Gå til innhold
  • Bli medlem

Macchi MC.200 Saetta 1/48


Anbefalte innlegg

Etter å ha fikla litt med resin, fotoets og en temmelig forvirrende byggebeskrivelse, har jeg innsett at spranget fra en selvbyggende Tamiya P-47 til en relativt krevende Flying Machines short-run Fiat G.55 blir i kraftigste laget foreløpig. Fiaten er derfor lagt på is så lenge. Istedet har jeg tenkt å bruke denne som "test-bed" for spraying av italienske fargeskjemaer:

 

Macchi-MC200-box.jpg

 

Imidlertid kommer jeg ikke til å bruke de utmerkede dekalene fra settet uten endringer. Jeg har ikke noe ark for Saettaen i 1/48, derimot har jeg SkyModels` MC.200-ark i 1/72 og samme utgivers omfattende sett for Fiat CR.42 i 1/48. Med litt "krøssklipping" regner jeg med å ha nok til å utstyre denne som en Sicilia-basert maskin under angrepene på Malta i 1940-41.

 

Settets kvalitet ser ut til å innebære en ikke altfor hysterisk "klatring opp stigen" fra Tamiya-jugen.

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saetta'en er en tøff maskin, Anders, og kanskje litt "appropriate" (som det heter på "ekte" nynorsk) ettersom vi er her pga. SIG Perkele? :thumb:

 

Stein

 

Forveksler du ikke muligens Saettaen med Fiat G.50 her, Stein? Jeg kan ikke finne noen opplysninger om at MC.200 noen gang var i finsk tjeneste. Derimot tjenestegjorde de med brukbar suksess i det italienske ekspedisjonskorpset på den sørlige østfronten. Men jeg fant en opplysning på nettet om at Danmark lå i forhandlinger om en leveranse på 12 stk. MC.200 da tyskerne angrep 9. april 1940. En Saetta med italiensk kamuflasjeskjema og dansk merking hadde jo vært et fett "what-if"-prosjekt!

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saetta'en er en tøff maskin, Anders, og kanskje litt "appropriate" (som det heter på "ekte" nynorsk) ettersom vi er her pga. SIG Perkele? :thumb:

 

Stein

 

Forveksler du ikke muligens Saettaen med Fiat G.50 her, Stein? Jeg kan ikke finne noen opplysninger om at MC.200 noen gang var i finsk tjeneste. Derimot tjenestegjorde de med brukbar suksess i det italienske ekspedisjonskorpset på den sørlige østfronten. Men jeg fant en opplysning på nettet om at Danmark lå i forhandlinger om en leveranse på 12 stk. MC.200 da tyskerne angrep 9. april 1940. En Saetta med italiensk kamuflasjeskjema og dansk merking hadde jo vært et fett "what-if"-prosjekt!

 

Anders  :)

 

Du har selvfølgelig helt rett, Anders! En blanding av Pinot Grigio og lettere fremskreden Alzheimer mener jeg at jeg har vært utsatt for!

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Døyver smerten med restene av en 2005 Aglianico som ledsaget Selbu Blå-burgeren til middag. :thumb:

 

Stein stappmett (men ikke stupfull!)

 

Godt å høre at du sto han av, Stein!  ;)

 

Når det gjelder "what-if"-scenariet som forutsetter at Det danske Flyvevæsen var operative med MC.200 i 1940, begynte jeg å drodle på noen muligheter: Sett at den tyske okkupasjonsmakten ikke forbød danskene å ha et eget, operativt militærvæsen etter 0409, selv om både Kong Christian X og samlingsregjeringen la seg temmelig flate for Hitler Inc. i juni 1940.  Sett at Saettaene ble satt inn for aksemaktene  i vakttjeneste mot det nøytrale Sverige? Som på samme tidspunkt opererte noen Fiat CR.42-jagere?

Hva hadde vi kunnet oppleve da?

 

Jo, en "dogfight-double" mellom Fiat CR.42 med italiensk kamuflasje-skjema og "Tre kronor" på skroget mot Macchi MC.200 i italiensk kamuflasje-skjema med Dannebrog på halen over Øresund!

 

Vad tycks, Averkvist?

 

Anders  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Døyver smerten med restene av en 2005 Aglianico som ledsaget Selbu Blå-burgeren til middag. :thumb:

 

Stein stappmett (men ikke stupfull!)

 

Godt å høre at du sto han av, Stein!  ;)

 

Når det gjelder "what-if"-scenariet som forutsetter at Det danske Flyvevæsen var operative med MC.200 i 1940, begynte jeg å drodle på noen muligheter: Sett at den tyske okkupasjonsmakten ikke forbød danskene å ha et eget, operativt militærvæsen etter 0409, selv om både Kong Christian X og samlingsregjeringen la seg temmelig flate for Hitler Inc. i juni 1940.  Sett at Saettaene ble satt inn for aksemaktene  i vakttjeneste mot det nøytrale Sverige? Som på samme tidspunkt opererte noen Fiat CR.42-jagere?

Hva hadde vi kunnet oppleve da?

 

Jo, en "dogfight-double" mellom Fiat CR.42 med italiensk kamuflasje-skjema og "Tre kronor" på skroget mot Macchi MC.200 i italiensk kamuflasje-skjema med Dannebrog på halen over Øresund!

 

Vad tycks, Averkvist?

 

Anders  ;D

 

Og alle fly med Madsenkanoner? Vi tar en "bajer" på den, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Quickboost har kommet med et par lekre gunnere til denne med skråskjært flammedemper. De kan også varmt anbefales til andre italienske fightere. Den Fiaten G.50 som jeg bygde til SIG Perkele hadde noen crappy løp. Quickboost sitt løpsett til B-26 marauder ble min redning, der var to av 12,7 løpene skråskjærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.