Gå til innhold
  • Bli medlem

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. I går
  2. Det pleier å bli en del iterasjoner med pussing, lakkering, sparkling, pussing etc for å få en sånn vacumm-canopy ordentlig integrert. Så også denne gangen. Men det nærmer seg. Har nå også fått på et lag med grå grunning over hele modellen. Ting ser stort sett greit ut, men en del småfiksing her og der er nok nødvendig.
  3. Siste uke
  4. Vingene ble limt på plass i går kveld. Rekkefølgen sier seg sjøl, underdelen i ett stykke først, og deretter de to overdelene av vingene. Gummistrikk og klesklyper er nyttige redskap under modellbygging. Klesklyper av plast, med mjuke klypeoverflater er bedre enn harde klesklyper av tre, som har lett for å gli og sprette av. Vingespissene til over og underdelene av vingene i dette Revell-byggesettet passer usedvanlig dårlig sammen. Underdelen stakk en til to millimetre lengre ut enn overdelen så det ble mye pussing for å få delene i flukt. Jeg brukte tegninger for å se til at avrun
  5. Takk! Jeg forsøker å unngå å gjøre skam på IPMS Norge. Under rissinga av panellinjer på undersida av vingene kunne jeg ikke unngå å legge merke til de støpte bombeopphenga. Jeg har myst på bildene jeg har tilgjengelig av forbildet i norsk mundur, og for øvrig også i svensk drakt, men kan ikke få øye på noe bombeoppheng der, så de ligger an til å bli klippet bort.
  6. Kan vel ikke påstå at du tar lett på oppgaven, blir bra det her
  7. Arbeid med panelrissing pågår. Kjedelig. Greit nok å holde på med det når det er dårlig vær, som i dag.
  8. Akkurat. Luftfartsmuseet i Bodø ha denne betegnelsen på sitt eksemplar. Se teksten under bildet: https://www.luftfartsmuseum.no/bell-47-g
  9. Ser ut som de har operert begge typene, dvs både tverrstilt og langsgående tanker. Tenker at dette ikke er så viktig hvilken variant de får. Agusta Bell 47J er derimot helt ulik og er spesifikt nevnt. https://flyblader.com/onewebmedia/Bell 47.pdf
  10. Italeribyggesettet som jeg har, er for en Bell 47G-3 som ble lisensbygd av Augusta, altså en Augusta Bell 47G-3, som så veldig forskjellig ut fra Augusta Bell 47 J, som hadde innelukka bakkropp. Poenget mitt er at dersom flysaminga vil ha en Bell 47 D-1 som så nesten likedan ut som Bell 47 G-3, bortsett fra tverrstilt kontra langsgående tanker bak kuppelen, og de mangler begge, så kan de like gjerne få en Bell 47 G-3 som en Bell 47 D-1.
  11. Der har de satt opp en Bell 47D-1 og en (Agusta) Bell 47(noe med kulepenn) før J i brosjyren jeg fikk, og som vel er ønskelisten. Agusta står riktignok også med kulepenn, men figuren ser ut til å stemme med den typen.
  12. Ja: Luftforsvaret fikk 6 Bell 47 D-1 i 1953 og 3 Bell 47 G-3 i 1954. I 1958 ble det anskaffet ytterligere 5 lisensbygde Agusta-Bell 47 J/J-2.
  13. Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.
  14. Tror Janse skal få komme med fasiten her, da det er endret noe med kulepenn i den brosjyren jeg fikk, men de har merket av begge, og det er stor forskjell på de to (Bell og Augusta Bell).
  15. Det er et virvar av ulike typer og betegnelser når det gjelder Bell 47. Både Augusta, Westland og Kawasaki produserte dette helikopteret på lisens. I skapet mitt med ubygde byggesett, har jeg dette Italeri-byggesettet liggende. Etter det jeg kan se, er dette så noenlunde et Bell 47 G. Er det slik at flysamlinga har et Bell 47G i samlinga, eller mangler flysamlinga både Bell 47D-1 og Bell 47G og ønsker seg et som skal representere begge undertypene?
  16. Tror det stemmer ja. https://www.flysam.no/utstillingen/flyene/bell-47d-1/ Ragnar
  17. Tidligere
  18. Jeg mener å ha lest en gang at hovedforskjellen på D- og G-variantene av Bell 47, var at D hadde en tank på tvers, mens G hadde to tanker på langs. Kan det stemme?
  19. Her er det vel ICM-byggesettet fra 2016 som er konge på haugen, eventuelt Hasegawa sin utsendelse av det samme byggesettet fra 2018.
  20. Hvilken utgave av FW 189 var "The green man"?
  21. Den har jeg hatt i bakhodet i mange år som et framtidig prosjekt i privatsamlinga mi. Jeg har imidlertid et par posjekt på gang nå, som jeg må bli ferdig med først, før jeg eventuelt slår til på denne. Jeg leste forresten på nettet at "The green man" (eller woman) var en førkristen mytologisk skikkelse som var forbundet med gjenfødelse og vår. Robin Hood var også assosiert med denne skikkelsen.
  22. Ah, skjønner. Det var en enkel løsning. Der lærte jeg noe nytt igjen. Takk!
  23. Merkingen paa flapsen er for aa indikere utfelt vinkel paa flapsen for piloten. P-51 har noe tilsvarende.
  24. Da har jeg fått et par bilder av "The green man" som den som påtar seg byggingen får tilgang på.
  25. Jeg ble sittende og studere dette bildet av den aluminiumskledde vingen til 1006 med dukkledning på roret. Det slår meg hvor lite synlig spantene i rora er. Revell-byggesettet har alt for markert bølgestruktur. Det visste jeg fra før, og har pussa vekk det meste av bølgedalene. Jeg har vurdert å lage nye mindre markerte ribber, men trur det vil virke urealistisk markert når jeg ser dette bildet. Noe annet som slår meg, er hvor lite markert skillet mellom de to grønnfargene er. Den mørkeste fargen ser slitt ut og det virker som at fargen kan være sprøytemalt på uten mask
  26. Takk for betimelig korrigering, Mats! Jeg lot meg lure av vrakbildene. Verdammt! Bare akterskrog og ror var dukkledd, som du faktisk nevnte i den forrige tråden min om gjenbruks-Arado. Sånn går det når man blir gammel og glemsk. Da blir det mer panelrissing enn jeg ei stund så for meg.
  27. Etter det jeg har skjoent har US Postal Service et underskudd i pensjonsfondet sitt, og har oeket portosatsene for utenlands for aa oeke inntjeningen. Spoers hvordan det virker naar de gjoer portoen saa dyr at "ingen" vil bruke den. Det er ikke noedvendigvis selgeren som er graadig...
  1. Last inn mer aktivitet


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.