Gå til innhold
  • Bli medlem

Heinkel h 111 skala 1/32 forbilde: Arthur Von Casimir fra Kampfgeschwader 100


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Etter å ha lest boke  luftkrig over sørlandet del 2, så var ikke valget vanskelig når det gjaldt valg av forbilde til min Heinkel i 1:32

Kampfgeschwader 100 hadde ekstra antennesett på toppen av kroppen, og den kuleste "logoen" på siden. Vikingskipet.

 

det spesifikke flyet jeg skal bygge landet på kjevik på vei Nordover, gikk til slutt gjennom isen på Jonsvannet utenfor Trondheim.

hevingingen av dett vraket har vært på NRK noen ganger, med Arthus Von Casimir tilstede som tilskuer.

 

Flyet til Arthur hadde følgende merking: 6N+NH

Den ene N.  var gul.

Er det noen sjeler her i forumet som har 2 gule N i grytevott skal til overs?

Øyvind Jensen har produsert  Vikingskipet i dekaler.

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kodedekaler til gigantflyet. Det er bare å kjøpe malingsrulle og ei bøtte gul interiørmaling på Fargerike. 

Eller seriøst: hvis noe burde være piece of julekake å maskere og male så er det dette.

greit sjef..

da blir det fargerike tur, og papirdress.

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongeprosjekt :thumb: Har hatt lyst til å bygge denne selv, men mangler plass til å stille den ut. Interessant valg av forbilde for en som bor bare kilometer unna der maskina ble hevet. Har lett med lys og lykte etter gul N i 1/32, men uten hell. Håper du får bistand fra andre til å fremskaffe det. Ser frem til å se en byggetråd av denne :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne siden en gang jeg tenkte på og prøve meg med null dekaler, kan jo se om det er noe aktuelt :)

http://www.scaleprecision.com/1-32-Letter-and-Number-Sheets.html

Sjekker det ut..

Kongeprosjekt :thumb: Har hatt lyst til å bygge denne selv, men mangler plass til å stille den ut. Interessant valg av forbilde for en som bor bare kilometer unna der maskina ble hevet. Har lett med lys og lykte etter gul N i 1/32, men uten hell. Håper du får bistand fra andre til å fremskaffe det. Ser frem til å se en byggetråd av denne :)

 

Mvh

:) Rune

jau.. har bygget i fanatsien, burde bli plass da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig forbilde! Jeg vokste opp ved Jonnsvannet og det gikk alltid gjetord om flyene som lå på bunnen. Har selv såvidt begynt å male interiør på Ju-88´n i samme skala og hvor forbildet lå like ved Heinkelen. Tør jeg spørre om det er mulig å få kjøpe et sett av de vikingeskipdekalene? jeg mistenker at den for meg lokale tilknytning til objektene gjør at jeg må bygge begge to med tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Heinkelen har lokal tilknytning så det holder for oss trøndere. Sjøl arbeider jeg til daglig i Steinkjer, som ble bomba av Casimir og co. i april 1940 og kommer til å følge denne tråden nøye.

 

Jeg har også halveis planer om å bygge et av disse flya og  har dekaler til fly fra Kampfgeschwader 100 liggende, men det blir i skala 1:72. Da har jeg god mulighet til å kunne oppbevare modellen støvfritt.

 

Einar S

som ønsker lykke til med bygginga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme settet selv med "alt" tilbehør.

Settet er en P1. Flyet som ble hevet fra Jonsvatnet var en He 111 H1. (eller H2)

 

Det er forskjellige motorer i "P" og "H" utgavene. P1 har Daimler-Benz DB 601 - og H1 har Junkers Jumo 211 motorer.

Synlige forskjeller er bla. luftinntak til motorkompressor skal være på venstre side på P og høyre side på H.

 

Når det gjelder merking, så skal "N" i "NH" være hvit. Vikingskip emblemet skal også være annerledes på dette flyet enn dine dekaler.

 

Noen bilder som jeg tok ved Jonsvatnet.

Hvit N, Emblem, kontrast mellom RLM70 og RLM71.

 

Lykke til!

-B

He-111H-Jonsv_1.jpg.0cb2e0be6ba2468912a00e683ac5c7d5.jpg

He-111H-Jonsv_2.jpg.af9826a3049bfb15345cc03ff0dbc226.jpg

He-111H-Jonsv_3.jpg.303c9ba4cb2a624dd0c95d406f3a9305.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mulig jeg misforsto forfatteren av boka. skjønte på han at det var en gul N.

det finner vi nok ut av tenker jeg.

 

dette er hva kjennemerkene betyr på mitt forbilde:

6N+NH

 

6N= Kampgeshwader KG 100 Wiking

N= individuelt fly, i dette tilfellet Casimirs

H= Staben

 

Nok teori, her er den spede begynnelse i byggingen:

20120829_223431.jpg

Starter med å fjerne plastdetaljer fra en del i cockpit.

20120829_232336.jpg

For deretter å erstatte de med ets.

20120829_232431.jpg

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Stab er som oftest A eller B, med C som teknisk stab (trur eg). Hvis dette hadde vært et stabsfly hadde individuell bokstav vært blå, med en svart eller blå B eller grønn bokstav og svart A. Det var forsåvidt også vanlig at begge bokstaver (Altså f.eks AA eller AB) var malt med stabsfarger)

6N+NH var et vanlig staffel-fly - men har nok vært tatt i bruk som stabsfly.

 

Edit: Presisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er det der en hvit N hvor malingen har oksidert (eller tilsvarende) - eller at det har noe med en overmaling å gjøre, at undermaling skinner gjennom. På bildene kan man jo se på oktanmerket "87" for å se hva som er virkelig gult.

 

Gul er uansett ikke en stabsfarge. Gul ville vært en farge for 3., 6., eller 9. Staffel - og da ville siste bokstaven endret seg til hhv L, P eller T. (Altså f.eks N6+NL, +NP eller +NT)

 

Her ser vi vel skittenhvite N'er:

http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659893/M/

 

http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659892/M/

 

Min konklusjon (Og bare min) er at denne ikke har hatt en gul N.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er det der en hvit N hvor malingen har oksidert (eller tilsvarende) - eller at det har noe med en overmaling å gjøre, at undermaling skinner gjennom. På bildene kan man jo se på oktanmerket "87" for å se hva som er virkelig gult.

 

Gul er uansett ikke en stabsfarge. Gul ville vært en farge for 3., 6., eller 9. Staffel - og da ville siste bokstaven endret seg til hhv L, P eller T. (Altså f.eks N6+NL, +NP eller +NT)

 

Her ser vi vel skittenhvite N'er:

http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659893/M/

 

http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659892/M/

 

Min konklusjon (Og bare min) er at denne ikke har hatt en gul N.

 

K

okei.

Skal se om jeg finner den linken med bildene fra Jonnsvannet. tør ikke poste bildene jeg fikk tilsendt av Mæsel på mail

også vanskelig å se der hvilken farge det er på N. Du har sikkert rett Kyrre, greit å vite 100% sikkert dog. Er uansett et stykke frem til malingen.

Har du linken til bildene jeg sendte deg Torgeir? der ser vi jo tydelige farger etter hevingen?

 

En annen ting. Er det noen som har detaljbilder av antenene på taket. KG 100 hadde 3 stk i motsetning til andre 111.

to "rett opp" antenner, og en sirkel antenne? har letet på nettet, men ikke funnet noe brukbart?

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy;

Det finnes flere gode bilder av 6N+NH liggende på isen på Jonnsvannet.  Regner med at disse bildene viser antenner på taket slik at plassering blir riktig, detaljer derimot kan bli vanskeligere å tolke ut fra bilder tatt på avstand.

Denne Heinkel'n er en H2 utgave, dette betyr sansynligvis at du vil slite i forhold til eksosrør.  He 111 H2 hadde Junkers Jumo 211 motor og mange av disse maskinene hadde spesielle eksosrør for demping av eksosflammer (kjekt når du flyr i skumring/mørke).  Se forøvrig vedlagte bilde som viser eksos.  Har besøkt mange He111 vrak her i område, samtlige har disse eksosrørene.  Tror ikke du får tak i disse i resin så her må du sansynligvis produsere noe selv.

Lykke til videre  :)

 

Reidar

Heinkel_eksos.jpg.1644ecd6233fe9fac9e8b5ee83a38973.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere bilder av 6N+NH som ble hevet fra Jonsvatnet i september 2004.

Jeg var der under hevingen og bildene har jeg tatt selv.

Det er burde ikke være noe tvil, det er en hvit "N" vi snakker om her.

 

Legger ved noen flere bilder som viser hvor hvit N'en er.

Jonsv-He111_1.jpg

 

Jonsv-He111_6.jpg

 

Jonsv-He111_4.jpg

 

Bildet av ID merket er under høyre vinge. Der står det He 111 H1.

Jonsv-He111_5.jpg

 

KG100 emblemet på akkurat dette flyet har ikke blå bakgrunn med sort ring rundt. (som dekalene har)

Jonsv-He111_10.jpg

 

Jonsv-He111_9.jpg

 

Jonsv-He111_7.jpg

 

Roy: Du ser plassering av en av antennene på det første bilde.

-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.