Torgeir Eikeland Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Erik Johansen Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 http://www.stormomagazine.com/index.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Rødmusset og oppglødd etter suksessen med min første ferdigstilte modell i dette årtusenet (P-47), vurderer jeg nå to kandidater til skrittet ut i Pasta Basta - verdenen. Denne: eller denne: Begge er noen riktige raringer med muligheter for interessante skjemaer og historier. Fiat´en var en typisk "for få, for seint" - maskin, mens Cants "hegre" var involvert i noen interessante tildragelser hvorav én endte på Kalafrana-sjøflybasen på Malta. Der fikk "hegra" bl.a. selskap av en tysk/norsk He.115! Fiat´en kan bygges med en torpedo under buken, riktignok en "dummy" av betong. Varianten kom aldri i aktiv tjeneste. "Flying Machines"-settet inneholder både resin og fotoets, og jeg er litt usikker på om jeg er moden for dette foreløpig. Når det gjelder Supermodels Cant Z.506B i 1/72 er jo dette et typisk 70-talls-sett av tilnærmet Airfix-kvalitet fra samme periode. Tjaaaaaa....... Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Syvertsen Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 / Morten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 For flybyggere inviterer et italiensk gruppebygg-tema til en fantastisk flora av muligheter. Chris Dunning har tatt for seg Regia Aeronautica i perioden 1923-1945 i sin flotte bok med tittelen "Regia Aeronautica. The Italian Air Force 1923-1945. An Operational History". Her dekkes bl.a. flyene som var ivolvert i fascistenes koloniale eventyr i Afrika (Abyssinia/Etiopia), flystøtten til Franco under den spanske borgerkrigen, besettelsen av bl.a. Tripolitania i det nåværende Libya, involveringen i den andre verdenskrig fra sommeren 1940 (bl.a. deltagelsen i "Tne Battle of Britain" med Fiat CR.42 biplanjagere og BR.20 "Chianti-bombers") og flyvåpenets splittelse i det som i praksis var en borgerkrig mellom det "frigjorte" Italia og den tysk-okkuperte sonen i nord fra 8. september 1943 til 8. mai 1945. Et vell av flytyper i en vanvittig rikdom av skjemaer var involvert i denne perioden. Og etter fredens utbrudd i Europa ble det italienske flyvåpenet gjenoppbygget med amerikanske og britiske flytyper, Bl.a. Spitfire Mk.IX. Her har jo f.eks. Hasegawa utstyrt sin utskjelte 1/48-utgave i italiensk drakt: Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn-Ove Johansen Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Her kommer en nydelig sang til inspirasjon for de brave menn med spaghetti på menyen! Va Bene FO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Den videoen er en forbrytelse mot menneskeheten, og skulle vært meldt inn for domstolen i Strasbourg. Rødmusset og oppglødd etter suksessen med min første ferdigstilte modell i dette årtusenet (P-47), vurderer jeg nå to kandidater til skrittet ut i Pasta Basta - verdenen. Denne: eller denne: Begge er noen riktige raringer med muligheter for interessante skjemaer og historier. Fiat´en var en typisk "for få, for seint" - maskin, mens Cants "hegre" var involvert i noen interessante tildragelser hvorav én endte på Kalafrana-sjøflybasen på Malta. Der fikk "hegra" bl.a. selskap av en tysk/norsk He.115! Fiat´en kan bygges med en torpedo under buken, riktignok en "dummy" av betong. Varianten kom aldri i aktiv tjeneste. "Flying Machines"-settet inneholder både resin og fotoets, og jeg er litt usikker på om jeg er moden for dette foreløpig. Når det gjelder Supermodels Cant Z.506B i 1/72 er jo dette et typisk 70-talls-sett av tilnærmet Airfix-kvalitet fra samme periode. Tjaaaaaa....... Anders Malingsteknisk er nok hegra sju hundre ganger enklere enn å begynne med italienermottling rett etter at du er tilbake i siget. Hva slags short run-egenskaper Flying Machines måtte ha å by på vet jeg heller ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå. Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten. Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå. Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten. Anders Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Tøft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Rått skjema på den G.55'ern der. Den må du bygge, Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Melvold Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Er gruppebygget forbeholdt fly? Eller er det mulig å delta med panzer eller diorama også? Må forbildene være både italiensk produsert og italiensk brukt? Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Helt klart åpent for både panser, figurer, biler, skip, motorsykler, dioramaer osv. - you name it! Forbildene mener jeg både kan være italiensk-produserte eller utenlandske brukt av italienere, evt. forbilder med relevans til historiske tildragelser på italiensk grunn. Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Erik Johansen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Melvold Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse. Kunne jo scratchet en posjon pasta bolognese i 1/6 skala eller noe sånt. Eller et stykke Tiramisu. Eller Berlusconi på fest Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Kjør på sier jeg, Italia har mye rare fly, mange rare tængs, mye variert i biler, mafia, Mussolini osv osv. Og ikke minst, fantastisk mye god mat, men der går vel grensen for deltakelse. Kunne jo scratchet en posjon pasta bolognese i 1/6 skala eller noe sånt. Eller et stykke Tiramisu. Eller Berlusconi på fest Henrik Alt her anser jeg som gangbar mynt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Har klippet litt plast paa et paabegynt prosjekt. En norsk F-16:) Regner med at de fleste her husker Operation Allied Force og NATO's tokt over rest-Jugoslavia i 1999? Luftforsvaret deployerte seks F-16 til Grazzanise i Italia hvor de floey Combat Air Patrol for aa passe paa at ingen jugoslaviske fly angrep basene eller NATO territorium. Flyene var ikke MLUet, men typisk last var 4 skarpe AIM-120A/B, 2 skarpe AIM-9L/M, 2 370 gallon tanker og en ECM pod paa centerline. Dette er vel en vaapenlast som ikke har vaert brukt i Norge i noen grad, saa slik sett er flyet ganske saa oeremerket deployeringen til Italia. Ellers blir det nok en Ferrari eller to i loepet av aaret og... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Har klippet litt plast paa et paabegynt prosjekt. En norsk F-16:) Regner med at de fleste her husker Operation Allied Force og NATO's tokt over rest-Jugoslavia i 1999? Luftforsvaret deployerte seks F-16 til Grazzanise i Italia hvor de floey Combat Air Patrol for aa passe paa at ingen jugoslaviske fly angrep basene eller NATO territorium. Flyene var ikke MLUet, men typisk last var 4 skarpe AIM-120A/B, 2 skarpe AIM-9L/M, 2 370 gallon tanker og en ECM pod paa centerline. Dette er vel en vaapenlast som ikke har vaert brukt i Norge i noen grad, saa slik sett er flyet ganske saa oeremerket deployeringen til Italia. Ellers blir det nok en Ferrari eller to i loepet av aaret og... Jens Ooookei. Du finner mulighet til å bygge enda en grå blåselampe selv her!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Jepp:) Tilknytningen til Italia er der, og den er langt i fra flyktig. I tillegg kan vi anta at piloten spiste mye spaghetti paa denne tiden Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn-Ove Johansen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Først: Enig med Torgeir i forhold til Canneloni Macaroni.... Kanskje jeg skulle hive meg på og bygge Norsk F-16 jeg og, har bygget 286 før, Hase med dårlig resultat egentlig...har tenkt mye på å gjøre den på nytt nå som jeg føler jeg får det bedre til...hm... Finn-Ove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle Haug Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Det kommer selvfølgelig an på hvilket skjema man velger for G.55´en. Centauro-varianten (uten torpedo) forekom i et tysk-aktig splinterskjema, men med de sedvanlige fargene: Sandgul, nøttebrun og mørk grønn over lys grå. Når det gjelder settet, er dette produsert av Special Hobby og er ikke av de verste jeg har sett fra den kanten. Jeg har jo bygget Special Hobbys G.55-sett, og det lar seg absolutt gjøre å få noe ut av det med litt arbeid. Mitt sett skulle være Sottoserie 0 (dvs den første versjonen), mens dette jo er Serie 1. Men i Sottoserie 0-settet roter Special Hobby det en del til i instruksjonene, og du vil ende opp med halepartiet fra en Serie 1-maskin om du gjør som de sier. Luftinntaket er også aldeles feil, men lar seg greit fikse. Bare sørg for å bruke referanser i tillegg! Men nå er jo dette et Serie 1-sett, så mulig de har fiksa opp både instruksjoner og luftinntak her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Skal dette ha noen mening, saa maa jo modellen gjenspeile konfigurasjon og merking som gir den en tilknytning til Italia, saa vaepner du 286 til tennene kan jeg ikke se noe problem. Selvsagt kan man si at man tok av vaapnene etter landing, men det er nettopp bevaepningen som gjoer at denne modellen passer i SIG Pasta Basta - ellers kunne det like gjerne vaert paa Oerlandet. Selv synes jeg utstillingen med slike fremmedelementer blir mer variert og spennende i og med at man maa tenke litt for aa se koblingen. Og det viser jo et element av Italia's naere historie som springbrett for allierte operasjoner. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Snakket med Oddbjørn i går og fant ut at jeg har Italienske sett jeg også, nemlig Iveco. Har jo en lengre tid hatt lyst til å bygge den russiskregga Ivecoen fra Helsinki Napoli All Night Long filmen http://www.imcdb.org/vehicle_155940-Iveco-Magirus-190-42.html http://www.imcdb.org/vehicle_155934-MAN-SD-200-1981.html Selv om handlingen i filmen foregår i Berlin og bilen er fra Russland så er det jo nok av italienske koblinger, kona til hovedrollefiguren er jo italiensk og det er også da hennes forfyllede far og hans kompiser. Det er jo tross alt de som har fått likene av mafiakarene innstøpt i betong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddbjørn Skripeland Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Beklager Gaute men den der har luftkjølt motor. Dvs Magirusmotor noe som gjør den tysk selv om hytta er Iveco Men hva med sig sivil sauerkraut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Djeez, nå driver lastebilbyggerne også med å ødelegge gode ideer med fakta og naglepirking. Her slipper ingen unna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.