Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiat G.55 Centauro 1/48


Anbefalte innlegg

Da er avgjørelsen tatt. Dette blir det neste prosjektet, denne:

 

G55-box.jpg

 

Bygget som denne:

 

FIATG.jpg

 

Ei hegre har jo lite å stille opp mot en kentaur....

 

Dette blir nok et "first"-prosjekt. Thunderbolten var en "first" m.h.t. dagens male- og finish-teknikker. Centauroen blir mitt første møte med resin- og fotoets-deler. Resinen blir den første utfordringen. Tips tas imot med takk - jeg har sjekka "Tips og triks" her på forumet, men der går det stort sett i hvordan man støper slike deler osv. Delene til Flying Machines/Special Hobby ser ihvertfall veldefinerte og utrolig tynne ut:

 

G55-build1.jpg

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, Torgeir.  :thumb: Jeg har forsåvidt fått med meg helsefarene ved innånding av resin-støv og nødvendigheten av en "barberblad-sag". Jeg tok forresten opp det førstnevnte temaet med tannlegen min idag. Han skifta 3 fyllinger, et par av dem stammet forøvrig fra den dypt fryktede skoletannlegen på Lillehammer folkeskole på det seine 50-/tidlige 60-tallet. Fru Luchorskowa, som udyret het, var hviterussisk flyktning fra oktober-revolusjonen i 1917 og insisterte på å fjerne mesteparten av tanna før hun pumpa det som var igjen full av kvikksølv-pudding.  :'(

 

Åkkesom, jeg spurte tannlegen om hva slags stoff de bruker i våre dager for å lappe sammen gamle og mishandla tenner. Han ga meg et utfyllende ( :P) svar som jeg ikke er istand til å gjengi. Da jeg sa at dette virka som om noe vi bruker i modellbygger-bransjen - altså resin,

svarte han at det kunne tenkes. "Men er ikke dette kreftframkallende?" spurte jeg. "Joda", svarte tannlege Søyland, "men det er jo det meste vi omgir oss med."  :doh: Han var forresten en sterk tilhenger av amalgam og beklaga at kvikksølv-puddingen nå er forbudt.  :o

 

Nuvel, vi kommer jo uansett ikke levende fra dette. Men når det gjelder brukelige "razor-saws" - noen tips til fabrikat og tilgjengelighet?

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skal jeg være av den kontroversielle typen og si at du bare skal glemme dette med sagen. Jeg tullet mye med sag og dremel og allslags tull opp gjennom åra - og har funnet ut at det beste å bruke er saksa. Jepp, side-snippers. Tamiya sine er sikkert helt supre til denslags - regner med at Lars har prakka på deg hele sortimentet.

Alt jeg så på bildet der kan klippes løs. Husk at noen deler sitter veldig løst ved rota og kan nesten presses fra hverandre, ved at du "sniker" saksa innunder, mens andre deler krever litt tankekraft kombinert med klippinga. At man altså klipper "vedhenget" smalere/tynnere fra forskjellige vinkler før man med et SNAPP tar den siste biten.

 

På den måten blir det ikke støv. Overhodet. Og ingen kreft. Ikke av resinstøv ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var rasende festlig akkurat å fly rundt med en torpedo under buken på et jagerfly, som i tillegg var italiensk. ;)

 

Nei, og italienerne sjøl ble heller ikke hysterisk begeistra over denne Silurante-varianten. Derfor ble den oppgitt etter kort tid. Den bar dessuten aldri "live" torpedoer under uttesting, bare dummies av betong.

 

Selv om Siluranten hadde vært et spesielt syn som modell, har jeg likevel bestemt meg for Centauro-varianten p.g.a. det kule "splinter"-skjemaet.

 

Anders  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsann - åpna nettopp siste nummer av FineScale Modeler, som dumpa ned i postkassa idag. Og hva stråler meg i øya? Jo, en svær artikkel av Aaron Skinner med tittelen "Sharp weathering spices up a Fiat"!

 

Det dreier seg om en lekker finish-jobb av Scott Carpenter på nettopp Special Hobbys 1/48 Fiat G.55 Centauro. Carpenter valgte det tyske skjemaet som også ble brukt på disse maskinene i 1944 - RLM74/75/76 med tysk-inspirert mottling og det hele!

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein (som har tilbrakt barndommen på Stabekk!) :cheers:

 

Uffda..jeg er bare 6. generasjons innfødt Christiania/Kristiania/Oslo-gutt med røttene godt planta langs breddene av Akerselva.

Jeg har hørt mange rare historier fra disse strøkene av mine foreldre, besteforeldre, tanter & onkler, pluss grandtanter og - onkler. Rart at ingen av dem nevnte kentaurer?! De ble kanskje litt usynlige i floraen av andre tildragelser fra naturens side i denne delen av verden..

 

Anders  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein (som har tilbrakt barndommen på Stabekk!) :cheers:

 

Uffda..jeg er bare 6. generasjons innfødt Christiania/Kristiania/Oslo-gutt med røttene godt planta langs breddene av Akerselva.

Jeg har hørt mange rare historier fra disse strøkene av mine foreldre, besteforeldre, tanter & onkler, pluss grandtanter og - onkler. Rart at ingen av dem nevnte kentaurer?! De ble kanskje litt usynlige i floraen av andre tildragelser fra naturens side i denne delen av verden..

 

Anders  8)

 

Hæh! Kan det ha vært klorutslipp tidligere også?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig. Jeg ble litt imponert av det jeg trodde var den vaskeekte Lillehammer-dialekten din da jeg traff deg på Skala.

 

Lillehammer-dialekten er vaskeekte, den. Vi flytta dit da jeg var 4 og små innflyttere måtte værsågod lære seg den lokale lingoen i løpet av 14 dager. Ellers vanka det juling!  :(

 

Anders  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.