Gå til innhold
  • Bli medlem

Organisering av SKALA 2012


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Jepp, da var ny hoveddommer på plass og jeg ønsker Jens Roger nok en gang lykke til!

 

Så var det alt det andre.

 

Igjen minner jeg alle om at SKALA er et prosjekt som mange mennesker må ta i et tak for at skal bli bra. Kall det gjerne en dugnad. Vi fem i styret kan umulig greie alt alene. Vi gjør mange av forberedelsene, men på selve SKALA må vi ha hjelp. Og hvis vi skal sitte hjemme og henvende oss til hvert enkelt medlem og spørre "hva kan du gjøre på SKALA", kommer vi til å bruke all tiden på det. Det er ikke aktuelt. Så derfor presenterer jeg igjen en oversikt over hva vi trenger folk til og ca. hvor mange. Den er nokså lik den for fjoråret, så hvis noen som gjorde noe spesielt på lista i fjor også vil gjøre det i år, så er det fint.

 

Da har jeg en klar forventning om at min PM og epost (finnes lengre ned) fylles med meldinger fra entusiastiske IPMS medlemmer som vil ta i et tak på SKALA. :)

 

Bordbestyrere: 7 stillinger. Stable modeller på bordene, i riktige klasser samt passe litt ekstra på modellene.

Overordnet bordsjef

Flyklasser

Panserklasser

Diorama/Vignett

Bilklasser

Figurklasser

Øvrig (annet, skip, tema, junior)

 

Modellregistrering: To stillinger hvorav en sier seg selv... Stort sett aktuelt fram til innleveringsfrist på lørdag.

Hovedansvarlig               

Assisterende

 

Betaling m.m. IPMS-medlemmer: En stilling. Ta betaling for seminarer fra medlemmer samt stemple/merke de som har betalt. Tett samarbeid med registrering og navnskilt. Stort sett aktuelt fram til innleveringsfrist på lørdag.

 

Navnskilt: En stilling. Produsere navnskilt til de som ikke måtte ha fra i fjor. Jeg har mange liggende. Tett samarbeid med modellregistrering og betaling fra medlemmer. Stort sett aktuelt fram til innleveringsfrist på lørdag.                 

 

Inngangspenger, publikum: Seks stillinger. Ta penger for seminarer og inngang fra ikke-medlemmer. Ser for meg at de seks rullerer med en time hver. Etter innlevering av modeller, flyttes oppgaven med seminarbetaling og navnskilt for IPMS-medlemmer hit. Regner med at det ikke blir særlig mye merarbeid ettersom de fleste IPMS-medlemmene nok allerede har ankommet i.f.m. modellinnlevering.

 

Barnebyggebord: Tre stillinger. Blir det mye unger, får man satse på å ha minst to til stede til enhver tid. Dersom andelen byggende juniorer blir som i fjor, holder det nok med en. Foreldre bør selvsagt også oppfordres til å sette seg ned sammen med poden og hjelpe til. De utsendte fra IPMS får være å betrakte som "eksperthjelp". Vi skal prøve å finne en annen løsning på tilgjengelige byggesett i år.

 

Hovedansvarlig

Assistent

 

LOKALAVDELINGENE

Må avgi personell til oppgavene beskrevet over. Jeg ser for meg følgende basert på lokalavdelingenes relative størrelse:

 

Troms: 2 pers.

Trondheim: 2 pers.

IPMS Sør: 2 pers.

IPMS Vestfold: 1 pers.

IPMS Østlandet: 3 pers.

 

Lokalavdelingsformenn bes vennligst ta dette med sine og helst komme opp med en "mannskapsliste" i god tid før SKALA.

 

Dette er imidlertid ikke nok til å fylle alle stillingene, så vi er fremdeles avhengige av dugnadsånden. Styremedlemmene (IPMS Norge) kan selvsagt også ta i et tak innimellom, men basert på tidligere erfaringer er det best at styremedlemmene ikke blir engasjert i for mange spesifikke oppgaver, men heller har overblikket og er fristilt til å ta seg av "oppdukkende mål".

 

BEDØMMING

Skjer fra kl. 1600 på lørdagen. Jens Roger er hovedansvarlig her så jeg tipper det blir ordnet bra. Det går an å fungere både som dommer og ha jobber som beskrevet over. Imidlertid må bedømmingen ha prioritet slik at man internt får organisere seg slik at de som skal dømme ikke samtidig skal sitte i døra.

 

Frivillige kontakter meg. Lokalavdelingene sender meg en liste over sine "utskremte". Min epost: rstensr2@online.no  PM funker også utmerket.

 

R. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

jeg kan godt være med på modellregistrering som assistent(så får jeg plassert ansikter på navnene her inne  ;D)

 

Flotte greier.

 

Angående modellregistrering så kan ikke Arild ta det i år (han tar seg av forhåndsregistrering). Så vi bør ha noen her som har vært med på modellregistrering før. Noen fra IPMS Sør, kanskje? Ellers var jo Nils Olav assistent i fjor.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, forutsatt at det finnes en liste (med epostadresser) over de som hadde jobber i fjor. Send en felles-epost til disse og spør om de vil ta samme jobben i år? Da vil man formodentlig få fylt opp mange av jobbene ganske raskt. Deretter Deretter kan man gå ut og be folk melde seg til resten.

 

Nils  :)

 

Jeg har jo oversikten fra i fjor, så det kan la seg gjøre.

 

R.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående modellregistrering så kan ikke Arild ta det i år (han tar seg av forhåndsregistrering). Så vi bør ha noen her som har vært med på modellregistrering før. Noen fra IPMS Sør, kanskje? Ellers var jo Nils Olav assistent i fjor.

 

Nils Olav var veldig flink i fjor, så om han er villig til å ta steget opp til å være sjef, så tror jeg det blir bra. Det blir uansett mest skriving for den som tar i mot de ikke er forhåndsregistrert, så vedkommende bør være i stand til å skrive litt fort på PC, om ikke køen skal drøye. Ellers er det som alltid en fordel jo flere som forhåndsregistrerer seg.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da var ny hoveddommer på plass og jeg ønsker Jens Roger nok en gang lykke til!

 

 

 

Mener du Jens Roger... eller Jens Håkon.  ??? Eller er hukommelsen min så dårlig at jeg allerede har glemt hvem som var hoveddommer i fjor....eller...var det året før.... eller.......LIM....Jeg må ha MERE LIM :cheers:

 

....Ehhehhee :P Leste i annen tråd at det ble "The Italian Stallion" Jens Roger  som fikk det ærefulle oppdraget. Kunne selvfølgelig ha slettet hele innlegget mitt, men det hadde ikke vært no mossjomt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poster dette her under organisering.

 

Har såvidt startet på oppgaven med å hanke inn dommere.

Forespørsel er sendt ut etter en mailingliste på medlemmer som har hatt denne oppgaven tidliger + at jeg har spurt et par som ikke stod der, og et par har faktisk meldt seg av helt egen fri vilje  :)

Så 10 minutter etter å ha startet har jeg allerede 6 bekreftelser på lista  :D

 

Det virker generellt som det er en større og mer positiv dugnadsånd enn vi har vært vant til på lenge  ;D

 

Mail er som sagt kun sendt ut til tidligere dommere vi har mailadressen til.

Så for at ingen skal føle seg forbigått, oversett eller forkastet vil jeg bare minne på at det også her er lov å melde sin interesse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bidra som dommer hvis det er behov i år også. Dømte i fjor, og syntes det var interessant :)

 

Regner med at Jens Roger noterer seg dette. Ellers har vi også behov for bordsjefer. Du kan kanskje ta en dobbel?

 

Som dommer OG bordsjef får du jo en flying start på bedømmingen.

 

R. :)

 

Kan ta på meg ansvar for et av bordene - f.eks panser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at folk som stiller opp som dommer mener seg berettiget til å se bort i fra hva styret har bestemt at skal bedømmes...

 

Arild

 

Jeg vil ikke si han mener seg berettiget, Arild, Torgeir er jo bare ærlig og gir oss en mulighet til å si at vi ikke anser hans vurdering som passende for å delta i dømmingen  ;)

Dersom det i ettertid blir kritikk for at enkelte dommere har dømt etter feil kriterier så er jo valg av kvalifiserte personer noe jeg må svare for.

 

Jeg kan dømme flyklasser jeg ikke deltar i. (Og jeg kommer da til å vektlegge byggesettets vanskelighetsgrad OGSÅ).

 

 

Jeg går ut fra at du har satt tenner og tang i så mye rart at du faktisk er en av de som klarer å ta vanskelighetsgraden med i vurderingen av sluttresultatet selv om dette ikke skal være avgjørende.

På den annen side så vil jo ikke resultatet avhenge av bare 1 dommers vurdering.

Så lenge du ikke legger vekt på "historisk korrekthet" anser jeg deg som et duganes dommeremne  ;)

Takker for "innmeldingen".

 

 

Til alle som har meldt sin interesse eller takket ja på forespørsel:

Mer info sendes ut når folk har fått litt tid til å respondere og jeg har fått litt tid til å få oversikt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest dommerorienteringen for 2012?

 

http://www.mediafire.com/?062nxylfz2urrbe

 

Der står ikke settets vanskelighetsgrad spesifisert som et bedømmingskriterie. Men som Jens Roger sier så er du kanskje en av de få som faktisk er i stand til å si noe om dette i tillegg til at du ikke er alene i dommerpanelet...

 

Du tar kanskje på deg å være bordsjef for flyklassene igjen også? det hadde vært fint. :)

 

En annen ting som det kanskje er interessant for dere som skal dømme i flyklassene å vite er hva som er tillatt i "Basic"-klassene. Og dette har vi et spesifikt styrevedtak på som kommer i Limtuben. Dette er også interessant for de som skal registrere modeller.

 

Jeg siterer:

 

Flyklassene basic og advanced

Basert på erfaringene fra årets SKALA er det et sterkt behov for å definere hva som er tillatt av ”ekstrainnsats” i basic-klassene. Styret kom fram til at følgende skal være tillatt:

• Aftermarket-decaler.

• Bremseledninger, men intet videre ”rørleggingsarbeid”.

• Antennetråd.

• Metallrør for å erstatte pitotrør og våpen.

• Setebelter.

 

R. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.