Gå til innhold
  • Bli medlem

Macaroni Bacalao...Macchi C.202 1/48 "Ferdig"


Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke vært plaget med at tapen tar med seg malinga når jeg bruker Tamiya lakk, men derimot hvis jeg bruker Xtracrylics eller Vallejo som ikke binder i underlaget.

 

Det eneste jeg passer på å gjøre er å ta litt på limflaten av tapen eller feste den i pannen et øyeblikk hvis jeg skal være helt sikker på at det går bra.

 

Plasten kan også røbbes litt med ganske fint pussepapir for å få mattere plast som lakken binder bedre i. En helt blank overflate er ikke alltid den beste å lakkere på.

 

Det er omtrent det jeg bruker å gjøre når jeg maskerer og lakkerer, men det er ikke alltid at jeg går for alt samtidig.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamoen ja, antar du har foto å jobbe etter, og ikke bare fargeprofil?

 

Macchi måtte ha hjelp fra flere fabrikker for å prøve å etterkomme etterspørselen

etter jagerne sine.

Jeg ser at den maskinen du har valgt deg, ble bygget av Breda, de hadde sin egen stil

på kamuflasjen, således at de grønne feltene ble malt med meget smal profil, populært

kalt "a virgole" (komma)

 

Her er et eksempel på en Breda-bygget 202:

 

mc202_2.jpg

 

Det var selvfølgelig litt variasjon hos Breda også, men de aller, aller,aller fleste fotos, viser

maskiner med ganske så små flekker, med ganske godt med "luft" mellom, et eksempel til:

 

mc202_in_volo.jpg

 

Vennlig hilsen

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da støtte jeg på et ørlite problem. Instruksjonsarket kan ikke bli enig med seg selv hvordan kamuflasjen skal være på undersiden. :(

 

Tegningen fra siden viser at hele undersiden skal være gråbå, mens tegningen av undersiden viser at oversidefargen skal brukes på undersiden bortsett fra vingene....

 

DSC01267.JPG

 

De skal også ha båndet rundt bakre del av skroget til å være et dekal som er hvitt.

 

En sjefsavgjørelse ble tatt i går kveld etter å ha studert bilder i et par bøker. undersiden blir i en farge og båndet rundt bakre del av flykroppen blir gult.

 

Her er undersiden påført en ganske blå farge som skal lysnes med grå senere i dag.

 

DSC01269.JPG

 

Alt som skal være gult er maskert bort samt de hvite trekantene på over og undersiden av vingene.

 

DSC01268.JPG

 

Skal også prøve å få maskert canopy i dag slik at den selvblandede oversidefargen kan prøves......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breda-bygde maskiner var grå under kropp og nese, slik sideprofilet, og de to fotoene jeg la ved viser.

At Hasegawa bommer på tegingen slik, er vel ingen bombe.

 

På fargeskjemaet til min Cavallino Rampante foreslår de at den gråmalte reparerte seksjonen på venstrevingen,

også er slik på høyrevingen...........  :o

 

/ Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er flekkene kommet på og maskeringen fjernet...

 

DSC01288.JPG

 

Overraskende nok ble det ikke malingssig under maskeringen og de små kantene etter maskeringen ble glattet ut med Micromesh.

 

DSC01289.JPG

 

DSC01285.JPG

 

Et lag med klarlakk er lagt på i dag og det begynner å nærme seg dekaljobb på denne modellen.

 

Eksosrør er lakkert i ettermiddag, samt propellblader og canopy. Understellet skal få seg litt lakk med det første, men først må det sparkles og pusses litt på synkemerker.

 

Litt småjobb er også igjen i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.