Gå til innhold
  • Bli medlem

Red Star Rising!


Anbefalte innlegg

Det er ikke vås...., fikk spørsmål om hvorfor det ble delt ut en "kommunist stjerne" som premie...  :)forklaringen og bakgrunnen til Roar er forsåvidt grei den.... :-X  men, det ble litt tuklete å forklare dette på engelsk.  Sovjetunionen  sin fremgang for å sikkre Berlin og egen gevinst var preget av voldtekt drap og lemmlestelse i lange baner...

Likeså var nordmenns fremgang  på de britiske øyer for 1000 år siden.....

Det er et men..der ..... Dette er nyere historie og mange av de som har vært med lever fremdeles. Skulle vi delt ut " hakekors prisen" for beste tyske modell hadde det blitt spetakkel av en annen verden..... Stalin og Sovietsamveldet tok livet av milioner av mennesker og jeg ser ingen grunn til å glorifisere dette.

Min personlige politiske holdning er vel kjent her inne.... , USA og vestmaktene  har også mange liv på samvittigheten i kriger som ikke er så gloriøse; Vietnam, Irak  osv...

 

Syntes vi skal "avpolitikkifisere" forumet ,og avatarer bør holdes litt mere nøytrale i tråd med forumets regler :)

Særlig når man har det høyeste verv i organissasjonen. For all del Roar jeg tror ikke du har noen ekstreme sympatier i den ene eller andre rettningen, men intetanende som slumper innom Skala eller forumet vet ikke det.. Det beste hadde vært om avataren var et bilde av enn selv her ..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt dette plutselig ble til. ;)

 

Hva angår avataren min, så vil de med litt kjennskap til hva det er vite at symbolismen her ikke først og fremst er kommunistisk. Avaterne min er den som kalles "seiersordenen". Dette er den engelske beskrivelsen av grunnlaget for denne utmerkelsen:

 

The Order of Victory was the highest military decoration in the Soviet Armed Forces for WW2 service and one of the rarest in the world due to the small number of recipients. It was established on 8 November 1943 and awarded only to Generals and Marshals for "successful operation within the framework of one or several fronts resulting in a radical change of the situation in favour of the Red Army". Made of platinum, rubies and 150 diamonds, the intrinsic value of the order is considerable. The badge depicts the Spasskaya Tower of the Moscow Kremlin, with Lenin's Mausoleum in front.

 

Altså ikke i hovedsak et kommunistisk symbol, men et symbol på sier over Tyskland. Når vi først snakker om hva slags avatarer vi skal tillate her, så kan vi jo trekke fram en til: "Eismeer"-symbolet til Rune Haugen. Det er et symbol fra (nazi) Tyskland, men ingen ser ut til å bry seg spesielet om det. I alle fall ikke jeg. Jeg synes avataren til Rune er kul, jeg. Skal vi oppfordre Rune til å la være å bruke den bare fordi den ble brukt på tyske fly under den andre verdenskrig?

 

Prisen "Den Røde Stjerne", har jeg faktisk også tenkt litt på om det ikke er på tide å skrinlegge. Den ble i all hovedsak opprettet som en slags personlig motreaksjon til det faktum at vestlige historikere i alle år etter krigen har fokusert på hva som skjedde på vestfronten og behandlet østfronten som et "sideshow", mens virkeligheten var mer omvendt. Det ser ut til å ha endret seg radikalt det siste decenniet. I så måte kan jeg anbefale den velkjente, britiske historiker Max Hastings' verk "Armageddon", for å nevne noe. :thumb:

 

I tillegg så var "Den Røde Stjerne" et forsøk på å fokusere på modeller av sovjetiske forbilder da det er periode så ut til å være kun tysk som ble bygget. Det har endret seg. Og det synes jeg er bra. Men jeg tror ikke jeg skal ta noe cred for det. :D Det har vel mer med at folk kanskje har gått litt lei av å se den ene Tigeren og Pantheren etter den andre. Samt at tilbudet av byggesett med allierte forbilder har øket enormt de siste årene.

 

Prisen har altså ingen politiske undertoner og det har da heller ingen beskyldt meg for. André og jeg har snakket såpass mye sammen opp gjennom årene at det er jeg ikke redd for. Hvis noen er i tvil: Jeg har alltid vært tilhenger av NATO-medlemskap og et tett, militært samarbeid med USA. Og kommer sannsynligvis til å fortsette å være det.

Selvfølgelig kan jeg forstå hvorfor noen stusser over stjerna. Særlig siden de aller fleste er smertelig klar over at å bli "befridd" av Sovjetunionen ikke på noen måte førte til bedre forhold enn under Hitler. Snarere tvert imot i mange tilfeller. Det eneste landet som kan være glade for å ha blitt (delvis) befridd av Sovjetunionen er vel faktisk vårt eget fedreland. Finnmark var, såvidt meg bekjent, det eneste større "befridde" området som russerne faktisk forlot igjen. Jeg teller ikke med Østerrike siden det snarere var fiendtlig territorium som ble erobret heller enn befridd.

 

Ellers vil jeg vel si jeg er overrasket over at det er vanskelig å forklare hvorfor det blir utdelt en "kommuniststjerne". Hvor vanskelig kan det være å forklare at den deles ut av en som har sans for sovjetisk WWII-materiell uten at det ligger noe politisk under?

 

Imidlertid tar jeg gjerne en debatt om hvorvidt "Den Røde Stjerne" har utspilt sin rolle. Jeg har materiell til å dele den ut til og med 2015, men jeg MÅ jo ikke dersom det er mange som føler at de får såre tær av den.

 

Imidlertid kommer jeg helt sikkert til også å dele den ut i 2013 -såfremt SIG'en som denne tråden startet med å foreslå blir opprettet og består.

 

Eller hva om du lager din "Silver Star" og vi deler ut stjernene sammen, André? Som en slags "seierssermoni". ;)

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt du kom på banen Roar, kanskje jeg ikke skulle tatt det opp i plenum.. men det ble nå slik. Vi som kjenner hverandre glemmer fort at forumet sees av mange mennesker også NSM(nasjonal sikkerhets myndighet) ; PST, CIA ,SEPO, Mossad og så videre... det skal vi tenke på.. det er bra at det blir en debatt rundt dette. Jeg er for:" mest mulig åpenhet rundt det meste". Vokste opp i den kalde krigen, men "den andre "var så fersk at det ikke var Swastikaeer på modellflyene og det var sladdet i Monogram katalogen på 80 tallet. Syntes egentlig at de som har touchy avatarer kan forandre disse, om ikke for seg selv men .....Anton se å få fjernet den sigaretten :D den kler deg dårlig... 8)

 

Joda jeg tror folket forstår hvor jeg vil , og det var ikke  noe personlig angrep på Roar....eller den røde stjerne .....

 

Vi kunne godt delt ut en Silver star også, men da er det noen fra Asia som føler seg tråkket på osv...så tja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret her er vel noe slikt: samme f*** hva noen sier eller gjør, så er det noen som tar anstøt. Siden vi er et (hva jeg kaller) et feelgood nettforum, så får man ta konsekvensen av det, enten man liker det eller ikke.

 

Så litt mer ontopic: nå står det en bmp1 på arbeidsbenken. Det ser ut som om jeg skal klare å ferdigstille ei vogn, kanskje til og med før skala'13! Så det ser ut som om jeg er med i ett gruppebygg/SIG/whatever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gi en uforbeholden unnskyldning! Innlegget mitt ble litt missforstått og noen har muligens tatt seg nær av min yttring, likeså mange støtteerklæringer har jeg fått.  En avatar skal si litt om en selv og sine interesser i bygging så det burde ikke  være et problem, om dere har røde stjerner , japanske flagg, eller obskure skvadron merker fra Luftwaffe...eller whatever.. Her burde nok pressens " vær varsom plakat" tenkes igjenom.

 

Fokuset var hvordan forumet ser ut utenfra, nå må man sikkert melde seg inn for å se helheten, men mange av oss viser frem dette til både famile, kunder , politikere fra ulike leiere og ditto. De på sykehus og eldrehjem ønsker ikke å melde seg inn , kanskje av forskjellige årsaker Da kan man lett missforstå... Del for all del ut all verdens utmerkelser, men kom med en liten forklaring i forkjøpet og underveis... 8) Da legger jeg diskusjonen død og makteslaus og lover å ikke provosere og promotere mitt syn på verden i altforstor grad fremover... :)

 

Det er jo modellbygging det skal handle om :praise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, jeg tror dette blir et godt gammelt gruppebygg. Ikke noen SIG. Hvis det dog er noen ihuga gla-byggere som er spesielt forelska å russisk/sovjetiskt hardware, DA først tror jeg det er grunnlag for å gå videre med betegnelsen SIG.. Ellers lar vi dette pent ligge i en skuff. Gjemt, men ikke glemt.

 

Siden jeg allerede har en T-90 og en Hind under bygging, ser jeg ikke de to som noen kandidater for gruppebygget..  Kanskje en ZSU-24-4M i stedet?

 

Ed

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, jeg tror dette blir et godt gammelt gruppebygg. Ikke noen SIG. Hvis det dog er noen ihuga gla-byggere som er spesielt forelska å russisk/sovjetiskt hardware, DA først tror jeg det er grunnlag for å gå videre med betegnelsen SIG.. Ellers lar vi dette pent ligge i en skuff. Gjemt, men ikke glemt.

 

Godt vurdert, Edward. Hvis noen føler seg kallet til å lede en SIG så er dette selvsagt velkomment. Et gruppebygg derimot er derimot helt uforpliktende. Et gruppebygg må imidlertid ha trukket grensene for hva som er innenfor temaet og hva som ikke er det.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Sier det igjen jeg:

 

Usikker om det bør eller ikke bør være tidsbegrening. Enten så blir det for smalt, eller for bredt. Kanskje vi kan dele opp i tre deler og se hva folk er mest interessert i? Jeg foreslår 1934-45, 45-91 og 91 og utover.

Tar opp hansken jeg, Anton. Skal jeg velge er det 45-91 som er klart mest interessant, har vel potensiale oppe på loftet til å utruste et par-tre gruppebygg alene..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo modellbygging det skal handle om :praise:

 

Jepp!

Ellers er jeg åpen for å ta en debatt om symbolbruk/avaterer på forumet selv om jeg mener å ha grunngitt både avataren min og "Den Røde Stjerne" godt nok tidligere her. Den debatten får imidlertid tas i en annen tråd hvis det er noe mange føler er av interessert. Foreløpig anser jeg meg også ferdig med den saken.

 

Så til saken som denne tråden egentlig handler om.

 

Sovjetisk/russisk produsert og brukt. 1900 til i morgen, som André skriver. Funker godt nok for min del i alle fall. Blir det mye så kan vi jo bare splitte ut i t.o.m. 1945/f.o.m. 1945 senere.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg åpen for å ta en debatt om symbolbruk/avaterer på forumet selv om jeg mener å ha grunngitt både avataren min og "Den Røde Stjerne" godt nok tidligere her. Den debatten får imidlertid tas i en annen tråd hvis det er noe mange føler er av interessert. Foreløpig anser jeg meg også ferdig med den saken.

 

Noe av det beste jeg har funnet ut med dette forumet er at man kan slå av visning av avatarer og annen visuell gimmik. Jeg forholder meg kun til det folk skriver (og det kan til tider være provoserende nok).  wOOt

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å gi en uforbeholden unnskyldning!

 

Jeg håper det ikke var på grunnlag av min post? I så fall tar jeg anstøt av det ;) Bare tuller! Mitt innlegg var bare en generell frustrasjon som måte ut, jeg frustet litt i alle retninger, og noen blir alltid truffet av min eder og galle. Uansett har vi egentlig minst 3 forskjellige diskusjoner her:

 

  • Gruppebygget Red star rising
  • generelle gruppebygg og SIG'er
  • Politikken om "krig, fred, politikk og sånn"

 

Alle disse har sine egne passende fora å diskutere, gruppebygget RSR har denne tråden. den generelle Gruppebyggdiskusjonen startet Nils en trå på, det siste punktet er jeg sannelig ikke helt sikker på hvor skal.

 

Det virker for meg som om noen har vegring for å skille ut diskusjoner som sporer av i egne tråder. Her kaster jeg sten i glasshus. Og i forhold til Avatarer: jeg har ikke sett en eneste en her de siste årene :)

 

Håvard, jeg tror dette blir et godt gammelt gruppebygg. Ikke noen SIG.

 

Noe jeg innerst inne ikke regnet med at det ble heller, men jeg måtte helgardere meg litt ;) Hvis jeg skulle blitt med i en SIG (en sånn ordentlig en), så måtte det blitt noe slik som "Materiell det norske forsvaret har brukt i sen-moderne tid i skala 1:35" (moderne i betydningen etter krigen, og sen-moderne noe alá alt fra og med innføringen av Leo I). Men en slik gruppe kunne like gjerne het "Håvard bygge det han liker".

 

Men nå holder jeg altså på med med BMP1 (som jeg forøvrig ikke har noen gode kamo-mønster til), og jeg har ei eske med en BMP 2 liggende, og bare disse to kan holde meg opptatt i mange år fremover... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.