Gå til innhold
  • Bli medlem

F-16A 672 - en liten viking paa Adriater-tokt


Anbefalte innlegg

Vel, jeg trenger flere F-16 i 1:72-samlingen for aa holde 299 og 301 med selskap.  Haaper aa faa noe ferdig i loepet av april for aa holde snittet paa en modell per maaned, og da er det lett aa velge seg Revell sin F-16 i 1:72.  Har lenge tenkt paa aa lage en F-16 fra Operation Allied Force da fly fra Luftforsvaret bidro med 6 F-16 for Combat Air Patrol over Adriaterhavet i forbindelse med NATO's bombing av Jugoslavia og var stasjonert paa Grazzanise flybasen tre-fire mil nord for Napoli.  Flyene var ikke MLU'et, men var likevel utrustet med AMRAAM i tillegg til de sedvanlige AIM-9L/M Sidewinder, to 370 gallon tanker og en AN/ALQ-131 jammepod paa centerline.  Denne modellen skal bli 672 i 334 Skvadrons farger, selv om World Air Power Journal kun nevner 658 og 660 fra 334 skvadron og 672 ikke nevnes i det hele tatt... mystisk...  Bilder i WAPJ viser i hvertfall 672 i selskap med 686 med samme vaapenlast i samme artikkel.

 

Naavel, over til byggebordet.  Cockpit er ikke daarlig for skalaen, men kan forbedres ytterligere.  Sideveggene ble kledt med noe fotoets fra et gammelt Eduard etseark for Hasegawa settet.

 

672-2.jpg

 

"Badekaret" har jeg detaljert litt og kopiert i resin - har tross alt tenkt aa lage flere F-16.  Instrumentpanelet ble detaljert litt og punch and die settet jeg kjoepte for mange aar siden er et av mine kjaereste verktoey.  Dessverre rekker jeg ikke aa stoepe dette i resin.  Oksygenslangen og slangen til G-drakten laget jeg av traad viklet rundt en annen traad.

 

672-3.jpg

 

Setet er fra Quickboost og kommer ferdig med seletoey.  Skinnene mangler og maa legges til av strips.

 

672-6.jpg

 

Og setet paa plass...

 

672-7.jpg

 

...og cockpit proevemontert.

 

672-8.jpg

 

Ikke helt Aires-kvalitet, men det holder til "husbruk".

 

Jens

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takktakk.  Litt underlig er det at jeg ikke kan finne noe fotoets til nettopp Revell sin lille men gode F-16.  Den hadde vaert en perfekt kandidat til disse pre-painted fotoets sakene da skalaen gjoer at det er viktigere aa ha smaa detaljer med fargekontrast enn "ekte 3D" paa brytere og instrumenter.  Naavel, skal proeve aa ikke gjoere skam paa malejobben.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Sparkle og pussepausene paa bussen har bltt utnyttet til noe praktisk, og skroget paa denne er i hovedsak komplett.

 

672-18.jpg

 

Cockpiten ser man ikke saa mye av, men den er naa malt og vasket litt.  Forsterkningsplaten over maskinkanonen kom paa 80-tallet en gang, og tatt i betraktning at vi naa snakker om 1999 for denne modellen, saa er det underlig at 672 avbildes med opprinnelig gun blast panel og ikke det med to slisser bak aapningen som brukes i dag.  Jeg maatte sjekke bildene flere ganger, men jeg kommer ikke til noen annen konklusjon enn at saa var tilfellet.

 

672-17.jpg

 

Aires dysen er ment aa passe til Hasegawa settet, men det skal ikke saa mye sparkling til for aa tilpasse det til Revell.

 

672-14.jpg

 

Bevaepningen paa seks luft-luft missiler blir en kombinasjon jeg ikke kan huske aa ha sett paa noen F-16 modell, saa jeg kan ikke herme etter noen her.  Det ser ut som om innfestingen for disse missil-launcherne foelger panellinjen bak forkantflapsen.

 

672-13.jpg

 

De andre forsterkningsplatene som maa paa er over vingeroettene.  Foerst tegnet jeg opp omrisset av platen basert paa forholdet mellom panelene paa ryggen.

 

672-9.jpg

 

Deretter skar jeg ut en mal i tynt plastark.  Denne ble saa proevet over omrisset.  Dimensjonene vist opp-ned er maalene fra panellinjene paa vingen.

 

672-10.jpg

 

Det som gjoer disse panelene litt kinkige er at de skal ha en rund del bak.  Dette problemet loeste jeg ved aa stanse ut denne i 0.13 mm plastark.  Det aapne hullet ble saa skaaret ut med malen plassert i forhold til hullet.

 

672-11.jpg

 

Og proevemontert paa en annen modell.  Som man ser maa de runde panelet bak forsterkningsplaten sparkles igjen.

 

672-12.jpg

 

Til slutt - katapultsetet med RBF-tag mellom sikringspinnene.  Det ser ikke saa skjuskete ut i virkeligheten som det gjoer med makro:)

 

672-16.jpg

 

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevaepningen paa seks luft-luft missiler blir en kombinasjon jeg ikke kan huske aa ha sett paa noen F-16 modell, saa jeg kan ikke herme etter noen her.  Det ser ut som om innfestingen for disse missil-launcherne foelger panellinjen bak forkantflapsen.

 

 

Jens

 

Ehem....hehe....

 

http://s788.photobucket.com/albums/yy170/bk974/Norsk%20F-16%20A%20plus%20block%2010%20nummer%20286/

 

Er vel på tide for meg å gjøre denne på nytt....men loadouten er spesiell og meget stilig ja...

 

FO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert bildet lyver Kosti - throttelen er umodifisert fra Revell-settet, og er nok en tanke overdimensjonert ja.  Setet ser jo forbasket slurvete ut naar man blaaser det opp saa mye, saa jeg faar se over det om det er noe som kan forbedres naar det er i cockpit.

 

Platene har medfoert endel pussing langs kantene da jeg brukte superlim til aa lime de fast med, og saa floet det ikke helt inn under sprekken.  Alternativet var flytende plastlim, men da vil man faa synk over tid paa saa tynt materiale, og siden jeg vil naa satse paa aa faa denne ferdig til SMW, vil jeg ikke vente paa at den har synket seg ferdig.  Blir vel ny runder primer i dag, og saa faar vi se.

 

Hyggelig aa se at traaden inneholder tips som man kan bruke paa andre prosjekter :)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser du hva jeg har faatt med meg Finn-Ove!:D  Det ser ut som om du har launcherne paa stasjon 3 og 7 nesten paa linje med 2 og 8 - stemmer det?  Ut i fra de bildene jeg kan see paa harddisken skal launcherne innabords vaere lenger frem...

 

Jens

 

Det stemmer nok det med launcherne...eneste referansen jeg hadde på 286 var profilen på Vingtor arket...så jeg måtte bare gjette.. Følger nøye med på hvor du plasserer dine siden jeg skal gjøre den på nytt!

 

Fantastisk jobb så langt!!

 

FO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene kan godt være tatt over Norge. Ser stadig vekk tankfly på radaren. :)

 

Jens Håkon: Det gjør vel i og for seg lite om throttelen er for stor. Skal du ha canopy lukket (eller åpent for den saks skyld) er det nok minimalt som kommer til å synes. Det viktige er at det er noe der som har rett form, og det har den jo, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene var til stor hjelp ja....Har ett fly på benken nå, så får jeg se...har faktisk lagt Ra'am og Sufa på hylla..ble lei av tre-tone kamo. Men skal fullføre de senere...

 

Liker hvordan du scratchet forsterkningsplater. Og er imponert hvordan du får kommunikasjonsledning rundt luftslangen i 1/72...sliter med det i 1/48...

 

FO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vel, etter pussing og grunning, saa kom jeg til at forsterkningsplatene saa elendige ut...

 

672-25.jpg

 

Problemet var bruken av superlim som ikke floet inn i sprekken, men som maatte fjernes mekanisk etter at det var toert.  Det ble ikke pent uansett hvor mye jeg skrapte, grunnet og pusset.  Eneste loesningen var aa skave de av av og paneler under de sparklet for en annen metode...

 

672-9-1.jpg

 

Ett alternativ var aa skjaere ut masker og bygge de opp med lag med lakk, men siden jeg allikevel ville lage noen sett med masker for dysene, saa tegnet jeg opp forsterkningsplatene i vektorgrafikk og sendte filen til Maketar Productions in Serbia.  Alek Pocuc som driver Maketar skjaerer masker i vinyl etter artwork, og det tok lenger tid i postgang enn det tok aa fikse biffen etter at jeg hadde sendt artworken som epost.  Forsterkningsplatene ble skaaret ut i en svart, permanent vinyl.

 

672-31.jpg

 

Jeg hadde tegnet det slik at jeg bare behoevde aa rette inn langsmed to panellinjer...

 

672-29.jpg

 

...og fjerne "innretteren".

 

672-30.jpg

 

De andre maskene var til stor hjelp med Aires sin dyse.  Da jeg bygget 301, saa brukte jeg dysen fra Hasegawa settet, med en helvetes maskeringsjobb som resultat.  Aires sin dyse overgaar alt annet i finesse, og den er delt slik at det er relativt lett aa male den, men de moerke feltene paa "kalkunfjaerene" er fortsatt en utfordring.

 

Denne gangen krympet jeg artworken jeg tidligere hadde laget i 1:48.

 

672-32.jpg

 

I loepet av kort tid var dysen maskert (den har vaert Alclad Pale Burnt Metal lenge...)

 

672-33.jpg

 

Oversproeyting med Alclad Steel...

 

672-34.jpg

 

...og sannhetens oeyeblikk.

 

672-28.jpg

 

I tillegg til aa sabotere andres traader :doh: har jeg vaert travelt opptatt med aa fikse "things under wings" - deriblant AN/ALQ-131 pod'en som skal vaere av "grunn type".

 

672-27.jpg

 

More to come...

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion Models laget scabplates paa ryggen, men vingerotplatene var ikke blant de.  CrossDelta har laget noe greier, men saavidt jeg kan se ikke i 1:72.  Fotoets finnes fra Tamiya...i 1:48.  Hvis disse platene finnes i 1:72, saa har det gaatt meg hus forbi.  Men, jeg skal jo lage mer F-16, saa det er greit aa slippe aa gjoere den jobben flere ganger:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.