Guest Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Hei.. Etter å ha lest boke luftkrig over sørlandet del 2, så var ikke valget vanskelig når det gjaldt valg av forbilde til min Heinkel i 1:32 Kampfgeschwader 100 hadde ekstra antennesett på toppen av kroppen, og den kuleste "logoen" på siden. Vikingskipet. det spesifikke flyet jeg skal bygge landet på kjevik på vei Nordover, gikk til slutt gjennom isen på Jonsvannet utenfor Trondheim. hevingingen av dett vraket har vært på NRK noen ganger, med Arthus Von Casimir tilstede som tilskuer. Flyet til Arthur hadde følgende merking: 6N+NH Den ene N. var gul. Er det noen sjeler her i forumet som har 2 gule N i grytevott skal til overs? Øyvind Jensen har produsert Vikingskipet i dekaler. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Du trenger ikke kodedekaler til gigantflyet. Det er bare å kjøpe malingsrulle og ei bøtte gul interiørmaling på Fargerike. Eller seriøst: hvis noe burde være piece of julekake å maskere og male så er det dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Du trenger ikke kodedekaler til gigantflyet. Det er bare å kjøpe malingsrulle og ei bøtte gul interiørmaling på Fargerike. Eller seriøst: hvis noe burde være piece of julekake å maskere og male så er det dette. greit sjef.. da blir det fargerike tur, og papirdress. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Her er noe av stasjet som skal brukes på maskinen: Selve settet. Alt stasjet. Og dekalene av Vikingskipet som Øyvind har produsert. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Dette blir gøy! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Dette blir gøy! Janse Ja, ikke sant!! Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel kristiansen Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 en av di tøffeste bomberne ever er uten tvil he 111.må bli svær i den skalaen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Kongeprosjekt Har hatt lyst til å bygge denne selv, men mangler plass til å stille den ut. Interessant valg av forbilde for en som bor bare kilometer unna der maskina ble hevet. Har lett med lys og lykte etter gul N i 1/32, men uten hell. Håper du får bistand fra andre til å fremskaffe det. Ser frem til å se en byggetråd av denne Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Fant denne siden en gang jeg tenkte på og prøve meg med null dekaler, kan jo se om det er noe aktuelt http://www.scaleprecision.com/1-32-Letter-and-Number-Sheets.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Fant denne siden en gang jeg tenkte på og prøve meg med null dekaler, kan jo se om det er noe aktuelt http://www.scaleprecision.com/1-32-Letter-and-Number-Sheets.html Sjekker det ut.. Kongeprosjekt Har hatt lyst til å bygge denne selv, men mangler plass til å stille den ut. Interessant valg av forbilde for en som bor bare kilometer unna der maskina ble hevet. Har lett med lys og lykte etter gul N i 1/32, men uten hell. Håper du får bistand fra andre til å fremskaffe det. Ser frem til å se en byggetråd av denne Mvh Rune jau.. har bygget i fanatsien, burde bli plass da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Har akkurat sett bildene på modell og ikke minst ekstra-ets.. Har ett ord.. Og det er "Holy crap!" Blir ikke "mye" igjen av orginaldeler på den modellen når den er ferdig Lykke til !, det skal bli moro å se fremgangen.. Ed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hei ja.. Den blir svææær ja. Tenkte jeg skulle ta den helt ut når det gjelder tilbehør til denne? Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magne Stenkløv Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Kjempeartig forbilde! Jeg vokste opp ved Jonnsvannet og det gikk alltid gjetord om flyene som lå på bunnen. Har selv såvidt begynt å male interiør på Ju-88´n i samme skala og hvor forbildet lå like ved Heinkelen. Tør jeg spørre om det er mulig å få kjøpe et sett av de vikingeskipdekalene? jeg mistenker at den for meg lokale tilknytning til objektene gjør at jeg må bygge begge to med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Denne Heinkelen har lokal tilknytning så det holder for oss trøndere. Sjøl arbeider jeg til daglig i Steinkjer, som ble bomba av Casimir og co. i april 1940 og kommer til å følge denne tråden nøye. Jeg har også halveis planer om å bygge et av disse flya og har dekaler til fly fra Kampfgeschwader 100 liggende, men det blir i skala 1:72. Da har jeg god mulighet til å kunne oppbevare modellen støvfritt. Einar S som ønsker lykke til med bygginga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bernt Uttakleiv Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Har samme settet selv med "alt" tilbehør. Settet er en P1. Flyet som ble hevet fra Jonsvatnet var en He 111 H1. (eller H2) Det er forskjellige motorer i "P" og "H" utgavene. P1 har Daimler-Benz DB 601 - og H1 har Junkers Jumo 211 motorer. Synlige forskjeller er bla. luftinntak til motorkompressor skal være på venstre side på P og høyre side på H. Når det gjelder merking, så skal "N" i "NH" være hvit. Vikingskip emblemet skal også være annerledes på dette flyet enn dine dekaler. Noen bilder som jeg tok ved Jonsvatnet. Hvit N, Emblem, kontrast mellom RLM70 og RLM71. Lykke til! -B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Ja, stusset litt på påstanden om gul N. Flyet tilhørte 1. Staffel (Bokstaven H) og derfor skal N'en være hvit. Når det gjelder vikingskipet synes jeg det er nært nok. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 det er mulig jeg misforsto forfatteren av boka. skjønte på han at det var en gul N. det finner vi nok ut av tenker jeg. dette er hva kjennemerkene betyr på mitt forbilde: 6N+NH 6N= Kampgeshwader KG 100 Wiking N= individuelt fly, i dette tilfellet Casimirs H= Staben Nok teori, her er den spede begynnelse i byggingen: Starter med å fjerne plastdetaljer fra en del i cockpit. For deretter å erstatte de med ets. Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Det stemmer ikke. Stab er som oftest A eller B, med C som teknisk stab (trur eg). Hvis dette hadde vært et stabsfly hadde individuell bokstav vært blå, med en svart eller blå B eller grønn bokstav og svart A. Det var forsåvidt også vanlig at begge bokstaver (Altså f.eks AA eller AB) var malt med stabsfarger) 6N+NH var et vanlig staffel-fly - men har nok vært tatt i bruk som stabsfly. Edit: Presisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Men er ikke dette den samme kjerra som de fisket opp fra Jonsvannet? Med gul N? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Spør du meg er det der en hvit N hvor malingen har oksidert (eller tilsvarende) - eller at det har noe med en overmaling å gjøre, at undermaling skinner gjennom. På bildene kan man jo se på oktanmerket "87" for å se hva som er virkelig gult. Gul er uansett ikke en stabsfarge. Gul ville vært en farge for 3., 6., eller 9. Staffel - og da ville siste bokstaven endret seg til hhv L, P eller T. (Altså f.eks N6+NL, +NP eller +NT) Her ser vi vel skittenhvite N'er: http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659893/M/ http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659892/M/ Min konklusjon (Og bare min) er at denne ikke har hatt en gul N. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Spør du meg er det der en hvit N hvor malingen har oksidert (eller tilsvarende) - eller at det har noe med en overmaling å gjøre, at undermaling skinner gjennom. På bildene kan man jo se på oktanmerket "87" for å se hva som er virkelig gult. Gul er uansett ikke en stabsfarge. Gul ville vært en farge for 3., 6., eller 9. Staffel - og da ville siste bokstaven endret seg til hhv L, P eller T. (Altså f.eks N6+NL, +NP eller +NT) Her ser vi vel skittenhvite N'er: http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659893/M/ http://www.airliners.net/photo/Germany---Air/Heinkel-He-111H-2/0659892/M/ Min konklusjon (Og bare min) er at denne ikke har hatt en gul N. K okei. Skal se om jeg finner den linken med bildene fra Jonnsvannet. tør ikke poste bildene jeg fikk tilsendt av Mæsel på mail også vanskelig å se der hvilken farge det er på N. Du har sikkert rett Kyrre, greit å vite 100% sikkert dog. Er uansett et stykke frem til malingen. Har du linken til bildene jeg sendte deg Torgeir? der ser vi jo tydelige farger etter hevingen? En annen ting. Er det noen som har detaljbilder av antenene på taket. KG 100 hadde 3 stk i motsetning til andre 111. to "rett opp" antenner, og en sirkel antenne? har letet på nettet, men ikke funnet noe brukbart? Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Hei Roy; Det finnes flere gode bilder av 6N+NH liggende på isen på Jonnsvannet. Regner med at disse bildene viser antenner på taket slik at plassering blir riktig, detaljer derimot kan bli vanskeligere å tolke ut fra bilder tatt på avstand. Denne Heinkel'n er en H2 utgave, dette betyr sansynligvis at du vil slite i forhold til eksosrør. He 111 H2 hadde Junkers Jumo 211 motor og mange av disse maskinene hadde spesielle eksosrør for demping av eksosflammer (kjekt når du flyr i skumring/mørke). Se forøvrig vedlagte bilde som viser eksos. Har besøkt mange He111 vrak her i område, samtlige har disse eksosrørene. Tror ikke du får tak i disse i resin så her må du sansynligvis produsere noe selv. Lykke til videre Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bernt Uttakleiv Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Her er noen flere bilder av 6N+NH som ble hevet fra Jonsvatnet i september 2004. Jeg var der under hevingen og bildene har jeg tatt selv. Det er burde ikke være noe tvil, det er en hvit "N" vi snakker om her. Legger ved noen flere bilder som viser hvor hvit N'en er. Bildet av ID merket er under høyre vinge. Der står det He 111 H1. KG100 emblemet på akkurat dette flyet har ikke blå bakgrunn med sort ring rundt. (som dekalene har) Roy: Du ser plassering av en av antennene på det første bilde. -B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Det er mulig at skjoldet var malt i gruppefarge eller Staffelfarge - som uansett i dette tilfellet er hvitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Det er dette forumet handler om. Tusen takk for kjempegod hjelp til nå Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.