Gå til innhold
  • Bli medlem

Filmen fra Skala 2011


Håvard S. Nisja

Anbefalte innlegg

Da folkens, er det klart for nedlasting. Det er Edward H. Valholm som har laget filmen, og han har vært så vennlig at han vil dele med oss andre.

 

modelkits.nisja.net/skala/

idi.ntnu.no/~nisja/skala/

 

Filene du trenger for å brenne ut filmen på DVD er ".bin" og ".cue". ".md5" er for å kontrollere at nedlastingen ble riktig hvis du ikke får filene til å virke.

 

Hvis du ikke vil brenne ut til dvd, så kan du se filmen direkte fra VLC media player som du finner på videolan.org. Dette er det klart enkleste og anbefales på det sterkeste. Det finnes andre medieavspillere, men denne har jeg god erfaring med, og den er i tillegg gratis.

 

Du kan også "mount'e" .bin-filen i daemon tools, et program som simulerer CD/DVD-stasjoner, og da vil filen oppføre seg som en DVD som du kan avspille med din favoritt dvd-avspillerprogram.

 

Hvis du trenger å kontrollere om filene ble korrekt lastet ned, finnes det mange md5sum-programmer som virker til Windows. Linux/Unix og nyere versjoner av MacOsX har allerede md5sum/md5 installert. Filene er ikke zippet/komprimert fordi dette viser seg å være en helt brennsikker måte å kaste bort tiden på. Filene ble korrumpert, og dermed ubrukelige. Ved å ikke komprimere filene, unngår vi hele problemstillingen.

 

Les tråden "Film fra "Workshops" på SKALA 2010", der vil dere finne litt mere info og tips/triks. Hvis noen har spørsmål, eller det er/blir feil med noen av filene, ta kontakt!

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper dere liker resultatet.. Tok opp dessverre på høyeste kvalitet i kameraet. Derfor ble ikke absolutt alt med. Og noe ble faktisk filmet med iPhone (litt sesjonen med Spencer ute i hallen)

 

Neste gang skal jeg velge litt lavere kvalitet og dermed håper jeg at jeg får med meg alt. Juha bruke opp mye :)

Neste gang hadde det også vært kult om jeg hadde klart å koble lyden direkte opp mot PA anelgget. Da hadde lyden vært mye bedre.

 

En annen ting er selve "podiet" hvor våre eminente foredragsholdere satt. Kanskje en idè til neste gang å få satt opp noen skjermer o.l. som hadde skjult alt "rasket" bakenfor..

 

Ed

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål: Er det tekniske hindringer for å få disse filmene ut på f.eks. YouTube, og/eller vil resultatet bli så crap at det ikke er mulig å se hva som skjer?

 

Av erfaring så vil jeg tro at det er en del her på forumet som begynner å ramle av lasset allerede i første linje etter linkene Håvard la ut, og at disse (og mange av oss andre som i alle fall har hørt begrepene før) ville kunne tenke seg en litt brukervennligere løsning.

 

Når det er sagt, så er det jo veldig bra at det blir filmet. Godt jobba!

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut på Youtube er litt problematisk da Spencer Pollard lurte på (også i 2010) om det jeg filmet ville bli publisert på et "offentlig" sted (hvor alle kan se dette) - og da svarte jeg at det vil kun være tilgjengelig for våre medlemmer. Ikke til "alle". Da var Spencer fornøyd. Kan være noe med rettigheter o.l. han ville passe på.

 

I allefall, derfor har jeg ikke lagt det ut. Og vil heller ikke gjøre det for holde min avtale med han. Men hva andre gjør kan jeg ikke styre..

 

 

Ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen:

 

 

Last ned VLC, last ned .bin-filen, og så spill den av i VLC.

 

Håvard

 

Akkurat det jeg driver med nå, selv om jeg allerde har VLC på pcn. Er jo heller ikke så veldig vanskelig å brenne ut dette. Jeg selv har Nero som brenneprogram på pcn og på denne her kan jeg da velge å brenne ut Imagefil på DVD. Vil tro det omtrent samme i andre brenneprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å forvirre folk enda mere, så kan du faktisk rename .bin fila til .zip slik at du kan pakke ut VIDEO_TS mappa, eller rename den til .iso. Kjører du windows7 så skal det bare være å dobbeltklikke på .iso fila så vil windows starte et program som heter "windows disc image burner" som kan hjelpe deg til å brenne ut fila. Funker hvertfall for meg :)

 

Når det er sagt, så må jeg få lov til å takke Edward så mye for en fantastisk jobb!! Har skummet gjennom filmen og det ser veldig bra ut. Om jeg får lov til å komme med noe ønske for neste år, så må det bli at jeg savner litt menyer og spesielt muligheten til å velge kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.