Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiat BR20


Anbefalte innlegg

Nei nettopp. Og dette er et personlighetstrekk som ikke er konflikløst kompatibelt med interessen for å bygge modeller, det vet jeg av egen erfaring. Men som sagt er erstatning for de ødelagte delene på vei, og i går kom ets til cockpiten så jeg ser for meg oppdateringer med bilder i løpet av påska her. Og med denne klønfinger-erfaringen (eller påminnelsen) tidlig i prosjektet så er jeg optimist med tanke på å gjennopprette yin og yang-balansen på hobbyrommet slik at Fiaten blir et ok bygg etter min standard som jeg har lært mye på.  Fortsatt like blid!!!

 

Det nærmer seg valg av kamoskjema også så vi får se hvor dristig jeg blir med airbrushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

FIAT A.80 RC.41

 

 

Her er et bilde jeg fant av motoren til Fiaten. Prosjektet går sakte men sikkert framover. Mest sakte kanskje, men status nå er at interiøret nærmer seg slutten. Det ble litt Eduard ets og litt arbeid gjenstår før jeg tar bilder. Bilder ja. Kameraet mitt gikk gaiken for et par måneder siden så årets ferielønninvestering ble et helt greit Nikon D3100 slik at jeg nå er væpnet for å ta bilder av byggeprosjekter igjen.

 

Jeg har klusset litt med motorene og lagt på ståltråd for å sprite dem opp litt. Som vist på bildet jeg fant så er det mye ledninger å se så det er ikke mulig jeg etterhvert legger på litt mer tynnere tråd for å detaljere enda litt til. Selv om det ikke vises så er det jo moro å vite at det er der.

fiatbr20motor.JPG.8bcb83f0d61e4b3691bf041d8c573b62.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjektet har tatt litt tid. Noe på grunn av at jeg underveis bestilte ets fra Hannants jeg mått vente på og dels fordi jeg kom i skade for å ødelegge resindeler. Kjempeservice i Tsjekkia redda showet og jeg kunne bestille nye resindeler som også kom på plass etterhvert.

 

Neste oppdatering med bilde fra byggingen kommer når interiøret er ferdig før skroget limes sammen. Tilpasningen av skroget ser ut til å bli litt av en jobb og jeg ser for meg en del pussing, glipetetting og bannskap. Jeg går nok for å lime deler av skroget sammen i etapper og bruke superlim.

 

For å holde humøret oppe og føle flyt i bygginga har jeg tukla med Italeris 1/48 Re2002 samtidig, men åpner ikke egen trå på den. Det er et rett fra boksen terapibygg i BR20-jobben så jeg legger inn litt om det prosjektet her i samme tråd.

 

Siden flyet er llimt sammen i dødsonen mellom gammelt og nytt kamera har jeg ikke bilder av interiøret, men jeg har lagt med et intetsigende bilde av cockpiten tatt etter at skroget er limt sammen. Jeg legger også inn et bilde der skroget tørrtilpasses med vingene. Italierisettet er som Lego sammenlignet med Fiaten så det har vært en fryd å smelle det sammen.

 

Interiøret i begge settene males i den tidligere omtalte Humbroilblandingen 50% hvit / 50% cockpitgrønn. Jeg ble fornøyd med den og brukte den etter en test på en stakkars Airfix 1/72 Fiat G50 som ble prøvekanin.

 

re20021.JPG.b476b60c006cd06a1da5cdaf6f4fe2b0.JPG

re20022.JPG.66ef0de7b9e12727e576e1fd8c835b1c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder! Ikke juks! :)  Fiaten kommer med bilde den også, interiøret er 90% ferdig og etter det kommer den største utfordringen; å sette sammen skrogdelene. Tørrtilpasningen bar bud om harde tider, så jeg er også spent på åssen jeg takler Fiaten....

 

Reggianen ble påbegynt som et krydder i all ventetida jeg har hatt i Fiatprosjektet siden jeg har bestilt dilldall til flyet og tilgjengelig byggetid i leveringstida måtte jo brukes til noe fornuftig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder av innspurten på interiøret, litt touchup må gjøres unna på kringla osv. Etter at jeg tok dette bildet så jeg at de umalte tankene ligger litt skjevt etter en kakk med pølsefingrene så de er rettet opp igjen etter at bildet er tatt. Gulvet der tankene står skal få en vask, jeg venta med tankene siden jeg lurte på om jeg skulle følge tegninga eller modifisere slik byggeren på Torgeir sin link i begynnelsen gjorde. Jeg er bare sånn passe fornøyd med interiøret siden jeg overdrev både vask og tørrbørsting.

 

Jeg nærmer meg den store utfordringen som er å tilpasse skrogdelene og glassdelene. Tørrtilpasningen viser at det blir tidkrevende. I tillegg til å sparkle, pusse og tette de verste glipene med plasticard så tror jeg at jeg går for å bruke lynlim på begrensede utsnitt i flere etapper. Dette fordi det virker som det er litt spenninger i plasten som jobber mot at skrogdelene ligger riktig mot hverandre.

 

Det at jeg ikke er fornøyd med vask og tørrbørsting får jeg se hva jeg gjør med, en total makeover blir krevende men kanskje nødvendig. Jeg mala interiøret med Humbrol og la på Johnsen etter det før Humbrol tynnet med White Spirit ble lagt på som vask. Flere steder er det vaskrester jeg ikke fikk av med qtipsen min og det må jeg straffe meg selv for på en eller annen måte. Litt bannskap, men det skyldes byggerens tommeltotter og ikke settet.

 

 

cockpitbr20.JPG.ae33dd995fcc594cd342af28d0a27dd1.JPG

cockpit2br20.JPG.1840d80b165277181f3c5ab4e5ef0918.JPG

innibr20.JPG.e3cbf15c2223feaffe04c5302b567571.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se DER ja! ;D

Jeg synes nå ikke du har noe å være misfornøyd med. Interiørværing er etter min mening best når det overdrives inntil det tegneserieaktige, nettopp fordi det er så vanskelig å få øye på når ting ligger inne i det sammenlimte halvmørket.

Vaskerester? Jeg synes nå ikke det ser for mye ut. Åssen farge vaska du med?

Og så ser jeg noen lyse skjolder som jeg regner med er rester av entusiastisk tørrbørsting hist og her, for eksempel på rista foran det venstre setet. Man kan jo også lage chipping med grå/sølvmaling på en liten bit scotchbrite.

Og hva med heavy kølsvart vask på fueltankene som KANSKJE blir synlig hvis man bruker penlight.

Lykke til med skrogsammenliming. Superlim i store gap er kanskje ikke så lurt? Det blir nokså sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :) det er den rista foran venstre sete og et par andre steder jeg kanskje skal flikke litt på, men det er kanskje et poeng at noe må man klaske på for at det skal synes i når det er sammenlimt.

 

Vasken er enkel; Humbrol svart med white spirit, på Johnson Klear.

 

Etter Torgeirs tips dropper jeg lynlim så min plan C som gjelder fra i dag er å lime delene med vanlig lim men fortsatt etappevis for å sikre så gode skjøter som mulig. av byggetråden Torgeir linka i begynnelsen så ser jeg at her ligger det mange go´timer med pussing og sparkling. Så det er godt å ha Reggianen som parallelbygg innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det har vært rolig på hele gruppebygget i sommer og ikke bare på min tråd om Fiaten, men her kommer en liten update som kanskje kan sparke igang høstsesongen. Som  før omtalt i linken Torgeir la inn så er ikke dette settet akkurat som Lego. Han tsjekkeren i Torgeir sin link er av den direkte typen og omtaler settet som "terrible". Jeg skjønner jo hva han mener. Interiøret sa jeg meg ferdig med etter de postene jeg la inn med bilder derfra. Så jeg gikk rett på sammenliming av skroghalvdelene. Underveis i denne jobben gjorde jeg noen feil men det går på den etterhvert fyldige kontoen for hva jeg har lært av dette bygget så langt. Jeg er ikke rutinert nok til å få et dritbra resultat av dette settet, men du dæven så mye jeg har lært på den harde måten.

 

Når det gjelder skroghalvdelene så er de i utgangspunket dårlig tilpasset, spesielt bakre del. I tillegg var den ene halvdelen i mitt sett (høyre halvdel sett forfra) litt rar. Den var på en måte litt i spenn og vred seg bort fra den andre halvdelen, spesielt bakover. Jeg måtte derfor bruke makt for å få sammen. I praksis betyr det at jeg satt og så en hel omgang av en fotballkamp mens jeg satt med skroget i hendene presset sammen etter liming. Jeg prøvde på forhånd å se etter måter for å få vekk denne trasige vridningen, men fant ikke løsningen på det før jeg i ettertid kom til å tenke på en mulig løsning. Jeg tror det var Torgeir som fortalte at han puttet cockpitdeler i varm vann for å gjøre dem fleksible, og uten empiriske data på det så tror jeg at det ville vært noe jeg kunne gjort på denne plastbetan også.

 

I tillegg kom jeg etterhvert til den konklusjon at jeg burde limt fast avstivere inne i flyet som holdt skroget i riktig fasong. Dette var heller ikke noe jeg forutså eller fanget opp under tørrtilpasningen med den følge at etter sammenliming så så den fra før omtalte høyre skrogdel litt sammensunket ut, det vil si at det ferdiglimte skroget hadde en svak konkavitet (er det riktig ord...??) på undersiden av skroget på den siden av skjøten. Ikke mye men pittelitt.

 

 

 

 

 

 

DSC_0541.JPG.432635555fe5d3c4e069901ad4a13b73.JPG

DSC_0544.JPG.0d3fa2396768ef4811ebe0530f374558.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer bildet som jeg glemte i forrige post:

 

Bildet viser spruen med to av til sammen fire stag. Det nederste skal være likt det som er over, men støpen er ufullstendig så jeg sitter igjen med to amputerte ender. Her tenker jeg på å skjøte sammen de to delene med dobbel styrenstrips som jeg pusser til riktig form og lengde. Jeg har jo tre fullstendige stag som jeg kan bruke til maler for å legge inn det som mangler. Ikke all verden av jobb sikkert, men det er nok en liten detalj som krever litt ekstra.

DSC_0546.JPG.697acd5c48eea58146af6189156debf4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slik er status pr middagstid 19. sept 2011. Jeg skjønte fort hvilken vei det bar da jeg begynte å gjøre meg kjent med settet, men siden jeg med ny byggefilosofi som jeg har et nyfrelst gladkristen forhold til har startet et nytt og bedre liv som modellbygger så skal flyet ferdigstilles. Noen utstillingshøydare blir det ikke, men det blir ferdig og det har for meg og mitt nivå vært en utfordring og utrolig lærerikt. Med den nevnte filosofien som motivasjonsfundament så sorterer byggingen av dette settet fortsatt under kategorien "moro" og jeg har kost meg tross følelsen av å ha gapt over litt mye innimellom.

 

Det vil ta tid, men Fiat skal bli okkesom. I sommer har jeg mala hus, dratt på meg senebetennelse og skifta bleier til den store gullmedalje, men innimellom har turen gått til hobbyrommet for et kvarter med pussing eller litt sparkelpåføring.

 

Jeg skal smelle inn flere bilder etterhvert her, men det kan ta tid. Motornasellene er snart ferdige til montering og jeg holder på med å lage understell. Er jeg heldig så står flyet på tre hjul til helga, men når jeg tenker meg om er det nok lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette ser svært så bra ut, jeg!

Ja, det har vært stille på SIG Pasta Basta i sommer, men jeg har lagt mine tre prosjekter på "et svært synlig sted" slik at det blir vanskelig å unngå de når jeg omsider får litt tid utenom jobben. Har 12 fridager/ferie f.o.m. imorgen. En to-netters tur til Haugesund (mors fårikål) og 4-netters med damen til München (oktoberfest) gir noen rolige dager mot slutten av perioden.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten og forsåvidt bortkastet update som kommer mer av kjedsomhet enn et nødvendig rapporteringsbehov. Jeg har ti dager igjen av et måneds jobbopphold i Hellas så jeg har ikke fått gjort en dritt på en liten stund, men siden jeg kjeder meg fælt på hotellet så slenger jeg inn en post på siste konstruktive (og beskjedne) skritt på veien mot ferdigstillelse:

 

Jeg har bestilt scriber fra Hannants....

 

Det må til for å lage nye linjer i sparkelguffa siden jeg ikke hadde dugelig verktøy for det. 23. nov bærer det hjemover og etter å ha bygd tilstrekkelig karma hos familien bærer det ut i garasjen for å scribe og deretter grunne. Før jeg reiste kludra jeg på fotoets i millimeterklassen så det er bare scribing som nå trengs før grunning og maling.

 

Beklager en unyttig posting her, men jeg fikk slått ihjel noen minutter da om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Auda, grunninga krøp kraftig under maskeringen på en del av cockpiten. Jeg må gjøre en jobb for å få vekk grunninga og etterpå få cockpiten klar og glatt igjen. Smarte tips for godt resultat tas imot med stor takk.

 

Bygginga nærmer seg slutten; etter at cockpiten er friskmeldt begynner malingsjobben. Jeg går for et av disse fargeskjema:

 

http://www.cmkkits.com/res/data/094/011053.jpg?seek=1

 

http://www.cmkkits.com/res/data/094/011054.jpg?seek=1

 

Det med de gule motordekslene var litt kult så det kan hende jeg går for det.

 

Jeg kommer til å bruke fargene som er beskrevet på IPMS Italy sine hjemmesider. Jeg kommer til å spraye på grunnfargen på oversiden av flyet "Giallo Mimiteco 2" som er Hu 81 ifølge nevnte referanse. Deretter kan det se ut som om det kan være hensiktsmessig å legge på "splættene" i to farger med pensel, dette på grunn av de veldig skarpe linjene tegningen viser. Alternativet er å lage masker for spraying. Jeg tar gjerne imot synspunkter erfaringer på dette også.

 

Byggingen har vært tidkrevende. Resultatet vil ikke være av utstillingkvalitet, men det blir ferdig og det er jo forsåvidt noe nytt for min del. Jeg tror jeg kommer til å være dritfornøyd uansett, siden jeg har lært så vanvittig mye av dette bygget. Både av det jeg har gjort men også alt det jeg burde gjort underveis. En ting er å ha sullet rundt i noen år med å starte prosjekter med bare en håndfull fullførte på 12 år og lese seg opp på forum om teknikker og triks, noe annet er å bruke pølsefingrene i praksis og lære seg håndtverket skikkelig. Struktur og arbeidsmoral har jeg også hatt fokus på, for dette settet kunne fort endt på dynga flere ganger underveis om jeg ikke hadde vært så bestemt på å få det ferdig. En ting er jo at det er et krevende sett, men det hjalp jo ikke på at jeg mista modellen i gulvet under pussinga i forrige uke heller.

 

Jeg ser ting jeg kunne forbedret og reparert før ferdigstillelse, men nå er det dags for å bli ferdig for å få dette unna. Bilder kommer etter jul når jeg har begynt på selve malingsjobben.

 

Det som jeg i ettertid ser på som den største aha-opplevelsen er at jeg i mye større grad kunne brukt tid på tilpasning og plastsløyd i støttefunksjoner. Eksempelvis borre hull og bruke evergreenrør for å holde ting på rett plass sammen og andre egentlig lette skritt på veien. Det kunne vært moro å bygge flyet igjen om to-tre år for å se hva jeg da fikk ut av settet da. Settet fins i en Fiat BR 20M-utgave fra Battle of Britain og om det ikke frister akkurat nå så ser jeg at det kan bli et prosjekt om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jaja, her ramler det inn pastaprosjekter og det gir en klam følelse av forpliktelser.

 

Det som er fryktelig trist er at jeg har ødelagt modellen min med to tabber som med godvilje kan knagges på manglende erfaring, men som egentlig er dustete klønfingertabber grunnet laidback konsentrasjon.

 

Tabbe 1: Feil lim på cockpit= "misty" som fillern på innsiden av cockpit. Ser fælt ut, og i motsetning til der maling krøp inn under maskering på cockpiten så får jeg ikke til å redde limtabben; litt maling under maskeringen har jeg tenkt å gå løs på med micromesh. I ettertid ser jeg at jeg skulle ha brukt trelim istedet, som er det siste tipset på cockpitfronten jeg har lest.

 

Tabbe 2: Grunning lagt på med Tamiyaspray for flere måneder siden. Fikk det for meg at jeg skulle male en dag lenge etter grunninga og gikk rett på sak uten å fintenke på hva jeg hadde grunnet med. Jeg spraya Humbrol oppå og fikk en del krakelering. Jeg pussa ned de aktuelle områdene og malte på nytt, men helt bra blir det ikke. Stripping helt ned er ikke aktuelt....

 

Bilder kommer når jeg får tid, er på jobb nå. Uansett gjøres flyet ferdig, dels som ren øvelse, og dels fordi det siste tiåret har sett 4-5 ferdige modeller fra meg og dritmange sett som jeg har startet på men som er lagt på hylla på grunn av store eller små overkommelige eller uoverkommelige problem. Så skiten skal ferdigstilles okkesom, med eller uten krakelering og "misty" cockpit.

 

Følelsen med å få dette ferdig vil sikkert være litt som å fullføre Wasaloppet tre døgn etter at resten er i mål, krypende over mållinja med tårer i øynene og feilsmurte ski. Men man kom til mål!

 

Bilder av prestasjonen vil jeg legge inn som dokumentasjon på mitt ferdigstilte bygg før jeg rydder bordet til det neste årets byggeprosjekt.

 

...synd at det gikk sånn siden jeg egentlig var fornøyd med hva jeg hadde fått til så langt av et sett som kanskje lå litt over mitt ferdighetsnivå.

 

Men men, like blid. " Vi vandrer med freidig fot" som det heter i sangen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Haugen forteller oss rett som det er at han noterer ting underveis mens han bygger, og det er i grunnen et knakende godt tips. Det er fort gjort å glemme ting og tang når det er lenge mellom hver gang. Ikke at jeg har tatt Runes tips til følge (ennå), men det er ikke mindre godt for det.

 

Alltid kjedelig å drite seg ut på oppløpet, men man lærer så lenge man bygger.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.