr. nyting av alkohol på Letohallen.

 

Nå er det bare å dra opp armene og rette blikket mot SKALA 2014. Vi får følge gitte regler og gjøre det beste ut av det. Moro skal det bli læll.

 

Fokus for oss alle er SKALA 2014, men når den er ferdig synes jeg at medlemmene kan dra opp alle forslag som har kommet, og samtidig se på nye og spennende alternativer til hvor vi skal holde SKALA 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om alle lokallaga har kapasitet til det, men kunne det vært en ide å la de største lokallaga rundt omkring i landet etter tur arrangere Skala i sin landsdel, med bistand fra styret i IPMS?

 

Einar S

 

Satt faktisk å tenkte på samme tanken tidligere i dag jeg også. Hvis jeg teller rett er det 7 forskjellige lokallag og altså blir det 7 år mellom hver gang man må arrangere. Mercedes klubben har denne måten å arrangere sitt årlige Stjerneløp på og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide at jeg også kommer med min mening om det som i hovedsak har blitt diskutert i denne tråden.

 

For det første, i fall noen skulle være i tvil om det, så er det altså ikke slik at det ikke er lov å nyte alkohol nede i Søylesalen. Letohallen må forholde seg til alminnelige regler for skjenking og det betyr at alkoholen som skal drikkes nede i Søylesalen skal være kjøpt på stedet. Det er sånn det er og vi kommer ikke til å gjøre noe som helst for å forsøke å endre på det. Det anmodes på det sterkeste om at ingen forsøker å utfordre det på stedet heller!

 

Jeg kan virkelig ikke se at dette skulle være et problem. De som er så jålete/kjipe at de ikke kan kjøpe drikket sitt på stedet kan da helle i seg selvinnkjøpt på et rom i stedet.

 

Nå takker jeg uansett av som formann og styremedlem til neste år, men jeg kan også love at dersom jeg hadde fortsatt så hadde jeg ikke kommet til å bruke en eneste kalori på å forsøke å finne et nytt lokale bare fordi folk ikke vil kjøpe alkoholholdige drikkevarer av de vi leier hos. Dersom det er slik at behovet for å nyte medbrakt er så stort at det er hovedargumentet for å flytte lokalitet på SKALA så synes jeg virkelig at alkoholen begynner å ta litt for stor plass på dette arrangementet. Sett i et slikt lys så er jeg enda sikrere på at det nå er på tide å gi seg for meg...

 

I utgangspunktet har jeg også en viss forståelse for Leif H. sin bekymring over å dra med ungdom på dette arrangementet. Dog mener jeg at det ikke bør representere noe problem. Barn har vært med tidligere og jeg tror ikke noen av dem har tatt mentalt skade av det. Faktisk så synes jeg det har sett ut til at de har hatt det ganske gøy.

Vi har vel, så langt jeg kan huske, ikke hatt noen problemer med overstadig beruselse (i alle fall ikke synlig sådan) uansett hvor drikkevarene har kommet fra. Majoriteten av deltakerne er voksne menn, dette må tas hensyn til, og barn/ungdom bør uansett gå til sengs noe tidligere enn de voksne på kvelden. Så dra nå bare med ungdommene! Personlig hadde jeg ikke hatt noen problemer med å ta med meg min 10-årige datter på SKALA.

 

Når dette er sagt, skal det også sies at jeg har ingen problemer med at lokaliteten på SKALA blir flyttet dersom det finnes bedre argumenter enn muligheten til å nyte medbragt. Så hvis noen kan finne lokaler som...

-Er mer sentrale.

-Er like store eller større.

-Er like billige eller billigere.

-Gir de samme muligheter for sosialt samvær (med og uten dram).

...så kjør på. Jeg anser at dersom vi skal flytte så bør samtlige punkter over oppfylles.

 

Jeg ser gjerne at André tar en sjekk med Marinemuseet i Horten. Det er jo bare et kvarter hjemmefra for min del og har, som nevnt, både fergeforbindelse til østsida (og i forlengelsen Sverige) og flyplass som ligger omtrent like nær som Gardermoen ligger til Letohallen.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere:

Om vi bytter ut temaet plast og modell med fotball eller håndball eller en annen type arrangement som vi sender våre kjære små med andre voksne på, gjerne en helg, hadde dere fortsatt sendt dem?

Jeg hadde vært meget skeptisk til å ta med 8-10-12-14  ungdommer i 14-16 årsalderen der alkohol har et slik fokus. Og i tillegg ha ansvar for dem.

Nok om det, jeg synes letohallen er helt ok jeg, jeg reiser dit for plast og hobby, alt annet er bonus, selv det å være med i en klikk.

Mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en viss forskjell på håndball/fotball arrangementer og SKALA. Målgruppen for idrettsarrangementer for ungdom er jo ungdommen selv. Når det gjelder SKALA er det nå engang slik at majoriteten av deltakerne er voksne menn og dermed blir voksne menn hovedmålgruppen. Voksne menn liker å drikke øl/vin til maten i godt selskap og det blir rigget for servering nede i Søylesalen etter kl. 19. Før det er ikke alkohol et tema.

 

At alkoholen på SKALA får slik fokus her på forumet synes jeg er uheldig, unødvendig og jævlig irriterende, for å si det rett ut. Sett i ettertid burde jeg låst denne tråden etter mitt første innlegg. Denne debatten anser jeg som unødvendig. Det er dog ikke alkohol som er hovedtemaet på SKALA selv om det nesten kan synes slik ut ifra hva man leser her. Så hadde jeg vært forelder og ikke visst bedre, så kan jeg muligens ha blitt litt skeptisk av å lese denne tråden.

 

Denne meningen står jeg imidlertid fast på: Barn og ungdom må tåle å se voksne drikke alkohol på en anstendig måte. Og de voksne må være seg sitt ansvar bevisst og sørge for å ikke bli overstadig berusede med barn/ungdom til stede.

 

Jeg vet det er store forskjeller på hvordan voksne praktiserer alkoholkonsum i hjemmet med barn til stede. Selv er jeg vokst opp med foreldre (og besteforeldre) som nøt alkohol i hyggelig lag og valgte å ikke skjerme barna for dette fullstendig. Jeg har aldri opplevd noen ubehagelige situasjoner i den sammenheng. Og både jeg og min søster er friske, oppegående mennesker som praktiserer omgang med alkohol på samme måte som våre foreldre i forhold til barn. Men dette er ikke en debatt vi bør ta her da det er skummelt nærme "religion, politikk o.l.".

 

Så jeg mener fremdeles det ikke representerer noe stort problem å ta med ungdom på SKALA. Ungdommene bør da selvsagt avslutte kvelden litt før de voksne, men det har fungert før.

 

R :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det der en fin argumentasjon, som burde være avslutningen på denne tråden.

 

så synes jeg dette utdraget kan hvere starten for :) en ny tråd for Skala 2015

 

Når dette er sagt, skal det også sies at jeg har ingen problemer med at lokaliteten på SKALA blir flyttet dersom det finnes bedre argumenter enn muligheten til å nyte medbragt. Så hvis noen kan finne lokaler som...

-Er mer sentrale.

-Er like store eller større.

-Er like billige eller billigere.

-Gir de samme muligheter for sosialt samvær (med og uten dram).

...så kjør på. Jeg anser at dersom vi skal flytte så bør samtlige punkter over oppfylles.

 

 

Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.