Gå til innhold
  • Bli medlem

Temaklasse på Skala 2013


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Hva er problemet ? Temaklassen det ene året og annen "riktig" klasse neste år ?

 

Det er jo litt kjedelig å stille ut gammelt nytt blir ikke helt det samme. Jeg vet ikke hvor mange modeller det dreier seg om er det mindre enn et dusin burde det være overkommelig å bedømme de både i tema klasse og påmeldt i riktig klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre, i år er det som alle andre år, en temaklasse. Den heter film og tv-serier og er den eneste offisielle temaklassen som premieres fra IPMS. Røde stjerne, Luftwaffe over the far North, Ford er gruppebygg på forumet. Eventuell samling av modellene i de respektive temaene som gruppebygget har eksistert under medfører da praktiske problemer for bedømmingen. Hvis dette er greit for hoveddommer, så er det ikke noe problem, hvis hoveddommer ønsker å bedømme modeller i den klassen de faktisk stiller, kan ikke de "uoffisielle" temaklassene samles før etter at dømmingen er ferdig.

 

Så langt har den offiselle temaklassen vært helt borte fra forumet, bortsett fra en relativ lang tråd med forslag pm hva som kan bygges. Vi får nå se hvordan mengden av modeller der er før vi igjen vurdere dette med temaklasser, temaklassen året før, Italia, ble valgt ut fra forutsetningen om det første gruppebygget som passerte 10 ferdige modeller. Og, det er ikke anledning til å stille i både temaklasse og den klassen modellen egentlig hører hjemme.

 

Ellers er jeg enig i at det er gøy å samle temaer på denne måten, så det er fint hvis vi får til en løsning.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble livlig diskutert i fjor også.

 

Det er ingen endring i år!

 

Kun modeller som står ved sine respektive klasser under bedømming vil bli bedømt i den klassen.

Noe annet er ikke aktuelt før alle 20-25 dommere kan bedyre at de har full oversikt over hvilke modeller som befinner seg rundt omkring på diverse bord i lokalet, og ikke sammen med de klassene de skal dømme.

 

Har man bygd spesifikt til den offisielle temaklassen, vil det vel være naturlig å konkurrere der.

Har man slumpet å bygge noe som kan falle inn under temaklassen, må man gjøre et valg.

Siden temaklassen kan være hva som helst, er det naturlig at modeller som stilles ut her kan stille i passende klasse neste år (også om de skulle bli premiert i tema).

 

Hva som måtte være av SIG/gruppebygg eller annet, er utenfor den offisielle konkurransen.

Velger man å stille sin modell på et bord utenfor konkurranseklassene vil den da selvfølgelig heller ikke bli bedømt i den klassen den ville hørt inn under.

 

Det vil selvfølgelig bli stilt bord til disposisjon for de som ønsker å samle en bestemt type modeller.

De som ønsker å premiere SIG/gruppebygg/eget tema får selvfølgelig lov å gjøre dette på lørdag kveld.

Men det må da være opp til den enkelte ansvarlige å avgjøre om dette også skal omfatte modeller som stiller i konkurranseklassene og holde oversikt over dette.

Det er imidlertid mulig å flytte sine egne modeller fra konkurransebordene til andre samlesteder etter endt bedømming.

 

Diskusjon slutt!

 

Mvh

Hoveddommer/Konkurranseansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Diskusjon slutt!

 

Ja, du tror?

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du skal være så firkanta på dette. Det året vi hadde SIG Perkele som temaklasse (i forfjor) bød det ikke på noen praktiske problemer å flytte modellene til tema-bordet etter at de ordinære klassene var dømt. Da dømte vi temaklassen til slutt, Bottolf tok kaka med Caudronen sin og alle var happy.

Men det får nå bare være sånn.

 

Trgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig er dette med premier og slikt ganske uvesentlig blitt. Det jeg vil frem til er at det er morsomt med slike uformelle gruppebygg som oppstår spontant, med masse effekter og modeller samlet  på et bord.

Så da får jeg heller anbefale de som ønsker å konkurrere gjør det i sine klasser også flytter over til gruppebygget etter bedømning. Ønsker man å vise at man er tilstede i en gruppe kan man jo på eget initiativ lage et bilde som "vararepresentant på gruppe bordet"  under konkurranse delen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig er dette med premier og slikt ganske uvesentlig blitt. Det jeg vil frem til er at det er morsomt med slike uformelle gruppebygg som oppstår spontant, med masse effekter og modeller samlet  på et bord.

Så da får jeg heller anbefale de som ønsker å konkurrere gjør det i sine klasser også flytter over til gruppebygget etter bedømning. Ønsker man å vise at man er tilstede i en gruppe kan man jo på eget initiativ lage et bilde som "vararepresentant på gruppe bordet"  under konkurranse delen. :)

 

Og akkurat slik kan/bør det gjøres. Det er jo også Jens Roger åpen for selv om noen leser så raskt at de ikke får det med seg... ;)

 

R. :)

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vel egentlig mener,  Torgeir, er at du gjerne vil delta med samme modell i to klasser samtidig. Det er jo det det betyr dersom man tillater deltakelse i både tema (klasse 12) og en av de øvrige klassene...

 

Arild  :)

Bingo!

Nå har jeg ikke tenkt å delta i denne film/tv-temaklassen (flybyggere liker ofte å holde seg til reelle forbilder), men DERSOM jeg hadde gjort det hadde du hatt helt rett i antagelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tenkt å delta i denne film/tv-temaklassen (flybyggere liker ofte å holde seg til reelle forbilder),

 

"Memphis Belle", anyone?  ::)

 

men DERSOM jeg hadde gjort det hadde du hatt helt rett i antagelsen din.

 

Det er jo rene ord for penga dette, men jeg ser ikke helt logikken i å skulle tillate samme modell å stille i flere klasser samtidig. I så fall vil jeg gjerne ha med noen av mine softskins både i "Softskin"-klassen og "Smått og stort på hjul"-klassen, og om jeg beregner det litt så får vi den nok med i Tema også for maks uttelling.

 

Joda, det finnes ett "unntak", samtidig deltakelse i rene klasser samt tre- og femkamp, men foruten lav deltakelse, er jo dette et bevisst forsøk på å stimulere til "crossover"-bygging. Altså at man tar skylappene av og bygger litt utenfor komfortsonen. Men folk flest er jo vanedyr og stuegriser, og deltakelsen deretter.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg bidra mere til diskusjonen her men vil bare legge til at jeg selv har massevis av planer for tv/film baserte bygg og hadde planer om å stille men nå når det er ei og ei halv uke igjen så tviler jeg på at jeg rekker det.

Synes egentlig det er litt merkelig at det ikke har blitt mere deltakelse på temaklassene tidliger på LU/Skala da det på NC (og sikkert andre utstillinger også) har vært grei deltakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vedtatt på forrige årsmøte denne temaklassen da, fremstilt som glimrende fordi den matchet tilsvarende klasser i andre konkurranser. Hvis vi ser på forumaktivitet er det vel det dårligste temabygget så langt. I fjor ble det Italia ut fra prinsippet første til 10 modeller, noe som var nytt for i fjor. Har fortsatt problemer med å se hvorfor dette ble kuttet ut etter ett år, men vi lever jo i ett demokrati.

Når det gjelder premiering i en eller to klasser, mener man det, lag ett vettugt opplegg og forslag, send til styret/årsmøtet, få flertall og det er i boks.

 

:) Janse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tro at det er å strekke strikken litt langt, da utgangspunget er at "objektet" skulle ha en sentral rolle fra film/ Tv serie, men lager du en "film" på ¨åssen du lagde denne modellen så...........  ::)

 

det kan vel ikke skade om du stiller den ut i tema klassen

for artig hvar'n  :thumb:

 

 

Niclas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.