Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 20. jan. 2020 i alle områder

  1. 4 poeng
  2. SKALA 2020 - AVLYST! Kjære medlemmer og alle interesserte Det er med ett tungt hjerte vi nå meddeler at årets SKALA 2020 er avlyst! Vi har vurdert og kommet frem til at dette var det eneste alternativet sett i lys av den nåværende pågående situasjonen, og usikkerheten dette medfører i tiden fremover. Vi ser nå fremover og har nå satt en ny dato for SKALA 2021. SKALA 2021 vil bli avholdt 17-18. April 2021 på Gardermoen Airport Hotel. Dog med forbehold at den nåværende situasjonen vi er i ikke har forverret seg.
    4 poeng
  3. Så kom endelig grønnfargen på igjen, og denne gangen uten ruglete finish. Modellen ble malt med AK RLM 73 også nå, men denne gangen blanda med spyleveske, slik jeg gjorde med malinga til den forrige aradoen.
    3 poeng
  4. Da sier jeg meg ferdig med interiøret. Strengt tatt ble det vel mer detaljert enn nødvendig for en modell der detaljene forsvinner inne i en monter, men jeg vet at detaljene er der. Man har da sin modellbyggerstolthet.
    3 poeng
  5. Det er relativt grei aktivitet, men det kunne ha vært bedre. FB er en stor "konkurrent" hvis man skal kalle dem det. Styrken til forumet (etter min mening) er en uendelig større oversikt her enn på FB hvor man kan følge selve byggingen av en spesiell modell. I FB har man en tendens til å kun se hva som skjer "der og da" - man får sine "likes" og så er det glemt for ettertiden..
    3 poeng
  6. Og her er bilder av modellene som var med i mars.
    3 poeng
  7. Sjekket med hotellet angående parkering, og her er svaret. quote Heisann og god formiddag Kåre, Alle kursgjester har gratis parkering her hos oss på Gardermoen Airport Hotel uavhengig av om de overnatter eller ikke. Det eneste de trenger å gjøre er å registrere seg i resepsjonen ved ankomst slik at de kan få utlevert parkeringsbevis. Med ønske om en fin dag videre unquote Så her er det bare å huske denne registreringen i tillegg til registreringen for SKALA. Hilsen Kåre
    3 poeng
  8. Jeg har ikke prøvd riggetråden fra AMMO, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag der. EZ Line er også ganske myk, men har ei ganske glatt overflate, så den er ikke veldig vanskelig å tre gjennom hull, dersom man har tak med pinsetten ganske nært trådenden. Fluefiskesnører er nok lettere å tre, men mangler den fantastiske strekkevnen til EZ line. Du skal trekke hardt for at EZ Line skal ryke.
    2 poeng
  9. Faar vel vise at det skjer litt paa denne Catalinaen... Godt vingespenn paa denne flytypen er det, og med nesten halve vingen dekket i duk med stoept tekstur blir det litt jobb for aa eliminere illusjonen om stoff. DEt har blitt noen runder med MrSurfacer, og flere blir det kanskje. En unoeyaktighet jeg ikke var klar over med disse Catalina-settene fra Academy er at hoeyderorene har for liten korde. Forkanten paa hoeyderorene skal gaa frem til panellinjen foran og korrespondere med forkanten paa sideroret under stabilisatorene. Her har de modifiserte hoeyderorene sa
    2 poeng
  10. Jepp! Er nå så godt som ferdig. Må ta en siste kikk for å se om jeg har glemt noe, eller det er noe smårusk som må fikses. Men det får bli en annen dag.
    2 poeng
  11. Flottørene er demaskert og har fått noen runder med touch up, både med sprøyte og pensel. De røde feltene fremst på flottørene ble malt med AK 3126 Emblem red. Nå gjenstår å feste ror å flottørene og noen vaiere.
    2 poeng
  12. Ja, når du nevner det, Jens Håkon, så har også jeg litt Vallejo Air som jeg bruker til detaljmaling med pensel. I tillegg til et relativt rikholdig utvalg Vallejo Model Color (den vanlige penselmalinga). Bunnlinja i alt dette er fortsatt at det ikke er så lurt å snakke om "Tamiya", "AK", "Vallejo" osv som om det er bare én type lakk. Mistenker noen ganger at dette bare bidrar til forvirringen der ute, og gir noen ideer om at det ikke er så nøye, eller i det minste at det man tynner en variant med, også funker i en annen. Med dertil hørende resultater.
    2 poeng
  13. Jeg har kommet til at nå er tiden for å få rammer på canopy. Jeg går for gamlemetoden med maskering og maling. Her har jeg lagt på diverse strimler med Tamiya-teip for å definere rammene. Sånn grovt sett i alle fall. Så har jeg gått forsiktig over med et ferskt skalpellblad og åpnet opp rammene. Neste trinn er litt tricky. Rammene har ikke 90 grader hjørner alle steder, men en ekstra "forsterkning" på skrå. Hvis dere skjønner hva jeg mener. Her blir det intrikat skalpellbruk. Må kanskje skifte ut noen teipbiter her og der. Men det får bli i morra
    2 poeng
  14. Dette er et av de tidligste dekalarkene jeg laget, og de ble vel trykket hos Microscale mener jeg å huske. Etterhvert har jeg gått over til å legge et lag hvit "backing" under dekaler som kan få gjennomslag, og hvor det er en tynn klaring så det hvite ikke skal bli synlig. Mine skalategninger av Vampire ble laget med god input fra John Adams (Aeroclub), også kjent som "Mr. de Havilland". Når han godkjente dem, så regner jeg med at de er gode nok. Hva Airfix har brukt som grunnlag skal jeg ikke si noe om.
    2 poeng
  15. Flottørene har fått noen ekstra fotoets-detaljer og er limt sammen. Litt finpuss trens nok før maling. Flottørene er også prøvepåsatt, og det viste seg at det går an å få dem på plass med en smule overtalelse.
    2 poeng
  16. Arbeid med panelrissing pågår. Kjedelig. Greit nok å holde på med det når det er dårlig vær, som i dag.
    2 poeng
  17. Denne finnes å få kjöpt fra Rebell Hobby. https://www.rebell.com/piper-pa-18c-super-cub-israel.html
    2 poeng
  18. Her er nå et bilde av en W. 34 som var underlagt 21. Transport Flight på Skattøra i 1945
    2 poeng
  19. Det kom ingen kraftige motangrep mot teorien min om svart motor, så den ble malt med svart Alclad og behandla med en blyant for å få fram metallskinn på sylindrene. Et manglende rør ble poda inn i form av strukket svart plast. I fotoetsen finnes det en del med det synlige gitteret som vi finner på bildet i forrige postering. Det trenger nok litt mer bearbeiding og maling.
    2 poeng
  20. Gå og vask munnen din.... Det er forøvrig bra ut, da.....
    2 poeng
  21. Ta gjerne med modeller under arbeid. Det er alltid noe å diskutere rundt byggeteknikker mm,
    2 poeng
  22. Siden jeg er i ferd med å skrive et (i mine øyne, veldokumentert) bokverk om farger og merking på norske militærfly, så kan jeg tilby mine tjenester i emnet. Om ikke annet så kan det fremkalle interessante og nyttige diskusjoner.
    2 poeng
  23. Sist gang vi plasserte inn nye modeller, og byttet ut noen gamle, så hadde vi spart opp modeller i flere år. Da var det jeg som fikk jobben med å entre monteret. Men dette tar jeg ikke sjansen på flere ganger.
    2 poeng
  24. Eller er det ikke moderator dere egentlig ønsker, men en ny person som kan ta hånd om det tekniske? Personlig ville jeg jo naturligvis syntes det var synd om forumet ble helt nedlagt, nå som det har rukket å nå konfirmasjonsalder og gode greier, men Facebook har ikke hjulpet veldig, selv om jeg jo også mener at Facebook er ubrukelig i forhold, spesielt med tanke på å finne igjen ting. Så så lenge foreningen har råd til å la forumet surre og gå, så er det såpass mye god info å finne her inne til at jeg ville latt det bestå. Mulig det bare er sentimentale årsaker som holder igjen.
    2 poeng
  25. Oversiktsbilde av konkurransebordet. Enkeltbilder av modellene kommer senere.
    2 poeng
  26. Ingen fest uten vest! [emoji12] Sent from my iPad using Tapatalk
    2 poeng
  27. Maskering ferdig og klar til lakkering av rammer på cockpithetta. Etter lakkering og avmaskering var det tid for strafferunder... Det meste ble gjort men pensel, men for det brede feltet på taket var det nødvendig med sparkel for å få en god overgang mot kroppen. Etter omlakkering har jeg fått på et lag mattlakk. Holder nå på med deler til understell. Begynner å nærme meg målstreken nå! Ragnar
    1 poeng
  28. Det ble mer arbeid med denne modellen enn jeg hadde tenkt. Malingsujevnhetene er pussa ned. Deretter sprøyta jeg på blanksvart Alcladgrunning for skikkelig å avsløre alle resterende ujevnheter. Det var kanskje en sjanse å ta, sånn kjemisk, men det har gått bra. Den blanksvarte finishen avslørte mer, så det er blitt ytterligere puss, med sandpapir i gradene 1000, 1500 og 2000 grit, pluss gnikking med klut, men nå begynner det å se bra ut.
    1 poeng
  29. Du peker på et vesentlig punkt her, Geir. Jeg har ikke AK-tynneren på lager, og flow improveren som jeg brukte, var fra Vallejo, så Ak-malinga fikk nok ikke optimal tilsetning, dessverre. Etter det lille jeg har prøvd av det har også fått sansen for lakkbasert maling, men foreløpig har jeg lite utvalg av den typen maling og tilhørende remedier. Jeg trur jeg fikk Sparmax-sprøyta til å funke igjen nå. Biltemasprøytene mine er jeg faktisk ganske fornøyd med. Jeg merker lite eller ingen forskjell på dem og Sparmax-sprøyta. Jeg er tilbøyelig til å være enig med eks-bilakker
    1 poeng
  30. Ja, makrobilder har en tendens til å avsløre detaljer som knapt er synlige med det blotte øyet.
    1 poeng
  31. TJa, det beste er vel aa se modellen paa samme avstand som den vil betraktes gjennom glasset. Om problemet ikke er spesielt paatrengende ville jeg ikke gjort noe med det. "Return on investment" og alt det der...
    1 poeng
  32. Ettersom den nedre delene av staga i byggesettet er en del av flottørene, var det ikke noe særlig poeng i å male dem før sammensetning. Maskeringa av flottørstaga kompliseres litt av at de fremre staga med stigtrinn var i den grønne oversidefargen, mens resten av staga var i undersidefargen. Planen er å male flyet og flottørene separat før sammensetning.
    1 poeng
  33. Alle stigtrinna på plass. De ble kanskje litt i lengste laget, men det lar jeg passere.
    1 poeng
  34. Takk! Jeg forsøker å unngå å gjøre skam på IPMS Norge. Under rissinga av panellinjer på undersida av vingene kunne jeg ikke unngå å legge merke til de støpte bombeopphenga. Jeg har myst på bildene jeg har tilgjengelig av forbildet i norsk mundur, og for øvrig også i svensk drakt, men kan ikke få øye på noe bombeoppheng der, så de ligger an til å bli klippet bort.
    1 poeng
  35. Ja, har fått kvittering både på at den er bestilt, og betalt................
    1 poeng
  36. Ok. Vi prata litt forbi hverandre her, Nils. Jeg lurte på om du hadde bilder av bedre kvalitet enn jeg har av Aradoen. Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle lage rist foran luftinntaket til motoren. I skala 1:72 er det jo ganske fåfengt å skulle prøve å perforere ei plastplate så mye som det som trengs her, så jeg fant ut at jeg skulle prøve å stanse ut et par passe store plastskiver av gjennomsiktig innpakningsplast i stedet og lime dem på med superlim, som har en tendens til å froste klare deler. Det ble moderat frosting, men med litt sandpapir fikk jeg til en brukbar effekt, s
    1 poeng
  37. Jeg har begynt å se på motoren. I følge byggeansvisninger skal motoren være gråmalt, i alle fall den fremste delen. Bilder av motoren på eksemplarer av Arado 196 viser stort sett det samme, en lys grå farge. Men, bildet av dette franskbygde flyet som jeg bygger, ser ut til å ha svartmalt motor. Motoren framstår i alle fall som mye mørkere en den temmelig mørke kamoen på flyet. Innsida av motorhuset er vesentlig lysere enn motoren. I følge byggesettanvisninga, skal det være RLM 02.
    1 poeng
  38. Artig liten sak, dette Airfix-byggsettet. Byggsettet er delt opp ganske ukonvensjonelt, men delene passer bra sammen. Her er cockpit før og etter sammenliming av kropp. Vi får komplett luftinntakskanal til motoren, inkludert krompressorvifte. Lite av dette blir dog synlig på den ferdige modellen. Jeg grunnet delene med Ammo One Shot Black grunning, og la deretter på Vallejo Metal Color aluminium. (Jada, jeg bruker Vallejo innimellom...) Ragnar
    1 poeng
  39. Ikke helt gode de norske roundellene. Noe feil proporsjoner og litt ute av register.
    1 poeng
  40. Det tok noen uker, men nå har omsider konverteringssettet fra High Plane Models ankommet fra Singapore. Har også fått fatt i en Airfix Vampire T.11. Så da er vi i gang! Dette er første gangen jeg har hatt i hendene et av den nye generasjonen sett fra Airfix. Førsteinntrykket er i all hovedsak positivt. Detaljeringsgraden er bra for å være 1/72, selv om overflatedetaljene kanskje er litt grovere enn "state of the art". Sikkert perfekt for dem som pleier å male med pensel! Detaljeringsettet består av nye halebommer, bøtteseter til cockpit, pitotrør
    1 poeng
  41. 1 poeng
  42. Jeg har en 1/72 Saab Safir (Heller) i stash som jeg gjerne bygger og donerer til flysamlingen. Carl
    1 poeng
  43. Hei Arild Da tror jeg vi har fikset koden til Spotmodel. Som jeg nevnte tidligere så var BBCode deaktivert. Jeg gikk inn og la inn koden på nytt som var i innlegget og nå ser det ut som om det er OK..
    1 poeng
  44. Det ble et hyggelig gjensyn med andre medlemmer i Trondheim Plastmodellkubb. I alt var vi 11 medlemmer til stede på det meste. Noen hadde bygd mye i koronaperioden, andre ikke så mye.
    1 poeng
  45. Mao. mye morro - ser frem til dette, stiller selvsagt. Skal til og med ta med nybygde modeller bare for å vise at det er mulig å ferdigstille byggesett man har holdt på med "en stund". "Samme mønster som tidligere" betyr vel også at Tommy bygger belter til panser som vanlig (?)
    1 poeng
  46. Gardermoen Airport Hotel har gratis bilparkering og det skal gå buss hvert 20. minutt til og fra flyplassen, så tilgjengeligheten er god.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.