Gå til innhold
  • Bli medlem

Eksnorsk finsk Curtiss Hawk 75A


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Jeg monterte motoren og cowlingen i dag etter byggetegningene, men det viste seg at det ikke gikk an å gjøre det slik, for da endte motoren alt for langt inne i cowlingen, slik at det ikke gikk an å montere propellen. Dette byggesettet er ikke akkurat plankekjøring hele vegen.

 

Alt måtte av igjen. Kanondekslene oppå cowlingen måtte også tas av, flyttes litt lengre bak og gjøres enda kortere. Jeg trur jeg må ha fjerna den bakerste tredjedelen av dem nå. Så måtte det, pusses, limes, spakles og males på nytt.

 

Nå er motoren og cowlingen limt på plass igjen. Bilder kommer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Motoren og cowlingen er nå montert og limt på igjen, og denne gangen trur jeg det ble greit.

 

Det var vanskelig å finne bilder av eksosanlegget, men dette ble forhåpentligvis ikke helt galt. Eksosrørene måtte files ned en del for å få plass inne i de halvkuleforma dekslene.

 

Hjulbrønnene til disse flya hadde et beskyttende seildukstrekk, som jeg malte Humbrol 72, khaki drill.

29_11.10_underside_web.jpg.2f24dfffaf2b1711c72a68020336e5b1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kjempebra redningsarbeid av motor og cowling! Det holdt å gjøre det du så for deg?

 

Ja, i og med at jeg oppdaga feilen med en gang, før limet rakk å herde skikkelig, så gikk det forholdsvis greit å ta av igjen motoren og cowlingen jeg hadde limt.

 

Jeg slet en del med å få moren rett på plass, for den måtte limes fast mot sideveggene i cowlingen i stedet for mot fronten av skroget, og dermed var det vanskelig å montere den beint. Dessuten sprakk limskjøten mellom de to halvdelene av cowlingen opp i fronten, så det måtte også limes og kamufleres.

 

Reduksjon og flytting av MG-dekslene var det som ga mest arbeid, for det medførte både sparkling og maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par dagene har vært via til flere strøk Johnson og puss med neglepinner for å gjøre modellen klar til dekalpålegging. Pussinga var faktisk så voldsom at vingen knakk opp ved den venstre vingerota, men etter en intens redningsoperasjon i går kveld, ble skaden reparert og glatta over. Nå gjenstår bare en liten runde til på oversida av vingene, og så skal dekalene legges på.

06_12.10_Johnson_001_red.jpg.57bbb0fa027ba76e729410cb1cbc7f21.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At halebandet ser breiere ut øverst enn nederst, er nok et synsbedrag på grunn av kameravinkelen. Hele flyet ser litt vridd ut på bildet, ser jeg, men det er det absolutt ikke.

 

Jeg har hele tida hittil tenkt å ha flyet merka som fly nr. 560, men nå har jeg oppdaga at tegninga som følger dekalarket, viser dette flyet uten halvkuleforma deksel foran eksosrøret, som jeg har satt på, så jeg vurderer å gå for nr. 558 i stedet, som hadde dette dekselet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene viser at motoren skulle vært en tanke lengre fram enn jeg har montert den, men det er i seneste laget å gjøre noe med nå. Innsidene av cowlingen burde nok vært filt tynnere og toppene av motorsynlindrene eventuelt filt av litt mer for å få motoren lengre fram. Jeg limte motoren på så langt fram jeg fikk den, men det var ikke langt nok fram, ser jeg.

 

Jeg har også oppdaga at propellen på tegningene til dekalarket mitt er feil med hensyn til propellen på de eksnorske haukene. Tegningene viser at de skal ha den propellen med butt spiss, men foto av de norske på Kjeller og de seinere finske, viser at de hadde den spisse propelltypen. Det er Ok for meg, den spisse propellen er lettest å male.  :)

07_12.10_Propell_001_web.jpg.73198b9afbe2144624889ec839a73b5e.jpg

07_12.10_Propell_002_web.jpg.a00fe5e741c8ab08aeddf01e5e264952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er canopymaskeringa du tenker på, Kosti, så tok jeg den av for å se om rammene trengte touch up, hvilket de gjorde. Caopyen må tildekkes igjen før spraying av mattlakk til slutt.

 

Over til noe helt annet: Et problem som opptar meg nå, er farge og merking av propellen.

 

Et bilde av Kiösti Karhila foran en Curtisss Hawk 75, viser svarte propeller med merking som ser ut til å være engelsk, men det vises ikke noe nummer på flyet, så flyet trenger ikke være et av de eksnorske. Det kan godt være et av de eksfranske flya.

 

Bilder av norske ferdigmonterte Hawk 75 på Kjeller, viser propellene i metallfinish, mens de samme flya har svarte propeller i finsk drakt. Noe merking på propellene til disse eksnorske flya, greier jeg ikke å se på bildene.

 

Nå vet vi at tyskerne overtok og malte opp de erobra norske flya. Er det da ikke sannsynlig at propellene samtidig ble malt svartgrønne i tråd med tysk praksis, og at merkingene på propellene ble overmalt?

 

Eller, fikk finnene tak i propeller fra alliert side og utstyrte flya med dem?

 

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det later til at fargepolitiet ikke har noen formening om fargen på spinneren og propellene til de finske ekstyske, eksnorske Cutissene.

 

Vel, det er vel liten grunn til å tru at tyskerne eller finnene bytta ut både spinner og propeller, og sia fargen på spinner og propeller ser like mørk ut, og sia fargeskiftet ser ut til å ha skjedd mens flya var i tyske tjeneste, heller jeg i retning av at tyskerne malte begge om fra metallblank til svartgrønt.

 

Angående interiørfargen, heller jeg mer og mer til at den var i aluminiumsfinish bak cockpit, men sikker er jeg ikke, og det er det seint å gjøre noe med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia jeg ikke fikk noen som helst innvendinger mot svartgrønn-teorien min, har jeg malt spinneren og propellene svartgrønne. Lite å vise bilde av.

 

Jeg kan vel legge til at jeg har utstyrt modellen med nye, egenproduserte antenner på halefinne og rygg. Det ser ut til at antenneopplegget på disse flya også var tysk.

 

Antenna på ryggen er mindre og er jevntykk hele vegen, i motsetning til den som følger med i byggesettet, og som ligger på bordflata under modellen. Kameravinkelen gjør at antenna ser ut til å helle kraftig forover, men i virkeligheten står den ganske rett opp. Forskjellen på størrelsen mellom antennene er også større i virkeligheten enn det bildet viser.

14_12.10_antenner_red.jpg.d8d90e83d6a81e8eaa506f99070a9506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par dagene har det blitt lite gjort med modellen, men den har i alle fall fått en panelvask. I tillegg har jeg lagd skyts av et 0,8 mm hult stålrør. På bildet spriker de en smule, men de er bare løst prøvepåsatt. Det samme gjelder propellen.

 

I kveld har det blitt mest juleforberedelse i form av puss av sølvtøy.

20_12.10_skyts_003_web.jpg.ff98c3f8211f199468937034808c69d6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott modell. Slettes ikke for møkkete. Men det burde kanskje være litt mer samsvar mellom over- og underside. Dvs. når flyet blir møkkete på oversiden fordi mannskapet tråkker i søle som legges igjen på flyet, så ville vel hjulene sprute opp søle på undersiden også? Jeg tror jeg ville legge på litt mer møkk der.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott modell. Slettes ikke for møkkete. Men det burde kanskje være litt mer samsvar mellom over- og underside. Dvs. når flyet blir møkkete på oversiden fordi mannskapet tråkker i søle som legges igjen på flyet, så ville vel hjulene sprute opp søle på undersiden også? Jeg tror jeg ville legge på litt mer møkk der.

 

Nils  :)

 

Takk for tips, Nils. Jeg har lagt på litt møkk på undersida, men jeg kunne legge på litt mer.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.