Jump to content

SIG Pasta Basta!


Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rødmusset og oppglødd etter suksessen med min første ferdigstilte modell i dette årtusenet (P-47), vurderer jeg nå to kandidater til skrittet ut i Pasta Basta - verdenen. Denne:

 

G55-box.jpg

 

eller denne:

 

CantZ506-box.jpg

 

Begge er noen riktige raringer med muligheter for interessante skjemaer og historier. Fiat´en var en typisk "for få, for seint" - maskin, mens Cants "hegre" var involvert i noen interessante tildragelser hvorav én endte på Kalafrana-sjøflybasen på Malta. Der fikk "hegra" bl.a. selskap av en tysk/norsk He.115!

 

Fiat´en kan bygges med en torpedo under buken, riktignok en "dummy" av betong. Varianten kom aldri i aktiv tjeneste. "Flying Machines"-settet inneholder både resin og fotoets, og jeg er litt usikker på om jeg er moden for dette foreløpig. Når det gjelder Supermodels Cant Z.506B i 1/72 er jo dette et typisk 70-talls-sett av tilnærmet Airfix-kvalitet fra samme periode. Tjaaaaaa.......

 

 

Anders  :)

Link to comment
Share on other sites

For flybyggere inviterer et italiensk gruppebygg-tema til en fantastisk flora av muligheter. Chris Dunning har tatt for seg Regia Aeronautica i perioden 1923-1945 i sin flotte bok med tittelen "Regia Aeronautica. The Italian Air Force 1923-1945. An Operational History". Her dekkes bl.a. flyene som var ivolvert i fascistenes koloniale eventyr i Afrika (Abyssinia/Etiopia), flystøtten til Franco under den spanske borgerkrigen, besettelsen av bl.a. Tripolitania i det nåværende Libya, involveringen i den andre verdenskrig fra sommeren 1940 (bl.a. deltagelsen i "Tne Battle of Britain" med Fiat CR.42 biplanjagere og BR.20 "Chianti-bombers") og flyvåpenets splittelse i det som i praksis var en borgerkrig mellom det "frigjorte" Italia og den tysk-okkuperte sonen i nord fra 8. september 1943 til 8. mai 1945.

 

Et vell av flytyper i en vanvittig rikdom av skjemaer var involvert i denne perioden. Og etter fredens utbrudd i Europa ble det italienske flyvåpenet gjenoppbygget med amerikanske og britiske flytyper, Bl.a. Spitfire Mk.IX. Her har jo f.eks. Hasegawa utstyrt sin utskjelte 1/48-utgave i italiensk drakt:

 

Spitfire-IX-Italian-boxart.jpg

 

Anders  :)

Link to comment
Share on other sites

Den videoen er en forbrytelse mot menneskeheten, og skulle vært meldt inn for domstolen i Strasbourg.

 

Rødmusset og oppglødd etter suksessen med min første ferdigstilte modell i dette årtusenet (P-47), vurderer jeg nå to kandidater til skrittet ut i Pasta Basta - verdenen. Denne:

 

G55-box.jpg

 

eller denne:

 

CantZ506-box.jpg

 

Begge er noen riktige raringer med muligheter for interessante skjemaer og historier. Fiat´en var en typisk "for få, for seint" - maskin, mens Cants "hegre" var involvert i noen interessante tildragelser hvorav én endte på Kalafrana-sjøflybasen på Malta. Der fikk "hegra" bl.a. selskap av en tysk/norsk He.115!

 

Fiat´en kan bygges med en torpedo under buken, riktignok en "dummy" av betong. Varianten kom aldri i aktiv tjeneste. "Flying Machines"-settet inneholder både resin og fotoets, og jeg er litt usikker på om jeg er moden for dette foreløpig. Når det gjelder Supermodels Cant Z.506B i 1/72 er jo dette et typisk 70-talls-sett av tilnærmet Airfix-kvalitet fra samme periode. Tjaaaaaa.......

 

 

Anders  :)

 

Malingsteknisk er nok hegra sju hundre ganger enklere enn å begynne med italienermottling rett etter at du er tilbake i siget. Hva slags short run-egenskaper Flying Machines måtte ha å by på vet jeg heller ikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå.

 

Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten.

 

Anders  :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå.

 

Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten.

 

Anders  :)

 

FIATG.jpg

 

Anders  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Erik Johansen

Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse.

 

:) Janse

Link to comment
Share on other sites

Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse.

 

Kunne jo scratchet en posjon pasta bolognese i 1/6 skala eller noe sånt. :) Eller et stykke Tiramisu. :)

Eller Berlusconi på fest :)  wOOt:cheers:

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse.

 

Kunne jo scratchet en posjon pasta bolognese i 1/6 skala eller noe sånt. :) Eller et stykke Tiramisu. :)

Eller Berlusconi på fest :)  wOOt:cheers:

 

Henrik

 

Alt her anser jeg som gangbar mynt :D

Link to comment
Share on other sites

Har klippet litt plast paa et paabegynt prosjekt.  En norsk F-16:)  Regner med at de fleste her husker Operation Allied Force og NATO's tokt over rest-Jugoslavia i 1999?  Luftforsvaret deployerte seks F-16 til Grazzanise i Italia hvor de floey Combat Air Patrol for aa passe paa at ingen jugoslaviske fly angrep basene eller NATO territorium.  Flyene var ikke MLUet, men typisk last var 4 skarpe AIM-120A/B, 2 skarpe AIM-9L/M, 2 370 gallon tanker og en ECM pod paa centerline.  Dette er vel en vaapenlast som ikke har vaert brukt i Norge i noen grad, saa slik sett er flyet ganske saa oeremerket deployeringen til Italia.

 

Ellers blir det nok en Ferrari eller to i loepet av aaret og...

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Har klippet litt plast paa et paabegynt prosjekt.  En norsk F-16:)  Regner med at de fleste her husker Operation Allied Force og NATO's tokt over rest-Jugoslavia i 1999?  Luftforsvaret deployerte seks F-16 til Grazzanise i Italia hvor de floey Combat Air Patrol for aa passe paa at ingen jugoslaviske fly angrep basene eller NATO territorium.  Flyene var ikke MLUet, men typisk last var 4 skarpe AIM-120A/B, 2 skarpe AIM-9L/M, 2 370 gallon tanker og en ECM pod paa centerline.  Dette er vel en vaapenlast som ikke har vaert brukt i Norge i noen grad, saa slik sett er flyet ganske saa oeremerket deployeringen til Italia.

 

Ellers blir det nok en Ferrari eller to i loepet av aaret og...

 

Jens

Ooookei. Du finner mulighet til å bygge enda en grå blåselampe selv her!!!  :o

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå.

 

Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten.

 

Jeg har jo bygget Special Hobbys G.55-sett, og det lar seg absolutt gjøre å få noe ut av det med litt arbeid. Mitt sett skulle være Sottoserie 0 (dvs den første versjonen), mens dette jo er Serie 1. Men i Sottoserie 0-settet roter Special Hobby det en del til i instruksjonene, og du vil ende opp med halepartiet fra en Serie 1-maskin om du gjør som de sier. Luftinntaket er også aldeles feil, men lar seg greit fikse. Bare sørg for å bruke referanser i tillegg!

 

Men nå er jo dette et Serie 1-sett, så mulig de har fiksa opp både instruksjoner og luftinntak her.

Link to comment
Share on other sites

Skal dette ha noen mening, saa maa jo modellen gjenspeile konfigurasjon og merking som gir den en tilknytning til Italia, saa vaepner du 286 til tennene kan jeg ikke se noe problem.  Selvsagt kan man si at man tok av vaapnene etter landing, men det er nettopp bevaepningen som gjoer at denne modellen passer i SIG Pasta Basta - ellers kunne det like gjerne vaert paa Oerlandet.  Selv synes jeg utstillingen med slike fremmedelementer blir mer variert og spennende i og med at man maa tenke litt for aa se koblingen.  Og det viser jo et element av Italia's naere historie som springbrett for allierte operasjoner.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Oddbjørn i går og fant ut at jeg har Italienske sett jeg også, nemlig Iveco. Har jo en lengre tid hatt lyst til å bygge den russiskregga Ivecoen fra Helsinki Napoli All Night Long filmen

http://www.imcdb.org/vehicle_155940-Iveco-Magirus-190-42.html

i155940.jpg

i155934.jpg

http://www.imcdb.org/vehicle_155934-MAN-SD-200-1981.html

Selv om handlingen i filmen foregår i Berlin og bilen er fra Russland så er det jo nok av italienske koblinger, kona til hovedrollefiguren er jo italiensk og det er også da hennes forfyllede far og hans kompiser. Det er jo tross alt de som har fått likene av mafiakarene innstøpt i betong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.