Gå til innhold
  • Bli medlem

Ju88 A-4 1/72


Anbefalte innlegg

Hmmm, så Baumbach-myten er ikke plausibel. Da lurer jeg på hvor man har fått disse skipssenkningsmerkingene fra? Eksisterte A6+HH i det hele tatt? Finnes det andre Ju 88'ere med slik merking?

 

For øvrig bra jobb, Jørgen :thumb:

Jeg har tre bilder av haler med skip på, men ingen av dem viser tydelig merking. I den vedlagte faksimilen hevdes det at flyet tilhører KG40 - men jeg vet ikke om de hadde Ju88 i 1940.

Ellers er det 1./(F)120 det går i. Et av bildene viser typisk scapa-merking på en slik 88. De hadde både Island og Orkney som mål, disse gutta.

Hvis noen ikke har Luftwaffe SIG sin JU88-pdf kan jeg sende den. Bare pm mailadresse til meg.

 

1067-Ju88D-120Leitwerk.jpg

 

1067-Ju88D-1e.jpg

 

1333-A62BFH-Untitled-1.jpg

 

1726CA.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lurer litt på om jeg skal bygge den som datt ned på Bjørnøya (II./KG 30 4D+BM), da kan man jo bygge DO24 senere for å fortsette historien.

 

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/bjornoya.html

 

Så langt jeg har forstått skal jeg da ha Rød bakgrunn på ørnen, og Rød B? Eller har jeg misforstått noe?

 

 

Men hvordan finner man egentlig ut angående farger på spinnere, cowlinger, haleflater, vingetupper etc, har ikke klart å lese meg frem til dette noe sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig montert og pusset, kun ørlite sparkel som måtte til i fremkant av vingeroten.

Flaps får lov til å bli stående i nøytral stilling, en del jobb som må gjøres med motorgondolene om de skal senkes.

Balanserorene har blitt montert med litt utslag, så får vi håpe jeg husket hvilken vei jeg monterte stikka, hehe.

 

Har også forøkt å scratche vingelyset, en liten bit av klar sprue, som jeg maler sølv, blir nok bedre enn at det er tomt bak glasset ihvertffall.

 

Drivhuset har fått et strøk rlm02, og helgardert meg enn så lenge på gult der det kan være gult.

 

20121028_154040.jpg

 

Da er det bare igjen å finne en maskin som forbilde, men blir neimen ikke klok på merking og kamo-varianter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare igjen å finne en maskin som forbilde, men blir neimen ikke klok på merking og kamo-varianter......

 

Velkommen til den vidunderlige verden som Luftwaffe-referanse leter ;D Når du først har vært der, vil du bare kreve mer. Snart nagleteller du sammen med oss andre på den mørke siden. Mooahahahhaha :shifty:

 

God dose ironi på ovenforstående setning, men at det er en vidunderlig verden er sant ;) Dessuten bygger du bra. Ser frem til å se hvilken maskin du velger :thumb:

 

Mvh

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Luftwaffe-interesse kan nok skrives på faderns regning, gjorde en god jobb med å si at spitfire var vanlig og kjedelig da jeg var liten, hehe :)

 

 

Men ja, interessen blir større og større, i takt med forvirringen. "Reglene sa at sånn og sånn skulle det være, men det var ikke alltid det var sånn, og variasjoner er det plenty av"

 

Men, kansje Kyrre kan komme opp med et forslag med disse punktene som utgangspunkt.

 

*Norsk-relatert

*Ting fra tidligere postet dekal-ark

*Gule detaljer (Helst ingen, eller gult bånd, da jeg er tom for hvit)

*Ingen spagetti-kamo, det tør jeg ikke enda.

 

Disse 4 bombe-festene mellom gondol og kropp, satt de på alle varianter?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under påvente av avgjørelse om forbilde, pusler jeg litt med smådeler.

 

Mine standard bremseledninger ble nok i grøveste laget for 1/72, mulig jeg napper de av og bruker kun en tynn kobberledning.

Litt flekking trengs da det var litt lekasje under maskeringen, samt at halehjulet ifølge anvisningene skulle inn under lukking av skroghalvdeler, men testet, og skal funke og montere det til slutt.

 

20121028_212104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta 4D+BM så har du misforstått, ja. Rødt skjold, korrekt, fordi dette er et gruppeskjold og fordi det er 2. gruppe. Nr 2 i det tyske systemet er stort sett rødt. Bokstaven B, derimot, bestemmes av siste bokstaven, som er en M, noe som tilsier at B'en skal være hvit, fordi M er 1. staffel i 2. gruppe (Altså 4./KG30).

 

Kjempelogisk!

 

Det meste er forklart her. Man må muligens konsentrere seg.

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/markings.html

Kort forklart: Hver gruppe består av 3 staffler. Dvs at I. gruppe har 1, 2, 3. Staffel, II. Gruppe har 4, 5, 6. Staffel osv

Fargerekkefølgen er alltid hvit, rød, gul. Det vil si at I. Gruppe = hvit, II. Gruppe = rød, III. Gruppe = gul

Samtidig følger stafflene samme rekkefølge. 1. Staffel = hvit, 2. rød, 3. gul, 4. hvit, 5. rød, 6. gul ...

Dette systemet funket fram til '44-45, for da begynte man å ha 4 staffler i enkelte grupper. Men vi drøyer den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor passer de blå bokstavene inn i dette da?  :o

Blå bokstaver er ofte styrt av B eller C som sistebokstav, altså stab eller teknisk. Hvis sistebokstav er A er det ofte Geschwader-stab. Den er grønn. Mye skjønn brukt her, tror jeg.

 

Tilbake til Jørgen, så skal jeg ta en titt på listene ut fra de bokstavene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.04.42 4./KG 30 Ju 88 A-4 1478 4D+AM Hammerfest F 100 Crash due to lack of petrol None personal injury

Denne skal ha rødt skjold og hvit A. Kanskje muligens svart under. Gult er kult.

 

13.04.42 Stab II./KG 30 Ju 88 A-4 140724 4D+BC Pi.Qu 27 Ost/5464 F 100 Possibly crash Lt. Walter Schultze Eckard (F) MIA Ofw Berthold Könitzer (Bo) MIA Uffz Karl Dunke (Bf) MIA Uffz Hans Dittemann (Bs) MIA

Denne skal ha rødt skjold, grønn eller blå C.

 

26.04.42 Erpr.St./KG 30 Ju 88 A-4 1776 4D+DA Murmansk F 100 Missing Oblt. Helmut Afflerbach (F) MIA Uffz. Konrad Lahmann (B) MIA Uffz. Erwin Schalleck (Bf) MIA Obgfr. Heinz Reinke (Bs) MIA

Multifarget skjold, grønn D. Sikkert grønn spinner.

 

18.05.42 II./KG 30 Ju 88 A-4 1746 4D+LN Murmansk F 100 Missing Uffz. Ludwig Brierklein (F) MIA Uffz. Jihann Roseberger (B) MIA Obgfr. Josef Huber (Bm) WIA Obgfr. Fritz Krükgerle (Bs) MIA

Rødt skjold, Rød L. Sikkert rød spinner også. Mest sannsynlig ikke svart under, for på den tiden var det jo lyst nesten hele døgnet.

 

Sånn, nå får du ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.