Gå til innhold
  • Bli medlem

[ˈɲɔkki]


Anbefalte innlegg

Trådnavnet har absolutt ingen ting med byggesettet å gjøre, men jeg liker å si ordet "Gnocchi". Det har en slik artig nasal GN-lyd. [ˈɲɔkki]. I tillegg er det yndlingsretten til sønnen min, Jeppe. Han kaller det riktignok "Gnokkio".  :D

 

Jeg bestemte meg altså for å hive meg med på pastagruppa. Dessverre fant jeg et utrolig artig fly, som sikkert er et helsike å sette sammen. Torgeir har taktfast banket sammen Italeri sin utgave, med hjul. Jeg skal altså bygge Classic Airframes sin ICR. 42. Et sjøfly. Dobbeltdekkersjøfly, med ørten stag, stort sett uten styrepinner. Joda, det går sikkert bra. Har riktignok sjelden gått bra de gangene jeg har prøvd å bygge CA-byggesett. Men jeg klarte jo å få sammen Walrus'en. Så det så.

 

Det kan bli spennende, men jeg er særs motivert.

 

IMG_9170.jpg

 

Flottører må slike fly ha. Legg merke til den glatte og fine overflaten. Uten hull til stag.  :'(

IMG_9171.jpg

 

Særs enkelt dekalark. Det ble visst bare bygget en av denne. (Noen som har bilder, annet enn det ene bildet fra Hyperscale?)

IMG_9172.jpg

 

The good stuff.

IMG_9174.jpg

 

Ønsk meg lykke til. Det trengs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

 

Og som en ekte gnocchi-elsker, vet du sikkert at i Toscana kalles gnocchi for strozzapreti (prestekvelere).

 

Henrik

Det visste jeg ikke, nei. Jeg jobber fremdeles med å finne litt flere referanser. Men tror kanskje at det beste ville være hvis jeg ikke fant noe.

 

Ellers mange takk for alle lykkeønskninger. Og for tiltroen fra det mumlende sørland.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som en ekte gnocchi-elsker, vet du sikkert at i Toscana kalles gnocchi for strozzapreti (prestekvelere).

 

Riktig! Men i Toscana lages de av semolina. Vanligvis lages gnocchi med poteter og mel. Derfor heter gnocchi "knödel" i Trentino-Alto Adige. Det fins også en gnocchivariant laget med maismel. Altså polenta.

 

Stein (som begynner å bli litt sulten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du begynne å bygge?

 

Hadde nettopp et av mine mer artige superlim-øyeblikk. Fordeler-ringen (eller hva det nå er) skulle på motoren. Den er fotoetset, så jeg la den på rundt motorkassa, brukte tynn ståltråd med ei lita løkke til å påføre supertynt superlim og toucha med litt akselerator. Ringen var like løs. Prøvde igjen. Litt superlim, ingen reaksjon. Mye superlim. Ingen reaksjon. Hmm. Gammelt superlim? Neida, nyinnkjøpt, Instacure, leser på flaska Superglue debonder ... Grønn flaske. Ikke rart limet ikke ville sitte. Det var jo ikke lim.

 

Sånn går nu dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som på død og liv skal helle væsker og slikt over på andre beholdere. Kaustisk soda på en og LP-rensevæske på en annen. Og satte de side om side. Så lånte han en LP, en sjelden sådann, skulle "tørke" av den. "Å f***!"

 

Lesson learned, Kyrre?

 

Stein 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forbanna skepsis-liksom-sørlending:

 

IMG_1575.jpg

 

Så langt har modellen vært relativt ok å bygge. Litt pussing blir det jo, og den cockpiten, konstruert stort sett av etsametall, vil jeg helst glemme. Nå blir det litt maling og så var det å sette i gang med rigging og slikt. Vet ikke hva jeg gruer meg mest til. Vingene, fordi denslags sjelden går bra, eller flottørene, siden denslags sjelden går bra. Flottørene har ingen siktemerker, ingen små dulter eller hull å forholde seg til, så det må borres og lage til styrepinner i alt. Artig.

Tro det eller ei, men livet som hjemmepappa er såpass travelt at jeg sjelden finner tid til modellbygging på dagen. Så da blir det kanskje en time på kvelden, før jeg kubber relativt tidlig. Opp klokka seks igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.....  :o

Jeg vet jo hvor glad du er i å detaljere cockpit, men regner med det ble bra ut fra det tomme etsaarket jeg ser i bakgrunnen.

Er det kanskje en ide å få på plass noen stag før du maler, så slipper du et jækla søl hvis/når det blir vanskelig? Bygge jigg av lego.

 

Jeg regner heller ikke med at du bærer over med skepsisen min, men jeg tror ikke jeg trenger å forklare den heller. Hvis mobbinga hjelper deg å få den ferdig er det jo verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbinga di blir glatt ignorert, det har jeg lært på et "vær deg selv nok-kurs". Når det gjelder stag og slikt så skal vingene være i dop, mens stag og deler av kropp skal være metall. Så jeg lurer meg på om det blir gjort i separate omganger. Når det er sagt, blir forskjellen minimal når det gjelder stagene. Tenkte jeg skulle bombe flyet med TS-12. Håper ikke det blir for kornete.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.