Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal jeg delta på SKALA 2013 ??


Bjørnar Norås

Anbefalte innlegg

Planlegging må man starte i god tid! Og nå prøver jeg å se om det kan bli SKALA 2013 på meg - med eller uten konkurransedeltagelse!

 

Nå har jeg fått sett registreringsskjemaet for modellspesifikasjon og ser at det ikke skal inneholde navn på modellbyggeren.

Det skjønner jeg ut fra et nøytralitetshensyn og for å unngå farene for "kompisdømming".

 

Men kan jeg da kjøre en byggetråd eller presentasjon på forumet for den modellen(e) jeg skal delta i konkurranse med?

 

Hvis jeg gjør det, så er det jo nesten som å ha hatt en valgkampanje gående, og da kunne vel navnet mitt like godt ha stått sammen med spesifikasjonene? Alle som er på forumet og har interesse av en byggetråd vil jo ganske fort kjenne den/de igjen, og det vil kanskje ha en innvirkning på bedømmelsen.

 

Skal jeg delta i konkurranse, har jeg ikke lyst til å diskvalifisere meg ved å ha presentert alt i en byggetråd eller ferdigpresentasjon.

Så avklaring tas imot med takk.  :) ( Kanskje dette er avklart i en annen tråd som jeg ikke har fått med meg?  :pinch: ).

 

Bjørnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøet er så lite at det uansett vil være kul umulig å holde hemmelig hvem som har bygget modellene. Denne inhabilitetsfaren er noe vi bare må ta med oss, for hvis ikke kan vi bare glemme å i det hele tatt avvikle konkurranser. Jeg har selv dømt modellene til kompiser som dommer i år, og jeg har fått mine modeller bedømt av kamerater. Skulle jeg bedømt modeller ingen jeg kjenner godt har bygget, ville jeg måttet dømme i klasser jeg ikke har peiling på...

 

Og visst har du rett i at en byggetråd kan virke som "valgkamp". Men igjen: skal vi holde konkurransemodellene vekk fra byggetrådene hadde det blitt ganske stille her. Eller omvendt.

Det er jo dessuten fritt fram og lik mulighet for alle til å drive "valgkamp".

 

Ikke det at dette er å betrakte som noen "avklaring". Det er bare sånn jeg oppfatter det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir, min tremenning, mitt eget kjøtt og blod, har dømt min modell nord og ned. Sikkert opptil flere ganger. Jeg er ikke bitter for det. Ikke i det hele tatt. Ikke bitter.

Nå må det vel nevnes at jeg sjøl har gjort det samme med Torgeir sine modeller.  wOOt

 

De fleste dommere klarer å dømme modellen på gitte kriterier og gir fullstendig beng i hva som måtte ha foregått på forumet. Det må også nevnes at det er tre stykker i et slikt dommerteam. Det er stor sannsynlighet for at i dette lille miljøet så vil det i en gruppe på tre alltid være en som ikke tåler trynet ditt.

 

Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv dommer for første gang i år og jeg dømte sammen med flere forskjellige dommerlag. jeg kan garantere at det ikke fantes noe snev av kompis-dømming noe sted! Det er faktisk til hjelp med byggetråder for å kunne vurdere noe av vanskelighetsgraden der hvor to sett er like godt bygget! Er kjempeimponert over øynene til erfarne med dommere. her er det ikke mye som slipper gjennom nåløyet!!

 

FO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som de andre skriver Bjørnar.

 

Dersom vi skulle skille på modeller på forum og modeller i konkurranse, ville det blitt rimelig tynt begge steder.

 

Dommerne har helt klare kriterier å dømme etter, de finner de beste modellene, enten de har sett dem på nett

tidligere eller ikke.

 

Kanskje et ekstremeksempel; men jeg kan nevne at i år kom en, såvidt jeg vet, ny og til nå "ukjent" modellbygger

med en modell som ikke bare vant klassen sin, den dro også Best in Show....

 

IMG_5554.jpg

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede glemt at vi gav premie til Stein for hans utmerkede "Prinz Eugen" på Skala i fjor, Morten?  ::) Og de av oss som har vært våkne de siste månedene, har jo fulgt ivrig med på byggetråden til nettopp Scharnhorst.

 

Men derfra til å si at den fikk Best in Show pga. kompisbyggingdømming eller fordi man hadde sett den før, går jo ikke. Dommerne har åpne øyne og åpne sinn og vurderer det de ser på bordet. Faktisk vil jeg si det sånn at det nok er flere tilsynelatende premiekandidater på forumet som får seg en knekk når det er dommerens og ikke fotografens linse som velger utsnittet. Sånn det er i alle fall når jeg bygger og fotograferer.  wOOt

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I embed av hoveddommer kan jeg bare si meg enig i de andres uttalelser.

At det ikke skal forekomme "kompisdømming" er ansett som så selvfølgelig at det ikke engang blir nevnt på dommerbriefingen.

Sammensettingen av dommerteam gjør at et eventuelt forsøk på dette også vil skinne gjennom og ikke få gjennomslag.

Således kunne godt modellbyggerens navn ha stått på spesifikasjonen, men det er utelatt da det er fullstendig unyttig informasjon.

 

Ved deltager/publikumsdømming er det annerledes og det har vært eksempler hvor dette antagelig har påvirket resultatet.

Skrekkeksemplet er vel fra rene bilbyggekonkurranser i Sverige som en periode praktiserte publikumsdømming, hvor det dukket opp ukjente modellbyggere med under pari kvalitet men som sikret seier ved å få 15 kamerater til å stikke innom.

Men igjen, om navnet står på lappen eller ikke er også her uvesentlig, da modellenes bygger som regel er kjent.

 

Når det gjelder "valgkampanje" i form av byggetråd så blir det opp til deg selv hva du ønsker å vise og hvordan du ønsker å framstille det.

De fleste dommere har vel vært gjennom endel byggetråder, men jeg tror ikke dette er med på å påvirke deres bedømmelse av hva de ser på bordet.

Når det er sagt; selv om det ikke var intensjonen, så ser jeg en mulighet i at min byggetråd på "Jaguar bussen" har vært med på å påvirke utfallet av "Deltagernes favoritt" i år.

Men dette er en tilleggspris som ikke nødvendigvis reflekterer kun byggekvalitet men gir rom for å premiere noe som kan være med på å trekke litt oppmerksomhet til hobbyen ved hjelp av det som kan kalles "wow faktor" eller kanskje underholdningsverdi.

Modellen vokste fram i takt med galskapen i historien, og historien ballet på seg i takt med modellen.

Det ville vært umulig å framstille noen av delene på en forståelig måte i ettertid.

 

Mye av årsaken til at jeg påtok meg å være hoveddommer skyldes også at jeg ikke ønsket at vi skulle gå tilbake til deltagerdømming som ble nevnt som et alternativ.

Jeg er utrolig stolt av å ha fått "Deltagernes favoritt" for det viser at jeg har gjort noe som fenger mange, være seg der og da eller gjennom byggetrådens gang.

Men jeg tror jeg ville følt meg ille til mote om vi hadde hatt deltakerdømming og den samme modellen hadde stukket av med Best in Show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.