Gå til innhold
  • Bli medlem

SIG Pasta Penne Dromedarus - S.M. 79 II (1/48) [Ferdig]


Anbefalte innlegg

Jepp! Har akkurat lagt inn en bestille på Big Ed fra Hannats, så blir det både bainnskap og kos i tiden fremover. slengte med et dekalark fra Sky som skal dekke flere typer modeller av SM79 familien.

Så i all kjedsomhet på tampen av arbeidsuka starter jeg herved en SIG pasta tråd  wOOt

 

Når jeg kommer hjem skal jeg gå bananas på spruene, her skal det klippes løs deler!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Pinelige greier, denne lå nederst av alle tråder i SIG Pasta Basta. Vel, må vise at jeg har gjort noe siden tråden ble startet.

 

Hvordan er det med cowlingene? Italeri sine sett har bommet litt her, og Quickboost har trådt til i den anledning. Har iallefall kjøpt erstatningscowlinger ti 3 sett i 1/72.

 

Stein Spurvehauk

 

Beklager at jeg ikke har fått med meg denne. Må bare si Stein, at det har jeg ikke sjekket, tror heller ikke at det finnes noe aftermark cowlinger for denne uansett.

 

Første arbeidsoppgave ble å sparkle igjen alle titalls med store støypehullen på innsiden og reparere ribbene med Evergreen.

 

019.jpg

 

 

Det er ganske mye ets til denne spurven sammelignet med noe annet fly jeg har vært bortig. Det meste av etsdelene er blitt klargjort for maling, trenger bare finne ut fargene på spakekuler og slikt. Regner med at det er bare klæsje på litt rødt og gult.

Gruer meg egentlig til klaske i hop sidene, kan umulig gå greit med all den følsome etsen som stikker ut til alle kanter.  :shifty:

 

016.jpg

 

Vel, jeg har et par spørmål, Eduard har med noe som skal ligne en fallskjerm. Var det normalt at disse hang på setene, eller er det bare noe produsentene prakker på oss for å prøve å gi modellene detaljert løft. Må uansett spandere litt putty hvis jeg skal bruke den.

 

004.jpg

 

Det andre saken jeg lurer på, dreier seg om armen til bakhjulet, burde disse hullene bores opp???  jeg undres... Alle svar mottas med takk!

 

002.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Ting skjer! Respekt.

Veldig bra jobb med hull og ribber inni skroget, og mye digg heavy metal du har bøyd og limt.

Selvfølgelig må du ha fallskjerm, for det ser kulest ut, og jeg forstår ikke at du spør om de hullene til hjulleggen. Du har egentlig svart på spørsmålet bare ved å stille det.  ::)

Spennende å smokke sammen over så mye ets ja. Da sier det spjoing og krakk hvis du er uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeeeeeez. Snakk om å drepe byggegleden. Du burde spart deg alt det der interiørarbeidet. Og når det gjelder fallskjerm, så synes jeg det er haugen på nok med setebelter. Det får være grenser.

 

Cowling? Hvem f##n ser vel om det er noe galt med cowlingen? Vet DU om cowlingen er feil eller ikke?

 

Tenkte meg det.

 

Kyrre

(Litt ond i sulen fordi jeg ikke fikk bygget noe Mustang i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, takk Torgeir, vel av til så har man egentlig bestemt seg før man poster, men jeg har gjort så mange feilvurderinger tidligere, så her tas det minimalt med sjangser.

 

hehe, Kyrre, tar du en Vår Staude på morrakvisten?  hvordan går det med Gnokki'n forresten!?  :P

 

Heldigvis er dette et sett hvor man kan se omtrent alt av interiør når alle luker er åpen, Tiden vil vise om jeg vil ønske det motsatte.  8)

 

Å Trumpeter cowlinga blir berre lekkert!

 

Tommy  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mye fint til data'n i det siste, men det blir jo litt tid til noe annet også, feks denne dromedaren. Som vanlig ble det problemer med montering av ets-instrumentpanelet fra han Eduard, det ble rett og slett for stort! Ting måtte derfor demonteres slik at han dremel fikk nok albuerom for fresinga.  Nå er skroget klistert ihop og i mine øyne ser det okey ut så langt.

 

014.jpg

 

 

Neste trinn nå blir gondolen hvor bomberen sitter.

 

012.jpg

 

Har sjekket refereansen opp og ned til jeg ble grønn. Artig sak egentlig, trodde de to "bøttene" som stikker ut var måleinstrument for bombesikte, men de er kun myntet for de sure tærene til bomberen.

Da dette er et fly skal stå på bakken, vil jeg tro at de stort sett var hevet. Eduard var ganske sparsomlig på dette området, så bøttelokket og liggeunderlaget som bomberen fungerte som bukskytter måte lages av evergreen og blyfolie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Og denne tråden er  ennå ikke død... Har hatt en lange byggetørke (bokstavelig talt), helt siden slutten av november har den ligget pusseklar, med en halv tube putty fordelt rundt omkring. Nå som han Haugen banditten har fullført sin 1/72 i en strålende utførelse, måtte jeg ta meg selv i nakkeskinnet å finne frem pussepapiret. Forbanna kjedelig del av hobbyen, ble ikke noe bedre av at liminga sprakk opp her og der. Nuvel skal se om jeg ikke etter hvert kan presentere litt progresjon i form av bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne tråden er  ennå ikke død... Har hatt en lange byggetørke (bokstavelig talt), helt siden slutten av november har den ligget pusseklar, med en halv tube putty fordelt rundt omkring. Nå som han Haugen banditten har fullført sin 1/72 i en strålende utførelse, måtte jeg ta meg selv i nakkeskinnet å finne frem pussepapiret. Forbanna kjedelig del av hobbyen, ble ikke noe bedre av at liminga sprakk opp her og der. Nuvel skal se om jeg ikke etter hvert kan presentere litt progresjon i form av bilder.

 

Stå på, Tommy :) Er enig i at den evinnelige pussinga og ompuss er det verste med hele hobbyen, men når du er over det, så venter en deilig maleøkt og hele greia er glemt :) Gleder meg til å se bilder.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering, ikke så mye å skryte av. har begynt så smått med grunning. Siden Lifecolor fargene har skapt mye hodebry pga dårlig heft, prøver jeg ut en ny måte for få malingen til å sitte. Jeg snappet et råd fra Henrik, hvordan han forbehandler figurer før de blir malt Vallejo akrylmaling. De store flatene har fått en vask med såpevann. Deretter grunnet med delvis med tamiya spraygrunning(gikk tom!) og Citadellgrunning, etter noen timers tørk sprayet et heller ujevnt lag med en Tamiya mattfarge. Forhåpentligvis vil det gi bedre heft for Lifcolorfargene.

Jeg er mildt sagt drittlei denne modellen, men pga størrelsen, tar den for mye plass når den blir flyttet rundt i min arbeidskrok. Derfor har jeg satt meg som mål at den blir ferdig  iløpet av våren i "grei" stand.

 

Det er akkurat plass til den i sprayboksen min en klaring på 1/2 cm på hver side wOOt så sjangsene for skader store... 

 

012-1.jpg

 

Litt Nippon whisky i påska gir heltemot, så skal vi se om jeg får gjort litt mer på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jo takk, syns selv camoen ser veldig italiensk ut, men om den er riktig for dette forbildet er ikke sikker på. Jeg har brukt Dekaler fra Sky Models og beskrivelsen som følger det fyldige dekalarket, er særdeles spartansk. Og som dere vet, er ikke referansetilgangen på italienske fly like bra som på Luftwaffe. Jeg har bladd igjennom ref fra signal, airitalia, nettstedet stormi og studert andre byggetråder for å få svar på ting. Et nærmere bilde av kamoen vil vise en del tekniske feil. Skal gjøre den helt ferdig til helgen, da kan jeg legge ut flere bilder og avsløre alle feil og det er mange  :D

Målsetting ble etterhvert å bli ferdig, men samtidig ikke slurve for mye. :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke SM.79 byggesett som er best av Classic Airframes og Trumpeter ?

 

Mer man graver seg ned i litteraturen, mer ser man at settene krever en del utbedringer, men jeg tror en mann av ditt kaliber vil være mest fornøyd med Classic. Jeg har ikke sett Classic settet med egne øyne bortsett fra noen støyperammebilder på nettet og byggetråder, er ganske sikker at Big Ed settet for Trumpter kommer til nytte for begge modellene. De største problemene jeg hadde med bygginga av min modell, var at limskjøten i ryggen og buken ofte knakk opp, samme med de todelte motorcowlingene, veldig frustrende!  >:( En annen ting jeg oppdaget med cowlinga, var at alle tre var helt lik, dvs at eksosen kommer ut på motorens venstre side. Dette var riktig på de aller første flyene, men det ble tidlig endret på høyre motor slik at eksosen kommer ut på høyre side. Den kan lett modifiseres ved litt sparkel, scribe inn nye hengsler og høvle vekk sporet på innsiden for å kunne rotere cowlinga. Desverre var det noe jeg oppdaget forsent (som vanlig  :pinch: )

Trumptersettet er laget for å kunne ha sidedøra åpen, derfor syns de gjerne gjort bedre flid med lage interiør, som eks ekstra drivstofftank som var vanlig på torpedoversjonene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Ingenting slår følelsen av å komme i mål med en godt bygget modell, og spesielt en med et så arbeidssomt og vellykket malejobb som denne. Jeg synes du har all mulig grunn til å være fornøyd :thumb:.

Det er kun to små ting jeg har å sette fingeren på; la oss få flere bilder av den å se på ;D , og babord propell som ser ut til å stå noe skjevt montert i forhold til cowlingen.

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.