Tommy Myrland Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Jepp! Har akkurat lagt inn en bestille på Big Ed fra Hannats, så blir det både bainnskap og kos i tiden fremover. slengte med et dekalark fra Sky som skal dekke flere typer modeller av SM79 familien. Så i all kjedsomhet på tampen av arbeidsuka starter jeg herved en SIG pasta tråd Når jeg kommer hjem skal jeg gå bananas på spruene, her skal det klippes løs deler! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 SM 79 er blant mine absolutte favoritter, blir morsomt å følge denne. Hva ligger i big ed settet? / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 1, 2011 Author Share Posted April 1, 2011 Big Ed'n inneholder et foruten mask, et eksteriør og et interiør sett. Trur dette er en modell der det skal være mulig å se en del av interiøret når skrogene klaskes ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Åpner du pukkelryggen og sidedøren, kan man nok øyne en god del av interiørarbeidet ja. Morsomt dette... / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Meum Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Hvordan er det med cowlingene? Italeri sine sett har bommet litt her, og Quickboost har trådt til i den anledning. Har iallefall kjøpt erstatningscowlinger ti 3 sett i 1/72. Stein Spurvehauk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Pinelige greier, denne lå nederst av alle tråder i SIG Pasta Basta. Vel, må vise at jeg har gjort noe siden tråden ble startet. Hvordan er det med cowlingene? Italeri sine sett har bommet litt her, og Quickboost har trådt til i den anledning. Har iallefall kjøpt erstatningscowlinger ti 3 sett i 1/72. Stein Spurvehauk Beklager at jeg ikke har fått med meg denne. Må bare si Stein, at det har jeg ikke sjekket, tror heller ikke at det finnes noe aftermark cowlinger for denne uansett. Første arbeidsoppgave ble å sparkle igjen alle titalls med store støypehullen på innsiden og reparere ribbene med Evergreen. Det er ganske mye ets til denne spurven sammelignet med noe annet fly jeg har vært bortig. Det meste av etsdelene er blitt klargjort for maling, trenger bare finne ut fargene på spakekuler og slikt. Regner med at det er bare klæsje på litt rødt og gult. Gruer meg egentlig til klaske i hop sidene, kan umulig gå greit med all den følsome etsen som stikker ut til alle kanter. Vel, jeg har et par spørmål, Eduard har med noe som skal ligne en fallskjerm. Var det normalt at disse hang på setene, eller er det bare noe produsentene prakker på oss for å prøve å gi modellene detaljert løft. Må uansett spandere litt putty hvis jeg skal bruke den. Det andre saken jeg lurer på, dreier seg om armen til bakhjulet, burde disse hullene bores opp??? jeg undres... Alle svar mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Jøss. Ting skjer! Respekt. Veldig bra jobb med hull og ribber inni skroget, og mye digg heavy metal du har bøyd og limt. Selvfølgelig må du ha fallskjerm, for det ser kulest ut, og jeg forstår ikke at du spør om de hullene til hjulleggen. Du har egentlig svart på spørsmålet bare ved å stille det. Spennende å smokke sammen over så mye ets ja. Da sier det spjoing og krakk hvis du er uheldig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Djeeeeeeez. Snakk om å drepe byggegleden. Du burde spart deg alt det der interiørarbeidet. Og når det gjelder fallskjerm, så synes jeg det er haugen på nok med setebelter. Det får være grenser. Cowling? Hvem f##n ser vel om det er noe galt med cowlingen? Vet DU om cowlingen er feil eller ikke? Tenkte meg det. Kyrre (Litt ond i sulen fordi jeg ikke fikk bygget noe Mustang i dag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 Jau, takk Torgeir, vel av til så har man egentlig bestemt seg før man poster, men jeg har gjort så mange feilvurderinger tidligere, så her tas det minimalt med sjangser. hehe, Kyrre, tar du en Vår Staude på morrakvisten? hvordan går det med Gnokki'n forresten!? Heldigvis er dette et sett hvor man kan se omtrent alt av interiør når alle luker er åpen, Tiden vil vise om jeg vil ønske det motsatte. Å Trumpeter cowlinga blir berre lekkert! Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magne Stenkløv Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Nice job med evergreen på støpeskjøtene ja, og med så mye frekk ets tror jeg denne blir en høydare. Looking forward to more! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Mye fint til data'n i det siste, men det blir jo litt tid til noe annet også, feks denne dromedaren. Som vanlig ble det problemer med montering av ets-instrumentpanelet fra han Eduard, det ble rett og slett for stort! Ting måtte derfor demonteres slik at han dremel fikk nok albuerom for fresinga. Nå er skroget klistert ihop og i mine øyne ser det okey ut så langt. Neste trinn nå blir gondolen hvor bomberen sitter. Har sjekket refereansen opp og ned til jeg ble grønn. Artig sak egentlig, trodde de to "bøttene" som stikker ut var måleinstrument for bombesikte, men de er kun myntet for de sure tærene til bomberen. Da dette er et fly skal stå på bakken, vil jeg tro at de stort sett var hevet. Eduard var ganske sparsomlig på dette området, så bøttelokket og liggeunderlaget som bomberen fungerte som bukskytter måte lages av evergreen og blyfolie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Kontoret ser meget bra ut med lakk på også. Dette må bare bli knall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Og denne tråden er ennå ikke død... Har hatt en lange byggetørke (bokstavelig talt), helt siden slutten av november har den ligget pusseklar, med en halv tube putty fordelt rundt omkring. Nå som han Haugen banditten har fullført sin 1/72 i en strålende utførelse, måtte jeg ta meg selv i nakkeskinnet å finne frem pussepapiret. Forbanna kjedelig del av hobbyen, ble ikke noe bedre av at liminga sprakk opp her og der. Nuvel skal se om jeg ikke etter hvert kan presentere litt progresjon i form av bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Og denne tråden er ennå ikke død... Har hatt en lange byggetørke (bokstavelig talt), helt siden slutten av november har den ligget pusseklar, med en halv tube putty fordelt rundt omkring. Nå som han Haugen banditten har fullført sin 1/72 i en strålende utførelse, måtte jeg ta meg selv i nakkeskinnet å finne frem pussepapiret. Forbanna kjedelig del av hobbyen, ble ikke noe bedre av at liminga sprakk opp her og der. Nuvel skal se om jeg ikke etter hvert kan presentere litt progresjon i form av bilder. Stå på, Tommy Er enig i at den evinnelige pussinga og ompuss er det verste med hele hobbyen, men når du er over det, så venter en deilig maleøkt og hele greia er glemt Gleder meg til å se bilder. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Liten oppdatering, ikke så mye å skryte av. har begynt så smått med grunning. Siden Lifecolor fargene har skapt mye hodebry pga dårlig heft, prøver jeg ut en ny måte for få malingen til å sitte. Jeg snappet et råd fra Henrik, hvordan han forbehandler figurer før de blir malt Vallejo akrylmaling. De store flatene har fått en vask med såpevann. Deretter grunnet med delvis med tamiya spraygrunning(gikk tom!) og Citadellgrunning, etter noen timers tørk sprayet et heller ujevnt lag med en Tamiya mattfarge. Forhåpentligvis vil det gi bedre heft for Lifcolorfargene. Jeg er mildt sagt drittlei denne modellen, men pga størrelsen, tar den for mye plass når den blir flyttet rundt i min arbeidskrok. Derfor har jeg satt meg som mål at den blir ferdig iløpet av våren i "grei" stand. Det er akkurat plass til den i sprayboksen min en klaring på 1/2 cm på hver side så sjangsene for skader store... Litt Nippon whisky i påska gir heltemot, så skal vi se om jeg får gjort litt mer på denne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 Gjøkungen er blitt såpass stor at lakkboksreiret er blitt for trangt. Hjul og motorer er blitt montert. På skjelvende ben, første tur alene på kjøkkenbordet. ...snart på tide å kvitte seg med den grå ungfuglfargen og få på en voksen eklipsedrakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Dette ser bra ut, så langt. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Itj så værst! Men det va litt rar farge påån, den så litt sånn der.....halvferdig ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Da er denne i hvertfall 99% ferdig. Mangler eksosstriper, lime på noen gunnere, propeller og slikt. Som vanlig mye å sette fingeren på, men det vises ikke så lett på bildet Er egentlig bare glad jeg kan snart avslutte dette prosjektet. Timmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Det får'n si, dette så ihverfall rått ut på bilde Ingen slår italienere når det gjelder farger - camo ser meget realistisk ut. Flere bilder takk Noen som vet hvilke SM.79 byggesett som er best av Classic Airframes og Trumpeter ? Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Dette ble jo flott Bra jobb på kamoen. Den må det ha tatt litt tid å få til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Imponerende kamo! Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Jo takk, syns selv camoen ser veldig italiensk ut, men om den er riktig for dette forbildet er ikke sikker på. Jeg har brukt Dekaler fra Sky Models og beskrivelsen som følger det fyldige dekalarket, er særdeles spartansk. Og som dere vet, er ikke referansetilgangen på italienske fly like bra som på Luftwaffe. Jeg har bladd igjennom ref fra signal, airitalia, nettstedet stormi og studert andre byggetråder for å få svar på ting. Et nærmere bilde av kamoen vil vise en del tekniske feil. Skal gjøre den helt ferdig til helgen, da kan jeg legge ut flere bilder og avsløre alle feil og det er mange Målsetting ble etterhvert å bli ferdig, men samtidig ikke slurve for mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Noen som vet hvilke SM.79 byggesett som er best av Classic Airframes og Trumpeter ? Mer man graver seg ned i litteraturen, mer ser man at settene krever en del utbedringer, men jeg tror en mann av ditt kaliber vil være mest fornøyd med Classic. Jeg har ikke sett Classic settet med egne øyne bortsett fra noen støyperammebilder på nettet og byggetråder, er ganske sikker at Big Ed settet for Trumpter kommer til nytte for begge modellene. De største problemene jeg hadde med bygginga av min modell, var at limskjøten i ryggen og buken ofte knakk opp, samme med de todelte motorcowlingene, veldig frustrende! En annen ting jeg oppdaget med cowlinga, var at alle tre var helt lik, dvs at eksosen kommer ut på motorens venstre side. Dette var riktig på de aller første flyene, men det ble tidlig endret på høyre motor slik at eksosen kommer ut på høyre side. Den kan lett modifiseres ved litt sparkel, scribe inn nye hengsler og høvle vekk sporet på innsiden for å kunne rotere cowlinga. Desverre var det noe jeg oppdaget forsent (som vanlig ) Trumptersettet er laget for å kunne ha sidedøra åpen, derfor syns de gjerne gjort bedre flid med lage interiør, som eks ekstra drivstofftank som var vanlig på torpedoversjonene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Ingenting slår følelsen av å komme i mål med en godt bygget modell, og spesielt en med et så arbeidssomt og vellykket malejobb som denne. Jeg synes du har all mulig grunn til å være fornøyd . Det er kun to små ting jeg har å sette fingeren på; la oss få flere bilder av den å se på , og babord propell som ser ut til å stå noe skjevt montert i forhold til cowlingen. Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.