Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiat BR20


Anbefalte innlegg

Da jeg i barnlig ekstase bestemte meg for å utsette denne gruppebygginga for mine høyst ordinære og middelmådige prestasjoner i plast hadde jeg ikke tatt høyde for at jeg faktisk ikke hadde noe mer enn en gammel 1/72 Airfix Fiat G50 som passet kriteriene. En telefon til Hobbyland og en økt på nettbutikken deres fiksa den biffen og i går kom forsendelsen.

 

En Fiat BR20 og en Italeri 1/48 Re 2002 Ariete.

 

De siste 2-3 årene har jeg brukt tiden på å få istand et hobbyrom på ca 30m2 i garasjen. Det har tatt sin tid siden både jobb og først en så to bleieunger har litt førstepri. Nå som rommet er tålelig i boks kan den lille ledige tida innimellom brukes til modellbygging og ikke listeverk, laminatgulv og annet bajs. Et par tjuvstarter er unnagjort, men ingenting er bedre til å markere innvielsen av hobbyrommet enn en sprudlende gruppebygg så Fiaten skal nå til pers. Som antydet over så representerer jeg "breddeidretten" innen denne hobbyen så målet med prosjektet er å få ferdig modellen på et middels nivå. "Strive to perfection" er ikke for alle....som kulhopper innen plastbyggehobbyen er jeg komfortabel med "strive to mediocracy" og bli litt flinkere enn jeg var da jeg startet å bygge.

 

Da er det bare å gi gass på saligheten!

 

Bildet av esken er tatt med mobilkamera og ble vel ikke så stemningsskapende som jeg hadde håpet men det er iallefall bedre enn ikkeno....jeg er i gang med interiøret og bilder kommer ætti kvart som det heter på trøndersk.

 

Edit: pølsefingrene er i gang før bygginga.....BR50???? endret til den offisielle betegnelsen BR20.

box.jpg.f48661bddfeaa9091ebbbe995c51473f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jan Erik Johansen

Etter å ha kikka på Torgeirs lenke er det vel på sin plass å ønske lykke til. Her er oppskriften lik oppskriften på en god bolognese-saus ser det ut - god tid.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett at det ligger noen utfordringer i dette settet for å si det forsiktig så jeg har tenkt å ta meg god tid. Fram til nå har jeg drevet mengdetrening i bygginga med enklere sett som stort sett er bare å klaske sammen så det er uansett på tide å prøve noe mer krevende. Dette er den friske innstillingen i starten på prosjektet så får vi se hvordan stemninga er i byggegarasjen om en stund....  :)

 

Om ikke annet ga jo linken tips til hvordan jeg kan forsterke skroget og gjøre tilpasningen mellom skrogdelene lettere når den tid kommer.

 

Så her er vi enn så lenge like blid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo en hårfin grensen mellom å "bli inspirert av" og å "skamløst kopiere" og i dette tilfellet er det mulig jeg har krysset grensen til det siste. Linken som il signore Torgeir la inn var jo veldig interessant selv om den var veldig skremmende også. Noe av det som byggeren i den tråden har gjort har jeg overført til min egen modell, i første omgang gjelder det litt plasticard strips i skroget. Settet er utfordrende så jeg vil bruke den byggetråden Torgeir linket både til å planlegge byggetrinnene og som en referanse. De detaljerte hjulbrønnene skygger jeg nok unna, men plasticard strips i skroget brukte jeg. Et mobilkamerabilde viser åssen det ser ut så langt.

 

I den andre tråden viser han også hvor dårlig passformen er til tider. Jeg tørrprøvde tilpasningen og det er mye å jobbe med som dere ser på det bilde av det verste punktet. Når ting limes sammen og tilpasses skikkelig så blir det nok ikke fullt så ille som det ser ut på bildet, men det er fortsatt så grovt i den skjøten at jeg tenker å legge mer plasticard på innsiden av skjøten og tette glippa med strukket sprue. Jeg skal nok få dosa min med sparkling og pussing etterhvert.

 

I tillegg til en jobb med tilpasningen så har jeg pusset delene mye for urenheter i støpen også. Ikke så mye flash, men rester av støpen på skrog, vinger eller andre steder der det vil være synlig. Det er ikke en jobb som tar lang tid, men siden det er så mye av det er det en fare for at jeg i farten (som ikke er veldig høy) overser en flekk eller to som burde vært pusset.

 

Det går nok en tid før skroget limes sammen ennå med småplukk på interiøret. Jeg har også konkludert med at det er tre aftermarket sett fra Eduard på Hannants for dette settet, hvorav et er maskeringer. Jeg lurer på å bestille noe aftermarket og det må jeg gjøre så jeg har det i hus før skroget lukkes. De fleste her kjenner til AMS. Akkurat nå lider jeg av WAMS; wannabe advanced modeler syndrom....men moro er det!

 

Det ligger mye foran meg på dette settet men i tillegg til at dette vil være et prosjekt som gir mye læring så er tanken på å få til et anstendig sluttresultat av dette settet noe som motiverer veldig. Siden jeg vil bruke tid på dette prosjektet så vil den trofaste leser sikkert registrere variasjoner i denne ukritiske byggeglede underveis etterhvert som bannskap kommer og går, men da blir det jo desto morsommere å komme i mål med noe.

 

 

 

Bilde0127.jpg.b8debbfae7dbbb2c8ba9ca154c383934.jpg

Bilde0129.jpg.4cbd8e8581564f540ffe939fe1bbfdd9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må jeg si....mens jeg venter på pakken med ets fra Hannants har jeg lært meg hva italienerne kaller fisringen. Allmennkunnskaper er jo ikke å forakte så kjør på med språkopplæringen!

 

På byggefronten var dagens måsetning å få limt sammen en del resin, slik som motor osv. Det viste seg at lynlimflaska var forsteinet så jeg må ut i lunsjen og handle lynlim i morgen for å holde trykket oppe på dette prosjektet mens etsforsendelsen er på tur i posten. Jeg feiga i tillegg ut på maskeringsfronten og bestilte masks i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold frem som du stevner Magne!

Og ingen falsk beskjedenhet nå, du er for gammel i gamet til det.

 

Ingen sånn lokal Haldenstilpasning av det engelske ordtaket takk!

 

(The English admire a man who has no talent, and is modest about it........  ;D ;D ;D )

 

Gleder meg til å se fortsettelsen!

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ubisoft ja... (Cliffs of Dover sier jeg bare...)

 

Nuvel - mine kunnskaper om det italienske språk er så som så - men spansken min har en gang vært upåklagelig, til og med med en viss andalucisk vri... men jeg vet nok om italiensk til å kunne si at det er tildels rimelig likt på spansk - og på spansk betyr culo ganske enkelt rumpe - sånn i like vid forstand som er gjeldende for det norske ordet.

 

På den annen side så kan jo relativt like ord bety vidt forskjellige ting...  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke forstyrrer i all snakk om kroppsåpninger og fordøyelsesrelaterte anatomiske finesser, men jeg tenkte jeg skulle nevne at Hannants har informert om at de har send bestillingen min. Jeg ser at jeg ikke bestilte det jeg trodde jeg bestilte da...istedet for etsasettet har jeg bestilt et interiørdetaljeringsset med noe selvklebende greier til instrumentpanel osv. Får skylde på vinkelsyn og overivrige bestillingsklikk på musetasten men her er vi fortsatt like blid!

 

Når det gjelder fargen på interiøret så går jeg for humbrolblandingen 50% cockpit grønn og 50 % hvitt som er en oppskrift på verde anticorrosione som ligger på ipms Italia sine sider. Om pakken fra Hannants går rimelig radig i posten (den ble sendt i dag) og ikke går med kamelkaravane og flaskepost så skal jeg ha kommet langt i løpet av helga med interiøret før skroghelvetet skal gås sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke forstyrrer i all snakk om kroppsåpninger og fordøyelsesrelaterte anatomiske finesser, men jeg tenkte jeg skulle nevne at Hannants har informert om at de har send bestillingen min. Jeg ser at jeg ikke bestilte det jeg trodde jeg bestilte da...istedet for etsasettet har jeg bestilt et interiørdetaljeringsset med noe selvklebende greier til instrumentpanel osv. Får skylde på vinkelsyn og overivrige bestillingsklikk på musetasten men her er vi fortsatt like blid!

 

Når det gjelder fargen på interiøret så går jeg for humbrolblandingen 50% cockpit grønn og 50 % hvitt som er en oppskrift på verde anticorrosione som ligger på ipms Italia sine sider. Om pakken fra Hannants går rimelig radig i posten (den ble sendt i dag) og ikke går med kamelkaravane og flaskepost så skal jeg ha kommet langt i løpet av helga med interiøret før skroghelvetet skal gås sammen.

 

Ja, jeg kom fram til noe lignende igår. Min antakelse av litt gult i blandingen gjorde svært lite fra eller til. Jeg kjørte 60% Extracrylics RAF interiørfarge og 40% Tamiya Flat White. Det stemte perfekt med FS.34272 som jeg har sett andre steder på nettet, samt i Klaus Guide.

 

En ny, liten, variant i språkskolen: Schifo. Betyr drittsekk og f**en! Og kan brukes med litt mindre sjangse for å "fare una brutta figura" enn stronzo.

 

Stein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...her har det vært en liten pause. Jeg venter på en cockpitoppgradering fra Eduard som jeg bestilte på Hannants og i tillegg har jeg glemt å beskytte meg mot meg selv så jeg har hatt et lite uhell. Jeg er min verste fiende i bygginga siden jeg av og til blir litt utålmodig og gjør ting jeg egentlig ikke har tenkt. Som for eksempel å bli litt for utålmodig når jeg tar av resindeler. Som for eksempel navene til hjulene på akkurat denne modellen. Jeg ødela dem selvsagt beyond repair fordi jeg istedet for å vente til jeg har fått kjøpt egnet redskap så bestemte meg i affekt for å skjære dem tålmodig løs med hobbykniven.

 

Det ble ikke tålmodig nok og jeg føkka selvsagt opp hele dritten. It is known to have happened before.....

 

Normalt selges ikke resindelene fra dette settet løst men jeg sendte en mail til cmkkits.com hvor jeg gjorde meg så ynkelig som mulig for å appelere til eventuelle morsinstinkt i fall en kvinne skulle sitte som sekretær og lese mailene. Det fungerte og jeg fikk i dag tilbakemelding om at resindelene sendes når jeg har betalt via Paypal. Jeg betalte selvsagt med en gang så etter en liten kunstpause så er jeg igang med bygginga igjen til helga håper jeg. Varme tanker sendes cmkkits.com for kjempeservice selv om dette var en forespørsel som krevde en innsats utenom deres vanlige logistikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.